AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Jeg har egentlig alltid vært «favoritten» til vår tre åring men ikke noe ekstremt og det har aldri vært noe problem men kjenner litt mer på dette nå som baby nr to kommer om noen få måneder. Det er aldri noe sak hvis jeg ikke er hjemme men hvis hen kan velge så er det helst mamma som skal ta stell, vekke, pusse tenner, ta på pysj, lage brødskive osv. Det vil nok løsne seg når baby nr to kommer og ting bare MÅ bli litt annerledes men vi vil også gjerne se om vi kan gjøre dette litt bedre før baby nr to kommer. Noen erfaringer eller råd rundt dette? Anonymkode: 8565c...bc6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Om jeg var deg ville jeg gjort stell, legging og alt det der ekstra mye før baby kommer. Tenker du blir tvunget til å prioritere annerledes snart, så gi det ungen vil foreløpig. Jeg tror det er løsningen. Kanskje går hen lei deg snart da? Om far overtar alle oppgavene bøir det nok bare verre. Anonymkode: f89c6...c15
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 Hmm ja. Har som sagt ikke noe imot å gjøre det. Men får vondt i meg å tenke at det blir så mye som blir annerledes for den eldste når nestemann kommer. Men vil på en måte også nyte disse stundene vi har. Jeg er en morgen person for eks så vi har alltid hatt vår tid alene (en times tid) med lek, barne TV og frokost før pappa står opp. Anonymkode: 8565c...bc6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm ja. Har som sagt ikke noe imot å gjøre det. Men får vondt i meg å tenke at det blir så mye som blir annerledes for den eldste når nestemann kommer. Men vil på en måte også nyte disse stundene vi har. Jeg er en morgen person for eks så vi har alltid hatt vår tid alene (en times tid) med lek, barne TV og frokost før pappa står opp. Anonymkode: 8565c...bc6 Barn kommer rask inn i nye rutiner. Det blir nok en omveltning å bli storesøster/bror uansett om ungen er mamma eller pappa dalt. Anonymkode: f89c6...c15
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 Ikke ta dette personlig. I dag er det mamma som gjelder. I morgen er mamma en ‘dumming’ så blir du valgt igjen. Sann går det til de vokser opp litt. Anonymkode: 0ba3f...660
Vera Vinge Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 Vi hadde det litt sånn med vår mellomste, som var fire da nr tre kom. Han har alltid vært litt "mammagutt", og kom til og med inn under min dyne hver natt fram til lillebroren ble født. Men vi snakket mye om det på forhånd, at det kom til å bli endringer snart osv. Og det gikk overraskende greit, må jeg si. Jeg gjorde det jeg kunne med ham etter at babyen kom, så overgangen ikke ble for brå. Men vi måtte f.eks. endre på soveløsningen, så han ikke kunne komme inn til meg og babyen på natta, siden jeg sov lite nok som det var. Jeg ble litt overrasket over hvor greit det gikk. Så det trenger jo ikke å bli et problem, ville bare nevne det. Men jeg tenker at barnet bør være vant til at far kan legge ham før babyen kommer, og at han ikke er vant til at bare mamma kan gjøre div ting. Ikke at du skal fases ut, men at ikke alt blir nytt når babyen kommer. For som mor kan formen være dårlig rett etter fødsel, amming tar tid osv, så man klarer ikke nødvendigvis å gjøre alt som vanlig med den eldste. Selv om jeg har vært veldig bevisst på at jeg ikke kun skal være med babyen og far den/de eldste etter fødsel også. Er noe med å finne en passe balanse både før og etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå