Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #1 Skrevet 14. april 2005 Jeg har en liten datter på 5 måneder. Hun har nå begynt å bli veldig interessert i å sitte oppreist. Er dette for tidlig? Selvfølgelig i kortere perioder da, mener ikke at hun skal sitte hele dagen. Hun liker ikke å ligge på magen i det hele tatt, og har derfor blitt ganske flat i bakhodet. På helsestasjonen sa de til meg at hun måtte ligge litt på magen for å avlaste hodet,men det er ikke snakk om å ligge på magen. Kan jeg la henne sitte litt istedenfor?
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2005 #2 Skrevet 14. april 2005 Kanksj det går ann å "lure" til korte perioder på magen? Min yngste var ikke særlig begeistret for å ligge på magen, så for å få korte stunder med det lå jeg med ansiktet foran hennes, utrolig hvor mang merkelige grimaser og lyder man ettehvert kan lage....Det å ligge på magen er med på å styrke ryggmusklaturen slik at de blir sterke nok til å sitte.
monja Skrevet 14. april 2005 #3 Skrevet 14. april 2005 Sønnen vår ville også sitte en del da han var 5 mnd. Han fikk sitte litt på fanget, for han hadde jo ikke balansen til å sitte alene. Nå er han 7 mnd og sitter fortsatt ikke uten støtte. Jeg tror ikke din datter tar skade av å sitte korte perioder på fanget, men hun bør ikke få sitte for seg selv før hun kan sette seg opp selv. Det var iallefall det fysioterapeuten vår sa. Det er viktig å la henne ligge på magen litt også. Du har ikke leker som fenger da? Speil er moro når man ligger på magen. Likeledes leker som lager litt lyd og kanskje har litt lys som blinker. Det var ikke populært å ligge på magen her heller før han fikk til å rulle fra rygg til mage ved 5 mnd alderen, men nå vil han ligge bare på magen. Så du skal se at helt plutselig synes hun det er kjempegøy. Lykke til
Gjest porselen Skrevet 14. april 2005 #4 Skrevet 14. april 2005 Min venninnes datter satt i vognen da hun var 5 mnd. gammel, da begynte de å bruke sportsvogn. Hun gikk da hun var 9 mnd. De gjorde ikke noe for at hun skulle bli tidlige ute, hun bare var slik. De andre to barna hennes var ikke så tidlig ute.
Cr@sh Skrevet 14. april 2005 #5 Skrevet 14. april 2005 Sønnen vår satt alene da han var 5 1/2 mnd, så dette er jo noe som er veldig individuelt. Jeg mener det må være lov med litt sitting hvis babyen viser interesse for det. Bare passe på å ikke overdrive. Gutten vår var heller ikke interessert i å ligge på magen. Vi lot han ligge i 5 min en gang i mellom - men koselig var det ikke, for han var så misfornøyd. Vi hadde han mye på armen - og interessert som han er i verden - løftet han da hodet for å følge med... Helsesøster sa at dette var en god alternativ måte å trene opp ryggmusklene på. Lykke til med sittingen
Nanella Skrevet 14. april 2005 #6 Skrevet 14. april 2005 Maren vil også sitte. Det er greit å ligge i vognen hvis hun er sliten eller når hun nettopp har våknet, men ellers vil hun sitte. Jeg prøver å ha den på det mellomste hakket slik at hun ikke sitter helt, men da prøver hun så godt hun kan å dra seg opp selv- og hun er ganske så sterk ja! Jeg lar henne sitte også jeg. Men jeg støtter godt rundt henne med teppe og dyne så hun skal sitte stødigere. Maren ligger mye på magen også så det har ikke vi noe problem med, men jeg har også hørt man må prøve å la de ligge litt av gangen på magen. 10 sek er bedre enn ingen. Bruk av speil er et godt tips ja. De syns det er spennende å se seg selv. Men bruk ordentlig speil med litt størrelse. De små lekespeilene funker ikke så bra. Lykke til da
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #7 Skrevet 14. april 2005 ok, da gjør det sikkert ingenting om hun sitter i små perioder. Og da har jeg et annet spørsmål; jeg har en kombivogn, tror det heter det. Sånn med en "hard" bag inni, så kan man ta ut den og da har man en sånn sportsvogn på en måte, dere skjønner sikkert hva jeg mener. Når kan jeg ta ut denne bagen? Jeg bruker den enda jeg... :oops: Er det for tidlig å ta vekk denne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå