Gå til innhold

Bestemor hjelp med støttestrømper..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare et spøsmål.

Bestemor er blitt anbefalt å begynne med støttestømper, men hun har en ekstremt vond rygg så hun klarer ikke ta de på selv. 

Noen tips? Det er altså det å slenge beina opp og ta de på som gjør vondt. 

Hun ønsker ikke noe form for hjemmehjelp enda. 

Anonymkode: 79ffb...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes diverse varianter av strømpepåtrekkere.... litt usikker på om de er så gode til kompresjonstrømper, de er kanskje for stramme.. men det går an å prøve. 

Ellers er det å stikke innom å dra på strømper en veldig vanlig oppgave for hjemmesykepleien. Mange får hjelp til dette. 

Ville kanskje jobbet litt med å motivere bestemor til å ta imot hjelp. Det er ofte fare for å få leggsår som gror veldig dårlig om man har dårlig sirkulasjon, og ikke bruker strømper. 

Anonymkode: 67a0b...929

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo få hjemmehjelp til å bare ta på strømpene. Det er gjort på 10 minutter. Noen annen tjeneste fra de trenger hun ikke å ta imot ennå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg jobber i Hverdagsrehabilitering i kommunen der jeg bor - og vi jobber med slikt hele tiden. Det finnes et stativ man kan bruke som de aller fleste klarer! Her kjøpes det på Banda. 

Spør i din kommune om de har hverdagsrehabilitering, det er et gratis tilbud som hjelper eldre med å mestre hverdagen selv. Vi øver på alt fra å kle på/av seg, komme seg til butikken, dusje selvstendig, trene på å gå i trapper osvosv. Vi hjelper mange med å lære å ta på strømper selv:)

butlerbig.jpg

Anonymkode: 3779f...9ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg jobber i Hverdagsrehabilitering i kommunen der jeg bor - og vi jobber med slikt hele tiden. Det finnes et stativ man kan bruke som de aller fleste klarer! Her kjøpes det på Banda. 

Spør i din kommune om de har hverdagsrehabilitering, det er et gratis tilbud som hjelper eldre med å mestre hverdagen selv. Vi øver på alt fra å kle på/av seg, komme seg til butikken, dusje selvstendig, trene på å gå i trapper osvosv. Vi hjelper mange med å lære å ta på strømper selv:)

butlerbig.jpg

Fant den her: https://medinorway.no/produktkategori/strompe-av-patrekkere/

Ved varig behov(over 2 år) kan man søke om støtte fra nav.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

butlerbig.jpg

Tusen takk for hjelp! 

Er det ok at pårørende tar kontakt, eller må hun gjøre det selv? Jeg vil la henne slippe mest mulig av telefoner o.l. 

Denne så midt i blinken ut! Får man låne evt? Eller må man kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare et spøsmål.

Bestemor er blitt anbefalt å begynne med støttestømper, men hun har en ekstremt vond rygg så hun klarer ikke ta de på selv. 

Noen tips? Det er altså det å slenge beina opp og ta de på som gjør vondt. 

Hun ønsker ikke noe form for hjemmehjelp enda. 

Hjemmehjelp gjør ikke denne typen ting, det er oppgave for hjemmesykepleien. 

Sokkepåtreder er å få kjøpt i håndkjøp. Tidligere var dette et hjelpemiddel man fikk dekket. Men småhjelpemidler må man nå kjøpe selv. Men en sokkepåtreder er neppe særlig effektiv til å få støttestrømper på med. Så her bør bestemor revurdere og innse at hun trenger hjelp morgen og kveld med strømpene. Hjemmesykepleie betaler man ikke for.

Anonymkode: de86a...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sokkepåtreder er å få kjøpt i håndkjøp. Tidligere var dette et hjelpemiddel man fikk dekket. Men småhjelpemidler må man nå kjøpe selv. Men en sokkepåtreder er neppe særlig effektiv til å få støttestrømper på med. Så her bør bestemor revurdere og innse at hun trenger hjelp morgen og kveld med strømpene. Hjemmesykepleie betaler man ikke for.

Det hjelpemiddelet som er vist høyere oppe i denne tråden er beregnet på støttestrømper og kompresjonsplagg. Jeg vet at en del med lymfødem har fått slike dekket pga vedtak fra NAV, men det kan være at reglene er endret senere.

Jeg har hjelpemiddel av den typen som det som er avbildet her, og det er helt genialt! Man får trekket på seg strømpene med jevnt pådrag hele veien, i motsetning til når man strever selv. Jeg gav drøyt 500 kroner for min Medi Butler, og den ble kjøpt på en forretning hvor de har undertøy for brystkreftopererte, proteser og andre hjelpemidler. Her er lenke til butikker som forhandler akkurat dette merket. Det er ikke sikkert de har strømpepåtrekkeren inne, men de kan helt sikkert være behjelpelige med å bestille: https://medinorway.no/butikker/

Anonymkode: 467b9...cf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men det er mulig å søke om et engangsbeløp på 2000 kr for å gjøre slike innkjøp selv :) (og muligens på nytt etter 4 år...?)

Det var ei ordning som kom istedetfor at hjelpemiddelsentralen skulle styre med småhjelpemidler:

https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Tjenester+og+produkter/Hjelpemidler/tilskuddsordning-for-rimelige-hjelpemidler-småhjelpemidler--368615

Anonymkode: afded...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.3.2019 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for hjelp! 

Er det ok at pårørende tar kontakt, eller må hun gjøre det selv? Jeg vil la henne slippe mest mulig av telefoner o.l. 

Denne så midt i blinken ut! Får man låne evt? Eller må man kjøpe?

Ingen problem!

Det skal fungere fint at dere tar kontakt:) Gå inn på kommunen sine hjemmesider og se om du finner kontaktinfo til "koordinerende tjenester" (Det er i alle fall det det heter her) og spør etter Hverdagsrehabilitering. 

Har dere ikke HVR i kommunen kan dere evt spørre om å få veiledning i butikken, for så å lære opp bestemor selv. De aller fleste klarer dette utmerket etter noen forsøk. Stativet heter Medi Butler. 

Dere kan få dekt opptil 2000kr på slike hjelpemidler dersom man klarer å begrunne at behovet for hjelpemiddelet er over 2 år:) Man kan få 2000kr dekt hvert 4 år for slikt. 

Lykke til! (Evt se etter video på youtube for fremgangsmåte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg igjen - som linket til stativet. 

Du må kjøpe selv, koster ca 600kr.. men man kan som sagt søke om å få det dekket av NAV ved varig behov:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i Hjemmesykepleien. Vi deler ut en som ligner på denne til de som ønsker å ta av/på strømpene selv

strømpepåtrekker.jpeg

Anonymkode: 5766e...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...