Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat sagt opp min lille leieleilighet pga samboeren min flyttet inn, det viste seg at den var aaalt for liten for oss begge (har i tillegg en liten hund) Så vi tenkte i utgangspunktet og leie noe større. Foreldrene mine mener derimot at vi bør kjøpe. Jeg jobber 100% stilling i kokkeyrket og samboer er hjelpepleier nattevakt 25% fast og mye ekstravakter. Vi har rundt 800.000 i egenkap. Foreldrene mine kan være kausjonister. Vi har ikke barn eller bil eller noe gjeld. Bor i Oslo. Gifter oss til høsten. Har testet ut lånekalkulatoren på dnb men er litt usikker på hvor nøyaktig den er. Tips noen?

AnonymBruker
Skrevet

Ja dere har jo en solid egenkapital! Dersom du ser en fremtid med samboeren din så kjør på. Bare hold alt som har med bolig å gjøre på 50/50. Han har ikke like stabil jobb som deg, men dere må likevel betale inn lik sum hver måned. 

Kanskje dere kan kjøpe en større, attraktiv leilighet, bo der noen år og når han har fått bedre stilling, helst fast, så kan dere kjøpe hus?

Anonymkode: 5fdb5...3bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja dere har jo en solid egenkapital! Dersom du ser en fremtid med samboeren din så kjør på. Bare hold alt som har med bolig å gjøre på 50/50. Han har ikke like stabil jobb som deg, men dere må likevel betale inn lik sum hver måned. 

Kanskje dere kan kjøpe en større, attraktiv leilighet, bo der noen år og når han har fått bedre stilling, helst fast, så kan dere kjøpe hus?

Ser dere skal gifte dere, det er bra, ser ut som det er en framtid! 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på om dere får lån eller ikke, men med god EK, at en av dere har fast jobb og noen som er villige til å være kausjonister, så skulle det være mulig gitt at dere ikke skal kjøpe noe som er sykt dyrt og fancy. Kommer jo litt an på hvor dere tenker å bo også, det er ganske store forskjeller på boligpriser rundt om i landet. Men vil si dere har et godt utgangspunkt. 

Forutsatt at dere ikke skal bosette dere grisgrendt til der man må forvente at prisene blir lavere i årene fremover, så er det en viss forventning om fortsatt prisvekst på større tettsteder og i byene. Og renta er fortsatt relativt lav, slik at det for de fleste lønner seg å kjøpe om dere skal bo der i et femårsperspektiv. 

Anonymkode: c4a09...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får han lån med bare 25% fast stilling da? Det er vel tvilsomt. De teller vel ikke med ekstravaktene? Det er jo noe som kan variere fra måned til måned.

Anonymkode: 4783a...12b

AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel bare fast inntekt som regnes med i grunnlag for lån, dvs dine 100% og samboer sine 25%. 
Lånekalkulatorer er ganske nøyaktige. 

Ta kontakt med banken, og få finansieringsbevis, da ser dere hvor mye dere kan kjøpe for. 
Dere har god egenkapital, men det er ikke sikkert dere får spesielt stort lån med tanke på inntekten. 
Hvis dere får høyt nok lån til å få kjøpt en leilighet som er stor nok og med grei beliggenhet, så ville jeg absolutt kjøpt. 

Anonymkode: bfc6d...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Altså, med innlegget mitt ovenfor, mente jeg; får han like mye lån som deg, ts, med bare 25% stilling? Det kan ende med at DU får lån som dekker nesten hele leiligheten, mens han sitter og eier bare en brøkdel, fordi han ikke har penger til mer.

Dette med ulike eierbrøk MÅ dere få skrevet ned i et dokument, lage en avtale på. Ellers kan du tape sinnsykt med penger hvis det blir slutt (og det blir det i 50% av tilfellene...enten man liker det eller ei).

• Liker 3
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, med innlegget mitt ovenfor, mente jeg; får han like mye lån som deg, ts, med bare 25% stilling? Det kan ende med at DU får lån som dekker nesten hele leiligheten, mens han sitter og eier bare en brøkdel, fordi han ikke har penger til mer.

Dette med ulike eierbrøk MÅ dere få skrevet ned i et dokument, lage en avtale på. Ellers kan du tape sinnsykt med penger hvis det blir slutt (og det blir det i 50% av tilfellene...enten man liker det eller ei).

Jeg er meget klar over det. Det er også mine foreldre som evt hadde vært kausjonister. Kanskje jeg burde tatt lån alene. Greia er at han skal/vil/holder på og bli sykepleier, men får ikke tatt siste praksis. Har blitt mye diskrimminert i yrket pga han er mann, men det får jeg lage en annen tråd om tror jeg:p Jeg har eid leiligheter før sammen med min eks, så jeg kjenner til visse problemstillinger. Er derfor jeg er usikker.  TS

Endret av Butternut
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart kjøpt

Anonymkode: 12794...156

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt kjøpt. Da jeg kjøpte sammen med min kjæreste eide jeg 1/3 og min samboer resten. Betalte inn like mye. Dette var for å sikre at han fikk igjen det han spyttet inn som egenkapital hvis vi gikk fra hverandre før vi fikk solgt. 

Nå har vi kjøpt hus da, og eier 50/50, selv om det er han som tjener mesteparten av pengene (eller, nesten 200.000,- mer enn meg ihvertfall). Han taper jo den halve millionen han spyttet inn som egenkapital i forrige bopel hvis det blir slutt, men virker ikke som om han er veldig redd for det egentlig. 

Anonymkode: a823c...204

AnonymBruker
Skrevet

Dere skal jo gifte dere så da får man vel tro at det blir dere to :)

Hvis dere får tilstrekkelig lån ifht hvor dere ønsker å bo, og dere finner både kåk og område innenfor budsjettet, som dere kan tenke dere å bo i i minst 3-5 år hadde jeg absolutt kjøpt - bare dere får med banken på det! Det praktiske ifht eierandeler osv får dere finne ut av.

Snakk med flere banker, tviler på at tilfeller som dere dekkes særlig godt av lånekalkulator på åpne sider

Anonymkode: b616c...f63

Gjest BearMama
Skrevet
17 timer siden, Butternut skrev:

Jeg er meget klar over det. Det er også mine foreldre som evt hadde vært kausjonister. Kanskje jeg burde tatt lån alene. Greia er at han skal/vil/holder på og bli sykepleier, men får ikke tatt siste praksis. Har blitt mye diskrimminert i yrket pga han er mann, men det får jeg lage en annen tråd om tror jeg:p Jeg har eid leiligheter før sammen med min eks, så jeg kjenner til visse problemstillinger. Er derfor jeg er usikker.  TS

Bare sørg for en ektepakt som sikrer at om dere blir skilt så tar du med deg ut det du brakte inn slik at du ikke mister din investering ved et evt brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...