AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Jeg er 160 høy, brune øyne, svart hår og blir fort brun i huden. Jeg tok en DNA test fordi jeg tenkte at jeg må ha noen ande gener enn Norske, testen viser 100% skandinavisk. Trodde jeg skulle ha noe samisk eller søreuropeisk i meg, ( pappa er fra Nord-Norge) men nei. Hvis jeg virkelig er 100% skandinavisk, hvorfor ser jeg ikke sånn ut? Anonymkode: 7ebcd...7be
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Det er da ikke slik at alle "ekte" skandinaver er blåøyde og lyshårede, selv om vi har flere av dem enn mange andre folkegrupper. Anonymkode: 06dd8...c61 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Hvor tar dere disse DNA-testene? Vet jeg har lest om det før, og vært litt nysgjerrig. Men så glemte jeg det helt.... Anonymkode: e4c42...913
Hilde1302 Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 160 høy, brune øyne, svart hår og blir fort brun i huden. Jeg tok en DNA test fordi jeg tenkte at jeg må ha noen ande gener enn Norske, testen viser 100% skandinavisk. Trodde jeg skulle ha noe samisk eller søreuropeisk i meg, ( pappa er fra Nord-Norge) men nei. Hvis jeg virkelig er 100% skandinavisk, hvorfor ser jeg ikke sånn ut? Anonymkode: 7ebcd...7be For å være ærlig skjønner jeg ikke meg på disse testene. Skandinavisk? Som om det har oppstått ett eget isolert folkeslag i Skandinavia, med helt egene gener...Skandinavia anno når? Verden, og ikke minst Europa, har jo vært vitne til enorme folkevandringer gjentatte ganger opp gjennom historien. Ta som eksempel Tyrkia. Man skal ikke så mange hundreår tilbake i tid før de som i dag regnes som etniske tyrkere bodde en helt annen plass, nærmere Mongolia og på steppeområdene der...og hvem var det som bodde e «tyrkiske» områdene da? Mennesker med helt andre gener. Så hva slags gener er det man ser etter når disse selskapene kartlegger genene våre? Er det Europa før Romerike? Etter? Etter Karl den store? Etter dannelsen av nasjonalstater? 8
frk.Helene Hare Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 160 høy, brune øyne, svart hår og blir fort brun i huden. Jeg tok en DNA test fordi jeg tenkte at jeg må ha noen ande gener enn Norske, testen viser 100% skandinavisk. Trodde jeg skulle ha noe samisk eller søreuropeisk i meg, ( pappa er fra Nord-Norge) men nei. Hvis jeg virkelig er 100% skandinavisk, hvorfor ser jeg ikke sånn ut? Anonymkode: 7ebcd...7be Det er ikke alle gentestene som er like nøyaktige. Noen har tatt flere av de mest populære gentestene og endt opp med flere forskjellige svar. Om din far og slekten hans har bodd i Nord-Norge noen hundre år skal det vel godt gjøres at du ikke har noe samisk blod. Du har ikke sagt noe om morsslekten, men på Vestlandet er det ikke unormalt med mørk hud og hud som tåler mye sol. Dette kan være gener fra flere hundre år med handelsreisende fra Europa. Vestlandet har også en del gener fra de britiske øyene. På samme måte kan man følge skandinaviske genspor etter vikingene i Storbritannia. Gener har en gøyal tendens til å ikke bry seg om landegrenser. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 8 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Det er ikke alle gentestene som er like nøyaktige. Noen har tatt flere av de mest populære gentestene og endt opp med flere forskjellige svar. Om din far og slekten hans har bodd i Nord-Norge noen hundre år skal det vel godt gjøres at du ikke har noe samisk blod. Du har ikke sagt noe om morsslekten, men på Vestlandet er det ikke unormalt med mørk hud og hud som tåler mye sol. Dette kan være gener fra flere hundre år med handelsreisende fra Europa. Vestlandet har også en del gener fra de britiske øyene. På samme måte kan man følge skandinaviske genspor etter vikingene i Storbritannia. Gener har en gøyal tendens til å ikke bry seg om landegrenser. Ja, enig, men onkelen min har også drevet med slektsforskning og til bake til 1600 tallet har de til nå ikke funnet noen samer eller noe annet. Moren min er fra Østfold, og så langt man vet så finner vi ingen dom ikke er noe annet en norsk, ( selv om det ikke er gjort så nøye slektsforskning på den siden) men så er det utseendet mitt som er alt annet enn «nordisk». Kan ikke skjønne at jeg skal være 100% skandinavisk. Anonymkode: 7ebcd...7be
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 Jeg fikk 36% skandinavisk og 64% nord og vesteuropeisk. Jeg er 50% norsk men arvet tydeligvis mindre gener av mor enn av far. Det er forsåvidt noe som både syntes utenpå og inni. Forventet gener fra øst Europa for jeg har et østeuropeisk preg og en av besteforeldrene er fra Slovakia. Slovakia ligger i øst/vest skillet i genkartet så tenker det er derfor. Forventet mer fra øst, men de kan jo ha kommet litt vestfra, slått seg ned og etter noen generasjoner dratt vestover igjen. For ts sitt vedkommende stusser jeg også. De som har mørkt hår og øyne er ofte iblandet spanjoler som gikk iland på vestlandet og langs kysten nordover , sigøynere, russere eller samer. Anonymkode: e3cd0...338
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Jeg fikk også 100% skandinavisk, men har blå øyne, brunt hår og blir ikke fort brun. Anonymkode: edff9...044
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 Jeg har tatt DNA test via myheritage. 🙂 jeg var 100% Nord-Europeisk men fordelt størst Skandinavia og liten del irsk/skott/walisisk Anonymkode: b6950...72a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 36% skandinavisk og 64% nord og vesteuropeisk. Jeg er 50% norsk men arvet tydeligvis mindre gener av mor enn av far. Det er forsåvidt noe som både syntes utenpå og inni. Forventet gener fra øst Europa for jeg har et østeuropeisk preg og en av besteforeldrene er fra Slovakia. Slovakia ligger i øst/vest skillet i genkartet så tenker det er derfor. Forventet mer fra øst, men de kan jo ha kommet litt vestfra, slått seg ned og etter noen generasjoner dratt vestover igjen. For ts sitt vedkommende stusser jeg også. De som har mørkt hår og øyne er ofte iblandet spanjoler som gikk iland på vestlandet og langs kysten nordover , sigøynere, russere eller samer. Anonymkode: e3cd0...338 Nettopp! Jeg har hele livet fått høre «hvor er du fra?» hadde SÅ forventet noe annet... ts Anonymkode: 7ebcd...7be 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor tar dere disse DNA-testene? Vet jeg har lest om det før, og vært litt nysgjerrig. Men så glemte jeg det helt.... Anonymkode: e4c42...913 Myheritage har DNA test 🙂 Anonymkode: b6950...72a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor tar dere disse DNA-testene? Vet jeg har lest om det før, og vært litt nysgjerrig. Men så glemte jeg det helt.... Anonymkode: e4c42...913 Jeg tok via MyHeritage. Vil ikke skrive her hva jeg fikk da det er litt spesielle etnisiteter. Alt stemte 100 %. Og utfra navnet mitt skulle en ikke tro det. Deler ikke etternavn med min mor, vi fikk match som mor og datter. Hun tok også testen noen måneder etter meg. Hennes etnisitet stemte også. Anonymkode: c2ee7...ad8 1
frk.Helene Hare Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, enig, men onkelen min har også drevet med slektsforskning og til bake til 1600 tallet har de til nå ikke funnet noen samer eller noe annet. Moren min er fra Østfold, og så langt man vet så finner vi ingen dom ikke er noe annet en norsk, ( selv om det ikke er gjort så nøye slektsforskning på den siden) men så er det utseendet mitt som er alt annet enn «nordisk». Kan ikke skjønne at jeg skal være 100% skandinavisk. Anonymkode: 7ebcd...7be Hm, interessant. Så vidt jeg vet er jo Østfold et av områdene der det historisk sett har vært vanlig med det vi oppfatter som "klassiske" skandinaviske farger. Men jeg tror også at det er der man lett blir forvirret, mange tror at det er blå øyne/blondt hår som er erkeskandinavisk, når dette ikke stemmer. I min slekt er vi såvidt vi vet hovedsaklig norske, men de fleste er ganske mørke i håret og tåler mye sol/blir veldig brune. På morssiden har det vært gjort slektsforsking flere hundre år bakover, og det har bare vært folk fra samme område.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #14 Skrevet 3. mars 2019 Stort sett alle med røtter i nordnorge har noe samisk i seg. Men amerikanske DNA-test sites har knapt hørt om samiske folk. Anonymkode: 9bc60...4b1 3
frk.Helene Hare Skrevet 3. mars 2019 #15 Skrevet 3. mars 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stort sett alle med røtter i nordnorge har noe samisk i seg. Men amerikanske DNA-test sites har knapt hørt om samiske folk. Anonymkode: 9bc60...4b1 Men burde ikke samiske gener dukke opp som sentralasiatisk eller noe sånt? https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_studies_on_Sami Endret 3. mars 2019 av frk.Helene Hare 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #16 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Men burde ikke samiske gener dukke opp som sentralasiatisk eller noe sånt? https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_studies_on_Sami Vet bare at MyHeritage opererer med 42 etnisiteter der skandinavisk er en egen og finsk er en egen etnisitet. Anonymkode: c2ee7...ad8
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2019 #17 Skrevet 3. mars 2019 Jeg er nesten 100% skandinavisk selv, er blond, høy og blåøyd men har ikke særlig norske trekk med høye kinnben og smale øyne. Ble ganske overrasket. Blir fristet til å ta en ny test hos et annet firma men tror det blir med tanken. Tok min test hos myheritage.com.
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2019 #18 Skrevet 3. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet bare at MyHeritage opererer med 42 etnisiteter der skandinavisk er en egen og finsk er en egen etnisitet. Anonymkode: c2ee7...ad8 Kommer samisk opp i det hele tatt på disse testene?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #19 Skrevet 3. mars 2019 Vi har såvidt jeg vet bare norsk blod i våre årer i min familie, både på mors- og farssiden. Men min mor hadde helt mørkt hår og grønne øyne før hun ble gammel og grå i håret. Hennes egen mor hadde omtrent svart hår og brune øyne. Moren min blir brun til 17. mai allerede, bare ved å sitte ute på verandaen og sole seg litt nå og da. Faren vår derimot, tåler overhodet ikke sol, har blå øyne og kommunefarget hår. Går han ut i bar overkropp, tar han fyr i sola Husker en gang han skulle vaske vinduer. Var ute i 20 minutter, før han kom inn igjen med masse rødt utslett på overkroppen pga sola. Tror altså at vi nordmenn kan være alt mulig rart, en salig blanding av egenskaper og utseende, uten at det trenger å være innblandet noe annet folkeslag av den grunn. Du kan jo vurdere å ta en DNA test til, fra en annen leverandør, for å se om du får samme svar? Bare for moro skyld? Anonymkode: 3f39d...65a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #20 Skrevet 3. mars 2019 Jeg er halvt Norsk og Russisk. Ser 100% Norsk ut... Anonymkode: 1a2ec...28a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå