Gå til innhold

Barnevernet kommer i dag!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag kommer Barnevernet. 

Hvorfor? Jeg har en konflikt med min tidligere samboer som jeg har barn og delt omsorg med. Eksen har fått en bekjent av seg å sende en alvorlig bekymringsmelding om vold, overgrep og min psykisk helse. Disse tingene er ikke sant, men diverse episoder med barna blir brukt for å sannsynliggjøre at det stemmer. 

Så i dag braker det løs med hjemmebesøk fulgt opp av samtaler med barna, intervjuer av oss foreldre og samspillsobservasjoner utover vinteren og våren når den kommer her opp i nordnorge.

Jeg er både rolig og redd. Rolig fordi jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt og ting er på stell. Redd fordi jeg ikke aner hvordan dette blir. Og ikke minst redd fordi konflikten mellom oss foreldre begynner å bli stygg når barnevernet brukes som våpen. Det er i hvert fall min mening. Vi har 50-50 nå, men det kan ikke fortsette når vi er i krig på denne måten.

Jeg planlegger å lage en tråd om denne opplevelsen. Dels for de som vil lese om hvordan slike ting foregår. Jeg aner ingenting om hvordasn dette foregår, men kommer til å bli mye klokere de neste ukene. Dels fordi jeg kjenner det er en slags terapi å skrive og dele. Jeg kommer til å endre enkelte detaljer for å bevare 100% anonymitet.

Litt om min bakgrunn. Jeg er tidligere gründer som trappet ned etter at vi fikk barn. Jeg jobber nå deltid, men har god økonomi og bor en stor moderne leilighet. Barna har alt de trenger og mer til. Jeg er påvirket av konflikten med eksen, men jeg sørger for å gi barna kjærlighet og oppmerksomhet så godt jeg kan. De er påvirket av at foreldrene krangler og samlivsbruddet, men har mange venner og fungerer foreløpig bra.   Hvis konflikten fortsetter er jeg mer bekymret.

Eksen min har en OK jobb, men har vært utsatt for omsorgssvikt i oppveksten. Har selv fortalt at det er noe som har preget hele livet og ligger der som en mørk sky. Jeg har mine tanker om eksens tilstand, men tenker å holde det for meg selv.

Anonymkode: c25c9...5d5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! ❤️

Vi ble meldt av hele svigerfamilien, fordi de ikke liker vår "alterntive livsstil" og fordi de hater meg. En hel A4-side med anklager. 

Både møter og hjemmebesøk med BV var nervepirrende, men hyggelige, og de var helt skjønne og forståelsesfulle etter å ha sett oss med barna. ❤️

Har man ikke noe å skjule, har man ikke noe å frykte. ❤️

Anonymkode: b10f5...969

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Jeg har en konflikt med min tidligere samboer som jeg har barn og delt omsorg med. Eksen har fått en bekjent av seg å sende en alvorlig bekymringsmelding om vold, overgrep og min psykisk helse. Disse tingene er ikke sant, men diverse episoder med barna blir brukt for å sannsynliggjøre at det stemmer. 

Så i dag braker det løs med hjemmebesøk fulgt opp av samtaler med barna, intervjuer av oss foreldre og samspillsobservasjoner utover vinteren og våren når den kommer her opp i nordnorge.

Jeg er både rolig og redd. Rolig fordi jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt og ting er på stell. Redd fordi jeg ikke aner hvordan dette blir. Og ikke minst redd fordi konflikten mellom oss foreldre begynner å bli stygg når barnevernet brukes som våpen. Det er i hvert fall min mening. Vi har 50-50 nå, men det kan ikke fortsette når vi er i krig på denne måten.

Jeg planlegger å lage en tråd om denne opplevelsen. Dels for de som vil lese om hvordan slike ting foregår. Jeg aner ingenting om hvordasn dette foregår, men kommer til å bli mye klokere de neste ukene. Dels fordi jeg kjenner det er en slags terapi å skrive og dele. Jeg kommer til å endre enkelte detaljer for å bevare 100% anonymitet.

Litt om min bakgrunn. Jeg er tidligere gründer som trappet ned etter at vi fikk barn. Jeg jobber nå deltid, men har god økonomi og bor en stor moderne leilighet. Barna har alt de trenger og mer til. Jeg er påvirket av konflikten med eksen, men jeg sørger for å gi barna kjærlighet og oppmerksomhet så godt jeg kan. De er påvirket av at foreldrene krangler og samlivsbruddet, men har mange venner og fungerer foreløpig bra.   Hvis konflikten fortsetter er jeg mer bekymret.

Eksen min har en OK jobb, men har vært utsatt for omsorgssvikt i oppveksten. Har selv fortalt at det er noe som har preget hele livet og ligger der som en mørk sky. Jeg har mine tanker om eksens tilstand, men tenker å holde det for meg selv.

Morsomt hvordan du roser deg selv og ditt liv, mens det bare er middelmådige kommentarer på eksens liv. Jeg er spent på hvordan denne saken utvikler seg, da "jeg"-personen ikke virker til å være spesielt selvkritisk. 

Anonymkode: 68a7c...efc

• Liker 26
Skrevet

Lykke til!

Kommunalt ansatte pleier å være totalt idioter, og det er ikke uten grunn at Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen i Strasburg nå tar opp hele 8 - ÅTTE, tell dem - saker hvor det norske barnevernet blir anklaget for å ha brutt foreldreretten til omsorg for egne barn.

De er så fucka i huet makt-drittkjerringer som de kan få blitt.

Hilsen en som måtte flytte hjemmefra i regi av barnevernet da han var sytten og et halvt. Men det er en annen historie.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt hvordan du roser deg selv og ditt liv, mens det bare er middelmådige kommentarer på eksens liv. Jeg er spent på hvordan denne saken utvikler seg, da "jeg"-personen ikke virker til å være spesielt selvkritisk. 

Anonymkode: 68a7c...efc

Jeg fokuserer på min historie. Kanskje er jeg ikke selvkritiskt nok. Kanskje er eksen verre enn det jeg skisserer her.  Jeg har uansett ikke behov for å hamre løs på eksen. 

Frykten er som noen påpeker her at Barnevernet er ute av kontroll og kan finne på hva som helst. Vi får se.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er noe lurt «å dele og skrive her» mens det pågår. Bedre å skrive en gammeldags dagbok og snakke med én fornuftig fortrolig person underveis. En slik tråd vil bare bli kaos og krangel og uenighet om dine opplevelser og beskrivelser og intensjoner og vurderinger. Ikje noe du bør fokusere på i det hele tatt. 

Anonymkode: b3c0d...9a4

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også hatt en undersøkelsessak med hjemmebesøk og hele pakka. Ikke morsomt, men jeg fikk faktisk en positiv opplevelse i det store og hele. Jeg trodde det skulle være mye mer belastende og var redd for at vi ikke skulle bli hørt eller forstått. Men sånn ble det ikke, vi ble både hørt, sett og forstått. 

Lykke til, det kommer helt sikkert til å gå bra. 

Anonymkode: a7c42...ba0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden gleder jeg meg til å følge. Kjedelig med bekymringsmelding, men hvis du vet at du ikke har utøvd omsorgssvikt i grov skala så trenger du nok ikke være redd. Overgrep er jo ganske heftige beskyldninger! Kanskje kan denne undersøkelsen hjelpe deg når du skal søke om høyere prosent av omsorgen for barna dine til og med. 

Bare ikke ta til deg råd herfra uten å være uhyre kritisk! Jeg ville definitivt gjort alt jeg kunne for å samarbeide med bv, og bedre å være ærlig, enn at de skal komme å fortelle at du lyver om noe så du lyver sikkert om alt, senere. 

Anonymkode: 39a6e...9e9

• Liker 10
Skrevet

Ts er du mor eller far?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble meldt til barnevernet. Etter å ha fått det sjokket, tok vi dem i mot, serverte kaffe og svarte på alt de lurte på. De skulle ha en samtale med barnet, da ble en venn av familien med, siden jeg ikke synes barn skal ta sånne samtaler alene. Det ble sendt rapporter fra BUP og skolen og vi ble til slutt frikjent på alle punkter.

Anonymkode: 5a8c3...f8c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er noe lurt «å dele og skrive her» mens det pågår. Bedre å skrive en gammeldags dagbok og snakke med én fornuftig fortrolig person underveis. En slik tråd vil bare bli kaos og krangel og uenighet om dine opplevelser og beskrivelser og intensjoner og vurderinger. Ikje noe du bør fokusere på i det hele tatt. 

Og som du ser, tråden er i gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde barnevernet som positivt. Hadde en veldig hyggelig saksbehandler. Eldste datteren min elsket at hun var på besøk, for da lekte de med togbane sammen 😊 

Saksbehandleren syntes nesten det var trist når hun avsluttet saken, for hun følte vi hadde hatt så godt samarbeid og koselige samtaler, og hun likte så godt barna våre. 

Håper du får en like god opplevelse. Lykke til! 

Anonymkode: b8767...83e

• Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Og som du ser, tråden er i gang. 

Var det ikke i Flåklypa, at Reodor Felgen gjorde det slik at man kunne presse gasspedalen IGJENNOM gulvet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor blir DU dratt inn i bildet her? Når du ikke har gjort noe galt her, kke har samboer/kun eks som ikke bor med deg? 

Jeg vet alt om akkurat det her. Kjenner jeg gremmes litt av å tenke tilbake på dette såre punktet. Jeg hadde en eks som sendte bekymringsmeld til bv, fordi han ikke taklet den nye kjæresten min. Vi holdt på i ett år med dette, jeg måtte i fylkesnemnda å forklare fra punkt og prikke, sitte i rettsak i over 3timer. Hylgrein og var helt fra meg. Jeg var kun 22år gammel, mamma til min eneste datter jeg hadde. Aldri var det vold, misbruk av alkohol/narkotika. Jeg er og var en omsorgsfull mamma, som på et beklageligvis fikk barnevernet i hælan for noen år tilbake. For at jeg skulle komme meg ut av dette, måtte jeg gi omsorgen over til pappa, som klarte å ødelegge hele mitt liv. Sjalusi, eks-krangel og forferdeligheter skulle ende slik. Heldigvis er min datter så stor idag at hun kan bestemme selv, så hun velger å være mye hos meg og kjæresten. Hun er ei skikkelig mammajente.  (Vi er fortsatt sammen tross alt dette) . Vi har også fått en herlig gutt sammen. 

Sier bare stå på! Hvis du vet, som jeg gjorde, at du ikke har gjort noe galt her - så går det den rette veien til slutt. Vær tålmodig. Barnevernet er ikke å spøke med.  

Anonymkode: 33adf...83b

• Liker 2
Skrevet

Samboeren min ble også meldt til barnevernet en gang når det gjaldt vårt felles barn. Jeg visste jo at han er en god pappa, og han visste han ikke hadde gjort noe galt.

Vi samarbeidet 100% med barnevernet fra starten av, og fikk en kjempehyggelig saksbehandler. Vi var på ett møte hos dem, også kom de på ett hjemmebesøk hos oss. I tillegg til at de hentet informasjon fra alle offentlige instanser (leger, jordmor, helsesøster, psykolog) vi hadde hatt kontakt med.

Etter 3mnd fikk vi beskjed om at saken ble avsluttet, at vi virket som gode og omsorgsfulle foreldre, også ønsket de oss lykke til videre. Så mitt møte ble ihvertfall bare positivt.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal være ærlig med dem, om det passer inn i samtalen. Ikke på den måten at du peker fingeren tilbake på eksen, men vær ærlig om konflikten og at du er lei deg for at det har eskalert til dette. Fortell at du skjønner at de må sjekke når de først har fått en melding, og det er de velkommen til å gjøre.

Det kan komme til et punkt hvor du må fortelle om eksens fortid, det er ikke lenge siden jeg leste en tråd her inne fra en mann som nesten angret på at han hadde holdt eksens opplevelser for seg selv så lenge.

Ønsker dere lykke til, håper at barnet merker så lite som mulig til konflikten. ❤️

Anonymkode: ac7f6...382

• Liker 7
Skrevet

Slapp av TS. Husk du har rett til innsyn i saken. be om en plan for hvordan undersøkelsen skal foregå etc. Vær åpen, samarbeid. Kanskje de kan hjelpe deg med noe du ikke var klar over o.l. 

Og for all del ikke skriv om det her mens det pågår. Skån dine barn, deg selv og de rundt deg. Du vet ikke hva evt etterspillene kan bli. Skriv ned dine følelser ned for deg selv.ta det frem dagen etter eller noen dager etter og se på det. Tankekart hadde vært noe for deg kanskje.

lykke til, dette går bra. De tar ikke barna dine. De kan hjelpe dere som en familie.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, OhGawdNo skrev:

Kommunalt ansatte pleier å være totalt idioter, og det er ikke uten grunn at Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen i Strasburg nå tar opp hele 8 - ÅTTE, tell dem - saker hvor det norske barnevernet blir anklaget for å ha brutt foreldreretten til omsorg for egne barn.

Nå er det vel kun en sak som har blitt dømt mot barnevernet? I den saken ble Norge dømt ved at foreldrene ikke fikk samvær med barnet mens selve omsorgsoverdragelsen var Menneskerettighetsdomstolen enig med barnevernet. Med den store faren for kidnapping og skader på fosterforeldre skjønner en jo at samvær var vanskelig i denne saken, men her var ikke domstolen enig. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette går helt fint TS, var igjennom det samme for vel 4 år siden. Eksen og hans familie gikk til BV med anklager som var helt absurde. Det eneste eksen oppnådde var kraftig redusert samværsrett med sitt eget barn og i begynnelsen var det samvær under oppsyn. 

Det eneste jeg syntes var ubeh. med hjemmebesøket var at de sjekket huset veldig grundig. De sjekket kjøleskap/frys og kjøkkenskap for mat. Sjekket søpla, skittentøyskurven og soverommet mitt og barnets. Hun ene luktet tom. på sengetøyet i barnesengen for å sjekke at det var rent (skifter hver uke). Hun åpnet også klesskpet for å se på barnets klær og tok ut flere plagg - igjen for å sjekke at barnet hadde rene og hele klær. Yttertøy og sko i gangen ble også tatt opp og undersøkt. Det ble også undersøkt at vaskemaskin/trommel fungerte. 

Eller var BV høftlige og hyggelige. 

Anonymkode: 930ee...163

• Liker 3
Skrevet

Lykke til ts, dette går nok helt fint.

Synd at tråden din blir spolert av avsporinger og svar til dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...