Gå til innhold

Gir 18-måneders- kontroll lønnet fri fra arbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt hadde vært syk og ikke spist på en uke da vi var på helsestasjonen på 15 mnd- kontroll. Jeg var litt stresset over det, men han hadde likevel fått mye melk via amming. Vekstkurven viste at han følger normal vektøkning. Helsesøster var derfor ikke bekymret, men satte oss likevel opp på en 18- måneders- kontroll for å veie og følge med, selv om jeg forstod det slik at 18-mnd kontroll ikke er obligatorisk. Nå har jeg fått ny arbeidsgiver (ringevikar), og har ikke så lyst å be om fri for dette. Far jobber på sjøen da og ellers er det ingen som kan følge lille. 

Så spørsmålet mitt er, må vi gå på denne kontrollen? Er den obligatorisk? Og hvis vi må gå, får jeg lønn selv om jeg har fravær?

Anonymkode: 78ded...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får jo ikke fri med lønn uansett hvor obligatorisk kontrollene/legetimene hva det nå er.... Da må du evt. søke velferdspermisjon, og der varierer det vel fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva de aksepterer som årsak til slik permisjon.

Hvis du er ringevikar kan du vel evt. bare si nei til å jobbe akkurat denne dagen?

Og nei, dersom denne kontrollen ikke er blant de vanlige, obligatoriske (jeg husker ikke når de er lenger, barnet mitt er tenåring nå), så kan du selvfølgelig ringe og si at du ikke er bekymret lenger og at du ikke trenger timen, dersom barnet spiser bra og du ser at han/hun vokser og legger på seg.

Skrevet

Hvorfor ikke utsette timen til pappen kommer hjem.!? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er 18 mnd kontroll vanlig. Men må jo ikke skje dagen de er 18 mnd. Flytt timen til far er hjemme? 

Anonymkode: 9011a...a64

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ulrikke skrev:

Man får jo ikke fri med lønn uansett hvor obligatorisk kontrollene/legetimene hva det nå er.... Da må du evt. søke velferdspermisjon, og der varierer det vel fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hva de aksepterer som årsak til slik permisjon.

Hvis du er ringevikar kan du vel evt. bare si nei til å jobbe akkurat denne dagen?

Og nei, dersom denne kontrollen ikke er blant de vanlige, obligatoriske (jeg husker ikke når de er lenger, barnet mitt er tenåring nå), så kan du selvfølgelig ringe og si at du ikke er bekymret lenger og at du ikke trenger timen, dersom barnet spiser bra og du ser at han/hun vokser og legger på seg.

Ingen av timene er obligatorisk. 

TS, ring helsestasjonen og bytt dag til et tidspunkt som passer, feks når far kan følge. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: 5c21d...996

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av timene er obligatorisk. 

TS, ring helsestasjonen og bytt dag til et tidspunkt som passer, feks når far kan følge. Ikke verre enn det. 

Da er det jo null problem, og bare å flytte timen til en dag far er hjemme eller man kan takke nei til en jobb, for eksempel. Helt enig med deg ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet mitt hadde vært syk og ikke spist på en uke da vi var på helsestasjonen på 15 mnd- kontroll. Jeg var litt stresset over det, men han hadde likevel fått mye melk via amming. Vekstkurven viste at han følger normal vektøkning. Helsesøster var derfor ikke bekymret, men satte oss likevel opp på en 18- måneders- kontroll for å veie og følge med, selv om jeg forstod det slik at 18-mnd kontroll ikke er obligatorisk. Nå har jeg fått ny arbeidsgiver (ringevikar), og har ikke så lyst å be om fri for dette. Far jobber på sjøen da og ellers er det ingen som kan følge lille. 

Så spørsmålet mitt er, må vi gå på denne kontrollen? Er den obligatorisk? Og hvis vi må gå, får jeg lønn selv om jeg har fravær?

Kan dere ikke dra innom en dag du ikke jobber for å veie, og så kan du få satt opp en time dersom vektopogangen ikke har vært tilfredstillende? Så slipper du ta fri fra jobben om det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 6f71c...98d

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Man har rett til å brukte sykt barn dager (med lønn) for nødvendig oppfølging hos lege grunnet sykdom. Standard kontroller hos helsestasjon gir derimot ikke en slik rett. Noen arbeidsgivere gir velferdspermisjon med lønn for dette. 

Så kort og godt, nei, du har ikke rett på lønn, men det kan hende din arbeidsgiver har en god ordning. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Ulrikke skrev:

Jeg er ikke i en slik posisjon at jeg bare kan si nei til å jobbe en dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi får evt. utsette kontrollen til barnet er 19-20 mnd når far kommer hjem.

Takk for svar, dere!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er tilkallingsvikar så har du dessverre ikke rett på velferdspermisjon med lønn. Da blir alternativet å enten takke nei til å jobbe den dagen eller flytte timen til en dag/et tidspunkt du har fri. 

Anonymkode: 9e7df...210

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi får evt. utsette kontrollen til barnet er 19-20 mnd når far kommer hjem.

Takk for svar, dere!

De fleste helsestasjoner har drop in dager. Bare sjekk når din har. Så kan du stikke innom en dag du ikke er på jobb. Trenger ikke holdes av tid til å veie egentlig. Bare å stikke innom å veie også blir det notert opp. Det er kjapt å se om vektoppgangen er tilfredstillende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i en slik posisjon at jeg bare kan si nei til å jobbe en dag.

Er du i en sånn posisjon at du kan ha barn da?

Du skjønner, det er ikke et samfunnsansvar at du følger opp barnet ditt. 

Anonymkode: 8bb0a...d24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre om å få fri noen timer den dagen? I verste fall mister du et par timer med lønn. Alle har rett til å få fri til å gå til lege etc. 

Anonymkode: 92100...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Buhu, her får vi gratis oppfølgning fra helsevesenet og så skal vi attpå til ha fri med lønn fra jobb. Noe mer du ønsker? Gratis transport til og fra? Lunsj med dessert på helsestasjonen? 

Anonymkode: b1c2c...be1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Buhu, her får vi gratis oppfølgning fra helsevesenet og så skal vi attpå til ha fri med lønn fra jobb. Noe mer du ønsker? Gratis transport til og fra? Lunsj med dessert på helsestasjonen? 

Anonymkode: b1c2c...be1

Sier ikke nei takk hvis du bjuder på 😊

Vi klarer oss selv mtp transport! Men lunsj med dessert høres veldig bra ut men det må være glutenfritt. Send meg pm så får du tid og sted. Hilsen ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...