Gå til innhold

Huseier krever plutselig betalt for strøm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid hos en jeg kjente fra før i 2 år, og leier inkludert strøm. I fjor steg strømprisene kraftig, og han begynte å snakke løst i sommer om å sette inn en måler. Jeg sa at det må ordnes skriftlig i forhold til banken og depositum, og i forhold til kontrakten, og at jeg da måtte gå i tenkeboksen, for jeg hadde sprengt budsjettet mitt for å kunne flytte hit.  Så hørte jeg ikke mer, før han for ca 3 uker siden sa han hadde satt inn strømmåler for å måle. I dag får jeg melding om forbruket, og at han skal regne ut hvor mye det blir når regninga kommer. 

Så jeg lurer på; Dette har han jo virkelig ikke lov til! Men hvordan skal jeg gå frem videre nå? Vi bor tett på hverandre, så å møtes er unngåelig, og akkurat nå har jeg ikke lyst til å snakke med han! Hvordan skal jeg forholde meg inntil jeg får snakket med leieboerforeningen i morgen, og hvordan skal jeg gå frem uten at det blir ett helvete? Hva skal jeg si? Hvordan vil det bli å bo her videre fremover når jeg protesterer? 

Anonymkode: baed0...585

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva står i kontrakten din? Står det at du skal betale for strøm?

Anonymkode: 0ecd3...dfb

AnonymBruker
Skrevet

Nei, leien inkluderer strøm! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fått satt en fast leie, si 7000,-, og det står i kontrakten at det inkl. strøm, så kan han ikke kreve mer av deg. Hvis han da ønsker å oppjustere leien, må han vente til 1. januar 2020.

• Liker 3
Skrevet

Her har ikke utleier tatt hensyn til hva du har sagt i det hele tatt. Du vil ha tid til å vurdere den økonomiske situasjonen i forhold til en kontraktsendring,  noe som er fullt forståelig. Likevel har huseier bare kjørt på, og kjørt fullstendig over deg. Så kontraktsmessig, i forhold til den avtalen dere har inngått, er det nok du som har en god sak her. Men kjempefint at du har kontaktet leieboerforeningen. Håper du får god hjelp av dem til det juridiske her.

Når det gjelder det sosiale aspektet, du sier at du kjenner utleier og dere bor tett oppå hverandre. Utleier respekterer i tillegg ikke dine synspunkt. Her ville jeg nok sett meg om etter et annet sted å bo. Du kan kjøre på retten din, hvis du tåler at det blir "utrivelig". Hvis du syns det blir slitsomt sosialt og psykisk, er det nok best å flytte til en annen bolig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Evt. kan han endre leieavtalen, når din gjeldende kontrakt går ut. Men du har en skriftlig kontrakt, og den beskytter deg mot slike hendelser som dette. Hvis det ikke var slik, kunne jo utleiere bare slengt pengekrav på bordet hver gang det begynte å skrante på konto.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet han ikke kan kreve mer.

Spørsmålet er hvordan jeg går fram, hvordan si at det han gjør er ulovlig på en OK måte? Hvordan forholde meg til en som driter i loven å bare kjører på? Hvordan orke å bo her hvis det blir veldig utrivelig fremover?  Stortrives og har overhodet ikke lyst til å flytte, men ser jo ut som jeg blir tvunget til det... igjen :( 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Evt. kan han endre leieavtalen, når din gjeldende kontrakt går ut. Men du har en skriftlig kontrakt, og den beskytter deg mot slike hendelser som dette. Hvis det ikke var slik, kunne jo utleiere bare slengt pengekrav på bordet hver gang det begynte å skrante på konto.

Har løpende kontrakt, dvs løper til en av oss velger å si opp. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet han ikke kan kreve mer.

Spørsmålet er hvordan jeg går fram, hvordan si at det han gjør er ulovlig på en OK måte? Hvordan forholde meg til en som driter i loven å bare kjører på? Hvordan orke å bo her hvis det blir veldig utrivelig fremover?  Stortrives og har overhodet ikke lyst til å flytte, men ser jo ut som jeg blir tvunget til det... igjen :( 

Men ærlig talt, er det dét du spør om?! Det er da bare å si det..! Det er ikke ditt problem at han syns strømprisene har gått opp. Og da får han gjøre det så uhyggelig han bare vil. Han driter jo tydeligvis i hva du syns. Du er da et voksent menneske, ikke et stakkars barn. Kjære vene, folkens, er dere virkelig så tafatte?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mot personer som tar seg til rette, så må man bare stå opp for seg selv, hvis ikke blir man totalt overkjørt. Du må bare sette foten ned, vise til kontrakt som sier at strøm er inkludert i husleie, og at hvis han ønsker å øke, så får han legge inn dette i neste kontraktsperiode i ny kontrakt (dersom dere har midlertidig husleieavtale). Begynner han å oppføre seg jævlig, så dokumenter det så godt du kan, og gå til sak hvis han tyr til ulovligheter. Samtidig ville jeg sett meg om etter annet sted å bo. 

Anonymkode: 70840...c7d

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville spurt hvor i husleieloven du finner at han kan endre kontrakten uten forutgående oppsigelse? SI at du har lett ...

Du kan jo også foreslå at husleien blir satt ned nå når strømmen blir holdt utenfor? Dette forutsetter også ny kontrakt, der oppsigelsestid blir fulgt - altså det vil si at endringer først kan tre i kraft x måneder (tilsvarende oppsigelsestiden) etter at varsel om endring er gitt. Dvs. at hvis oppsigelsestiden er 3 måneder og han varsler i dag så kan dette tidligst tre i kraft 1. juli.

AnonymBruker
Skrevet

Har huseieren satt opp egen måler til utleiedelen?, hvis det er tilfellet så bør du si at du ønsker å ordne med strømavtale og avlesing selv. Du må uansett kreve å få lese av målerstanden fra den dagen du eventuelt skal starte å betale samt lese av selv hver måned.

Anonymkode: e1cf1...502

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utleier i samme situasjon. Leier ut hybelen uten egen strømmåler. Jeg tar fast leie + 500 kr for strøm, altså fast pris. I år er strømprisene helt idiotiske, så jeg  installerte undermåler som viser forbruke til hybelen, men faktura er fortsatt felles fra hovedmåler som viser samlet forbruk for begge enhetene. Kun i februar har hybelen brukt 1228 kWt, noe som tilsvarer 1600 kr bare denne mnd. Jeg vet kontrakten skal fornyes i august, så jeg skal varsle leietakeren/sende ny kontrakt 3 mnd. før dagens leieavtale går ut. I følge den nye avtalen skal jeg ta leie separat og strøm+nettleie etter faktisk forbruk. Dette er ikke ulovlig, men må gjøres på enriktig måte.

Er du sikker på at den gangen utleieren fortalte deg om planene om undermåleren ikke var en varsel på forhånd slik at du fikk tid til å tenke?

Anonymkode: 7b423...91a

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utleier i samme situasjon. Leier ut hybelen uten egen strømmåler. Jeg tar fast leie + 500 kr for strøm, altså fast pris. I år er strømprisene helt idiotiske, så jeg  installerte undermåler som viser forbruke til hybelen, men faktura er fortsatt felles fra hovedmåler som viser samlet forbruk for begge enhetene. Kun i februar har hybelen brukt 1228 kWt, noe som tilsvarer 1600 kr bare denne mnd. Jeg vet kontrakten skal fornyes i august, så jeg skal varsle leietakeren/sende ny kontrakt 3 mnd. før dagens leieavtale går ut. I følge den nye avtalen skal jeg ta leie separat og strøm+nettleie etter faktisk forbruk. Dette er ikke ulovlig, men må gjøres på enriktig måte.

Er du sikker på at den gangen utleieren fortalte deg om planene om undermåleren ikke var en varsel på forhånd slik at du fikk tid til å tenke?

Anonymkode: 7b423...91a

Må uansett gjøres skriftlig og med god tids varsel. Hjelper ikke om utleier har nevnt det i forbifarten.

Endret av BearMama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...