Gå til innhold

Hyperprolaktinemi

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke jeg gjort meg forstått? Det jeg forventer at folk skal tenke litt før de uttaler seg. Men det er ytringsfrihet her i Norge, så det er et fritt land.

Anonymkode: ce320...321

Veldig usaklig svar.

Men det er nå en sannhet at det er forskjell på å moste menstruasjonen pga medisiner og å miste evnen til å få barn pga medisiner. 

Dette fortalte du først i #16. Det var ingen informasjon om det ii tråden før det. Man kan ikke «tenke seg til det» 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en kvinne på 27 år, som fikk nettopp tilvist hyperprolaktinemi som bivirkning av Risperdal. Jeg mistet mistet menstruasjonen min innen et år, og trenger en vurdering av tredjepart. Jeg tok blodprøver som viste forhøyet Prolaktinnivå som ligger nesten på 3000. I følge en endrokrinolog mener hun at det er greit å ha disse verdiene og ser ikke indikasjon for at medisinene seponeres, likevel jeg på kontroll om 3 mnd. Legene prøvde å overtale meg å gå uten menstruasjon siden det er vanskelig å finne en annen medisin. Jeg personlig ser på menstruasjon som en naturlig del av kroppen, og vil aldri gå med på noe slikt. Jeg fikk beskjed at jeg dette er en snill bivirkning, og at jeg var heldig fordi mange kvinner ikke ønsker menstruasjon. Hva syns du som burde bli gjort i denne situasjonen?

Risperdal er en medisin mot alvorlig psykisk sykdom. Når det er vanskelig å finne annen god behandling til deg så er det på den ene siden forståelig at de ikke vil fjerne denne medisinen på grunn av bivirkninger. På den annen side så vet vi fra idrettsutøvere og andre at det å gå uten menstruasjon har sine negative effekter i form av beinskjørhet og det som verre er. Nettopp dette ville jeg tatt opp med legen og argumentert for i forsøk på å få dem til å prøve å bytte medisiner. Skal du argumentere så må du bruke google og finne gode argumenter for at å gå uten mens ikke er heldig for kroppen, da du er sterkt utsatt for annen sykdom på sikt. 

Men du bør også ha i bakhodet at medisiner mot alvorlig psykisk lidelse er noe mange ikke ønsker, og at behandlere derfor kan være vanskelige å bli hørt hos når det kommer til bivirkninger. Derfor blir nettopp mange tvangsbehandlet med medikamenter de ikke ønsker. 

Anonymkode: 252a8...3d6

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rotemor skrev:

Veldig usaklig svar.

Men det er nå en sannhet at det er forskjell på å moste menstruasjonen pga medisiner og å miste evnen til å få barn pga medisiner. 

Dette fortalte du først i #16. Det var ingen informasjon om det ii tråden før det. Man kan ikke «tenke seg til det» 

Når man ikke kan tenke seg til noe, men har informasjon om medisinene det her er snakk om, så er det fort gjort å sjekke medisinen og dermed få en større forståelse av ts sin problemstilling. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke kan tenke seg til noe, men har informasjon om medisinene det her er snakk om, så er det fort gjort å sjekke medisinen og dermed få en større forståelse av ts sin problemstilling. 

Hvis du vil ha råd fra noen, er det ikke da bedre å gi rett informasjon fra starten?

Det er selvsagt et retorisk spørsmål, fordi det finnes ikke gode svaralternativer.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rotemor skrev:

Hvis du vil ha råd fra noen, er det ikke da bedre å gi rett informasjon fra starten?

Det er selvsagt et retorisk spørsmål, fordi det finnes ikke gode svaralternativer.

Jeg har ikke gitt ut noe feilinformasjon, alt står i det første innlegget. Det at noen ikke gidder å sette seg inn i det før de svarer, er en annen sak. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gitt ut noe feilinformasjon, alt står i det første innlegget. Det at noen ikke gidder å sette seg inn i det før de svarer, er en annen sak. 

Nei. Du skriver om å miste menstruasjonen og til og med presiserer at legen har sagt at det er en «snill bivirkning». Mener du at risiko for fertilitet kommer frem i eget innlegg?

På den annen side så forstår jeg jo at du er syk og ikke har det så godt. God bedring.

Skrevet (endret)

Hvor ille blir det om du ikke bruker medisin? Det er jo andre antipsykotika du burde kunne bruke, som gir mindre sannsynlighet for de høye nivåene, selv om den kanskje ikke har like god effekt. 

Siden legene er uenige med behandlingen, ville jeg forhørt med med flere leger. Eller kanskje hørt om psykiateren i det minste har konferet med andre leger (endokrinologer) som kan ha mer kompetanse innenfor dette feltet. Virket som 3000 er litt høyt. Å risikere å bli barnløs pga slike medisiner syns jeg er ganske drøyt. 

Men jeg kjenner jeg ikke kan ikke nok om dette, kanskje noen andre kan svare? Er du sikker på at forhøyet nivå av prolaktin forårsaket av medisiner fører til infertilitet? Har legen sagt det? Eller er det noe du har lest? Er det en viss grense du kan komme opp i eller er snakk om forhøyet over tid. Er det reversibelt? Vil det falle om du slutter på medisinen eller falle om du begynner på noe senker denne. Eller er rett og slett det at forhøyet prolaktinnivå forårsaket av andre ting (svultser) og hvor nivået ikke lar seg redusere som forårsaker infertilitet? Har du tatt mr for å utelukke dette?

Av det jeg har forstått er ikke antipsykotika forårsaket hyperprolaktinemi noe som er koblet til infertilitet hos kvinner etter behandlingen. Altså at det er forbigående. Men med akkurat risperdal kan det være noe vedvarende. Men det er heller langtidsbivirkninger som benskjørhet og noe sammenheng med brystkreft som er værre. 

Så etterpå at du hadde nevnt at du hadde fått svar fra endokrinolog, så det er vel de som har mest greie på dette. Men hvilke leger var det som var uenige da?

Endret av Nimneri
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei. Du skriver om å miste menstruasjonen og til og med presiserer at legen har sagt at det er en «snill bivirkning». Mener du at risiko for fertilitet kommer frem i eget innlegg?

På den annen side så forstår jeg jo at du er syk og ikke har det så godt. God bedring.

Jeg siterte det turnuslegen har sagt til meg. Jeg står ikke ansvarlig for hennes vurderinger. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg siterte det turnuslegen har sagt til meg. Jeg står ikke ansvarlig for hennes vurderinger. 

Men du er mer opptatt av selve mensen enn muligheten til å få barn. Jeg står ikke ansvarlig for hva du skriver. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Rotemor skrev:

Men du er mer opptatt av selve mensen enn muligheten til å få barn. Jeg står ikke ansvarlig for hva du skriver. 

Åjasså? Hvis jeg virkelig ikke brydde meg ville ikke jeg starta dette innlegget.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åjasså? Hvis jeg virkelig ikke brydde meg ville ikke jeg starta dette innlegget.

Desto merkeligere at ikke dette ble skrevet før #16.....

Evt så kan du vise til det punktet der spørsmål om infertilitet burde være opplagt.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Nimneri skrev:

Hvor ille blir det om du ikke bruker medisin? Det er jo andre antipsykotika du burde kunne bruke, selv om den kanskje ikke har like god effekt. 

Siden legene er uenige med behandlingen, ville jeg forhørt med med flere leger. Eller kanskje hørt om psykiatrien i det minste har konferet med andre leger som (endokrinologer eller gynekologer?)  som har mer kompetanse innenfor dette feltet. Virket som 3000 er litt høyt. Å risikere å bli barnløs pga slike medisiner syns jeg er ganske alvorlig. 

Men jeg kjenner jeg ikke kan ikke nok om dette, kanskje noen andre kan svare? Er du sikker på at forhøyet nivå av prolaktin forårsaket av medisiner fører til infertilitet? Er det en hvis grense du kan komme opp i eller er snakk om forhøyet over tid. Er det reversibelt? Vil det falle om du slutter på medisinen eller falle om du begynner på noe senker denne. Eller er det at forhøyet prolaktinnivå forårsaket av andre ting (svultser) som ikke lar seg redusere som forårsaker infertilitet? 

Ja, det er en viss grense man kan komme opp i, derfor blir man sendt på kontroll. Menstruasjonen vil komme tilbake om man slutter på medisinen. Man må justere på medisineringa for at verdiene skal falle. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en viss grense man kan komme opp i, derfor blir man sendt på kontroll. Menstruasjonen vil komme tilbake om man slutter på medisinen. Man må justere på medisineringa for at verdiene skal falle. 

Jeeeez

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Rotemor skrev:

Desto merkeligere at ikke dette ble skrevet før #16.....

Evt så kan du vise til det punktet der spørsmål om infertilitet burde være opplagt.

Menstruasjon har en sammenheng med graviditet, jeg anbefaler at du finner på bedre ting enn å sitte å kverulere over tastaturet. Du får ha en fin natt videre! 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menstruasjon har en sammenheng med graviditet, jeg anbefaler at du finner på bedre ting enn å sitte å kverulere over tastaturet. Du får ha en fin natt videre! 

Risiko for infertilitet er ikke det samme som uteblivende menstruasjon pga medisiner. Som sagt. 

Jeg anbefaler deg STERKT å lese linken om din egen sykdom.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Risiko for infertilitet er ikke det samme som uteblivende menstruasjon pga medisiner. Som sagt. 

Når menstruasjon uteblir og verdiene stiger, er dessverre ikke noe ønskelig for min del. At du ikke klarer å akseptere det er dessverre ikke mitt problem. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nimneri skrev:

Hvor ille blir det om du ikke bruker medisin? Det er jo andre antipsykotika du burde kunne bruke, selv om den kanskje ikke har like god effekt. 

Siden legene er uenige med behandlingen, ville jeg forhørt med med flere leger. Eller kanskje hørt om psykiatrien i det minste har konferet med andre leger (endokrinologer eller gynekologer?)  som kan ha mer kompetanse innenfor dette feltet. Virket som 3000 er litt høyt. Å risikere å bli barnløs pga slike medisiner syns jeg er ganske drøyt. 

Men jeg kjenner jeg ikke kan ikke nok om dette, kanskje noen andre kan svare? Er du sikker på at forhøyet nivå av prolaktin forårsaket av medisiner fører til infertilitet? Er det en viss grense du kan komme opp i eller er snakk om forhøyet over tid. Er det reversibelt? Vil det falle om du slutter på medisinen eller falle om du begynner på noe senker denne. Eller er det at forhøyet prolaktinnivå forårsaket av andre ting (svultser) som ikke lar seg redusere som forårsaker infertilitet? 

Så du hadde nevnt at du hadde fått svar fra endokrinolog, så det er vel de som har mest greie på dette. Men hvilke leger var det som var uenige da? 

Det var psykiateren som sa seg uenig. Han som justerer på medisinen.

Skrevet (endret)

Falt litt ut av nett mens jeg justerte på det jeg hadde skrevet.. Men er det så ille da at du ikke har mensen nå du går på medisinene? Eller tenker legen at du skal bruke disse en god stund fremover? Så psykiateren sa seg uenig, da er det vel bare for han å vurdere å bruke andre medisiner...?

Ps. Etter hva jeg har lest bruker legene ordet infertilitet i denne situasjonen selv om det er forbigående. Men det kan jo veldig lett misforstås av absolutt alle. Gjorde du det med vilje? 

Endret av Nimneri
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du som burde bli gjort i denne situasjonen?

Hør på legene dine og fortsett med medisinen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...