Gå til innhold

Leilighet i første etasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer leilighet i første etasje i nybygg. Leiligheten ligger litt "tilbaketrukket", så det vil ikke bli så mye innsyn. Ganske greie solforhold. Spørsmålet er om noen kan si noe om hvor gulvkaldt det er i en leilighet på første etasje bygget etter tek 10 krav. Har bodd på første plan for noen år siden i leilighet fra ca 1980,og det var kaldt. Er det bedre med nye krav? 

Anonymkode: 59a8e...702

AnonymBruker
Skrevet

Er det varme i gulvet? Parkeringskjeller under? Generelt har jeg elsket å bo i 1. Etg, fordi det er lett å komme seg inn og ut, men har ingen erfaring med hvor kaldt det blir om det ikke er noe under.

Anonymkode: bf116...e88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det varme i gulvet? Parkeringskjeller under? Generelt har jeg elsket å bo i 1. Etg, fordi det er lett å komme seg inn og ut, men har ingen erfaring med hvor kaldt det blir om det ikke er noe under.

Anonymkode: bf116...e88

Det er garasje under. Denne er ganske stor, med kun en inn og ut kjøring, så temperaturen der er ganske grei. Nei, det er ikke gulvvarme. Jeg og tenker at 1. etasje gjør det enkelt å komme inn og ut. I tillegg vil det være mulig å ha katt,fordi om jeg bor i leilighet :)

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Etter at ei venninne fikk en stein inn gjennom ruta og utlendinger som tok seg inn, ville jeg aldri ha bodd i 1 etasje

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Mysticgirl skrev:

Etter at ei venninne fikk en stein inn gjennom ruta og utlendinger som tok seg inn, ville jeg aldri ha bodd i 1 etasje

Utifra den logikken, kan jeg heller ikke ha enebolig eller rekkehus, for der er det også en første etasje som noen kan hive stein gjennom vinduet på og/eller bryte seg inn. Samtidig forstår jeg at sjansen for innbrudd er større i første etasje enn i en leilighet høyere oppe. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Du bør tenke mer på hvordan det er å ha noen boende over deg, det er det jeg ser og hører folk klager mest på, lyder fra de som bor rett over. 

Anonymkode: 6bda8...508

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør tenke mer på hvordan det er å ha noen boende over deg, det er det jeg ser og hører folk klager mest på, lyder fra de som bor rett over. 

Anonymkode: 6bda8...508

Da kan jeg jo ikke velge annet enn toppetasje, og det er forholdsmessig mye dyrere.  Er mer opptatt av pris, at det er to soverom, beliggenhet (dette er nær busser og handlesenter). Det er nybygg, så jeg antar at lydisoleringen mellom etasjene skal være god. Leiligheten har stått til salgs en stund, så jeg tenker at jeg kanskje kan gjøre en god deal. 

• Liker 6
Gjest Mysticgirl
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utifra den logikken, kan jeg heller ikke ha enebolig eller rekkehus, for der er det også en første etasje som noen kan hive stein gjennom vinduet på og/eller bryte seg inn. Samtidig forstår jeg at sjansen for innbrudd er større i første etasje enn i en leilighet høyere oppe. 

Ja det er sant, men om jeg fikk velge mellom 1 og 2 etasje i en blokk, hadde jeg ikke valgt 1 etasje.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mysticgirl said:

Ja det er sant, men om jeg fikk velge mellom 1 og 2 etasje i en blokk, hadde jeg ikke valgt 1 etasje.

Men det er vel fordi du har verken barn eller katter, og er heller ikke bevegelseshemmet. 

Anonymkode: c44a7...17e

• Liker 5
Gjest Mysticgirl
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel fordi du har verken barn eller katter, og er heller ikke bevegelseshemmet. 

Anonymkode: c44a7...17e

Har både husdyr og unger og bor selv i 3 etasje med heis. Visste ikke at TS var bevegelseshemmet. Da må hun jo velge 1 etasje om det ikke er heis :) Men jeg ble skremt av det venninnen min opplevde at jeg ville valgt 2 etasje om jeg fikk velge og det var muligheter for å bo i høyden :)

Skrevet

Da kan jeg jo ikke velge annet enn toppetasje, og det er forholdsmessig mye dyrere.  Er mer opptatt av pris, at det er to soverom, beliggenhet (dette er nær busser og handlesenter). Det er nybygg, så jeg antar at lydisoleringen mellom etasjene skal være god. Leiligheten har stått til salgs en stund, så jeg tenker at jeg kanskje kan gjøre en god deal. 

Vi tenkte også sånn; at det er nok greit med lydisolering da vi for to og et halvt år siden kjøpte leilighet i rekkehus fra 2014. Vi sitter i dag på vår tredje dag i et HELT ANNET leilighetskompleks. 

Det var et mareritt med lyder der😔 Vi bodde i 2 etg med leilighet over to plan. Ingen over oss. Noen rett under og noen under på siden av oss- og en vegg i vegg.. Altså; vi hadde ende-leiligheten -så derfor ikke noen på begge sider. 

Men, det var et mareritt med lyder fra alle under og de ved siden av. Det er ikke vits i å gå i detaljer på alt- det var overveldende. Skritt nedenfra, vaskemaskiner, tørketromler, tilogmed snakk fra vegg i vegg leiligheten 😮 

Mitt råd til deg er: sjekk med naboene!! Spør på opptil fire, fem dører hvordan de opplever å bo der. Hos meg går det et DIGERT RØDT flagg opp, når du sier den har stått en stund. På de årene vi bodde der-nytt- var det vilt mange utskiftninger av beboere i alle rekkene. Det var flyttebiler i eninga... Og flere leiligheter stod tomme lenge. Der var det ikke noe OK å bo😔😔 

Ville bare dele; lykke til med husjakt👍 Jwg ville aldri bosatt meg i første.. pga alle lyder ovenfra.. Men- alle er forskjellige mht lyder, skritt, misting av ting i gulvet, barneløpe-lyder etc👍

• Liker 2
Skrevet

Anta ALDRI noe!! Det kan slå stygt tilbake på deg selv... Sjekk ut! Få fakta fra erfaringer👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MammaMums skrev:

Vi tenkte også sånn; at det er nok greit med lydisolering da vi for to og et halvt år siden kjøpte leilighet i rekkehus fra 2014. Vi sitter i dag på vår tredje dag i et HELT ANNET leilighetskompleks. 

Det var et mareritt med lyder der😔 Vi bodde i 2 etg med leilighet over to plan. Ingen over oss. Noen rett under og noen under på siden av oss- og en vegg i vegg.. Altså; vi hadde ende-leiligheten -så derfor ikke noen på begge sider. 

Men, det var et mareritt med lyder fra alle under og de ved siden av. Det er ikke vits i å gå i detaljer på alt- det var overveldende. Skritt nedenfra, vaskemaskiner, tørketromler, tilogmed snakk fra vegg i vegg leiligheten 😮 

Mitt råd til deg er: sjekk med naboene!! Spør på opptil fire, fem dører hvordan de opplever å bo der. Hos meg går det et DIGERT RØDT flagg opp, når du sier den har stått en stund. På de årene vi bodde der-nytt- var det vilt mange utskiftninger av beboere i alle rekkene. Det var flyttebiler i eninga... Og flere leiligheter stod tomme lenge. Der var det ikke noe OK å bo😔😔 

Ville bare dele; lykke til med husjakt👍 Jwg ville aldri bosatt meg i første.. pga alle lyder ovenfra.. Men- alle er forskjellige mht lyder, skritt, misting av ting i gulvet, barneløpe-lyder etc👍

Takk for gode råd og delt erfaring. Grunnen til at denne har stått en stund, er nok at dette er del av et større prosjekt. Totalt tippe jeg det er ca 300 boliger der, stort sett leiligheter, noen rekkehus. Det er nå 3 leiligheter igjen, både en stor på toppetasjen og denne i første. Har snakket med noen naboer, og det de klager på, er ventilasjonsanlegget som i noen leiligheter er i en bod "inni" hovedsoverommet. Derfor tenkte jeg at den leiligheten jeg nå ser på, ville være bra, fordi boden er ute i gangen og vil ikke forstyrre noen av soverommene. Men jeg tror ikke det haster med å bestemme meg, for det virker om om de siste leilighetene går tregt. Så jeg skal høre mer rundt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mysticgirl skrev:

Har både husdyr og unger og bor selv i 3 etasje med heis. Visste ikke at TS var bevegelseshemmet. Da må hun jo velge 1 etasje om det ikke er heis :) Men jeg ble skremt av det venninnen min opplevde at jeg ville valgt 2 etasje om jeg fikk velge og det var muligheter for å bo i høyden :)

Hva slags husdyr ? Du kan vel ikke ha katt i 3. etasje ? Jeg er TS, og jeg er ikke bevegelseshemmet. Ikke derfor jeg tenkte første etasje. Dessuten er det heis, så akkurat det ville nok løst seg uansett.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags husdyr ? Du kan vel ikke ha katt i 3. etasje ? Jeg er TS, og jeg er ikke bevegelseshemmet. Ikke derfor jeg tenkte første etasje. Dessuten er det heis, så akkurat det ville nok løst seg uansett.

Nei jeg har hund og bor midt i byen, så ville ikke ha hatt utekatt her nei 😂 Men om du vil bo i 1 etasje så gjør du det :) Kommer jo an på hvor du bor og om det er mye kriminalitet eller trygt der. Her er det iallefall ikke trygt å bo midt i byen i 1 etasje. Flere har fått vinduene knust av utlendinger, innbrudd osv..

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke valgt 1. etg pga du får alt tråkket forbi. Bodde en gang i høy 1. etg, og det var mye lyd fra ytterdøra osv.. har også bodd i 4. etg uten heis ( med unger). Tungvint. Kjenner ei i terrasseblokk i 1.etg, kjempebra. Lite lyder, rolige/voksne naboer og har usjenert liten hageflekk. Veldig koselig. Slikt kunne jeg også bodd. 

Anonymkode: 4c525...191

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 3.3.2019 den 23.05, Mysticgirl skrev:

Hvor var dette?

Stein er ganske alvorlig, skjønner ikke hva som går av folk.

Skulle søke litt rundt her for å se om det er lurt å ha lielighet i første etasjen, men denne tråden endret meningen min.

Anonymkode: 37661...4a2

• Liker 1
Skrevet

Så du skal aldri eie noe form for enebolig, tomannsbolig eller rekkehus? 😅

• Liker 1
Skrevet

På 4.3.2019 den 21.24, Mysticgirl skrev:

Her er det iallefall ikke trygt å bo midt i byen i 1 etasje. Flere har fått vinduene knust av utlendinger, innbrudd osv..

Hvorfor føler du behov for å understreke at dette var kriminalitet begått av utlendinger?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bor i høy første etasje, og er stort sett fornøyd. Men må sies at jeg har et lite barn, så det er praktisk i forhold til det. Hører endel støy fra folk som kommer og går, men plager  ikke meg. Jeg elsker støy, skulle ønske det var flere enn meg som bråkte litt. Når alle er rolige rundt en, må en være rolig selv også. Hører barna i oppgangen, rundt leggetid. Da syns jeg synd på de 2 naboene uten barn, for de hører skriking fra 4 leiligheter rundt samme tid og det høres brutalt ut! Utover det hører jeg aldri naboene. Ikke hun barnløse festglade jenta i etasjen over meg heller. Blokka er fra 1960 ish.

Anonymkode: 17170...09f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...