Gå til innhold

Funker lavkarbo om man ikke er i ketose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, funker lavkarbo på vektnedgang om man ikke er i ketose? Jeg har lyst å teste ut, men VET at jeg kommer til å få i meg karbohydrater...

Anonymkode: bb69b...a32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør det, men det funker bedre om du gjør det ordentlig.

Les og lær.

Anonymkode: 44585...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kjenner en del som har gått ned (moderat) på lavkarbo, og de har ikke brydd seg noe om ketose. De har bare kuttet ut det mest åpenbare av karbohydrater, pasta, brød, godteri osv. Nå spørs det om de ikke samtidig egentlig bare har gått i godt gammeldags kaloriunderskudd fordi de i praksis kutter raske karbohydrater og spiser mer mettende ting som ikke gjør at blodsukkeret går i berg-og dalbane, og dermed ender med å rett og slett bare spise mindre. 

Anonymkode: 1c765...4ec

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kjenner en del som har gått ned (moderat) på lavkarbo, og de har ikke brydd seg noe om ketose. De har bare kuttet ut det mest åpenbare av karbohydrater, pasta, brød, godteri osv. Nå spørs det om de ikke samtidig egentlig bare har gått i godt gammeldags kaloriunderskudd fordi de i praksis kutter raske karbohydrater og spiser mer mettende ting som ikke gjør at blodsukkeret går i berg-og dalbane, og dermed ender med å rett og slett bare spise mindre. 

Anonymkode: 1c765...4ec

Impliserer du her at vektreduksjonen er større på samme antall kalorier i ketose framfor moderat lavkarbo?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg på moderat lavkarbo i fjor. Lå på 50-80 karbo om dagen. 50 i starten, litt mer etterhvert. Tok meg 6 mnd å gå ned, men så har jeg holdt vekta også, selv om jeg har noe større karboinntak nå. Jeg spiser fortsatt ikke brødmat og sukker, men kan ta meg litt potet eller pasta til middag, 

Ikke sikkert det funker for alle, men for meg går det hvertfall greit.

Anonymkode: 297eb...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Purt Gull skrev:

Impliserer du her at vektreduksjonen er større på samme antall kalorier i ketose framfor moderat lavkarbo?

Som sant er: Ja.

Anonymkode: d837d...7d8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som sant er: Ja.

Hvordan har det seg? Tar gjerne imot informasjon, for jeg klarer ikke helt å se hvordan det er mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Fedon lignende kosthold da jeg hadde lagt på meg utrolig mye i svangerspet. Gikk da ned 32 kg, på 9 mnd. Så da jeg var ferdig veide jeg 8 kg mindre, enn før jeg ble gravid. Syntes det var veldig enkelt, og lett å finne mat jeg kunne spise. Kunne fint går på restaurant og lignende. 

Før det prøvde jeg ketose dietten, den ble jeg syk av, og jeg gikk opp i vekt. 

Anonymkode: 4554a...3f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser karboredusert, uten ketose. Ikke streng lavkarbo, holder meg unna de åpenbare synderene - men spiser det jeg får servert i selskap f.eks. 

Jeg fikk ikke noe umiddelbart og dramatisk vektstup, men går jevnt og trutt nedover hele tiden. Gått ned 20kg til nå. Har drevet på i rundt ett år. Har en kollega som går strikt lavkarbo, og hun går ned mye fortere enn meg selvsagt - men det er et valg man tar.

Anonymkode: ba73f...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Purt Gull skrev:

Hvordan har det seg? Tar gjerne imot informasjon, for jeg klarer ikke helt å se hvordan det er mulig.

Pga at forbrenningen som kommer i gang ved ketose er mer energikrevende enn vanlig forbrenning. Kroppen skal da 24/7 lage ketoner. Dette er en kostbar forbrenning for kroppen og energiforbruket øker.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga at forbrenningen som kommer i gang ved ketose er mer energikrevende enn vanlig forbrenning. Kroppen skal da 24/7 lage ketoner. Dette er en kostbar forbrenning for kroppen og energiforbruket øker.

Jeg søker på TEF og ketoner, men klarer ikke helt å finne noen kilder som underbygger det du skriver. Hva er kildene dine?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Purt Gull skrev:

Jeg søker på TEF og ketoner, men klarer ikke helt å finne noen kilder som underbygger det du skriver. Hva er kildene dine?

Torkil P Andersens bok om ketolyse.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nærmeste jeg kommer er økt forbrenning i forbindelse med inntak av protein, men det er ikke noe sammenheng mellom proteininntak og forskjellen mellom moderat lavkarbo og ketose. Om noe så inntar man faktisk litt mindre proteiner når målet er ketose, nettopp fordi proteiner kan ta kroppen ut av ketose.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Purt Gull skrev:

Det nærmeste jeg kommer er økt forbrenning i forbindelse med inntak av protein, men det er ikke noe sammenheng mellom proteininntak og forskjellen mellom moderat lavkarbo og ketose. Om noe så inntar man faktisk litt mindre proteiner når målet er ketose, nettopp fordi proteiner kan ta kroppen ut av ketose.

Forskjellen er ca 300 kcal pr dag. Dette tilsvarer en times sykling hver dag.

https://ketolyse.no/hvordan-slanke-seg

https://ketolyse.no/ketose-diett-medforer-okt-forbrenning

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd vanlig vektnedgang, og lavkarbo - også med ketose. Jeg merker ingen forskjell på vektnedgangen. Uansett hva jeg har spist, kommer jeg ikke fra kalorier inn - kalorier ut. Forstår ikke dette lavkarbohysteriet. Jeg holder også vekten bedre når jeg spiser vanlig mat som jeg skal spise i resten av fremtiden; knekkebrød, poteter, pasta, chips osv, sammen med masse grønnsaker og proteiner, altså en livstilsendring, og ikke slankekur. 

Anonymkode: 0e586...c20

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er ca 300 kcal pr dag. Dette tilsvarer en times sykling hver dag.

https://ketolyse.no/hvordan-slanke-seg

https://ketolyse.no/ketose-diett-medforer-okt-forbrenning

Jeg vet ikke helt om jeg tolker det slik du skriver. Forskning.no artikkelen baserer seg på én studie, som atpåtil sier "forskerne har funnet ut dette, men vet ikke hvorfor". Det er med andre ord ingen absolutt sannhet i dette, så la oss bruke litt kritisk sans.

Den sier for øvrig at:

Sitat

Omregnet i gjennomsnittlig daglig kaloriforbruk innebar forskjellen på lavkarbo-diett og tradisjonell diett 300 kcal.

Vi snakker om forskjellen mellom ketose og lavkarbo, ikke lavkarbo og tradisjonell diett, så det er vel ikke helt svar på det jeg lurer på.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Purt Gull skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg tolker det slik du skriver. Forskning.no artikkelen baserer seg på én studie, som atpåtil sier "forskerne har funnet ut dette, men vet ikke hvorfor". Det er med andre ord ingen absolutt sannhet i dette, så la oss bruke litt kritisk sans.

Den sier for øvrig at:

Vi snakker om forskjellen mellom ketose og lavkarbo, ikke lavkarbo og tradisjonell diett, så det er vel ikke helt svar på det jeg lurer på.

Det er bevist at forbrenningen øker med 300 kcal i snitt. Den eneste logiske og mulig forklaringen er at forbrenningen er mer kostbar. Det er den også, men det er vanskelig å måle akkurat hvor og hvordan. Det er bare at kroppen må jobbe mer for å fremskaffe ketoner totalt sett.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at forbrenningen øker med 300 kcal i snitt. Den eneste logiske og mulig forklaringen er at forbrenningen er mer kostbar. Det er den også, men det er vanskelig å måle akkurat hvor og hvordan. Det er bare at kroppen må jobbe mer for å fremskaffe ketoner totalt sett.

Igjen, det er "bevist" (noe tvilsomt) at det er en slik forskjell mellom tradisjonell diett og lavkarbo (10 % karbohydrater, m.a.o. ikke ketose, vel?), og det er ikke spørsmålet her.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Torkil P Andersens bok om ketolyse.

"Ketolyse" er et søplebegrep som kun han har funnet på.

Ketose er derimot en naturlig og kjemisk/biologisk prosess i kroppen som er spesielt utviklet for å tære på fettlagrene i kroppen.

Å vite hvordan man skal utløse og utnytte kroppens evne til å gjøre nettopp dette er nøkkelen til en smidig, effektiv og smertefri vektnedgang.

Anonymkode: 44585...ac9

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Purt Gull skrev:

Igjen, det er "bevist" (noe tvilsomt) at det er en slik forskjell mellom tradisjonell diett og lavkarbo (10 % karbohydrater, m.a.o. ikke ketose, vel?), og det er ikke spørsmålet her.

Jeg har svart deg på det du først etterspurte, det høyere energiforbruket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...