AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Hei. Har du opplevd å bli utsatt for narsissistisk raseri? Eller raserianfall fra en person? Hva er forskjellen? Kan man ha grader av narsissisme? Eller kan man være langsint og trakassere over tid og være normal...bare rasende? Hvis noen har erfaringer så gjerne del. Anonymkode: 9d903...48a
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Man kan få raserianfall uten å være narsissist ja
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Sinne er en normal følelse. Det er liksom ikke forbeholdt narsisster. Hva legger du egentlig i narsisstisk raseri? Anonymkode: cc539...72a 9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Man kan lese om det her https://www.nb.no/nbsok/nb/ac6c2fddef6d4af2a5588c8929d43acf?lang=no#0 i boken Sjarmør og tyrann, som er om flere personlighetsforstyrrelser (bl.a. narssisister og psykopater). Anonymkode: a58d6...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Med begrepet narsissistisk raseri menes det et sterkt (og ofte ukontrollert) sinne som kan bryte frem når en person føler at hans selvbilde og selvoppfatning trues eller skades. Med narsissistiske krenkelser siktes det til de hendelser, ord eller utsagn som personen opplever som krenkende for selvfølelsen, og som dermed utløser et narsissistisk raseri.https://snl.no/narsissisme Anonymkode: a58d6...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 Jeg leste om det på nettet. Sinne er en normal følelse ja. Men når personen mister helt fatning og sier ting som man ikke burde si. Ting som ikke har med saken å gjøre. Selv om det er jeg som blir utsatt for raserianfallet, føler jeg for å beskytte denne personen mot seg selv. Så jeg sier så lite som mulig. Lar meg ikke provosere. Men muligens dette virker provoserende? Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden. Vil bare at raserianfallet skal gå over og at ting blir normalt igjen. Det hjelper forøvrig ikke hva jeg sier eller beklager. For jeg har selvsagt noe å beklage. Anonymkode: 9d903...48a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med begrepet narsissistisk raseri menes det et sterkt (og ofte ukontrollert) sinne som kan bryte frem når en person føler at hans selvbilde og selvoppfatning trues eller skades. Med narsissistiske krenkelser siktes det til de hendelser, ord eller utsagn som personen opplever som krenkende for selvfølelsen, og som dermed utløser et narsissistisk raseri.https://snl.no/narsissisme Anonymkode: a58d6...cd1 Takk. Dette jeg har lest. Dette passer, men personen er nok ikke narsissist. Ikke fullt ut iallfall. Anonymkode: 9d903...48a
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Med begrepet narsissistisk raseri menes det et sterkt (og ofte ukontrollert) sinne som kan bryte frem når en person føler at hans selvbilde og selvoppfatning trues eller skades. Med narsissistiske krenkelser siktes det til de hendelser, ord eller utsagn som personen opplever som krenkende for selvfølelsen, og som dermed utløser et narsissistisk raseri.https://snl.no/narsissisme Anonymkode: a58d6...cd1 Alle kan bli sinte og bli rasende av å bli kritisert f.eks. Det er ikke unormalt. Det er mer unormalt å svelge kameler og aldri føle på sinne.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk. Dette jeg har lest. Dette passer, men personen er nok ikke narsissist. Ikke fullt ut iallfall. Anonymkode: 9d903...48a Nei foresten. Tror ikke det passer. Mulig jeg ikke skjønner helt hva som menes her. Tror kanskje personen bare har mistet litt kontroll. Men hva gjør man da egentlig? Jeg syns ikke reaksjonen passer til hva jeg har gjort og har beklaget. Men det hjelper ikke. Anonymkode: 9d903...48a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev: Alle kan bli sinte og bli rasende av å bli kritisert f.eks. Det er ikke unormalt. Det er mer unormalt å svelge kameler og aldri føle på sinne. Ja, sinne er en normal følelse. Å undertrykke sinne er ikke sunt. Det er stor forskjell på å kjenne på følelsen sinne, og det å oppføre seg aggressivt grunnet sinne. Og det er stor forskjell på normalt sinne og narssisistisk sinne. Anonymkode: a58d6...cd1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei foresten. Tror ikke det passer. Mulig jeg ikke skjønner helt hva som menes her. Tror kanskje personen bare har mistet litt kontroll. Men hva gjør man da egentlig? Jeg syns ikke reaksjonen passer til hva jeg har gjort og har beklaget. Men det hjelper ikke. Anonymkode: 9d903...48a Er dette en person du er i nær relasjon med? Les gjerne boken Sjarmør og tyrann i linken over. Og se denne tråden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/768509-vold-i-nære-relasjoner-om-skader-mm-og-hvorfor-det-er-så-vanskelig-å-gå/ Anonymkode: a58d6...cd1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, sinne er en normal følelse. Å undertrykke sinne er ikke sunt. Det er stor forskjell på å kjenne på følelsen sinne, og det å oppføre seg aggressivt grunnet sinne. Og det er stor forskjell på normalt sinne og narssisistisk sinne. Anonymkode: a58d6...cd1 Jeg undertrykker sinne, og som regel så er den følelsen helt borte. Den omformes ofte til at jeg blir lei meg eller likegyldig. Når jeg først blir sint så blir jeg så rasende at jeg vil ødelegge alt jeg ser foran meg, men alt blir værende inni meg så ingen merker det. Klarer jeg ikke å holde det inne så fjerner jeg meg bare fra situasjonen. Så enten gråter jeg eller så rømmer jeg. Oftest blir jeg sint på meg selv, ikke på andre. Jeg har ikke et sunt forhold til sinne. Behandler roser meg for å kjenne på følelsen, sier at det er normalt og sunt og forståelig at jeg blir sint når det først skjer.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei foresten. Tror ikke det passer. Mulig jeg ikke skjønner helt hva som menes her. Tror kanskje personen bare har mistet litt kontroll. Men hva gjør man da egentlig? Jeg syns ikke reaksjonen passer til hva jeg har gjort og har beklaget. Men det hjelper ikke. Anonymkode: 9d903...48a Det kommer jo an på hva du har gjort mot vedkommende og hvor mye personen tåler fra andre. Hvis du har gjort noe skikkelig dritt, er det ikke sikkert du blir tilgitt noen gang og at vedkommende bare hater deg. Anonymkode: cc539...72a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #14 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg undertrykker sinne, og som regel så er den følelsen helt borte. Den omformes ofte til at jeg blir lei meg eller likegyldig. Når jeg først blir sint så blir jeg så rasende at jeg vil ødelegge alt jeg ser foran meg, men alt blir værende inni meg så ingen merker det. Klarer jeg ikke å holde det inne så fjerner jeg meg bare fra situasjonen. Så enten gråter jeg eller så rømmer jeg. Oftest blir jeg sint på meg selv, ikke på andre. Jeg har ikke et sunt forhold til sinne. Behandler roser meg for å kjenne på følelsen, sier at det er normalt og sunt og forståelig at jeg blir sint når det først skjer. Det er trist at du har det slik. Jeg har også lest at undertrykt sinne kan føre til depresjon og andre vonde følelser. Mange har undertrykt sinne grunnet at de ikke fikk lov til og eventuelt ble straffet for å vise sinne og/eller andre følelser som barn, men undertrykt sinne kan også komme av andre årsaker. Jeg håper at du snart får det bedre Anonymkode: a58d6...cd1 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mars 2019 #15 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er trist at du har det slik. Jeg har også lest at undertrykt sinne kan føre til depresjon og andre vonde følelser. Mange har undertrykt sinne grunnet at de ikke fikk lov til og eventuelt ble straffet for å vise sinne og/eller andre følelser som barn, men undertrykt sinne kan også komme av andre årsaker. Jeg håper at du snart får det bedre Anonymkode: a58d6...cd1 Takk ❤️
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mars 2019 #16 Skrevet 3. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste om det på nettet. Sinne er en normal følelse ja. Men når personen mister helt fatning og sier ting som man ikke burde si. Ting som ikke har med saken å gjøre. Selv om det er jeg som blir utsatt for raserianfallet, føler jeg for å beskytte denne personen mot seg selv. Så jeg sier så lite som mulig. Lar meg ikke provosere. Men muligens dette virker provoserende? Jeg vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden. Vil bare at raserianfallet skal gå over og at ting blir normalt igjen. Det hjelper forøvrig ikke hva jeg sier eller beklager. For jeg har selvsagt noe å beklage. Anonymkode: 9d903...48a Er det en du er nær som du lurer på om har narsissistiske trekk?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #17 Skrevet 3. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på hva du har gjort mot vedkommende og hvor mye personen tåler fra andre. Hvis du har gjort noe skikkelig dritt, er det ikke sikkert du blir tilgitt noen gang og at vedkommende bare hater deg. Anonymkode: cc539...72a Jeg skjønner at du skriver dette. Men etter mitt skjønn så handler dette om en misforståelse og forventninger som ikke blir innfridd som ønsket fra denne personen sin side. Ikke noe utroskap eller misbrukt tillit eller stjålet, løyet. Vil ikke si hva det gjelder pga vil holde det helt anonymt. Og har beklaget det jeg kan beklage, men det hjelper ikke. Så vet ikke helt hva skal gjøre videre. Personen hater meg ikke. Og det er ikke noe å hate for. Anonymkode: 9d903...48a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #18 Skrevet 3. mars 2019 Det er en nær person ja. Anonymkode: 9d903...48a
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 3. mars 2019 #19 Skrevet 3. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en nær person ja. Anonymkode: 9d903...48a Hvordan er personen ellers? Pleier den å bli fort sint?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå