Gå til innhold

Hvor strikt må man spise for å få definert mage (kvinne)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man trener 3 gang i uka, holder seg unna sukker og junkfood. Hvor sunt må man ellers spise for å få markerte magemuskler? Tenker ikke sixpack, bare litt definerte muskler. Er kremost, rødvinssaus, brunsaus, creme fraiche, leverpostei, majones, smør, ris, pasta og den type ting helt å utelukke? Hva er isåfall innafor? Virker så ufattelig kjedelig å kun spise egg, rent kjøtt, grønnsaker og kanskje litt langsomme karbohydrater.. 

Hilsen ei som ikke har så mye peiling :p

Anonymkode: db752...a25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorvidt magemusklene syntes kommer an på fettprosenten. Hvilken fettprosent du må ha kommer an på hvor du legger på deg fett. Og det er heller ikke alle som kan få definert mage. 

For å gå ned i fettprosent må du gå i kaloriunderskudd. Det handler ikke nødvendigvis om hva du spise, men om hvor mye. Jeg vil jo selvfølgelig anbefale deg å spise et sunt og variert kosthold, men det er kaloriene som er avgjørende her. 

Anonymkode: 1d106...f36

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorvidt magemusklene syntes kommer an på fettprosenten. Hvilken fettprosent du må ha kommer an på hvor du legger på deg fett. Og det er heller ikke alle som kan få definert mage. 

For å gå ned i fettprosent må du gå i kaloriunderskudd. Det handler ikke nødvendigvis om hva du spise, men om hvor mye. Jeg vil jo selvfølgelig anbefale deg å spise et sunt og variert kosthold, men det er kaloriene som er avgjørende her. 

Dette er i grunn helt rett bortsett med tanke på oppblåsthet; jeg personlig blir veldig oppblåst av flere av matrettene TS nevner og da forsvinner ethvert hint av magemuskler hos meg. Spiser jeg ren mat har jeg definert og stram mage. Er nok også endel genetikk, for jeg legger lett på meg men magefettet er det som går først når jeg går ned i vekt, mens det rundt rumpe og lår er mer permanent enten jeg vil eller ikke. 

Anonymkode: e54fb...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så i teorien kan jeg spise hva jeg vil så lenge jeg går i kaloriunderskudd? Men vil det ikke være begrenset hvor lav fettprosent jeg kan få om jeg ikke spiser reint? TS

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i grunn helt rett bortsett med tanke på oppblåsthet; jeg personlig blir veldig oppblåst av flere av matrettene TS nevner og da forsvinner ethvert hint av magemuskler hos meg. Spiser jeg ren mat har jeg definert og stram mage. Er nok også endel genetikk, for jeg legger lett på meg men magefettet er det som går først når jeg går ned i vekt, mens det rundt rumpe og lår er mer permanent enten jeg vil eller ikke. 

Kan du gi eksempler på hva ren mat innebærer? Hvordan ser en typisk matdag ut? Er det realistisk å holde et sånt kosthold over tid? Hvor ofte kan man tillate seg å skeie ut?

Hører også at masse vann er viktig, men hvorfor? For å oppnå resultatene man ønsker (lavere fettprosent, økt muskelmasse) eller for å bare holde kroppen hydrert? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg spiser sukker og karbohydrater til omtrent vært måltid, men går i kraftig kaloriunderskudd. Og at jeg spiser helt ren mat, med et ikke så stort kaloriunderskudd. Hva vil gi lavest fettprosent? Bare for å sette det litt på spissen. :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ren mat er kan være egg, fisk (torsk og laks), kylling, kalkun, tunfisk, quinoa, havregryn, bønner. Grønnsaker gir godt med fiber og vitaminer (brokkoli, blomkål, rosenkål, asparges), samt frukt og bær. Trege karbohydrater som ris og poteter er bra. Sunne fettkilder er avokado, olivenolje, nøtter osv... 

Unn deg ting av og til, det påvirker ikke det totale utslaget :) 

Anonymkode: ac326...c5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hast masse med genetikk å gjøre. Selvsagt kan alle få det med lav nok fettprosent, men noen vil kunne det på en sunn fettprosent andre må langt ned for å få det. I tillegg spiller syklus, vann etc inn. Og hvor man lagrer fett også som normalvektig,for eksempel på rumpa eller magen. 

Anonymkode: 72be8...aef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er først og fremst

genetikk. Jeg har flat og definert mage, mangler den typiske "puten" som mange kvinner har på magen, og jeg trener aldri. Spiser normalt.

Anonymkode: d4bcc...27c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

La oss si at jeg spiser sukker og karbohydrater til omtrent vært måltid, men går i kraftig kaloriunderskudd. Og at jeg spiser helt ren mat, med et ikke så stort kaloriunderskudd. Hva vil gi lavest fettprosent? Bare for å sette det litt på spissen. :) 

TS

For min del er det sistnevnte. Uten tvil. For deg kan det være annerledes. Sukker og karbohydrater generelt gjør meg veldig oppblåst, så jeg spiser trege karbs for å holde magen slank

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller liten trille hva du spiser. Hvis du har lav fettprosent, holder det å trene styrke på mage. Hvis du har gode magemuskler fra før, må du ned i fettprosent om de ikke vises. Ellers er det trening, paralellt med at man må ned i fettprosent.

Men det er en del genetikk. Man har bedre forutsetninger for å ha abs om man har fordelaktig fettlagring og har lett for å få definert muskulatur. Hvis man f.eks fettlagrer lett på magen, blir man gjerne alt for tynn over hele kroppen om man skal ha abs. 

Anonymkode: 5c737...13e

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er kremost, rødvinssaus, brunsaus, creme fraiche, leverpostei, majones, smør, ris, pasta og den type ting helt å utelukke?

Du kan spise hva du vil så lenge du ikke spiser for mye :)

Anonymkode: 4f1d5...edd

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du gi eksempler på hva ren mat innebærer? Hvordan ser en typisk matdag ut? Er det realistisk å holde et sånt kosthold over tid? Hvor ofte kan man tillate seg å skeie ut?

Det finnes ikke noe som heter «ren mat». :fnise:

Den som svarer deg er bare litt dum.

Anonymkode: 4f1d5...edd

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man trener 3 gang i uka, holder seg unna sukker og junkfood. Hvor sunt må man ellers spise for å få markerte magemuskler? Tenker ikke sixpack, bare litt definerte muskler. Er kremost, rødvinssaus, brunsaus, creme fraiche, leverpostei, majones, smør, ris, pasta og den type ting helt å utelukke? Hva er isåfall innafor? Virker så ufattelig kjedelig å kun spise egg, rent kjøtt, grønnsaker og kanskje litt langsomme karbohydrater.. 

Hilsen ei som ikke har så mye peiling 😛

Hva skal du med en strikt definert mage? Vær glad om den fungerer som den skal, sier nå jeg.

Anonymkode: af67b...fe9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nei.

Anonymkode: 5a519...77c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

enig her. Mye av det er genetisk. Jeg er som deg, det siste stedet jeg legger på meg er magen. Hofter, rompe og lår kommer først. Da jeg trente mye var magen det første stedet jeg merket at jeg så forskjell. Mens ei venninne av meg som trener mye styrke mister vekt på magen først etter rompe og lår. Altså motsatt av meg. Mitt råd er å trene en kombinasjon av styrke og kondisjon. Det er først og fremst kondisjon jeg merker definisjon av mage, men det er og helt avhengig av styrketrening. Rødt kjøtt spiser jeg lite av, samme med ris og mye pasta. Er ikke så glad i det, blir fort oppblåst og uvel. man må finne de matvarene som passer en selv best, og treningen som passer en selv best. Ikke ha fokuset på å ha definerte magemuskler, ha fokuset på trent og sterk kropp. Resten kommer av seg selv. Etter min erfaring kommer resten når man har minst fokus på det. 

Anonymkode: ad82c...d53

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører også at masse vann er viktig, men hvorfor? For å oppnå resultatene man ønsker (lavere fettprosent, økt muskelmasse) eller for å bare holde kroppen hydrert? 

TS

Du trenger å drikke ca 1,5 liter vann daglig. Mer om du trener, naturligvis. At du til enhver tid må smådrikke fra en vannflaske ved siden av deg, er noe flaskevannindustrien har prakka på folk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mest genetikk som hjelper deg her. Selv har jeg en BMI på 19 og kommer aaaaldri til å få synlige magemuskler. Fettprosenten min er lav, bortsett fra rett under navlen. Hvis jeg skulle lagt om kosthold for å gå ned enda mer i fettprosent blir jeg farlig tynn før musklene kommer til syne. Dessuten er jeg nesten alltid litt oppblåst, og det hjelper ikke akkurat

Anonymkode: 252d8...f22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er først og fremst

genetikk. Jeg har flat og definert mage, mangler den typiske "puten" som mange kvinner har på magen, og jeg trener aldri. Spiser normalt.

Anonymkode: d4bcc...27c

Det hadde jeg også i mange år. Helt til jeg rundet 40.... da kom langsomt alderstillegget.

Frem til da hadde jeg kunnet spise hva jeg ville, la aldri på meg og hadde ikke antydning til kul på magen. Helt flat, musklene rett under huden.

Anonymkode: 36bfa...d73

Skrevet

Jeg har ikke så veldig peiling, men tror også dette kommer veldig an på genetikk. Jeg og søsteren min bygger og viser muskler veldig fort, selv om vi ikke nødvendigvis trener så mye, men jeg vet jo om mange kjempesterke kvinner som trener ofte og spiser sunt og likevel ikke har definerte muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...