Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 13. april 2005 #1 Skrevet 13. april 2005 Finnes det noen bombesikker måte å bli kvitt innvollsorm hos katt? Får jo selvfølgelig ormekur, men ser for meg at hun smitter seg selv igjen når hun vasker seg bak(mener å ha hørt at egg ofte finnes rundt endetarmsåpninga)
Gjest Bhsiltsk Skrevet 14. april 2005 #2 Skrevet 14. april 2005 Det har aldri jeg hørt i de femten år jeg har hatt katt. Ormekur er det eneste sikre, og det beste er å ringe en veterinær for å høre hva du skal bruke for å bli kvitt absolutt alt. Det finnes nemlig to midler jeg pleier å bruke (husker ikke hva de heter) for å bil kvitt alt som måtte være inn i der. Det står på pakken hvordan du skal gi det for best virkning.
MiniMjau Skrevet 14. april 2005 #3 Skrevet 14. april 2005 Ja, ring en vetrinær og hør for sikkerhet skyld. Ormekur får du kjøpt på apoteket, reseptfritt. Finnes mange varianter, 1- tabelett kur, 3-tabelett kur, som pasta osv.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #4 Skrevet 14. april 2005 Hvis hun spiser ormeegg vil jeg tro dette skjer ganske kort tid etter at hun har fått kuren, og virkestoffene er sikkert fortsatt i kroppen --> eggene overlever ikke. Ellers er det jo slik med mye innvollsorm at de har mellomverter, dvs at egg/larvestadiene til ormen trenger en annen type vertsdyr enn det den voksne ormen lever i. Vet ikke hvordan det er for de ulike ormene hos katt, men jeg er ganske sikker på at hun ikke kan smitte seg selv. Hør ellers med veterinær om hvilke kurer som er best og gi, hvor ofte osv.
Gjest northstar i.i. Skrevet 14. april 2005 #5 Skrevet 14. april 2005 Ja det er det som er så inni hampen dumt. En kur for å bli kvitt det ene, og en annen for å bli kvitt det andre. Om jeg oppdager at katta mi har orm så stiller jeg meg søren ikke opp med ei bok for å studere hva det måtte være slags type. Pleier å gi pusen min Pancur. Virker som den tar det meste - tenker spesielt på bendelorm som ser ut til å være det vanligste blant katter. Lurer på om katten kan ha fått orm av å være i kontakt med avføring når hun er ute og gjør sitt fornødne. Kan ikke forestille meg at hun har tid til å fange mus og fugler på den korte tiden hun er ute.
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2005 #6 Skrevet 14. april 2005 Ringte vetrinær og spurte, siden vår katt har hatt orm som vi har sett tre gnager siden januar. Hvis katten er ute fanger den garantert mus, og da får den bendelorm ofte. Det viktigste med ormekur er å ikke underdosere, men heller overdosere. Kuren er ikke farlig for katten men ormen kan bli immun hvis den får for liten dose som ikke tar alt. Veksle mellom Drontal og Panacur, hvis katten er veldig hardt angrepet kan den få en ormekur hos vetrinæren( husker ikke hva den heter)
Gjest Northstar i.i. Skrevet 14. april 2005 #7 Skrevet 14. april 2005 Er Drontal den sprøyten med pasta? Gir du begge delene samtidig?
Gjest Nortstar i.il Skrevet 14. april 2005 #8 Skrevet 14. april 2005 Og hvordan vet man forresten at katten er hardt eller mildt angrepet? De gangene "ting" har skjedd har jeg funnet en orm i oppkast, men ellers har pus vært helt normal mht matlyst, blankhet i pelsen osv.
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2005 #9 Skrevet 14. april 2005 Panacur kommer som pasta og tabelett. Gir ikke drontal og panacur samtidig, men annen hver gang. Hardt angrepet hvis det tyter orm ut rompa på katten. Noe det kan gjøre hvis den har sovet lenge. Vi oppdager at katten har orm ved at de kommer ut av rompa på katten og fester seg i pelsen, (sort katt hvit orm).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå