Gå til innhold

Hard avføring hos toåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg synes toåringen min har mye hard avføring. Altså den virker hard og tørr i bleien. Hun ser ikke ut til å plages med det. Hun har en eller to ganger i uken mykere avføring (som lukter oppkast). Hun klarer sjeldent/aldri over magevondt, og det har hendt to ganger at hun har våknet om natten pga magen.. 

Hun spiser greit, men synes hun bæsjer generelt lite når avføringen er hard. Hva slags mat gir generelt mykere avføring? Hva kan jeg gjøre for at hun skal drikke mer vann? 

Anonymkode: 0faa8...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye melk kan gi hard avføring, men barn trenger melkeprodukter for å få i seg viktige næringsstoffer som nok (hvit fisk gir også jod).

Mye banan kan også gi fast avføring.

Fiber er godt for tarmen og avføring. Fiber får man bl.a. i grove kornprodukter. Spis grovt brød, gjerne ekstra grovt. Grov frokostblanding. Havregrøt. Toåringen min liker yoghurt med havregryn, kruskakli og linfrø (Han vil ha kruskakli fordi jeg spiser det.).

Det er mer fiber i frukt enn i juice.

Hva liker barnet ditt å drikke? Prøv å tilby mest mulig vann som tørstedrikk. Vi blander også vann og juice, og da kan man ha (mye) mer vann enn juice.

Anonymkode: 49846...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye melk kan gi hard avføring, men barn trenger melkeprodukter for å få i seg viktige næringsstoffer som nok (hvit fisk gir også jod).

Mye banan kan også gi fast avføring.

Fiber er godt for tarmen og avføring. Fiber får man bl.a. i grove kornprodukter. Spis grovt brød, gjerne ekstra grovt. Grov frokostblanding. Havregrøt. Toåringen min liker yoghurt med havregryn, kruskakli og linfrø (Han vil ha kruskakli fordi jeg spiser det.).

Det er mer fiber i frukt enn i juice.

Hva liker barnet ditt å drikke? Prøv å tilby mest mulig vann som tørstedrikk. Vi blander også vann og juice, og da kan man ha (mye) mer vann enn juice.

Takk for gode råd:) Hun ammes litt på natten, og spiser yoghurt noen ganger i uken. Jeg tror det er melk i den nestlegrøten også? Noen ganger spiser hun cornflakes (fordi jeg spiser det så har hun begynt å like det). Hun liker mandelmelk:) Hun kan drikke eplejuice også, men liker best vann. 

Hun spiser alt, heldigvis, men er veldig glad i ting som ikke er så heldig. Sjokolade, brus, chai, potetgull... 

Banan er en slager! Ikke rart ungen er hard i magen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke du skal kutte ut kumelk (eller amming) mtp. næringsstoffer som f.eks. jod og kalsium. Jod er veldig viktig for utviklingen av hjernen, og kalsium er viktig for beinbygning.

Spiser hun veldig mye banan? Moderate mengder ødelegger ikke avføring, men mange hver dag er kanskje ikke så heldig. 

Tror jeg også ville satset på å få i barnet mer fiber. Kanskje du kan bytte ut cornflakes med havregryn, havrefras eller cheerios, som alle inneholder mer fiber. Kjenne ikke til fiberinnholdet i nestlegrøt, men om det ikke er høyt, kan du jo lage havregrøt selv  Stemmer også for skikkelig grovt brød (om jenta di spiser brød). Poden her er veldig glad i dette grovbrødet https://www.bakehuset.no/sortiment/brod/naturlig-sunt/naturlig-sunt-grovbrod/ ( finnes mange andre gode grovbrød).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du skal kutte ut kumelk (eller amming) mtp. næringsstoffer som f.eks. jod og kalsium. Jod er veldig viktig for utviklingen av hjernen, og kalsium er viktig for beinbygning.

Spiser hun veldig mye banan? Moderate mengder ødelegger ikke avføring, men mange hver dag er kanskje ikke så heldig. 

Tror jeg også ville satset på å få i barnet mer fiber. Kanskje du kan bytte ut cornflakes med havregryn, havrefras eller cheerios, som alle inneholder mer fiber. Kjenne ikke til fiberinnholdet i nestlegrøt, men om det ikke er høyt, kan du jo lage havregrøt selv  Stemmer også for skikkelig grovt brød (om jenta di spiser brød). Poden her er veldig glad i dette grovbrødet https://www.bakehuset.no/sortiment/brod/naturlig-sunt/naturlig-sunt-grovbrod/ ( finnes mange andre gode grovbrød).

Har et avslappet forhold til melk, hun kan fint drikke melk, men jeg liker ikke melk selv, så vi har både mandel og rismelk stående:) 

Hun spiser kanskje en halv til en banan om dagen. Jeg kan definitivt bytte ut frokostblandingen til noe mer næringsrikt. Cornflakes er ikke førstevalget mitt for henne, men det var mitt i en periode😂 Hun spiser gjerne brød, all slags så lenge det er godt pålegg, og jeg lager forskjellige pannekaker med gode ingredienser (kokos, havremel, bygg, banan, peanøttsmør etc) som går ned på høykant. 

Eneste grunnen til at jeg gir henne nestlegrøten er fordi at den er tilsatt jern og vitaminer, fordi hun spiser ikke mye kjøtt. Den er enkel og grei:) og jeg er ikke flink til å lage selv. 

Jeg elsker å bake brød selv, så det kan jeg definitivt prøve:D 

Takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den desidert vanligste årsaken til hard avføring er at man ikke får i seg nok væske.  Min vil i perioder ikke drikke nok mellom måltidene fordi hun blir distrahert og glemmer det. I disse periodene hjelper det å gi litt sviskesaft. Hvis du koker svisker med en god mengde vann, får du saft som kan drikkes blandet med litt vann, og pure som kan brukes som syltetøy på brødet. Tipper det vil gjøre susen. I tillegg; til y vann ofte mellom måltidene, slik at hun ikke glemmer det. 

Mandelmelk bør man ikke gi barn i vekst da det inneholder Svært få av de næringsstoffer barn trenger. 

Anonymkode: a9463...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den desidert vanligste årsaken til hard avføring er at man ikke får i seg nok væske.  Min vil i perioder ikke drikke nok mellom måltidene fordi hun blir distrahert og glemmer det. I disse periodene hjelper det å gi litt sviskesaft. Hvis du koker svisker med en god mengde vann, får du saft som kan drikkes blandet med litt vann, og pure som kan brukes som syltetøy på brødet. Tipper det vil gjøre susen. I tillegg; til y vann ofte mellom måltidene, slik at hun ikke glemmer det. 

Mandelmelk bør man ikke gi barn i vekst da det inneholder Svært få av de næringsstoffer barn trenger. 

Hun har ikke forstoppelse eller treg mage, den er bare hard i konsistensen. Ingen ubehag i det hele tatt:) bæsjer flere ganger om dagen noen ganger:) Hun drikker for lite, og da må hun drikke mer vann. Men greit å huske på tilfelle hun blir treg^^ 

Hun får i seg nok melkeprodukter (jeg ammer, hun spiser yoghurt, ost, frokostblanding...). Mandelmelk er faktisk ikke så ille en gang i blant. Vi må ikke ha kumelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs på det med fiber hos barn. Små barn skal absolutt få i seg fiberrik mat for å holde magen i sjakk, men små barn skal ikke ha for mye fiberrik mat. Ikke like fiberrik som voksne. Ikke kjøp de brødene som har 4/4 på grovhetskalaen. Det kan virke mot sin hensikt og gjøre magen tregere. I tillegg vil for mye kostfiber i maten til småbarn gjøre de raskere mette slik at de ikke får i seg nok næringsstoffer. 

Som en annen nevnte så er nok væske viktig for regelmessig og myk avføring. Hvis man spiser fiberrikt og ikke drikker nok så vil fiber virke mot sin hensikt og bli som murstein i magen. 

For at avføringen ikke skal være så hard så kan du gi svisker, gjerne som mos sammen med grøt eller som dessert. Sviskesaft kan du også gi henne. Sviskemos kan du gjerne koke selv, hvis ikke får du kjøpt det på glass. Sviskesaft får du også kjøpt ferdig, står sammen med barnemat. Aprikoser er også bra for jevn avføring. 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sviskejuice hjelper mot hard mage.

Anonymkode: 0bd63...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, skruf skrev:

Vær litt obs på det med fiber hos barn. Små barn skal absolutt få i seg fiberrik mat for å holde magen i sjakk, men små barn skal ikke ha for mye fiberrik mat. Ikke like fiberrik som voksne. Ikke kjøp de brødene som har 4/4 på grovhetskalaen. Det kan virke mot sin hensikt og gjøre magen tregere. I tillegg vil for mye kostfiber i maten til småbarn gjøre de raskere mette slik at de ikke får i seg nok næringsstoffer. 

Som en annen nevnte så er nok væske viktig for regelmessig og myk avføring. Hvis man spiser fiberrikt og ikke drikker nok så vil fiber virke mot sin hensikt og bli som murstein i magen. 

For at avføringen ikke skal være så hard så kan du gi svisker, gjerne som mos sammen med grøt eller som dessert. Sviskesaft kan du også gi henne. Sviskemos kan du gjerne koke selv, hvis ikke får du kjøpt det på glass. Sviskesaft får du også kjøpt ferdig, står sammen med barnemat. Aprikoser er også bra for jevn avføring. 

Takk for tips. Har kjøpt grovt et par ganger, men helt ærlig går det mest i vanlig kneip. Helt vanlig mat som alle her liker. Vanlig pålegg, oksesalami er en favoritt, majones, makrell i tomat, prim, syltetøy på ristet brød.. det er nok noe i det du sier, og har hørt at for oss voksne (tror det gjelder barn også) at fiberrik mat må balanseres med nok væske, og får man ikke det så virker det motsatt..

Jeg vet hun liker sviskemos. Eneste jeg har vært litt skeptisk mtp at jeg har hørt at tarmen kan bli avhengig, og hun har jo ikke forstoppelse en gang:) Men det er jo godt, så tror ikke en gsng i blant vil skade:) 

De gangene hun har hatt treg mage eller løs mage, har jeg gitt en halv ts ajwain krydder blandet med syltetøy. Det har stabilisert...

Kan prøve aprikos :)

Også få i barnet mer vann:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Har kjøpt grovt et par ganger, men helt ærlig går det mest i vanlig kneip. Helt vanlig mat som alle her liker. Vanlig pålegg, oksesalami er en favoritt, majones, makrell i tomat, prim, syltetøy på ristet brød.. det er nok noe i det du sier, og har hørt at for oss voksne (tror det gjelder barn også) at fiberrik mat må balanseres med nok væske, og får man ikke det så virker det motsatt..

Jeg vet hun liker sviskemos. Eneste jeg har vært litt skeptisk mtp at jeg har hørt at tarmen kan bli avhengig, og hun har jo ikke forstoppelse en gang:) Men det er jo godt, så tror ikke en gsng i blant vil skade:) 

De gangene hun har hatt treg mage eller løs mage, har jeg gitt en halv ts ajwain krydder blandet med syltetøy. Det har stabilisert...

Kan prøve aprikos :)

Også få i barnet mer vann:) 

Har aldri hørt at magen blir avhengig av svisker, men om man så spiser litt svisker hver dag så er det ikke farlig, bare sunt. Svisker inneholder endel antioksidanter og er faktisk bra for bl.a immunforsvaret :) 

https://www.dinside.no/okonomi/supermatvarer-du-ikke-spiser/61886496

Det er også bra for hjerte og kar, pga kostfiber og kalium

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-spise-mer-svisker/67792857

Tror nesten jeg skal bli flinkere til å spise svisker selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har ikke forstoppelse eller treg mage, den er bare hard i konsistensen. Ingen ubehag i det hele tatt:) bæsjer flere ganger om dagen noen ganger:) Hun drikker for lite, og da må hun drikke mer vann. Men greit å huske på tilfelle hun blir treg^^ 

Hun får i seg nok melkeprodukter (jeg ammer, hun spiser yoghurt, ost, frokostblanding...). Mandelmelk er faktisk ikke så ille en gang i blant. Vi må ikke ha kumelk. 

Hvis avføringen er hard og tørr er det stadiet før forstoppelse. Hvis tarmen får for lite vann, drar den ut så mye som mulig, og avføringen blir tørr. Den største mengden vann tarmen tar opp er i tykktarmen. Hvis peristaltikken er god ellers, blir det ikke forstoppelse. Det skal gå ganske langt før man blir forstoppet. Så jeg tror det enkleste du gjør er å tilby mer vann og mye oftere enn nå. 

Ikke lov å signere med titler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi henne en klemmepose med sviskemos et par ganger i uka og sørg for at hun drikker nok, så blir det nok fart på sakene. 

Anonymkode: 33cb1...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...