Leanfear Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Hei. Jeg skal flytte til en annen kommune på andre siden av landet. Jobber idag som ingeniør i en kommune og tjener 534 000. Er fornøyd med lønnen i denne stillingen. Problemet er at jeg tror at den kommunen jeg søker jobb i ligger litt under lønnsmessig. Kanskje 20-30 000 i året. Jobben jeg søker er innenfor samme type stilling som jeg har idag, altså ingeniør innenfor kommunaltekniske tjenester. Kan jeg forvente å få lik lønn som jeg idag har? Hvordan skal jeg gå fram på intervju og i eventuelle forhandlinger. Regner med å bli spurt om lønnsforventninger på intervjuet. Må inrømme at det vil være utrolig kjipt å måtte gå ned i lønn for samme type stilling, men jeg vet at endel kommuner er veldig rigid på slike ting pga. de vil holde lønnsnivået nede.
Fjaselina Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Ikkje ta det opp på intervjuet. Dersom du får spørsmål, er det ok å fortelle kva du har no, og at du ikkje har lyst til å gå ned i løn. Dersom du får tilbod om jobben er det mulig å stille krav om løn før du aksepterer. 2
Mariángel Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Du forteller ikke hva du har nå, du kvinner deg opp og setter et lønnskrav så får de heller forhandle deretter. Typisk kvinneråd det over meg🙄 3
Ullvott Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Det er fullt forståelig at du ikke ønsker å gå ned i lønn, i alle fall ikke betydelige summer. En nedgang i lønn vil jo ha noe å si for pensjonsvilkår og total lønn i livet. Samtidig kan det være lurt å kikke på andre faktorer også: dersom det er billigere å bo og leve der du flytter til, vil du tåle en viss differanse og det vil likevel være lønnsomt for deg fordi du sitter igjen med mer penger netto, som bl.a. kan brukes til ulike former for sparing. Slike argumenter kommer du til å møte hos kommende arbeidsgivere (dersom det er aktuell problemstilling), så det lønner seg at du forbereder deg ved å regne på hvor lite du eventuelt kan tåle å gå ned uten at du taper på det. Uansett: du sier ikke noe om lønnsforventninger før de spør. På spørsmål om hva du forventer bør du heller ikke svare et konkret tall. Da låser du deg veldig fort. Spør heller arbeidsgiver hvilket lønnsområde de har tenkt at stillingen skal avlønnes i. Hvis det ligger under det du har i dag, svarer du at du ligger noe høyere i dag, og at du ikke har noe ønske om å gå ned i lønn som følge av at du skifter jobb, men at dette er noe dere nok skal kunne komme til enighet om. Du søker jobber i en konkurranseutsatt bransje, og det må du selvsagt prøve å trekke fordeler av. Gjør forberedelser og undersøk hvordan det ser ut på arbeidsmarkedet for akkurat denne typen stillinger/din bakgrunn på intervjutidspunktet. Det er i alle fall enkelt å sjekke utlyste stillinger på finn og nav. Hvis jeg var deg ville jeg heller ikke utelukkende søkt kommunale stillinger, men også jobber hos rådgivende ingeniørfirmaer dersom det finnes noen av dem i området. Med konkurrerende jobbtilbud har du sterkere forhandlingskort. 1
ViljaH Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Hvis de spør hva du har nå eller hva du forventer, så sier du f.eks 584 000. Da har du litt å gå på hvis de vil forhandle og du vil ha jobben. Og kanskje de slår til på den summen du sier.
Ullvott Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 37 minutter siden, ViljaH skrev: Hvis de spør hva du har nå eller hva du forventer, så sier du f.eks 584 000. Da har du litt å gå på hvis de vil forhandle og du vil ha jobben. Og kanskje de slår til på den summen du sier. Faren er at de har vurdert stillingen til et høyere lønnsnivå. Da vil TS tape penger. Dette er kanskje ikke så veldig sannsynlig i akkurat dette tilfellet, men hvis man ikke med sikkerhet VET at lønnsnivået er mye lavere er det risikabelt å si et bestemt tall tidlig i prosessen. 1
Leanfear Skrevet 3. mars 2019 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Jeg vil si at det er relativt like levekostnader i de kommunene. Kommunene jeg flytter til er det dårligere arbeidsmarked, det er vestlandet og jeg bor i Nord-Norge per dags dato. Hvis jeg får jobben vil jeg også gå glipp av årets lønnsvekst så jeg bør vell ta det med i beregningen for hva jeg eventuelt forventer. Jeg tenker at jeg ikke tar opp temaet men jeg regner med det kommer opp, det er jo en grunn til at fagforeningsorganisasjoner og slikt er med på intervju. Når spørsmålet om lønn eventuelt kommer tenker jeg å si noe slikt som at jeg forventer et rederlig/konkurransedyktig lønnstilbud. Så kan jeg jo spørre dem hvilket lønnsnivå de hadde sett for seg for denne stillingen? Hvis de ønsker å vite hva jeg idag har opplyser jeg dem hva jeg har idag. Hvis jeg blir tilbudt jobben, hvordan er forhandlingene på lønn da? La oss si at de tilbyr meg 10 000 under dagens lønn. Hvordan går jeg da fram? Endret 3. mars 2019 av Leanfear
Ullvott Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Jeg synes du har gode argumenter og gode svar. Du bør absolutt ta med årets lønnsvekst i din beregning. I forbindelse med skifte av jobb er det vel ikke uvanlig å be om råd fra din fagforening, og da mener jeg fagforeningen sentralt; ikke i den kommunen du søker deg til. De vil kunne råde deg til hvilke summer du bør forhandle om. Slik har det i alle fall vært med Tekna, som er min organisasjon.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 Stillingen har nok en lønnsramme med et øvre trinn som er absolutt max for den stillingskategorien (hva du ansettes som). Om du får et tilbud som ligger under det du kan tenke deg/at du går ned i lønn ved å ta jobben, så kan du forhandle. 10 tusen er omtrent 1 trinn, og det ene trinnet vil du nok få ved å bare spørre om den som ansetter har noe å gå på. Anonymkode: f1993...a1a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 Du kan bruke lønnsstatistikken til fagforeningen din. Si at du forholder deg til lønna de mener at du kan kreve. Den finner du på nettsidene deres mest sannsynlig. Hos NITO har vi en kalkulator hvor du plotter inn data og får tallet de mener du skal ha i lønn. Jeg vedder på at den er langt over 534 000. Hvis de ikke kan tilby det så må DE rettferdiggjøre det. Hvorfor skal du bytte jobb når du har en som betaler bedre? Det kan du argumentere med. Anonymkode: 99e1d...592
Leanfear Skrevet 3. mars 2019 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2019 Takk for tips, hqr prøvd den flere ganger. Nitos lønnsstatistikk viser ingen ting, for lite utvalg uansett hvor i landet jeg velger eller endrer på type stilling, ansienitet eller alder. Elendig greier!
Leanfear Skrevet 3. mars 2019 Forfatter #12 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Fikk litt data når jeg fjernet endel av utvalgene. Snittet er 560 000 med bachelor, ingeniørstilling og 5-9 års ansiennitet i det aktuelle fylket basert på 20 rapporteringer. I mitt fylke pr dd er det 666 000 basert på 9 innrapporteringer. Tviler på de tallene siden de var så høye og ikke så mange men det viser så. Hva regnes som ansiennitet, gjelder arbeidserfaring fra andre jobber også ds eller kun innenfor den stillingstypen? Endret 3. mars 2019 av Leanfear
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 2 timer siden, Leanfear skrev: Hei. Jeg skal flytte til en annen kommune på andre siden av landet. Jobber idag som ingeniør i en kommune og tjener 534 000. Er fornøyd med lønnen i denne stillingen. Problemet er at jeg tror at den kommunen jeg søker jobb i ligger litt under lønnsmessig. Kanskje 20-30 000 i året. Jobben jeg søker er innenfor samme type stilling som jeg har idag, altså ingeniør innenfor kommunaltekniske tjenester. Kan jeg forvente å få lik lønn som jeg idag har? Hvordan skal jeg gå fram på intervju og i eventuelle forhandlinger. Regner med å bli spurt om lønnsforventninger på intervjuet. Må inrømme at det vil være utrolig kjipt å måtte gå ned i lønn for samme type stilling, men jeg vet at endel kommuner er veldig rigid på slike ting pga. de vil holde lønnsnivået nede. Hadde du tilhørt en yrkesgruppe det er mangel på, så hadde du kunnet fremsette lønnskrav i håp om å vinne frem. Å fremsette lønnskrav i din situasjon, vil lett føre til at du blir innstilt bak søker nummer en eller enda lenger bak i rekken. Så her bør du bruke evnene dine og reflektere på hvilken taktikk du vil bruke og hvilke risikoer du er villig til å ta. Men generelt, kommunene bruker hovedtariffavtalen. Du er vel fagorganisert og har en fagorganisasjon til å hjelpe deg her? Anonymkode: d11b3...fc8
Ullvott Skrevet 3. mars 2019 #14 Skrevet 3. mars 2019 Hva som regnes som ansiennitet i en lønnsstatistikk kommer an på hvordan spørsmålet stilles. Nito skriver på sine nettsider om lønnsstatistikk noe om «teknisk praksis» og ansiennitet som ingeniør. Slik jeg forstår akkurat den formuleringen, vil andre jobber enn tekniske jobber/ingeniørjobber ikke være ansiennitetsgivende i statistikken. (Hvordan arbeidsgiver regner ansiennitet kan være annerledes.) https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/sporsmal-om-lonn/nitos-lonnsstatistikk/hjelp-til-nitos-lonnsstatistikk/
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #15 Skrevet 3. mars 2019 13 minutter siden, Leanfear skrev: Fikk litt data når jeg fjernet endel av utvalgene. Snittet er 560 000 med bachelor, ingeniørstilling og 5-9 års ansiennitet i det aktuelle fylket basert på 20 rapporteringer. I mitt fylke pr dd er det 666 000 basert på 9 innrapporteringer. Tviler på de tallene siden de var så høye og ikke så mange men det viser så. Hva regnes som ansiennitet, gjelder arbeidserfaring fra andre jobber også ds eller kun innenfor den stillingstypen? Landsgjennomsnittet er ganske passende utenfor de største og minste plassene. Storbyene drar snittet veldig opp, og andre drar det ned. I Trondheim ville 560 000 vært lavt med din ansiennitet, men her skriker de etter mange typer ingeniører. Ta gjerne kontakt med NITO og spør, om det er din organisasjon. Så lenge du har vært i jobb som ingeniør eller jobbet med samme fag vil jeg tro det gir uttelling på ansiennitet, selv om oppgaver og ansvar var noe annerledes. Jeg teller alle årene siden jeg gikk ut i jobb fordi jobbene er relatert til hverandre/overlapper noe. Anonymkode: 99e1d...592
Leanfear Skrevet 3. mars 2019 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2019 Takk for tips! Hvilke erfaringer har dere i forhold til at de må forholde seg til de andre ansatte som kanskje ikke har så høy lønn? Spesielt i offentlig stilling hvor alt skal være gjennomsiktig og likt, og hvor man skal kunne få vite hva de andre tjener. Hvis nivået er litt lavt, så er det kanskje ikke så bra om det kommer en som er nytilsatt og går forbi en med mer ansiennitet og erfaring med la oss si 20 000. I min stilling idag er jeg på samme lønn med en som har jobbet i 30 år, ikke ingeniør da, men bachelornivå og organisert i Nito.
Ullvott Skrevet 3. mars 2019 #17 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Jeg kan ikke uttale meg for alle kommuner og alle yrkesgrupper, men jeg har jobbet som kommunalt ansatt og medlem i Tekna. Vi syntes alltid det var en fordel at nyansatte ble plassert på en «pen» lønn. Det er en fordel for de som allerede jobber der om nyansatte får noe høyere lønn enn dem, for da kan de bruke din lønn som argument for å få bedre lønn selv i neste lønnsforhandling. Endret 3. mars 2019 av Ullvott
Leanfear Skrevet 4. mars 2019 Forfatter #18 Skrevet 4. mars 2019 8 timer siden, Ullvott skrev: Jeg kan ikke uttale meg for alle kommuner og alle yrkesgrupper, men jeg har jobbet som kommunalt ansatt og medlem i Tekna. Vi syntes alltid det var en fordel at nyansatte ble plassert på en «pen» lønn. Det er en fordel for de som allerede jobber der om nyansatte får noe høyere lønn enn dem, for da kan de bruke din lønn som argument for å få bedre lønn selv i neste lønnsforhandling. Takk for svaret Ullvott, lurt triks det =) I hvilken grad og i hvilke tilfeller påvirker fagorganisasjoner lønnen ved ansettelse? Er det ofte bare et skuespill eller har de faktisk noe å si på dette punktet?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 Jeg har vært i noenlunde samme situasjon. Jobbet ved UiO, hadde bra lønn der, men ble overtallig der og fikk jobb ved NTNU, samme type stilling. Jeg klarte å få med meg samme lønn som jeg hadde ved UiO. MEN på alle de årene jeg har jobbet ved NTNU, har jeg stått helt stille lønnsmessig. Kollegene mine ligger noe under meg i lønn, og de øker jevnlig for hvert år (om ikke hvert år, så regelmessig). Når jeg ber om lønnsforhøyelse, etter som jeg får mer og mer ansvar og flere oppgaver, får jeg vare høre at jeg allerede ligger over de andre, og at de må prioritere å løfte de som ligger lavere. Jeg har jobbet her nå i 5 år, og stått på samme lønnstrinn som da jeg startet. Betaler fagforeningsmedlemskap i år etter år, skjønner ikke hvorfor, når de ikke gjør noe for meg. Det føles kjempekjipt. Jeg har master og 15 års ansiennitet, og ligger under 500 000 i lønn. Så det er ikke slik at jeg tjener så veldig fett. Anonymkode: ae7cb...845
Ullvott Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 11 timer siden, Leanfear skrev: Takk for svaret Ullvott, lurt triks det 😃 I hvilken grad og i hvilke tilfeller påvirker fagorganisasjoner lønnen ved ansettelse? Er det ofte bare et skuespill eller har de faktisk noe å si på dette punktet? Godt spørsmål! Mitt inntrykk er at det varierer mye med kulturen fra kommune til kommune, men det er selvsagt arbeidsgiver som har siste ordet i saken. I hvor stor grad fagforeningene har makt i slike saker vil avhenge av hvor godt fagforeningen(-e) klarer å argumentere overfor ledelsen i sin kommune, hvor gode samarbeidsforholdene er i den aktuelle kommunen, og hvor vanskelig det er å rekruttere til den aktuelle stillingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå