Gå til innhold

Fordeling husarbeid og barn - høygravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er høygravide og fortsatt i 100% jobb;

Hvor mye gjør dere av husarbeid? Både etter arbeidsdag og i helgene?

Hvordan fordeler dere oppgaver rundt barnet, f.eks hvem legger ungen for kvelden og slike ting?

Er i 100% jobb og gjør alt av husarbeid, da mener jeg alt fra å vaske vinduer til å ta søpla. Ikke fordi jeg ikke klarer å sette ned foten og be mannen ta i et tak men fordi jeg vet det ikke blir gjort med mindre jeg gjør det selv, og selv om en løsning er å la være å gjøre noe så klarer ikke jeg bo i skitt og vil ikke at ungene mine skal gjøre det heller.

Far jobber 50% og har store deler av dagen fri. 

Har nå de siste månedene bedt han om å ta mer ansvar og avlaste meg på diverse , her om dagen i en krangel sier han at jeg ikke klarer å ta vare på mitt eget barn fordi jeg spør om å få litt tid til å slappe av etter jobb, enn å gå rett på leking, bære ungen rundt, ta med ungen ut, osv når jeg kommer fra jobb i 17-tiden. Det er alltid avtalt (spør om han kan ta over og leke litt så jeg får slappet av litt i ro og fred før jeg tar over, kan han ikke så har det aldri vært et problem), og aldri vært et problem der og da for han, men ser nå at det tydeligvis er noe som blir brukt mot meg. Det er litt spesielt å få det slengt i trynet mtp at jeg fortsatt tar alt av den «tunge» jobben med barnet som å ta meg av oppvåkninger på natt, alt av generell hygienisk stell av barnet, sørge for at barnet har spist nok og riktig og mye mer. Han tar hovedsakelig lek og se på Barne-TV  sammen.

Bare lurer ang fordelingen i andres hjem og forhold, spesielt der damen er høygravid - for selv om jeg vet at dette forholdet her ikke er sunt eller bra, så lurer jeg bare på -hvor- ille det egentlig er. 

Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde vært om jeg, Gud forby, ble sengeliggende en periode. 

Anonymkode: 239d0...2ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var gravid tok far hoveddelen av arbeidet. Jeg vasket stort sett bare klær og hjalp med helgevasken iblant. Også vannet jeg plantene da det er mitt prosjekt. Vi byttet også på å lage middag.

Far tok ukes vask, kjøkkenet daglig, støvsuge huset 1-2 ganger i uken, oppvask, tur med hunden daglig morgen og kveld, også tok han barnet om jeg måtte hvile litt. 

Jeg hadde hovedsakelig kosetid og leketid med barnet når far ryddet og vasket. 

Det du skisserer hadde jeg aldri giddet. 

Anonymkode: 52db6...f8d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde han vært ordentlig mann hadde han mer enn gjerne tatt husarbeid, tatt halvparten av jobben med barnet dere allerede har, stått opp om natta når du skal tidlig (og han har fri eller begynner seint) på jobb og vartet opp deg som tross alt bærer hans kommende barn. 

Anonymkode: e6261...950

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dersom far hadde jobbet 50% hadde brorparten av husarbeid og diverse vært hans jobb uansett om jeg hadde vært gravid eller ikke...

Men for å svare på spørsmålet ditt så har jeg omtrent ikke gjort en døyt husarbeid siden jeg ble gravid med eldste (dvs. for nesten 4 år siden) Kan sette på en klesvask en gang i blant, men ellers har min mann gjort omtrent alt av husarbeid enten pga. at jeg har hatt dårlig form pga. graviditet eller fordi jeg har hatt en baby å ta meg av (2 tette barn) Jeg forsøker ofte å f. eks. rydde av bordet etter vi har spist men blir omtrent jagd bort av mannen min ❤️ 

Min mann er nok i overkant snill, men hadde jeg vært deg hadde jeg flydd i taket...

Anonymkode: 28b48...41a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er han far til ungen da?

Anonymkode: 4cf31...5a1

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er han far til ungen da?

Anonymkode: 4cf31...5a1

Ja

AnonymBruker
Skrevet

Han anklager deg for å ikke kunne ta vare på barnet deres mens han ikke gidder ta vare på sin familie? Hadde forventet at han gjordes mesteparten av husarbeidet da han jobber 50 uavhengig om jeg var gravid eller ikke. 

Anonymkode: b177f...ad1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Lite konstruktivt svar, men hadde jeg vært med en sånn mann så hadde jeg reist på dagen. Jeg er høygravid og her i hjemmet har vi helt lik arbeidsfordeling til vanlig. Når jeg er gravid nå tar han noe ekstra husarbeid hvis jeg ber om det. Han tar seg av vårt første barn om dagen og natta. Det tar jeg som en selvfølge siden jeg sliter nok med alle gravidplagene. 

Anonymkode: 1ee86...3f3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde han vært ordentlig mann hadde han mer enn gjerne tatt husarbeid, tatt halvparten av jobben med barnet dere allerede har, stått opp om natta når du skal tidlig (og han har fri eller begynner seint) på jobb og vartet opp deg som tross alt bærer hans kommende barn. 

Han leverer i barnehage (fordi han er hjemme, jeg drar på jobb før de har stått opp) og vi deler på å hente i barnehagen. 

Han leker også med barnet daglig, og tar han med ut av huset alene innimellom  - men tydeligvis så blir det nå brukt mot meg fordi for han er det tydeligvis en svakhet at jeg ber om avlastning (som i at han leker med ungen Imens jeg slapper av) eller at han tar sin del av den generelle foreldrerollen.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sammen med en voksen mann eller en liten drittunge? Seriøst, hvorfor gidder du? Enten får du ta en alvorsprat med han at ham må skjerpe seg, ellers så går du.

Anonymkode: be268...713

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lite konstruktivt svar, men hadde jeg vært med en sånn mann så hadde jeg reist på dagen. Jeg er høygravid og her i hjemmet har vi helt lik arbeidsfordeling til vanlig. Når jeg er gravid nå tar han noe ekstra husarbeid hvis jeg ber om det. Han tar seg av vårt første barn om dagen og natta. Det tar jeg som en selvfølge siden jeg sliter nok med alle gravidplagene. 

Anonymkode: 1ee86...3f3

Ja, jeg tar det også som en selvfølge at han skal gjøre det, ble bare overrasket over at han har skam nok til å bruke det mot meg/snu det not meg.

Og forøvrig er jeg på vei ut av det forholdet her mentalt allerede, tenkte prøve å få det til mtp barna men det her er jo ikke normalt eller bra for noen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mannen tok alt igrunn. Jeg laget middag (som han handlet) innimellom, tok klesvasken (Så klærne overlevde) og tilbragte igrunn bare kosetid med sønnen vår. Som se på barne-tv, tegne, lese bok og klemme. Kjenner jeg ble litt ekstra glad i mannen min nå som tok så godt vare på oss. Det høres ikke godt ut å ha det som deg ta.

Anonymkode: a04dc...34e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mannen tok alt igrunn. Jeg laget middag (som han handlet) innimellom, tok klesvasken (Så klærne overlevde) og tilbragte igrunn bare kosetid med sønnen vår. Som se på barne-tv, tegne, lese bok og klemme. Kjenner jeg ble litt ekstra glad i mannen min nå som tok så godt vare på oss. Det høres ikke godt ut å ha det som deg ta.

Anonymkode: a04dc...34e

Ja, du er heldig!

Heldigvis er graviditeten min en «drøm», og jeg er i veldig god form. Begge graviditetene har vært slik. Men det er deilig å kunne få en liten pause etter en hektisk jobb å bare samle energi. Jeg har ingenting imot å ta all husarbeid og passe ungen men da bare hvis jeg er alenemor. Jeg holder det rent og organisert rundt meg så det er ikke så mye husarbeid å gjøre å rydde etter bare meg og ungen liksom. Jeg orker bare ikke rydde og vaske etter en voksen mann også, er den biten som plager meg.

Har hatt mange alvorsprater rundt dette nå er det egentlig bare å bestemme seg engang for alle å bare komme meg vekk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er heldig!

Heldigvis er graviditeten min en «drøm», og jeg er i veldig god form. Begge graviditetene har vært slik. Men det er deilig å kunne få en liten pause etter en hektisk jobb å bare samle energi. Jeg har ingenting imot å ta all husarbeid og passe ungen men da bare hvis jeg er alenemor. Jeg holder det rent og organisert rundt meg så det er ikke så mye husarbeid å gjøre å rydde etter bare meg og ungen liksom. Jeg orker bare ikke rydde og vaske etter en voksen mann også, er den biten som plager meg.

Har hatt mange alvorsprater rundt dette nå er det egentlig bare å bestemme seg engang for alle å bare komme meg vekk. 

Har du fortalt det siste du skriver her til han? Om å vaske etter en voksen, ha det lettere som alenemor og at du vil vekk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du ble gravid med barn #2 med han der fordi?!

Anonymkode: 30742...fe5

• Liker 6
Skrevet

Hva er grunnen til at han jobber 50%? Er litt forskjell på om det er pga syndom som krever at han hviler mye eller blir fort sliten, om det er for å gi barnet korte dager i bhg eller fordi han ikke vil jobbe mer. For hvis han ikke er syk eller skadet, virker jo det hele helt absurd. Du er høygravid, det er ikke normalt å holde på sånn som du gjør, dvs i praksis gjøre nesten alt som kreves i en husholdning med barn (så fremt du har beskrevet dette riktig). De fleste jeg kjenner gjør mindre husarbeid enn vanlig når de er gravide, og da er utgangspunktet en helt annen fordeling enn dere har før de har blitt gravide. 

Det at han kommer med den kommentaren, sier jo mye, og viser godt hvor utrolig fjern eller evt desperat han er. Skikkelig lavmål, og noe du burde prøve å ikke forholde deg til. At han sier det handler om ham, ikke deg. Du er jo helt tydelig kapabel til å ta deg av barnet ditt. Men for en fæl situasjon å være i, sender deg en :klem: og håper du finner en levelig løsning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du ble gravid med barn #2 med han der fordi?!

Anonymkode: 30742...fe5

Den der kommentaren hjelper ikke ts. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg gått ut i permisjon da men jobbet 100% frem til permisjonsstart. Far tok og tar fortsatt 90% av leggingen av 2 åringen siden det tar veldig lang tid. Jeg legger kanskje 1-2 ganger i uken av eget initiativ hvis jeg føler meg i form til det. Han tar alle netter men hender han kommer med han i sengen vår og da sover han inntil meg hele natta. 

Når Jeg var høygravid i jobb så byttet vi på å lage middag. Jeg var alltid hjemme før han siden han har lenger reisevei enn meg. Jeg laget om jeg orket hvis ikke så laget han når han kom hjem. Ellers var oppgavene delt 50/50 slik som de pleier. Men jeg har vært i god form hele svangerskapet. Men hvis det var noe jeg ikke orket så sa jeg bare ifra til han. 

Nå er jeg 38 uker og pusler hjemme i perm så leverer og henter i barnehage, rydder, vasker klær og går tur med hunden. Vaske gjør jeg lite da vi har ansatt vaskehjelp som kommer hver uke. 

Uansett så er ikke alltid mannen min så flink til å se hva jeg trenger så jeg har lært at etter 11 år sammen så må jeg faktisk fortelle han hva jeg trenger. Og da fikser han det 😊 så nøkkelen for oss er kommunikasjon. Jeg må si hva jeg trenger å ikke løpe rundt som en duracellkanin å håpe at han skal skjønne hva jeg trenger. 

Eneste han pleier å gjøre uten at jeg ber han om er å ta med 2 åringen ut å finne på ting. Men han hadde lang pappaperm så de fikk en nært forhold da. Så da får jeg ro til å sove/hvile på dagen i helgene.  

Anonymkode: 687af...e40

Skrevet

Hvorfor gir du denne dåren barn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortalt det siste du skriver her til han? Om å vaske etter en voksen, ha det lettere som alenemor og at du vil vekk?

Ja, det har jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...