AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 I dagens arbeidsmarked: er det i det hele tatt arbeidsgivere som bruker CV-basen til Finn for å lete etter arbeidstakere? Er det noen vits i å legge inn CV-en sin der? Jeg mener: som aktiv arbeidssøker registrerer man jo CV på mange plattformer, både bemanningsfirmaer og de nettsidene man sender elektroniske søknader fra. NAV har jo også en CV-side for de som er inne i NAV-systemet. Det blir mange plasser å holde CV-en oppdatert etterhvert. Man trenger jo heller ikke ha registrert CV på finn for å søke stillinger som er utlyst eller for å abonnere på visse stillingsutlysninger. Er det noen her, eller noen som kjenner noen, som har blitt kontaktet av en arbeidsgiver som følge av en CV på finn? Og i så fall: innen hvilken bransje dreier dette seg om? Anonymkode: 3f59d...fd6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mest for å gjøre det lettvint for deg å laste opp cv på sen søknad du sender via finn. Det er selvfølgelig ingen arbeidsgivere som leter aktivt etter cv'er i dette arbeidsmarkedet. Anonymkode: 70e1d...9ec Jo, det er det. Jeg jobber med rekruttering, og jeg må ukentlige lete etter attraktivte arbeidstakere, og selge inn at de må ta en tur på intervju hos oss. Og ja, vi bruker også CV-basen på Finn aktivt. Anonymkode: 22edf...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er det. Jeg jobber med rekruttering, og jeg må ukentlige lete etter attraktivte arbeidstakere, og selge inn at de må ta en tur på intervju hos oss. Og ja, vi bruker også CV-basen på Finn aktivt. Anonymkode: 22edf...ce9 Hvilke bransjer eller stillinger rekrutterer du hovedsakelig til når du bruker Finns CV-base? Er det de spesielle stillingene for de få, eller de mer generelle for de mange? Anonymkode: 3f59d...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #4 Skrevet 4. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke bransjer eller stillinger rekrutterer du hovedsakelig til når du bruker Finns CV-base? Er det de spesielle stillingene for de få, eller de mer generelle for de mange? Anonymkode: 3f59d...fd6 Det varierer. I løpet av de siste ukene har jeg sett etter personer med forskjellig kompetanse. På Finn har jeg søkt etter kandidater med høy teknisk kompetanse ( bygg og anlegg / mekanisk) Regnskapsførere, selgere med fagkompetanse, og personer innenfor HR. Jeg bruker selvfølgelig andre kanaler også, men jeg tar vanligvis et sveip på Finn også. Anonymkode: 22edf...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det varierer. I løpet av de siste ukene har jeg sett etter personer med forskjellig kompetanse. På Finn har jeg søkt etter kandidater med høy teknisk kompetanse ( bygg og anlegg / mekanisk) Regnskapsførere, selgere med fagkompetanse, og personer innenfor HR. Jeg bruker selvfølgelig andre kanaler også, men jeg tar vanligvis et sveip på Finn også. Anonymkode: 22edf...ce9 Du er vel fra et av disse håpløse bemanningsbyråene som dreper arbeidsmarkedet med løsarbeidere. Anonymkode: 8e5d0...6c3 1
Zzyzx Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 Ett av disse håpløse bemanningsbyråene som dreper arbeidsmarkedet med løsarbeidere fant min CV på Finn, og skaffet meg fast jobb hos oppdragsgiver. Det vil si, det var egentlig mange sånne som fant min CV der, jeg har aldri vært på så mange intervjuer som etter at jeg la ut CV-en min på Finn. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #7 Skrevet 4. mars 2019 Tror du kan gjøre den(cv) aktiv i Webcruiter som brukes av mange offentlige i Norge. Jobbnorge.no er også et sted. Anonymkode: c9436...d25
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #8 Skrevet 4. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er vel fra et av disse håpløse bemanningsbyråene som dreper arbeidsmarkedet med løsarbeidere. Anonymkode: 8e5d0...6c3 Sjarmerende.... Men nei, jeg jobber kun med rekruttering av faste stillinger. Anonymkode: 22edf...ce9 2
Gjest HarryDotter Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjarmerende.... Men nei, jeg jobber kun med rekruttering av faste stillinger. Anonymkode: 22edf...ce9 Nå vet jeg ikke hvilket firma du representerer og det jeg skriver nå er ikke myntet på deg. Og mange bemanningsbyråer er svært lite sjarmerende. Jeg har bare hatt elendig erfaring med bemanningsbyrå tidligere. Man registrerer seg og fyller inn allt man blir bedt om. Når det legges ut jobber, holder de bevisst all informasjon om firmaet de representerer, borte fra annonsen slik at konkurrerende firmaer ikke skal vite at de søker folk. Man prøver å ringe og maile dem for litt informasjon rundt jobben som er utlyst og får beskjed om at de ikke har tid. For det er jævelig enkelt å skulle selge seg inn og få intervju når du knapt vet hva jobben går ut på og arbeidstider, stillingsprosent etc. Tror de vi er noen esler som er villige til å være forsøkskaniner for hva som helst av type arbeid og lønn?? Var jobbene som var utlyst, representert av et BB, så gadd jeg ikke engang lese ferdig annonsen. Det var det det endte med, etter utallige timer med søknader og spørsmål via BB. Har siden bare fått meg jobb på vanlig måte. Vil legge til en ting til. Om man har en fantastisk CV med masterpapirer og tonnevis av erfaring og leder arbeid i sekken, så kan man nok bli funnet på sider som finn.no. Er man en vanlig dødelig, er det svært liten vits.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du kan gjøre den(cv) aktiv i Webcruiter som brukes av mange offentlige i Norge. Jobbnorge.no er også et sted. Anonymkode: c9436...d25 Jeg har allerede registrert CV i Webcruiter og Jobbnorge. De fleste arbeidsgivere som er aktuelle for meg bruker en av disse, så jeg har registrert CV der i forbindelse med jobbsøk. Jeg visste ikke at det var mulig å integrere CV fra Finn i disse programmene. Anonymkode: 3f59d...fd6
Gjest AnonGangerTo Skrevet 4. mars 2019 #11 Skrevet 4. mars 2019 2 hours ago, HarryDotter said: Nå vet jeg ikke hvilket firma du representerer og det jeg skriver nå er ikke myntet på deg. Og mange bemanningsbyråer er svært lite sjarmerende. Jeg har bare hatt elendig erfaring med bemanningsbyrå tidligere. Man registrerer seg og fyller inn allt man blir bedt om. Når det legges ut jobber, holder de bevisst all informasjon om firmaet de representerer, borte fra annonsen slik at konkurrerende firmaer ikke skal vite at de søker folk. Man prøver å ringe og maile dem for litt informasjon rundt jobben som er utlyst og får beskjed om at de ikke har tid. For det er jævelig enkelt å skulle selge seg inn og få intervju når du knapt vet hva jobben går ut på og arbeidstider, stillingsprosent etc. Tror de vi er noen esler som er villige til å være forsøkskaniner for hva som helst av type arbeid og lønn?? Var jobbene som var utlyst, representert av et BB, så gadd jeg ikke engang lese ferdig annonsen. Det var det det endte med, etter utallige timer med søknader og spørsmål via BB. Har siden bare fått meg jobb på vanlig måte. Vil legge til en ting til. Om man har en fantastisk CV med masterpapirer og tonnevis av erfaring og leder arbeid i sekken, så kan man nok bli funnet på sider som finn.no. Er man en vanlig dødelig, er det svært liten vits. Helt riktig, @HarryDotter. Jeg har elendig erfaring med BB også. Jeg er også på Finn.no, men selv med en master og en doktograd, har jeg aldri blitt kontaktet av arbeidsgivere.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #12 Skrevet 4. mars 2019 2 timer siden, HarryDotter skrev: Nå vet jeg ikke hvilket firma du representerer og det jeg skriver nå er ikke myntet på deg. Og mange bemanningsbyråer er svært lite sjarmerende. Jeg har bare hatt elendig erfaring med bemanningsbyrå tidligere. Man registrerer seg og fyller inn allt man blir bedt om. Når det legges ut jobber, holder de bevisst all informasjon om firmaet de representerer, borte fra annonsen slik at konkurrerende firmaer ikke skal vite at de søker folk. Man prøver å ringe og maile dem for litt informasjon rundt jobben som er utlyst og får beskjed om at de ikke har tid. For det er jævelig enkelt å skulle selge seg inn og få intervju når du knapt vet hva jobben går ut på og arbeidstider, stillingsprosent etc. Tror de vi er noen esler som er villige til å være forsøkskaniner for hva som helst av type arbeid og lønn?? Var jobbene som var utlyst, representert av et BB, så gadd jeg ikke engang lese ferdig annonsen. Det var det det endte med, etter utallige timer med søknader og spørsmål via BB. Har siden bare fått meg jobb på vanlig måte. Vil legge til en ting til. Om man har en fantastisk CV med masterpapirer og tonnevis av erfaring og leder arbeid i sekken, så kan man nok bli funnet på sider som finn.no. Er man en vanlig dødelig, er det svært liten vits. Det er oftest kundene som ber byråene unngå bruke navnet. Tenk deg litt om, særlig fantastisk fremstår dette ikke. Anonymkode: 40489...10d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 Ts; vet ikke hva yrket ditt er, men anbefaler både Finn og LinkedIn. Jeg har blitt headhuntet på LinkedIn, fikk tre tilbud fjor høst, uten å ha søkt. Anonymkode: 40489...10d
dyptvann Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 Jeg fikk en telefon fra Netcom/Telia etter å ha registrert CV på finn. Jeg var sikker på at det var en telefonselger som ringte da jeg hørte hvor hun ringte da. Det måtte tre runder til før hun fikk sagt at jeg var ønsket kandidat til en selgerstilling som telefonselger. Takket nei og la på. Med andre ord har jeg ikke veldig god erfaring fra den databasen
Gjest AnonGangerTo Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Ts; vet ikke hva yrket ditt er, men anbefaler både Finn og LinkedIn. Jeg har blitt headhuntet på LinkedIn, fikk tre tilbud fjor høst, uten å ha søkt. Anonymkode: 40489...10d Les min kommentar lenger oppe på denne siden. Det samme gjelder LinkedIn. Aldri fått henvendelser i alle årene jeg har hatt profil der, dvs. siden 2007.
pingeling Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 Jeg har hatt CVen min på Finn ved et par anledninger og blitt kontakte begge gangene av flere. Begge gangene var det bemanningsbyråer, men som rekrutterte til faste stillinger. Den ene jobben jeg ble tilbudt og tok ville jeg ikke funnet på å søke på selv når jeg i ettertid leste Finn annonsen fordi jeg ikke hadde følt jeg var god nok. Så jeg er glad de fant meg. Jeg tenker at det ikke er så stor investering i tid å fylle ut en CV på Finn. All infoen som skal inn der har man jo stort sett klart på en CV, og om det øker sannsynligheten litt for at man finner den jobben man vil ha så er det en liten pris å betale.
Gjest HarryDotter Skrevet 5. mars 2019 #17 Skrevet 5. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er oftest kundene som ber byråene unngå bruke navnet. Tenk deg litt om, særlig fantastisk fremstår dette ikke. Anonymkode: 40489...10d Det vet jeg. Og det er en av grunnene til at jeg ikke gadd å bruke tid på stillingene deres. Om ikke firmaet og samarbeidspartnerne deres, som du skal selge deg inn til og få jobb hos, har vett nok til å være åpne om det de skal tilby, så fortjener de å ikke få kandidater. Det er ren og skjær uredelig framferd fra en profesjonell arbeidsplass. For å være beste kandidat til en god stilling må man vite mest mulig om jobben man søker på. Det er viktig at det er oppført kontaktperson i firmaet. Det er viktig at mest mulig relevant info er ført opp i annonsen. Skrekkeksemplene er jo disse slavebedriftene som ansetter telefonselgere uten grunnlønn. Også skryter de av seg selv i annonsene sine og sier de vil ha den neste superselgeren som kan slå rekorder. Hvem superselger gidder å jobbe uten grunnlønn og visjoner i bunn??
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #18 Skrevet 5. mars 2019 6 timer siden, AnonGangerTo skrev: Les min kommentar lenger oppe på denne siden. Det samme gjelder LinkedIn. Aldri fått henvendelser i alle årene jeg har hatt profil der, dvs. siden 2007. Da må du gjøre noe med profilen din. Anonymkode: 40489...10d
Gjest AnonGangerTo Skrevet 5. mars 2019 #19 Skrevet 5. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Da må du gjøre noe med profilen din. Anonymkode: 40489...10d Ingenting i veien med profilen min. Har hatt en del proffe rekrutterere se på den, og de fant ikke noe galt med den. Det er heller at jeg har for lite kompetanse i den bransjen jeg vil jobbe i, og nesten 20 års erfaring i bransjen jeg ikke lenger kan jobbe i.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #20 Skrevet 9. mars 2019 Det hadde vært mye bedre med EN felles "database" hvor folk kunne legge inn CV-ene sine. Slik som det fungerer nå, så har man både NAV og Finn. Samt Jobbjakt eller lignende + forskjellige rekrutteringsbyrå som for eksempel Manpower eller whatever... Anonymkode: 69e3d...5c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå