Gå til innhold

Er det vanlig å få økonomisk støtte av foreldre mens man studerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner så mange som skryter av at de har kjøpt leilighet eller har så og så mye penger oppspart mens de studerer, samtidig som de innrømmer at det er foreldrene som står bak. 

Jeg snakket nylig med en som sa at foreldrene hans overfører 5000 kr i måneden som "lommepenger". Han er 21 år gammel. 

Jeg har aldri fått et rødt øre av foreldrene mine? Ikke fordi de ikke har råd, men det var liksom aldri forventet av dem? Jeg kan ikke forestille meg å få månedlige innbetalinger av dem oppi 20-årene... Og å kjøpe barna leilighet? Jeg vet ikke... 

Hvor normalt er dette egentlig? 

Anonymkode: 3a31b...049

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er spesielt normalt egentlig.

Jeg flyttet ut da jeg var 16.5 og har ikke fått en dritt av mine foreldre siden da egentlig. Eller jo, jeg fikk 700,- i måneden av min biologiske far (bless his soul), fra jeg var 18 til jeg var 19. Før det gikk all barnetrygd til mamma, som ikke delte en dritt med meg. Ego-bitch.

Anonymkode: 69cc4...26f

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor normalt det er, men jeg fikk 1500 i mnd av pappa. Mamma bodde i byen og spanderte middag og litt klær på meg innimellom, så jeg tror jeg fikk det fordi han ikke kunne hjelpe med slike ting.

Samboerens foreldre spanderte på oss ferie, hvitevarer, møbler og reiser for å besøke dem. De fylte opp kjøleskapet hver gang de var på besøk osv. Selv om de ikke ga han penger hver måned brukte de nok mye mer på sønnen sin enn mine foreldre brukte på meg.

Så det finnes mange måter å bidra på, det er jo kjempelurt å sørge for at barnet har en plass å bo om man har råd til det. Det er slitsomt å være student og ikke trives på hybelen eller de man bor med. 

Anonymkode: ad536...112

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har også inntrykk av at mange foreldre er veldig generøse. Kanskje litt for generøse. Jeg synes at alle foreldre burde støtte barna litt hvis de kan, men ikke være dumsnille. Man skal jo tross alt prøve å klare seg selv. F.eks 500 kr i mnd kan utgjøre en stor foskjell for en student. Han som får 5000 i mnd er veldig heldig, men synes foreldrene er for snille der.

Min far betaler for mobilabonementet mitt, og overfører noen tusenlapper her og der, blir kanskje 20k til sammen årlig. Veldig takknemlig for det. Føles litt feil, men jeg er glad for det. I løpet av mine 7 år som student har jeg bare spurt om økonomisk hjelp to ganger, og det var da pcen og mobilen røyk. 

Anonymkode: 8f69a...de6

Skrevet

Det er vanlig, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Mamma og pappa fyllte opp kjøleskap da de var på besøk og ga meg nok litt penger innimellom :) Håper å kunne hjelpe mine egne barn når de eventuelt bli studenter.

Anonymkode: 8969b...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn blir student til høsten og må flytte langt hjemmefra for aktuelt studium. Jeg ser ikke for meg å ta meg råd til å sponse tusenvis av kr hver måned til ham. Har selv gjeld enda, og flere barn hjemme. Han har helgejobb nå der han sparer noe av pengene, og skal jobbe i sommer. Vi skal passe på at han har det han trenger av utstyr til hybel før han flytter, at han har helt nye briller, de klærne han trenger (så han ikke må kjøpe nye vintersko, jakke osv), hjelpe ham å flytte så han ikke får reiseutgifter og dessuten sørge for forsikring og mobilabonnement. Så ser jeg for meg at vi betaler for hjemreisen hans. Det er dyre hybler i den byen, så om han ikke får hybel gjennom studentsamskipnaden ser jeg for meg at han må få litt hjelp på månedlig basis. Har tenkt å foreslå at jeg og far (vi er skilt) bidrar med 500 kr hver pr mnd. Det burde hjelpe greit på en studentøkonomi 😊

Det er uaktuelt å kjøpe ei leilighet til ham. Jeg tror det er ok læring i å klare å styre pengene selv, og selvsagt vite at han har oss i bakhånd om noe ekstraordinært skulle oppstå (som nevnt over her med behov for ny mobil eller pc) 

Anonymkode: e3d9e...5bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange måter å få hjelp på. De som kan bo hjemme på barnerommet sitt i jul- og sommerferie, kanskje mens de jobber litt ekstra, og får være med på ferie/hytte, får lettere økonomien til å gå rundt enn de som bor på hybel også i desember og juni/juli/august (selv om de fleste uansett betaler hybelhusleie i ferien , så er det stor forskjell). 

Jeg tror det er mange som får litt hjelp, men ikke like mange som får fast, månedlig støtte. Men en god del får det også.

Anonymkode: 288e7...70e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke  hvor normalt det er, men jeg fikk aldri en krone etter at jeg flyttet hjemmefra. Jeg jobbet jo da, men det var jo trangt av og til som nyutflyttet og ikke hadde så god greie på ting i hverdagsøkonomien. Men jeg klarte meg helt uten hjelp, og lærte fort å sette opp budsjetter for meg selv.

Har en sønn som ennå bor hjemme, og jeg ser ikke for meg at jeg hadde kunnet hjelpe han med stort mer enn kanskje en tusenlapp eller noe i måneden om han måtte flytte pga studier. Så god råd har jeg ikke. Samme med faren hans.

Anonymkode: 781f2...451

Skrevet

Foreldrene mine bidro med dekning av hjemreiser, innboforsikring, reiseforsikring, helseundersøkelser og tannlegebesøk. Det hendte at jeg fikk noe utenom, men ikke på fast basis.

AnonymBruker
Skrevet

Det første året jeg var student hadde jeg ikke jobb ved siden fordi jeg ønsket å reise hjem til ferier og helger. Jobbet da innimellom (sommer og juleferie) på den jobben jeg hadde før jeg flyttet. Fikk månedlig penger fra foreldrene mine men aldri et fast beløp. Mamma betalte telefonregningen min. De var på besøk 1 gang pr semester og da fyllte de opp kjøleskap og fryser. Dette er vanlig blant mine venner. 

Anonymkode: 48571...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan det er i dag vet jeg ikke, men sent på 90-tallet var det helt vanlig.

Anonymkode: 67e2d...b72

Skrevet

Min far hjalp oss søsknene på forskjellige måter. 

Til meg kjøpte han alt av bøker og utstyr, samt hjalp til med lommepenger og ga generøse pengegaver til jul og bursdag. 

Tipper det utgjorde ca 25 % av inntektene mine. 

Jeg planlegger å gjøre det samme med mine barn. 

Skrevet

Jeg har ikke fått lommepenger siden jeg flyttet ut som 16åring. Men tenker at når de endagår på vgs bør man bidra siden stipendet blir kalkulert ut fra foreldres inntekt. Jeg slet veldig med underernæring fram til jeg begynte på universitetet og fikk høyere stipend.

Men de har hjulpet meg med mange andre ting. De var med å kjørte flyttelass når jeg flyttet 10timer unna, og de planlegger å hjelpe igjen nå når vi snart skal flytte hjem. I forbindelse med det tok de også en del av utgiftene ved å leie bil, og drivstoff oppover. De bruker gjerne ett par tusenlapper i bursdag og julegave fordi de vil hjelpe meg mest mulig. De lar meg og familien min bo gratis hver gang jeg reiser hjem, og står for alt av mat og utgifter da. Og de er på besøk hos oss en uke i året, og da står de også for alle utgifter. Så de stiller absolutt opp økonomisk. Ulykkesforsikringen min betaler de på enda også, og nå er jeg 23.

Har inntrykk av at det er veldig store forskjeller på dette punkter egentlig.

Skrevet

Min søster bodde gratis på hybel hos familie under studie i hjembyen, så mine foreldre betalte husleie for meg under studiene.

I tillegg studerte jeg i en annen by, så de betalte flybilletter når jeg skulle dit/hjem noen ganger i året.

Fikk ikke lommepenger, hadde ikke jobb utenom sommerjobb, men følte jeg hadde god økonomi som student.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner så mange som skryter av at de har kjøpt leilighet eller har så og så mye penger oppspart mens de studerer, samtidig som de innrømmer at det er foreldrene som står bak. 

Jeg snakket nylig med en som sa at foreldrene hans overfører 5000 kr i måneden som "lommepenger". Han er 21 år gammel. 

Jeg har aldri fått et rødt øre av foreldrene mine? Ikke fordi de ikke har råd, men det var liksom aldri forventet av dem? Jeg kan ikke forestille meg å få månedlige innbetalinger av dem oppi 20-årene... Og å kjøpe barna leilighet? Jeg vet ikke... 

Hvor normalt er dette egentlig? 

Anonymkode: 3a31b...049

Vi gir ca 2500 i måneden, inkl treningskort og buss

Gjest BearMama
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvor god råd en har og hva slag oppdragelse man fører.

Om vi hadde hatt råd til å kjøpe egen leilighet til han så er det en investering i hans fremtid. Mest sannsynlig blir det aktuelt senere når arv fra besteforeldre kommer. Om han studerte og jeg visste at han studerte flittig og fikk gode karakterer så kunne jeg fint bidratt med noen tusenlapper i mnd så han slapp å jobbe mye ved siden av studiene og hadde mulighet til å nyte og ha litt fritid også. Og klær hadde jeg nok kjøpt iblandt. Det synes jeg er koselig å gjøre. Ikke minst litt dyrere ting som ytterklær og sko etc.

AnonymBruker
Skrevet

Mamma vippser meg 2-300kr med jevne mellomrom. Det er absolutt ikke noe jeg forventer eller krever, men noe hun gjør fordi hun har lyst. Er veldig takknemlig, og det kommer godt med som student, men som sagt ikke noe jeg forventer. 

Ellers har jeg inntrykk av at de fleste jeg kjenner som er studenter stort sett klarer seg selv. Vet om noen tilfeller der foreldrene har sponset leilighet, men det er få. 

Anonymkode: dd11f...574

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ca 2500kr i måneden som har blitt spart opp i fond siden jeg var liten. Samme med søstera mi

Anonymkode: d6d31...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er så vanlig. Jeg er vel den av mine studievenner som har fått mest penger, men det er snakk om sponsing av togbilletter, en tur på IKEA, og noen turer på matbutikken nå og da. 

Anonymkode: 3cd69...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...