Gå til innhold

Tør jeg male trappegangen /trapperommet relativt mørkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I huset vårt kommer vi først inn i en liten entre (eller et relatvit stort vindfang, vet ikke hva som er rett betegnelse). Denne har normal takhøyde og er malt i en varm, lys gråfarge. Har forsøkt med litt andre farger i entreen, men endte opp med grått. Er egentlig ikke veldig fan av grått, men akkurat i entreen/vindfanget ble det best slik, sikkert fordi dette rommet fylles opp med jakker, sekker, sko osv i alle mulige slags farger.

Dette lille inngangsrommet fortsetter inn i et trapperom der man kan gå ned en etasje eller opp en. Det er dette trapperommet som skal males nå. Det er høyt under taket, fra nivået der inngangspartiet er måler det ca 4 meter, men trappen fortsetter jo ned også, så den høyeste veggen er enda lenger enn det. Trappegangen er relativt smal, den huser en trapp som går ned og en trapp som går opp og that`s it. Det er vinduer i øverst i trapperommet, så det er egentlig greit med lys.

Trappen er slipt ned og malt i samme lyse gråfarge som entreen/vindfanget. Det er jeg fornøyd med for det binder rommene sammen og gråfargen kamuflerer støv. Men veggene i dette høye rommet er hvite og jeg syntes de er veldig kjedelige. I det hele tatt er rommet kjedelig, men det har potensiale med sin karakteristiske form.

Vi har sett litt på farger og jeg har hengt meg helt opp i en grågrønn, mellommørk farge (alternativt  tilsvarende i gråblå). Vurderer å male alle vegger + tak i samme farge og så henge opp en skikkelig kul statement lampe der hvor det er aller høyest under taket (må  bare spare litt først ). Mannen er litt mer usikker, han mener det kan bli en mørk boks hvis vi går for noe annet enn helt lyst. Jeg tenker ikke en farge som er helt mørk, men mer sånn midt i mellom, men det blir jo selvsagt langt mørkere enn hvitt som det er nå. Jeg tenker at trapperommet ikke er et rom vi oppholder oss i og at kontrasten fra trapperom til de andre rommene blir kul. Vi har ganske mye farger ellers i huset og har gjort noen valg som ikke er veldig mainstream (rosa stue, stor sennepsgul sofa osv), alle tilstøtene rom har mye lys fra store vinduer og det er relativt lette farger på veggene.

Vanligvis ville jeg bare sendt mannen på kino og satt i gang å male, men her må vi være to pga takhøyde. Er derfor litt dumt om jeg maler og må male omigjen. Vi må altså ha stige stående i trapp og det er mange meter opp.

Er det noen som har lyst å mene noe? Anbefale farge? Gjort noe lignede? Tommel opp, tommel ned? Er det en heiagjeng tilgjengelig, alternativt noen folk som kan snakke meg fra hele prosjektet? :)

Anonymkode: 80392...0d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en lunere og mørkere variant av den grå du allerede har? Kjedelig, men kanskje litt tryggere enn mer farge? ( Siden det er trapperom og vanskelig tilgjengelighet). Hvilken grå er det du har frå før? 

Anonymkode: 4f878...b99

Skrevet

Sjekk ut den blågrå "Kveldshimmel" fra Jotun.  Den er mer blå enn grå, og veldig vakker når du maler med glans supermatt.  Fargen "Blåmann" er en anelse lysere, og kan også være fin. 

Begge disse fargene vil være flotte mot både hvitt, grått, rosa og sennepsgult. Prøv med en miniboks først :) 

Skrevet

Test med jotun sin app, du kan ta bilder av rommet og legge forskjellige farger på veggen i bildet og se hvordan det vil bli. Genialt. Gjorde det med gangen vår og så med en gang at de lysere fargene ble veldig kjedelig. Så skal male den dark teal til våren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har malt mørk blå og elsker gangen vår nå. Den har vært gråhvit, gul og en annen lys farge. Først nå liker jeg rommet og blir inspirert til å dekorere på min måte. 

Anonymkode: 1a7aa...2a7

Skrevet

Valgte en ganske mørk farge til yttergangen vår (varm grå) og det ble kjempefint. Ja det ble mørkt men på en lun og koselig måte. Er bare å ha lamper i tillegg så går det fint. Jeg liker å kunne ha lune, mørke vegger og heller slå på flere lys om jeg trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Tusen takk for svar. I helgen skal jeg kjøpe meg noen prøvebokser, har funnet noen gråblå og en grågrønn farge som jeg skal sjekke ut. 

Anonymkode: 80392...0d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...