AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Vi har en 4 åring som er noe umoden. Hun trekkes mot å leke med dem på egen alder eller yngre, elsker å oppføre seg "veldig liten" (noe vi ikke gir oppmerksomhet) og er generelt noe umoden. Hun er helt oppegående og scorer godt på tester hos helsesøster osv. Men hun bruker enda bleier for å bæsje og når vi sier det til andre foreldre så himler de med øynene og vi forstår at dette er langt over grensa. Har snakket med både barnehage, helsesøster og lege om dette og de sier det er ikke noe å stresse eller presse frem. Hun tisser på do og har gjort det lenge og helt tørr på natten. Men hun virker redd for å bæsje på do. Noen råd for å få til denne bæsjingen? Litt dumt å måtte holde på med bleier enda syns vi og hadde vært deilig for henne å slippe det og 😊 Råd mottas med takk! Anonymkode: 8e5e7...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Ville ikke stresset med det. Hun kommer til å slutte, og det er helt ok for en 4 åring. Anonymkode: 8875f...25d 9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 Jenta vår var faktisk tett opp til 5 år før hun turte å bæsje på do. Barnehagen sa at dette stresser vi ikke noe med, det kommer når hun er trygg. Det vi gjorde var at vi kjøpte inn den siste pakken med bleie, og sa at når denne er tom må det bæsjes i do. Hun så at det daglig ble færre bleier i pakken, og plutselig var det ingen igjen. Hun litt stressa da bæsjebehovet kom, men satte seg på do og lot det stå til. Og siden har dette gått kjempefint Anonymkode: 64a03...2a0 3
Hactar Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Tør hun å bæsje på potte? Det kan eventuelt være veien å gå. Ellers ville jeg vært veldig forsiktig med å presse henne. Er hun redd for å bæsje på doen, risikerer dere at hun holder seg så lenge at det plutselig kommer i trusa eller hun får forstoppelse. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 Jeg ville ikke stresset så mye med det. Men en fordel å være bleiefri til siste år i barnehagen. Da er barna så gamle at de begynner å legge merke til slikt, og i tillegg kan barnet bli mer bevisst på det selv. Jeg har jobbet på 4-5års avdelinger i barnehager i over 10 år nå og har alltid hatt minst ett barn med bleie uten at barnet har vært unormalt. Har også inntrykk av at de som tisser i bleia ofte har større problemer enn de som bæsjer. Bæsjingen kommer ikke like «brått på» som det tissingen gjør. Anonymkode: a9810...53f 1
Minlillelykke Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 Hva med potte? Vår snart 4 åring er forløpig redd for å bæsje på do, men potta går fint. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 Ikke stress med det. Jeg kjenner to barn som måtte ha på bleie for å bæsje til de var nesten 5 år Anonymkode: 25009...086 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Skrevet 2. mars 2019 Vår var også over 5 år før hun sluttet å bæsje i bleie. Vi var fortvilet lenge over dette, tok kontakt med helsesøster, prøvde belønningsskjema, kjøpte boka "Jo vil ikke bæsje på do" og prøvde å overtale med at det var siste bleiepakke nå osv. Samtidig var vi ganske redde for å presse henne for mye på det slik at det ble en uoverkommelig greie eller at hun fikk komplekser på det. Plutselig en dag satte hun seg på do selv og bæsjet, og da var det gjort. Så egentlig har jeg ikke andre råd enn å vente til de finner ut av det selv. Anonymkode: af9a0...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #9 Skrevet 2. mars 2019 Jeg hadde ikke stresset så mye med det. Men det vi gjorde, var at vi hadde type krysskjema for hver dag(eller gang) - og så fikk man kryss for hver gang det gikk i do. Når det hadde skjedd 5 ganger, så ble det tur til lekebutikken for å velge ut en yndlingsleke (ikke tulleleke, men noe som han kunne legg til type legosett eller liknende). Og sånn holdt vi på en stund, men antall ganger ble forlenget etterhvert - og så var det stopp når det gikk greit av seg selv. Samme gjorde vi med smokkeslutt. Nei, det er ikke det mest pedagogiske, men klistermerker hadde null effekt - og vi kom ikke så mye vei med å øve mye (det prøvde vi jo selvsagt en stund først). Incentiver som appelerer til barnet funket best hos oss - og da måtte det litt til :P Vår gutt er 5 år, og sover fortsatt med bleie om natten. Vi har forsøkt en periode uten, og det er tissing flere ganger om natten i senga og mye styr. Han er ikke klar for å slutte helt enda, og det går veldig ut over søvnen til ham. Så vi har faktisk tatt på bleia igjen, men akkurat dette med tissing om natt er jo også knyttet til hormoner i kroppen og ikke bare «vilje». Anonymkode: 5e03b...4e7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #10 Skrevet 2. mars 2019 Dere har ventet alt for lenge. Ta tak med en gang. Forklar at det er slutt/nå kjøper vi ikke mer bleier. Finn frem fine klistremerker og belønn med de når barnet går på do. Etter f eks to klistremerker får barnet en premie. Øk til 3-5 klistremerker før premie og etter et par runder der problemet løst. Det blir bare enda større problem jo lenger dere venter, barnet skulle sluttet for lenge siden. Anonymkode: 0d535...bba 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #11 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har en 4 åring som er noe umoden. Hun trekkes mot å leke med dem på egen alder eller yngre, elsker å oppføre seg "veldig liten" (noe vi ikke gir oppmerksomhet) og er generelt noe umoden. Hun er helt oppegående og scorer godt på tester hos helsesøster osv. Men hun bruker enda bleier for å bæsje og når vi sier det til andre foreldre så himler de med øynene og vi forstår at dette er langt over grensa. Har snakket med både barnehage, helsesøster og lege om dette og de sier det er ikke noe å stresse eller presse frem. Hun tisser på do og har gjort det lenge og helt tørr på natten. Men hun virker redd for å bæsje på do. Noen råd for å få til denne bæsjingen? Litt dumt å måtte holde på med bleier enda syns vi og hadde vært deilig for henne å slippe det og 😊 Råd mottas med takk! Anonymkode: 8e5e7...6a8 Vår 4 åring bruker også bleie for å bæsje i. Vi har prøvd å overtale han til å bæsje på do, men det endte med forstoppelse! Hører andre foreldre sier det er normalt, og tenker han vil prøve når han selv er klar for det 😊 Anonymkode: 28e62...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere har ventet alt for lenge. Ta tak med en gang. Forklar at det er slutt/nå kjøper vi ikke mer bleier. Finn frem fine klistremerker og belønn med de når barnet går på do. Etter f eks to klistremerker får barnet en premie. Øk til 3-5 klistremerker før premie og etter et par runder der problemet løst. Det blir bare enda større problem jo lenger dere venter, barnet skulle sluttet for lenge siden. Anonymkode: 0d535...bba Lett å si, ikke så lett i praksis, gitt. Tror du ikke TS har fått høre dette? Anonymkode: af9a0...ee2 6
Måbarefåsiat... Skrevet 2. mars 2019 #13 Skrevet 2. mars 2019 Drit i hva andre foreldre sier. Helt ærlig. Vår gutt tisset på do fra han var to og bæsjet i bleie til han var godt over fire. Det er ikke noen krise. Slapp av, det kommer. Min var sleip. Han bæsja på utedoen på hytta. Da vi kom hjem og han ikke ville på do, sa han at "jeg bæsjer bare på utedo". Haha. Han fikk en diger modell av Kruse Knallkul, som lovet, da den første kula datt i do. Og da var det gjort. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Skrevet 2. mars 2019 Praktisk spørsmål...bruker barnet bleie hele tiden da og drar den ned når de skal tisse på do/potte? Eller sier de ifra at de skal bæsje så tar dere på bleie? Har nemlig samme problem med vår gutt som nettopp ble tre. Han går med truse og tisser på potte hjemme men nekter å bæsje på do/potte og bæsjer i truse eller når vi er ute og fortsatt bruker bleie. Veldig ekkelt å vaske bæsj ut av trusa 🙈 Han bruker fortsatt bleie i barnehagen på grunn av dette Anonymkode: bdd17...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #15 Skrevet 2. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Praktisk spørsmål...bruker barnet bleie hele tiden da og drar den ned når de skal tisse på do/potte? Eller sier de ifra at de skal bæsje så tar dere på bleie? Har nemlig samme problem med vår gutt som nettopp ble tre. Han går med truse og tisser på potte hjemme men nekter å bæsje på do/potte og bæsjer i truse eller når vi er ute og fortsatt bruker bleie. Veldig ekkelt å vaske bæsj ut av trusa 🙈 Han bruker fortsatt bleie i barnehagen på grunn av dette Anonymkode: bdd17...ccd Vår brukte truse, så ba hun om å få på seg bleie når hun skulle bæsje. Anonymkode: af9a0...ee2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #16 Skrevet 2. mars 2019 Barn kan i perioder oppleve bæsjing som noe ubehagelig. De kan rett og slett begynne å kvie seg for å bæsje, og prøver nesten å unngå det. Som resulterer i forstoppelse, enda mer ubehag, magevondt, det blir fort en vond sirkel. Så eh. Jeg har en kjempetips. Funker gull med mine to barn. Da hun er allerede 4, er det ipad. Eller mobilspill. Evt annet lekepc om du har, eller noe likende - rett og slett fengende underholding på do! Du må også lage en innbydende doplass, med krav til doen for å kunne sette beina behagelig. Hun bæsjer vel til noen lunde faste tider? Sett hun på do rundt den tida, med ipad, og gi henne 20 min. Det er ikke verre enn annerledes enn voksne som leser aviser på do. En annen ting, er å normalisere bæsj, innen familien, totalt. Når du går på do, vis det, fortell om det, var åpen om det, så mye du klarer. Snakk om bæsjen, åååh det var en stor bæsj, elsker mine å høre, de elsker å skryte av det. Er foreløpig ikke noe fare at det ikke er spesielt høflig med bæsj, hun er jo 4 år. Det finnes også bøker type «alle bæsjer», laget for formålet. Anonymkode: b2c58...da8 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #17 Skrevet 2. mars 2019 jeg tror derimot ikke ar klistremerke-system funker eller hjelper noe som helst. Bæsj skal normaliseres - «alle gjør det og det er her vi spør det» og ikke belønnes. Var bare i tillegg til min forrige innlegg. Anonymkode: b2c58...da8
Applehead Skrevet 2. mars 2019 #18 Skrevet 2. mars 2019 Dette har jeg sett mange ganger som ansatt i barnehage. Villet ikke stresset med det. Ville bare himlet tilbake til dømmende foreldre som ikke har gått i ditt barn sine sko.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #19 Skrevet 2. mars 2019 Min lille på 3 år og 7 mnd bæsjer også i bleia.Nekter å bæsje på do/potte. Orker ikke stresse rundt det.Han er klar når han er klar:) Anonymkode: 71418...f82
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #20 Skrevet 2. mars 2019 Hadde samme utfordring med vårt barn. Eneste som funket var å være litt steng på det Anonymkode: cc1df...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå