Gå til innhold

SÅ mange barn med allergier eller er det Münchausen by proxy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg siste oppdaterte liste med allergier fra barnehagen. 4 års dagen blir 10 unger totalt og matallergiene er som følger; egg, gluten, sitrus, svinekjøtt, laktose, nøtter, og sukker.

Jeg blir litt matt. Har disse små barna faktisk påvist alle disse allergien/intoleransene, eller er det selvdiagnostisert av foreldrene? Har intrykk av at det bare blir mer og mer allergier, og mindre og mindre tillit til legemedisin, får man ikke påvist den allergien man mener barnet har hos legen, så går man bare til andre behandlere...

Anonymkode: d3041...1b9

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner det blir mye. Men å kaste ut diagnose er kanskje litt drøyt, eller? 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Vil du vite det får du undersøke disse nærmere da? Vi feirer akkurat barnebursdag med flere barn og ingen allergier. 

Anonymkode: 1a26e...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Skjønner det blir mye. Men å kaste ut diagnose er kanskje litt drøyt, eller? 

Hehe, ja det er jo forsåvidt det samme jeg beskylder dem for det,  touche! 

Ts

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Allergisk mot sukker? Aldri hørt om. DETTE er noe foreldre har valgt ja. 

Anonymkode: 8d781...ffe

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Om ca 20 år, kommer 50% av befolkningen til å være allergiske, nå er vi ca 30%. Allergi er et svært økende problem.

Anonymkode: 1d1d2...5f6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg siste oppdaterte liste med allergier fra barnehagen. 4 års dagen blir 10 unger totalt og matallergiene er som følger; egg, gluten, sitrus, svinekjøtt, laktose, nøtter, og sukker.

Jeg blir litt matt. Har disse små barna faktisk påvist alle disse allergien/intoleransene, eller er det selvdiagnostisert av foreldrene? Har intrykk av at det bare blir mer og mer allergier, og mindre og mindre tillit til legemedisin, får man ikke påvist den allergien man mener barnet har hos legen, så går man bare til andre behandlere...

Lesestoff til deg

Anonymkode: 79100...b5d

• Liker 4
Skrevet

Hehe, ja det er jo forsåvidt det samme jeg beskylder dem for det,  touche! 

Ts

Litt forskjell på å slenge ut en ganske så vanlig og ufarlig diagnose så lenge den blir tatt hensyn til, den du snakker om er jo en meget alvorlig psykisk sykdom, som i mange tilfeller fører til alvorlig sykdom og død. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lesestoff til deg

Eh, ja. Det er jo hele poenget mitt. Lesestoff til deg; https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?key=151561&menuitemkeylev1=6747&menuitemkeylev2=6572

« oppdiktning av symptomer hos barnet eller overdrivelse når faktiske symptomer eller sykdom beskrives (kan inkludere oppdiktet tidligere sykehistorie, forfalskning av symptomer f.eks. ved kontaminering av prøvemateriale, eller forfalskning av dokumenter eller direkte påførte symptomer/sykdom).»

det er jo akkurat det vi snakker om her. Er symptomene oppdiktet/overdrevet, eller er de reelle? 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Litt forskjell på å slenge ut en ganske så vanlig og ufarlig diagnose så lenge den blir tatt hensyn til, den du snakker om er jo en meget alvorlig psykisk sykdom, som i mange tilfeller fører til alvorlig sykdom og død. 

Det er ganske alvorlig å si at barnet har en allergi det ikke har! Hvordan kan du si at det er ufarlig???

ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ingenting med munchausen å gjøre. Det  er en svært alvorlig sykdom med langt mer alvorlige følger for barnet enn å spise eggefri mat..  

Akk så kunnskapsløs..

Allergi er et økende problem pga det livet vi fører, all kunstig behandling og tilsetninger maten vår får osv osv. Hvor mange av disse barna som har fått allergien påvist av spesialist vet hverken du eller jeg, men tviler på at leger lyver for å slippe konflikt med mor eller far. Mye tas det jo prøver for å finne ut av mens annet blir funnet med utelukkelsesmetoden. 

Anonymkode: 88aa6...9b8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er symptomene oppdiktet/overdrevet, eller er de reelle?

I tilfellene fra HI: Kun barnas leger kan gi svar på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske alvorlig å si at barnet har en allergi det ikke har! Hvordan kan du si at det er ufarlig???

ts

Det er hvertfall ikke på munchausen nivå med en stakkars allergi. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med munchausen å gjøre. Det  er en svært alvorlig sykdom med langt mer alvorlige følger for barnet enn å spise eggefri mat..  

Akk så kunnskapsløs..

Allergi er et økende problem pga det livet vi fører, all kunstig behandling og tilsetninger maten vår får osv osv. Hvor mange av disse barna som har fått allergien påvist av spesialist vet hverken du eller jeg, men tviler på at leger lyver for å slippe konflikt med mor eller far. Mye tas det jo prøver for å finne ut av mens annet blir funnet med utelukkelsesmetoden. 

Det er alldeles ikke ufarlig eller harmløst å sette barnet på en diett uten å ha påvist en faktisk intoleranse/allergi. Sier ikke at alle disse foreldrene gjør det, men når det er då mange, så begynner jeg å lure. 

Ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tar barna skade av å holdes unna nøtter når foreldrene mener at barna er allergisk mot nøtter ts, er det det du mener?

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er hvertfall ikke på munchausen nivå med en stakkars allergi. 

Hvis man finner på/overdriver symptomer er det jo nettopp det. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok et sammensurium av reelle allergier og mors innbilte intoleranser (münchausen by proxy light)

Anonymkode: ab502...b03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tar barna skade av å holdes unna nøtter når foreldrene mener at barna er allergisk mot nøtter ts, er det det du mener?

Ja! Barn som ikke er syke tar skade av å bli fortalt at de er det! Det er jo nettopp det som er kjernen her. 

For ordens skyld sier jeg ikke at alle disse foreldrene gjør det, men når smørbrødlisten over ting barn ikke tåler blir så lang, så undres jeg.

Hvem har påvist alle disse intoleransene? Er dette virkelig bevist av kvallifisert helsepersonell, eller har mor fått det for seg og letet til hun fant det hun så etter? 

Ts

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Hva er det værste som kan skje? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Barn som ikke er syke tar skade av å bli fortalt at de er det! Det er jo nettopp det som er kjernen her. 

For ordens skyld sier jeg ikke at alle disse foreldrene gjør det, men når smørbrødlisten over ting barn ikke tåler blir så lang, så undres jeg.

Hvem har påvist alle disse intoleransene? Er dette virkelig bevist av kvallifisert helsepersonell, eller har mor fått det for seg og letet til hun fant det hun så etter? 

Ts

Du får be om å få lese legeerklæringer på dette da

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...