AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 På enkelte butikker har jeg opplevd å bli fulgt nøye med på, og blitt behandlet rart. Det som går igjen er denne stirringen, og at de ikke smiler. Det gjør så vondt.. :/ Jeg er rolig av meg, og forsøker å ta meg litt tid til å se meg rundt i butikkene. Mannen min har også merket at jeg tiltrekker meg den slags oppførsel fra godt voksne ansatte. For flere år siden da jeg besøkte glitter butikken, var det ei jente bak kassen som beskyldte meg for å ha stjålet en ring som satt på fingeren min, da de hadde maken der. Jeg blånektet og viste jo fram ringen min, som hadde slitasje fra før.. Søsteren min hadde en lignende historie da hun og kjæresten hennes skulle handle inn babyutstyr. En dame "fulgte" etter dem i butikken, uten så mye som å tilby dem hjelp. Hun bare "glodde" Søsteren min og kjæresten gadd tilslutt ikke mer av denne overvåkningen, og gikk ut uten å handle noe.. En gang var jeg med datteren min for å handle, og hun var litt vel ivrig i butikken. Jeg gjorde jo det jeg kunne for å snakke med henne og sette pent på plass ting hun hadde hentet ut av hyllene. Oppdaget plutselig at en kvinnelig vekter var på plass, og gikk rundt i hele butikken. Prøver selvsagt å tenke at det sikkert bare var en vanlig runde de foretok seg, men må innrømme at jeg straks følte meg litt ubekvem :/ Tenkte at dem kanskje syntes at jeg oppførte/gikk på en mistenkelig måte eller noe. Vi er ikke utenlandske, men etnisk norske. Det eneste som er "rart" med oss er at vi er nordlendinger. Nordlendinger bosatt i midt norge.. Mange snur seg bare vi åpner munnen litt, så nå tør ikke jeg å si så mye ute blant andre. Vil jo bare være som alle andre. Det er veldig synd at flere butikker holder på slik. For vi kan legge igjen veldig mange tusen i de butikkene vi liker best. Men hva velger mange butikk ansatte i midt norge å gjøre? Jo, skremme vekk kunder som oss.. Vi kler oss pent, har gode utdannelser og manerer. Men det ser ikke ut til å hjelpe.. Men bare for å ha det nevnt, så synes jeg det er flott at så mange bryr seg om butikken sin. Jeg vet at dem bare gjør jobben sin. Men det er også viktig at dem viser litt mer tillit til kunder som gjester butikkene. Har selv jobbet mye i butikk, og vet at tillitt selger Kundene vil føle seg viktige og ønsket, noe alle selgere bør vite.. Heldigvis har vi kameraovervåkning i alle butikker, og som jeg vet vil renvaske meg i framtidige beskyldninger.. <3 Anonymkode: f905f...4cf 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Dette høres ut som veldig overtenking.... høres slitsomt ut Anonymkode: 13b8c...f96 21
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På enkelte butikker har jeg opplevd å bli fulgt nøye med på, og blitt behandlet rart. Det som går igjen er denne stirringen, og at de ikke smiler. Det gjør så vondt.. :/ Jeg er rolig av meg, og forsøker å ta meg litt tid til å se meg rundt i butikkene. Mannen min har også merket at jeg tiltrekker meg den slags oppførsel fra godt voksne ansatte. For flere år siden da jeg besøkte glitter butikken, var det ei jente bak kassen som beskyldte meg for å ha stjålet en ring som satt på fingeren min, da de hadde maken der. Jeg blånektet og viste jo fram ringen min, som hadde slitasje fra før.. Søsteren min hadde en lignende historie da hun og kjæresten hennes skulle handle inn babyutstyr. En dame "fulgte" etter dem i butikken, uten så mye som å tilby dem hjelp. Hun bare "glodde" Søsteren min og kjæresten gadd tilslutt ikke mer av denne overvåkningen, og gikk ut uten å handle noe.. En gang var jeg med datteren min for å handle, og hun var litt vel ivrig i butikken. Jeg gjorde jo det jeg kunne for å snakke med henne og sette pent på plass ting hun hadde hentet ut av hyllene. Oppdaget plutselig at en kvinnelig vekter var på plass, og gikk rundt i hele butikken. Prøver selvsagt å tenke at det sikkert bare var en vanlig runde de foretok seg, men må innrømme at jeg straks følte meg litt ubekvem :/ Tenkte at dem kanskje syntes at jeg oppførte/gikk på en mistenkelig måte eller noe. Vi er ikke utenlandske, men etnisk norske. Det eneste som er "rart" med oss er at vi er nordlendinger. Nordlendinger bosatt i midt norge.. Mange snur seg bare vi åpner munnen litt, så nå tør ikke jeg å si så mye ute blant andre. Vil jo bare være som alle andre. Det er veldig synd at flere butikker holder på slik. For vi kan legge igjen veldig mange tusen i de butikkene vi liker best. Men hva velger mange butikk ansatte i midt norge å gjøre? Jo, skremme vekk kunder som oss.. Vi kler oss pent, har gode utdannelser og manerer. Men det ser ikke ut til å hjelpe.. Men bare for å ha det nevnt, så synes jeg det er flott at så mange bryr seg om butikken sin. Jeg vet at dem bare gjør jobben sin. Men det er også viktig at dem viser litt mer tillit til kunder som gjester butikkene. Har selv jobbet mye i butikk, og vet at tillitt selger Kundene vil føle seg viktige og ønsket, noe alle selgere bør vite.. Heldigvis har vi kameraovervåkning i alle butikker, og som jeg vet vil renvaske meg i framtidige beskyldninger.. <3 Anonymkode: f905f...4cf Glemte å nevne at den butikken datteren min og jeg besøkte, var en liten flyging tiger butikk, og at vi var bare 3 stykker der i det øyeblikket.. Det var folk bak kassen i det vekteren gikk rolig igjennom butikken. ts Anonymkode: f905f...4cf
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glemte å nevne at den butikken datteren min og jeg besøkte, var en liten flyging tiger butikk, og at vi var bare 3 stykker der i det øyeblikket.. Det var folk bak kassen i det vekteren gikk rolig igjennom butikken. ts Anonymkode: f905f...4cf Om vekteren ikke stoppet for å ta en prat med deg tror jeg virkelig vekteren var på runden sin. Du overtenker nok situasjonen. Anonymkode: 59bb6...bfb 8
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glemte å nevne at den butikken datteren min og jeg besøkte, var en liten flyging tiger butikk, og at vi var bare 3 stykker der i det øyeblikket.. Det var folk bak kassen i det vekteren gikk rolig igjennom butikken. ts Anonymkode: f905f...4cf Det er normalt at det rusler en vekter gjennom butikken et par ganger om dagen dersom det er på et senter. Anonymkode: 42168...27b 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er normalt at det rusler en vekter gjennom butikken et par ganger om dagen dersom det er på et senter. Anonymkode: 42168...27b Jeg har bare opplevd dette en gang... Utover dette har jeg sett noen vektere stå og passe butikken mens den ansatte måtte på toalettet Anonymkode: f905f...4cf
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 Hvis noen gir deg rare blikk så må du bare gjøre det samme tilbake og vise at du har kontroll i situasjonen. Anonymkode: c0d5d...d0f 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Det skjer med meg i blant, men skjedde mye oftere da jeg var yngre. Har et sånn ansikt som skriker luring Anonymkode: fb6ca...1d4 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 Ja, det hender noen ganger. Anonymkode: 40de7...b72
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 Det har jeg aldri opplevd, ennå jeg ofte går i butikker og glor uten å kjøpe noe. Jeg blir litt stressa når jeg er ferdig å kikke og skal gå da, uten å kjøpe noe, og er bekymret for hva de ansatte tror akkurat da, men enna ikke da føler jeg at de kikker på meg eller følger ekstra med eller noe. Anonymkode: 7cbcb...afa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som veldig overtenking.... høres slitsomt ut Anonymkode: 13b8c...f96 Egentlig ikke. Noen butikker gir deg enten en god eller dårlig opplevelse, når du går ut døren.. Anonymkode: f905f...4cf 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 Jeg har aldri blitt utsatt for det samme selv, men jeg har opplevd andre bli utsatt for det. Min mor for eksempel. Jeg hadde vært inne i butikken noen minutter da hun kom inn, og hun ble nøye fulgt med på. Jeg ble møtt med et smilende hei, og spørsmål om jeg behøvdehjelp. Hun ble møtt med skuling, åpenbar mistenkeliggjøring, sure fjes, og fotfølging. Det minuttet som gikk fra hun kom inn, til jeg kom frem til henne var nok til at jeg sa at vi skulle gå derfra. Anonymkode: a3ff1...29c 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 De i butikkene er opplært til å si hei til de som ser mistenkelige ut. De står ikke bare å stirrer dersom de mistenker deg for noe. Det er for å vise at de har sett deg og følger med. Så hvis de ikke sier noe til deg er det fordi de like så godt ikke mistenker deg for noe. Anonymkode: 25078...0a6
Million Skrevet 3. mars 2019 #14 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Nei, det har jeg faktisk aldri opplevd i butikk. Det jeg derimot har opplevd av "mistenkeliggjøring"; er å bli plukket ut av norske tollere på togperrongen, når jeg kommer med toget fra Stockholm. I en periode på ett år, pendlet jeg ofte Oslo-Stockholm og hjem igjen i helgene, fordi jeg var sammen med en svenske. Opplevde da å bli stoppet på perrongen to ganger med kort tids mellomrom, og tatt med ned i et kontrollrom i kjelleren på Oslo Sentralstasjon. Der undersøkte de all bagasjen min og forhørte meg. Hva jeg gjorde der, hvor kjæresten min var fra, hva han jobbet med, hva jeg jobbet med og alt mulig. Andre gangen jeg kom dit, bare et par uker etter forrige gang, begynte tollerene i kontrollrommet å smile da de så meg, for de kjente meg igjen, og de sa; "Ja, du har vel ikke gjort noe galt siden sist, så dette burde gå fort". Da følte jeg meg mistenkeliggjort, ettersom de plukker ut "stikkprøver" på utseende på perrongen. og det skjedde to ganger på rad på to turer etter hverandre (med to ukers mellomrom). Endret 3. mars 2019 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #15 Skrevet 3. mars 2019 Haha får så lyst til å se bilde dere som alltid blir mistenkeliggjort, hvordan ser en slik person ut liksom?😅 Anonymkode: 25078...0a6 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #16 Skrevet 3. mars 2019 Hvis du vet hva du skal ha, finner det (med eller uten hjelp), betaler og forsvinner, slipper du å bli mistenkt for noe som helst. Det er de som virrer planløst rundt som mistenkes, og de har bare seg selv å takke. Anonymkode: 5a649...19a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #17 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha får så lyst til å se bilde dere som alltid blir mistenkeliggjort, hvordan ser en slik person ut liksom?😅 Anonymkode: 25078...0a6 Hei hei Jeg er den personen som er slik: det du gjør fungerer ikke, ergo gidder ikke jeg å fungere. Jeg er et slags bilde på hva andre ER, ikke hva de velger å fremstå som. Jeg fikk høflig kritikk for å ikke være mer overfladisk. Og jeg vet at hvis jeg blir mer overfladisk kan jeg lett eliminere mange av disse elementene. Men det høres så fryktelig billig ut å ta seg godt ut kun for å slippe innbilske vektere som reagerer på intuisjonen sin, for den MÅ de bare lytte til, fordi at det er viktig, liksom. Eller å slippe folk generelt bare fordi de er tapere. Hvor mange er det som har en klesstil som er inspirerende for andre? Ja, nemlig. De flytter fra Norge og er veldig få. Nå tenker jeg ikke på dem som safer og kjører den 'stilsikre' stilen. Det er safing og inngår ikke i noe originalt eller inspirerende. Det er bare helt normalt. Men de normale oppfører seg som om de er noe utenfor det vanlige. Og da blir det sånn pose og sekk-mentalitet for meg. Man vil være trygg, men samtidig ta den spenningen man finner i hverdagen, og på veien ødelegger de massiv spenning for meg, bare fordi at de selv mener de er store som tåler en brøkdel av spenning selv. Jeg klarer ikke å respektere det. Jeg trodde jeg fikk være i fred da, men da kommer alle de ufyselige menneskene frem som tror de har evne til å observere. Og det verste er at de stoler på seg selv. Og så må jeg visstnok observere ufattelig dårlig gjennomtenkt skuespill og de famler og famler og jeg bare... Eh? Og får lyst til å si ting som: ikke sant du tør dette kun fordi jeg virker ufarlig? Ikke saaaant? Ja da. Så så så. Det går bra. GRØSS. Anonymkode: a2791...209
s0la Skrevet 3. mars 2019 #18 Skrevet 3. mars 2019 Da skulle du vært i Polen, der har de flere sikkerhetsvakter som konstant er i butikkene og følger med. Var skikkelig ubehagelig å dra innom klebutikker, der fulgte de virkelig med. De hadde til og med en som satt foran en skjerm (som viste bilder av butikken), han bare satt og så på den. Lurer på om de har hatt mye tyveri der... 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #19 Skrevet 3. mars 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei hei Jeg er den personen som er slik: det du gjør fungerer ikke, ergo gidder ikke jeg å fungere. Jeg er et slags bilde på hva andre ER, ikke hva de velger å fremstå som. Jeg fikk høflig kritikk for å ikke være mer overfladisk. Og jeg vet at hvis jeg blir mer overfladisk kan jeg lett eliminere mange av disse elementene. Men det høres så fryktelig billig ut å ta seg godt ut kun for å slippe innbilske vektere som reagerer på intuisjonen sin, for den MÅ de bare lytte til, fordi at det er viktig, liksom. Eller å slippe folk generelt bare fordi de er tapere. Hvor mange er det som har en klesstil som er inspirerende for andre? Ja, nemlig. De flytter fra Norge og er veldig få. Nå tenker jeg ikke på dem som safer og kjører den 'stilsikre' stilen. Det er safing og inngår ikke i noe originalt eller inspirerende. Det er bare helt normalt. Men de normale oppfører seg som om de er noe utenfor det vanlige. Og da blir det sånn pose og sekk-mentalitet for meg. Man vil være trygg, men samtidig ta den spenningen man finner i hverdagen, og på veien ødelegger de massiv spenning for meg, bare fordi at de selv mener de er store som tåler en brøkdel av spenning selv. Jeg klarer ikke å respektere det. Jeg trodde jeg fikk være i fred da, men da kommer alle de ufyselige menneskene frem som tror de har evne til å observere. Og det verste er at de stoler på seg selv. Og så må jeg visstnok observere ufattelig dårlig gjennomtenkt skuespill og de famler og famler og jeg bare... Eh? Og får lyst til å si ting som: ikke sant du tør dette kun fordi jeg virker ufarlig? Ikke saaaant? Ja da. Så så så. Det går bra. GRØSS. Anonymkode: a2791...209 ??? Anonymkode: d2ecf...ef4 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #20 Skrevet 3. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis noen gir deg rare blikk så må du bare gjøre det samme tilbake og vise at du har kontroll i situasjonen. Anonymkode: c0d5d...d0f Ikke hvis du er på Oslo Øst, da gjeller det å se ned og ikke fremstå som trussel for gjengen så lar de deg gå, du må vise at de er over deg i rang. Ellers må du være forberedt på en liv og død kamp i 1 mot 10 situasjon eventuelt, om du foretrekker å dø med verdigheten i behold Anonymkode: eb20f...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå