Gå til innhold

Kan politiet kreve at jeg melder passet tapt når det ikke er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt komplisert men jeg har hatt et helvete med å skaffe nytt pass til gutten min på 4 år. Han er født i Sør-Korea, og mannen min er ikke norsk, og for tiden bor mannen min i Korea, Vi skal flytte ditt alle sammen i løpet av veldig kort tid.

Før bodde vi alle i Korea, og gutten fikk sitt aller første pass der, før vi byttet til det han har hatt inntil nå (pass nr. 2), men så har det gått ut på dato så vi skulle søke om pass nr 3. For et helvete det var, ambassaden i Korea var utrolig lite hjelpsome og forsinket hele prosessen for oss. Så endelig gadd ambassaden å gjøre jobben sin, så jeg kunne dra til nærmeste poltikontor og bestille nytt pass. Hadde med meg pass 2 til gutten, og trodde alt skulle gå fint. 

Men så sier dama bak glasset at pass nr.1 IKKE er levert inn. Jeg ble helt tatt på senga og skjønte først ikke hva hun mente, for så vidt jeg husker leverte vi det til ambassaden i Korea da vi fikk pass nr. 2 der. Men politidama mener det ikke er levert inn, jeg sa jeg ikke ante hva ambassaden har gjort med det. Og da sa hun at jeg må selv finne passet (som jeg IKKE har) eller melde det tapt. 

Som sagt, jeg ble veldigig overrasket over dette, og jeg svarte ikke godt for meg der og da. Men jo mer jeg tenker over det jo mindre skjønner jeg hvorfor JEG er ansvarlig for dette. Det er mer enn 4 år siden gutten fikk sitt første pass, som ble levert til ambassaden da vi søkte om og fikk pass nr. 2. Jeg kan da ikke melde pass 1 tapt når jeg aldri har mistet det?? Hvis jeg ikke har pass 1 hvordan skulle vi da fått pass 2 utstedt?

Jeg skal ringe ambassaden i morgen å høre hva som har skjedd, og jeg skal ringe politiet igjen og forklare bedre, men er det noen her som har opplevd ligenende?

Jeg har ikke lyst til å melde et pass tapt når det aldri har vært mistet av meg. Det skal også sies at ambassaden har rotet det til flere ganger når det gjelder pass, så ville nesten ikke overraske meg om de ikke har fulgt retningslinjer og på en eller annen måte rotet bort passet. Men hvis det er tilfellet så skjønner jeg i hvertfall ikke hvorfor det er jeg som skal "straffes" for det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen vet hvor et pass er så høres det ganske tapt ut 

Anonymkode: f1223...ffa

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Bare meld det tapt. Det betyr ingenting. Hjelper ikke å krangle å akkurat dette.

Anonymkode: ee364...e34

• Liker 14
Skrevet

Men i alle dager. 

Kan du ikke bare melde det tapt? Forstår virkelig ikke problemet ditt. Tror du at du blir sendt i fengsel? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noe som skjer om dere melder det tapt. Du får det ikke på rullebladet eller noe liksom. Dette trenger ikke å bli vanskelig. Meld passet tapt og gå videre 

Anonymkode: 788dc...ecf

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor lager du sånne problemer? 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis ingen vet hvor et pass er så høres det ganske tapt ut 

Anonymkode: f1223...ffa

Med mindre ambassaden vet hva som har skjedd. Som sagt, jeg leverte det inn da vi byttet pass.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe å krangle om.

Anonymkode: 4d2b8...4c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Tanuki skrev:

Jeg har ikke lyst til å melde et pass tapt når det aldri har vært mistet av meg.

Jeg forstår deg. Kan du skrive i taps-meldingen at du leverte det passet til ambassaden og at de ikke kan finne det, og at du herved melder passet tapt?

Anonymkode: e76cc...359

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, FrodeF said:

Men i alle dager. 

Kan du ikke bare melde det tapt? Forstår virkelig ikke problemet ditt. Tror du at du blir sendt i fengsel? 

Jeg vet jeg ikke kommer i fengsel, men liker ikke at jeg må melde det tapt rett før vi skal bo i utlandet. Hvis jeg virkelig mister et pas så har jeg da plutselig 2 pass meldt tapt.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Tanuki skrev:

Jeg vet jeg ikke kommer i fengsel, men liker ikke at jeg må melde det tapt rett før vi skal bo i utlandet. Hvis jeg virkelig mister et pas så har jeg da plutselig 2 pass meldt tapt.

Og hva så? Du har fortsatt pass til å reise med. Dette er jo bare tull.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tanuki skrev:

Hva er problemet? Det viktigste er at det er registrert tapt slik at det er i systemet for eksempel dersom noen skulle finne på å benytte seg av det. Dette er ikke en heksejakt på de som har mistet passene sine. Pass kan gå tapt i klesvasken, på utenlandstur, i husbrann etc. Det er ingen som dømmer deg for et tapt pass. 

Anonymkode: e1e35...6ff

• Liker 11
Skrevet

§ 6.Innlevering av gammelt pass

Tidligere utstedt pass for søkeren skal innleveres for makulering ved søknad om nytt pass, med mindre tidligere utstedt pass er ødelagt eller har kommet bort.

Om søkeren av særlige grunner har behov for det tidligere passet under den periode det tar å ferdigstille nytt pass, behøver tidligere pass ikke innleveres før nytt pass utleveres. Dersom det er innstemplet visum eller oppholdstillatelse i det tidligere passet, makuleres kun de deler av passet som ikke inneholder visum eller oppholdstillatelse.

Er passet ødelagt eller har det kommet bort, skal passøkeren på passøknaden eller i særskilt forklaring på ære og samvittighet gi opplysninger om hvordan dette har skjedd og, i tilfelle passet er kommet bort, hvilke skritt passøker har tatt for å få passet tilbake. 

FRA https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-09-1263

¨Jatt med¨ men be de logge din forklaring, er mitt råd. Dette går sikkert Helt bra. Null Stress,

POLITIET Må jo følge loven, de og, -ha Sitt ¨på det tørre¨. 

a.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg. Kan du skrive i taps-meldingen at du leverte det passet til ambassaden og at de ikke kan finne det, og at du herved melder passet tapt?

Anonymkode: e76cc...359

Jeg  må nok skrive det slik ja, og håper ambassaden vet hva som har skjedd, for jeg har aldri opplevd lignene før.

• Liker 4
Skrevet

Meld det tapt. Når du gjør det må du svare på spørsmål om når og hvor det ble brukt sist. Da sier du det som du skriver her. 

Om du mister 3 pass innenfor en periode på 5 år ( mener det er det) så kan du bli nektet pass. 

• Liker 6
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Tanuki skrev:

Jeg  må nok skrive det slik ja, og håper ambassaden vet hva som har skjedd, for jeg har aldri opplevd lignene før.

Men hvorfor er det så viktig for deg at ambassaden ikke logget passet før destruksjon e.l? Det har skjedd en liten byråkratisk error..... Der er alt. Dette virker helt paranoid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må dere som ikke har noe konstruktivt å si, komme inn i debatten for å kritisere? Det skal ikke være så vanskelig å være litt høflig, og si at ts kan melde passet tapt - uten å spørre hva problemet er, si at det er ingenting å krangle om osv.

La vær, eller svar på en vanlig måte.

Anonymkode: 8aae3...6bf

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Bondo said:

Meld det tapt. Når du gjør det må du svare på spørsmål om når og hvor det ble brukt sist. Da sier du det som du skriver her. 

Om du mister 3 pass innenfor en periode på 5 år ( mener det er det) så kan du bli nektet pass. 

Det var dette jeg hadde i tankene, altså JEG har ikke mistet et pass, jeg har levert det inn, så syns det er surt at jeg da har ett tapt pass når jeg hverken har mistet eller blitt frastjålet det. Jeg håper ambassaden kan hjelpe meg (tviler), hvis ikke så skal jeg seff forklare i tapsmeldingen så detaljert som mulig.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må dere som ikke har noe konstruktivt å si, komme inn i debatten for å kritisere? Det skal ikke være så vanskelig å være litt høflig, og si at ts kan melde passet tapt - uten å spørre hva problemet er, si at det er ingenting å krangle om osv.

La vær, eller svar på en vanlig måte.

Anonymkode: 8aae3...6bf

Det er greit å påpeke at folk lager problemer for seg når de selv insisterer på å lage storm i et vannglass.

Ts har allerede skapt mye bry for seg. Nå må hun slutte å tulle!

Anonymkode: 36fc6...4bd

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Tanuki skrev:

Det var dette jeg hadde i tankene, altså JEG har ikke mistet et pass, jeg har levert det inn, så syns det er surt at jeg da har ett tapt pass når jeg hverken har mistet eller blitt frastjålet det. Jeg håper ambassaden kan hjelpe meg (tviler), hvis ikke så skal jeg seff forklare i tapsmeldingen så detaljert som mulig.

Har du passet enda? -NEI

Er det da tapt?-JA, det er ambassaden som har tapt det.

Unnskyld at jeg sier det, men  politiet driter så langt i din utredningen på tapsmeldingen. «Fem år» gjelder gyldige pass, ikke utgått pass til små barn.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...