AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1 Skrevet 4. mars 2019 Kan noen hver så snill å hjelpe meg med å analysere en sangtekst. Jeg forsto nesten igjen ting av sangteksten, så det er litt vanskelig for meg å skjønne hva temaet og budskapet er. Setter stor pris på hvis noen kan si litt om tema og budskap og virkemidler som blir brukt i teksten. «Jørgen Hattemaker» Tekst: Alf Prøysen Musikk: Bjarne Amdahl Ja, fysst så vil je nevne min stilling og min stæinnJe står og svarver hatter i Salomo sitt læinn Sjøl bær je navnet Jørgen, så skilnaden er stor, men både je og Salomo kom nakne tel vår jord Sola skin på deg, så skuggen fell på meg, men graset er grønt for æille Når liljene på marken i fager blomstring står og æille himlens fugler sin glade trille slår Je nynne såmmå strofa i hattemakergrend og morgendagen Salomo,- hva vet vel vi om den Har Salomo sitt måltid med vin og fylte fat Je sug på tørre skorper og kæille det for mat, men det vi gir ifrå øss dit vi i lønndom går blir gras til hyrdens hvite lam og Sarons sorte får Når Dronningen av Saba gjør Salomo visitt Je ser a’ lea lettvint og hu har tenkt seg hit Om leiet blir forskjellig frå silkeseng tel strå, vi går mot såmmå paradis og hører harper slå Når sola synk og dale bak slottets tårn og tind Da kjæm den mørke natta med drøm og tankespinn Da blir je sjøl Kong Salomo, og han blir kanskje den som står og svarver hatter ut i hattemakergrend Sola skin på meg, så skuggen fell på deg, men graset er grønt for æille Anonymkode: c3d33...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #2 Skrevet 4. mars 2019 Det her er virkelig en av de aller, aller enkleste tekstene du kan finne for en analyse. Har du virkelig ikke peiling på hva Prøysen prøver å si? Anonymkode: 5aa1b...5a4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #3 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det her er virkelig en av de aller, aller enkleste tekstene du kan finne for en analyse. Har du virkelig ikke peiling på hva Prøysen prøver å si? Anonymkode: 5aa1b...5a4 Jeg vet at sangen handler om hvordan han har det og sånt, men jeg vet ikke helt temaet og budskapet i sangen. Kan du hjelpe meg? Anonymkode: c3d33...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #4 Skrevet 4. mars 2019 Er det dialekten som gjør at du ikke forstår teksten? Anonymkode: 3568d...8a0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det dialekten som gjør at du ikke forstår teksten? Anonymkode: 3568d...8a0 Ja Anonymkode: c3d33...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 Dette er så enkelt at du burde greie det selv. Google Kong Salomo så får du noen hint. Anonymkode: 97846...391 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #7 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er så enkelt at du burde greie det selv. Google Kong Salomo så får du noen hint. Anonymkode: 97846...391 👍 Anonymkode: c3d33...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #8 Skrevet 4. mars 2019 Dette er en av Prøysen-favorittene mine. Jeg skal ikke gjøre leksene for deg, men jeg kan hjelpe deg litt på vei. Teksten handler om forskjellen på hverdagen mellom fattig og rik, men også om hvor like de er. Se på siste linjene i hvert vers: de lever ulijt, men begge "kom nakne til vår jord", og at selv om maten de spiser er ulik gjødsler de begge marken hvor sauene beiter, og opplevelsen av sex er den samme uansett om de ligger på en seng av silke, eller en seng av strå. Her får du mange hint om budskap Anonymkode: 071bd...43b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en av Prøysen-favorittene mine. Jeg skal ikke gjøre leksene for deg, men jeg kan hjelpe deg litt på vei. Teksten handler om forskjellen på hverdagen mellom fattig og rik, men også om hvor like de er. Se på siste linjene i hvert vers: de lever ulijt, men begge "kom nakne til vår jord", og at selv om maten de spiser er ulik gjødsler de begge marken hvor sauene beiter, og opplevelsen av sex er den samme uansett om de ligger på en seng av silke, eller en seng av strå. Her får du mange hint om budskap Anonymkode: 071bd...43b Tusen takk for hjelpen. Anonymkode: c3d33...8b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå