Gå til innhold

5:2 dietten, noen som har erfaring med den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og kan skrive litt om den? 

Anonymkode: 174c0...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du spiser lite i to dager, og normalt i fem dager. Det er et supert alternativ til vanlig kalorirestriksjon fordi du kan spise mer eller mindre som du alltid pleier fem dager i uka, litt avhengig av hva det er, selvsagt.

En slik livsstil passer meg perfekt, fordi jeg ikke har problemer med lengre perioder med lite mat. F.eks. så er jeg ikke noe glad i frokost, og jeg kan fint jobbe en hel dag med svært lite mat. Samtidig liker jeg å kose meg i blant f.eks. med take away, eller større måltider i sosialt lag, og det kan jeg plutselig tillate meg. Ett helt liv uten en god hamburger, har plutselig blitt til én dag - og sånt sett er en slik diett mentalt mye enklere. (For mange, ikke for alle.). Det er for øvrig ikke slik at du kan spise så mye du vil på de fem dagene, bare så det er sagt.

Skeptikere til slike "dietter" er de som tror at vektkontroll kun handler om "ren" mat, helt jevnt fordelt, gjerne i små måltider. Men det blir mer og mer akseptert at det handler om kaloriunderskuddet du klarer å skape over tid.

Alternativer til 5:2 kan være såkalt 16:8, hvor du faster helt i 16 timer, og spiser i 8 (eller enda mindre, hvis du vil). Det anbefales også. Prøv deg litt fram, se hva som passer. Jeg trodde f.eks. at jeg kom til å dø hvis jeg ikke spiste kvelds OG frokost, men for meg klaffa det fra dag 1. Jeg følte meg faktisk mer pigg. Drakk selvsagt vann og kaffe. Men her er alle forskjellige :)

Endret av Purt Gull
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...