Gå til innhold

Fysisk og psykisk modenhet, pubertet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke så mye tilbake, jeg var senere enn noen og tidligere enn andre. Jeg har nå selv en datter på 11. Hun har ikke begynt med hårvekst hverken her eller der. Det er flere i hennes klasse som har kommet lenger i utviklingen, til og med i klassen under har de kommet lengre. 

Jeg lurer på en ting, er det slik at den fysiske og psykiske/mentale utviklingen følger hverandre? Hun er kanskje litt barnslig, hun er nok enda opptatt av lek på en annen måte enn de venninnene som har kommet lengre i den fysiske utviklingen. 

Spiller dette inn på hvem de velger å være sammen med? Det har dette skoleåret endret seg. Hun har venner, er godt likt, men det er andre enn før. 

Tror hun savner den gamle bestevenninna si litt. Kan dette være årsaken til brudd mellom de to? 

Anonymkode: 9fb93...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 12 åring har kommet i gang med pubertet faktisk for mer enn et år siden. Det har gått i rykk og napp. Hun har hår der, men ikke her. Har ikke fått mensen. Men fått litt forhøyning et par plasser. 

Men hun er fortsatt svært barnslig. Liker å dra på shopping men kjøper noe på BR eller slim ingredienser. Hennes kusine er mer interessert i å kjøpe ting fra glitter og billig sminke fra HM el Cubus el noe. Hennes tankegang er barnslig. Hun leker fortsatt. 

Hun har også en bestevenninne fra ung alder, men de har sannsynligvis vokst fra hverandre, de er mye mindre sammen nå enn før. Noe som er vanskelig for min datter. 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Er naturlig at barndomsvenner vokser fra hverandre. Man får andre interesser og begynner å se verden på forskjellige måter.

Trenger ikke ha noe med selve puberteten å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar 😊

Jeg bare ser at hun ikke helt er med på dra til byen å kjøpe sminke og klær. Dra på glitter og snakke om gutter. Hun ser på det som gørr kjedelig. Det finnes jo så mye annet gøy.

Anonymkode: 9fb93...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært veldig moden for alderen psykisk, ansvarlig og fornuftig hele oppveksten og irriterte meg alltid over barnslige jevnaldrende. Jeg var likevel av de siste til å komme i puberteten.

Anonymkode: 03dc7...248

AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig at man bytter venner i den alderen. De endrer seg, endrer interesser og utvikler seg i ulikt tempo. 

Har selv en 12-åring, og det er lenge siden hun sluttet å leke. 

Anonymkode: b270b...398

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...