AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Jeg har hørt flere har opplevd dette, men deler likevel. Når vi får besøk eller går på besøk oppfører 5 åringen vår seg dårlig. Han sier bæsj, promp, rompe til alt. Klarer ikke sitte pent med bordet, "tar den siste bolla på fatet" osv. Vi foreldre avtaler med han på forhånd, å sier at han må LOVE å ikke gjøre sånt på dette besøket. Likevel oppfører han seg som en skikkelig snørrunge. Hvordan takle dette, for å få han til å slutte? Jeg tenker det er hans måte å vise han er flau, og usikker, men vi foreldre synes ikke det er OK. Anonymkode: 53adf...990 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Får han lov til å holde på slik hjemme? For det hjelper jo ikke å si at han ikke får lov til å gjøre det når han er på besøk. Mens når han er hjemme så får han lov. Det beste er jo lære han at det ikke er akseptabelt noen steder i noen settinger. Du må være konsekvent og ha like regler over alt, hvis ikke så blir det jo bare krøll. Anonymkode: 4e0f6...9a7 12
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 Hvis det bare oppstår når han er på besøk så er det jo muligens fordi han øyner muligheten for å få litt ekstra oppmerksomhet. Ofte så er jo foreldres venner/familie litt mer sløsslupne i hva de gir oppmerksomhet for enn det foreldrene er. Det går an å avtale med vert/gjest om å ignorere adferden. Vi har måttet si ifra til svigers om at de må roe ned i forhold til å gire opp 3-åringen vår. Hver gang de eller vi er på besøk begynner de å herje og styre mye med barnet. De bruker høy stemme, noe som så klart får ungen til å gråte og spiller med på alle slags spillopper. De gir seg ikke før ungen gråter liksom. 🤷🏻♀️ Her hjemme er hun veldig rolig, og selv om hun av og til blir litt hyper så roer hun seg raskt så lenge jeg og far er rolige. Anonymkode: 62b1f...194 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Jeg tipper han ikke får lov hjemme, ellers hadde jo ikke foreldrene ansett dette som noe problem! Tim HI; Hvis jeg har en slik femåring på besøk tenker jeg ikke noe videre på det - han er bare fem! Åtteåringer som oppfører seg slik er mindre lett å akseptere, men som regel vokser de fra ‘promp-og-bæsj’-perioden før det. Bare fortsett å prat med ham, til slutt modnes han og slutter med det. Anonymkode: 51454...2ef 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får han lov til å holde på slik hjemme? For det hjelper jo ikke å si at han ikke får lov til å gjøre det når han er på besøk. Mens når han er hjemme så får han lov. Det beste er jo lære han at det ikke er akseptabelt noen steder i noen settinger. Du må være konsekvent og ha like regler over alt, hvis ikke så blir det jo bare krøll. Anonymkode: 4e0f6...9a7 Nei naturligvis ikke. Likevel vet jeg ikke om man skal godta det pga alderen. Anonymkode: 53adf...990
Myrthel Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 Kan det være at han tester dere ut, for han vet at han ikke får kjeft eller konsekvenser når det er andre til stede? Mitt råd er å ikke godta noe tull fra han, selv om dere har besøk/er på besøk. Ta han vekk fra "kakebordet"/stua og sett han i bilen eller på rommet (mens noen passer på at han blir værende der). Det er ikke morsomt å oppføre seg dårlig, hvis det får kjedelige konsekvenser. Snakk med han når dere blir alene og forklar at dårlig oppførsel alltid vil få konsekvenser. (Konsekvenser kan også være å fjerne noe han liker en periode). En femåring er stor nok til å forstå at han ikke skal oppføre seg slik. 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 Da tar dere han vekk fra bordet. Så sier du at «den som bruker sånne ord (osv) ved bordet får ikke være med. Ikke noe mer avansert enn det. Anonymkode: cf310...f76 15
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Skrevet 2. mars 2019 Dette går seg til, og jeg ville ikke gitt det så mye oppmerksomhet. Snakk og svar med annet tema. Omtrent alle i barnehagen på den alderen holder på sånn, så jeg ser ikke på det som unormalt. Anonymkode: 62877...59f 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #9 Skrevet 2. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tar dere han vekk fra bordet. Så sier du at «den som bruker sånne ord (osv) ved bordet får ikke være med. Ikke noe mer avansert enn det. Anonymkode: cf310...f76 Da lager vi jo styr for de andre rundt bordet, men ja, blir jo styr når han holder på sånn også da! Anonymkode: 53adf...990 1
Vera Vinge Skrevet 2. mars 2019 #10 Skrevet 2. mars 2019 Jeg hadde fulgt dette barnet som en hauk på besøk... Hvis man visste at han kun testet dere og oppførselen gikk over hvis dere ignorerte den, så ja, man kunne prøvd det en gang. Men jeg syns veldig mange foreldre overser slik oppførsel og barna fortsetter likevel... Så jeg ville vært tett på og irettesatt og foreslått hva han heller kan si. Og faktisk, ved gjentatt bajasoppførsel tatt ham bort fra bordet. Både for hans del, siden han faktisk trenger å lære hvordan man oppfører seg på besøk, men også for de andres del. Både for å avverge uro, men faktisk også for å vise at man er på ballen. Det mest irritererende med barn som er frekke og overtente på besøk, er faktisk ikke selve oppførselen, men når foreldrene ikke ser ut til å legge merke til det eller bare trekker på skuldrene. At de ikke får det helt til syns jeg er greit, men det hjelper å vite at de prøver. Noe annet syns jeg faktisk er litt respektløst overfor vertskapet, når man snakker om såpass store barn. 14
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #11 Skrevet 2. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Da lager vi jo styr for de andre rundt bordet, men ja, blir jo styr når han holder på sånn også da! Anonymkode: 53adf...990 Det blir styr et par ganger ja, men så sitter det. Bare forklar til besøket i forkant eventuelt. Anonymkode: 164e2...c4a 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Da lager vi jo styr for de andre rundt bordet, men ja, blir jo styr når han holder på sånn også da! Anonymkode: 53adf...990 Hvordan da? Du tar han med inn på badet, kjøkkenet, i bilen e.l og tar praten med han der. Så går dere tilbake etter en liten stund og prøver igjen. Forhåpentlig behøver du kun å ta han vekk noen ganger til han skjønner det. Det er da bedre at det blir litt ekstra styr to-tre ganger til han har skjerpa seg, enn at han bruker stygge ord og tuller HVER GANG dere er på besøk? Du er nødt til å ta kampen, men du kan IKKE være redd for det. Han VIL protestere, og han vil helt sikkert hyle og grine og motsette seg om du tar han ut. Men om du bare står på ditt så vil han nok skjerpe seg til slutt. Dette får bare de du er på besøk hos respektere. Gi de gjerne beskjed på forhånd om hva de kan forvente seg hvis han begynner å tulle, men st du er nødt til å ta kampen. Anonymkode: cf310...f76 7
Måbarefåsiat... Skrevet 2. mars 2019 #13 Skrevet 2. mars 2019 Jeg tok ungen min under armen og gikk en gang fra besøk. Da hadde han fått to advarsler. Han var tre år, og jeg skjønte i ettertid at han ikke forsto en dritt. Men en femåring forstår. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Skrevet 2. mars 2019 Også drar dere rett og slett bare hjem og gjør noe KJEDELIG om han ikke klarer å skjerpe seg når dere er der. Anonymkode: cf310...f76 3
bettsa Skrevet 2. mars 2019 #15 Skrevet 2. mars 2019 Mitt beste råd er faktisk å reise fra besøket dersom han ikke oppfører seg. Ga han en advarsel dersom han fortsetter reis dere opp fra bordet og reis. Noen venner av oss gjorde det med sine bråkete unger. Midt under middagen dro dem for ungene hørte ikke etter 10 advarseler. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #16 Skrevet 2. mars 2019 "Ingen barne-TV/iPad/skjerm i kveld hvis du ikke følger reglene, som vi også har hjemme, når vi er på dette besøket!" Anonymkode: c9a8f...b16
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #17 Skrevet 2. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Ingen barne-TV/iPad/skjerm i kveld hvis du ikke følger reglene, som vi også har hjemme, når vi er på dette besøket!" Anonymkode: c9a8f...b16 Jeg tror denne 5-åringen lever så i nu'et at han ikke klarer å se konsekvenser så lett. Jeg tror han trenger konsekvens der og da, ikke etter at de har kommet hjem og det er kvelden f.eks Virker ikke som det hjelper med snakking før besøk heller, for han glemmer seg bort når han er på besøk. Jeg ville nok gitt konsekvens der og da. Ta han ut av situasjonen. Anonymkode: ef94d...c27 3
Gjest theTitanic Skrevet 2. mars 2019 #18 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da lager vi jo styr for de andre rundt bordet, men ja, blir jo styr når han holder på sånn også da! Anonymkode: 53adf...990 Barn Kan formelig lukte at du får unnvikende oppførsel pga andres nærvær og vil selvsagt tøye strikken. Vær deg selv sammen med andre også. Du oppnår også mer respekt fra dine bekjente om du oppdrar barnet ditt fremfor å la han holde på sånn. Kort sagt til barnet: sånne ord kan du bruke når du er alene på rommet ditt, så nå må du velge om du skal være her og snakke pent eller være alene på rommet.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #19 Skrevet 2. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt flere har opplevd dette, men deler likevel. Når vi får besøk eller går på besøk oppfører 5 åringen vår seg dårlig. Han sier bæsj, promp, rompe til alt. Klarer ikke sitte pent med bordet, "tar den siste bolla på fatet" osv. Vi foreldre avtaler med han på forhånd, å sier at han må LOVE å ikke gjøre sånt på dette besøket. Likevel oppfører han seg som en skikkelig snørrunge. Hvordan takle dette, for å få han til å slutte? Jeg tenker det er hans måte å vise han er flau, og usikker, men vi foreldre synes ikke det er OK. Anonymkode: 53adf...990 Promp, bæsj og "stæsj" er noe alle har i den alderen. Med tiden går det over, om det er en trøst. Lær barnet andre ord, det ikke forstår, men som klinger i munnen. Derav ordet stæsj over. Anonymkode: 7400b...c58 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #20 Skrevet 2. mars 2019 34 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg hadde fulgt dette barnet som en hauk på besøk... Hvis man visste at han kun testet dere og oppførselen gikk over hvis dere ignorerte den, så ja, man kunne prøvd det en gang. Men jeg syns veldig mange foreldre overser slik oppførsel og barna fortsetter likevel... Så jeg ville vært tett på og irettesatt og foreslått hva han heller kan si. Og faktisk, ved gjentatt bajasoppførsel tatt ham bort fra bordet. Både for hans del, siden han faktisk trenger å lære hvordan man oppfører seg på besøk, men også for de andres del. Både for å avverge uro, men faktisk også for å vise at man er på ballen. Det mest irritererende med barn som er frekke og overtente på besøk, er faktisk ikke selve oppførselen, men når foreldrene ikke ser ut til å legge merke til det eller bare trekker på skuldrene. At de ikke får det helt til syns jeg er greit, men det hjelper å vite at de prøver. Noe annet syns jeg faktisk er litt respektløst overfor vertskapet, når man snakker om såpass store barn. Den typen reaksjon fungerer der man har ett barn, og kan gå som en klegg på barnet. De fleste foreldre takler ikke å foteforfølge egne barn, berken for seg selv eller for besøkets del. Har du tre i samme livsfase så skal du jammen få beinfly. Å være på besøk og så fjerne barnet fra bordet det blir litt vel dramatisk, for alle. Men når jeg leser her inne, så er der foreldre som bruker sofa og seng til spisebord, foreldre som gir barnet mat alene med å sette frem en tallerken med mat ferdig lagt opp. Da forstår ikke og lærer ikke barnet å sitte ved matbordet. Forsyne seg av brød, smør, pålegg eller middagsretter. De lærer heller ikke porsjonering av maten, eller at man kan forsyne seg flere ganger og trenger ikke hamstre på tallerken ved første rundgang av brød elelr potetfatet. Å ta barna med i måltidet fra det sitter i spisestolen er en viktig dl av bordskikken. Om en ikke klarer eller har anledning til å ta barna med ut for å spise og dermed lære bordskikk på resturant, så kan dette fint læres hjemme. Men den fasen ts beskriver klarer man vel aldri helt å ikke oppleve med små fingre? Å si at vi går ikke på besøk, fordi barnet ikke oppfører seg, kan kanskje være en metode som etterhvert vil virke? Men fasen går over, og nye utfordringer tar over. Anonymkode: 7400b...c58 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå