AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Hun-har-kvittet-seg-med-all-engangsplast-Slik-erstattet-hun-produktene-man-bruker-i-hverdagen-12750b.html Mange gode tips i artikkelen Hva gjør du? Anonymkode: 1eca5...103
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Jeg er nysgjerrig på hva slags oljemaling hun blander i bivoksen som hun bruker til leppestift. Man må da passe på å bruke en maling som ikke er helsefarlig å få i seg! Anonymkode: 1eca5...103
Ullvott Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 Jeg har bare skummet over artikkelen, og selv om den har et interessant tema synes jeg den er i overkant lettvint. Plast er bare én av mange faktorer man må vurdere når man skal ta miljøhensyn. Hva med alternativene til plasten? Hvilke miljøbelastninger utgjør de? Er det alltid sant at naturprodukter er bedre for miljøet enn plastprodukter? Er det alltid slik at flerbruksgjenstander har mindre miljøbelastning enn engangs? Er papir- og glassemballasje nødvendigvis bedre for miljøet enn plast? Det sier artikkelen ingen ting om. Ikke sjelden er det slik at det som er bra for noe, kan være skadelig for noe annet, noe som gjør mange miljøsaker komplekse. Reduksjon av plast og utslipp til havene er én ting, men klimabelastningen kan være en annen. Glassemballasje, f.eks, veier ekstremt mye mer enn plast, og er også mye tykkere. Dette medfører betydelig økt miljøbelastning under transport. Man transporterer mer vekt og mindre volum. Og handlenett i bomull er jo en klimakatastrofe. Derfor er det slett ikke alltid plastreduksjon er best for miljøet. Det å unngå at plasten kommer på avveie, derimot: det bør alle bidra med. Dette gjør jeg selv: - Foretrekker varer som ikke er overemballert (forbrukermakt) - Planlegger innkjøp slik at vi bruker opp mest mulig og det blir minst mulig matavfall, for da kjøper jeg i alle fall ikke mer unødvendig emballasje enn nødvendig. - Både kjøper og selger brukte ting. - Bruker om igjen bæreposene fra butikken. - Kjøper best mulig kvalitet innenfor det jeg har råd til, også blant produkter som består av store deler plast, slik at jeg lager minst mulig avfall. - Kildesorterer alt avfall og kaster aldri noe som ikke er nedbrytbart i naturen, i vassdrag eller i havet. 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 "Folkeopplysning" på NRK har mange gode innslag omkring mytene om hva som faktisk er mest miljøvennlig. 3. okt 2018 "Kort fortalt: Plastposer" kan være verdt å se. Mitt bidrag : har flere handlenett i polyester rett ved utgangsdøren. så husker jeg å ta med når jeg skal handle ( pluss at jeg sorterer det meste, bruker bein og buss, kjøper mat som snart går ut på dato i disken for slikt, handler lite klær, faste søk på finn.no når jeg trenger noe, selger brukt på finn.no osv ) Anonymkode: 3da57...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 På 2.3.2019 den 18.41, AnonymBruker skrev: https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Hun-har-kvittet-seg-med-all-engangsplast-Slik-erstattet-hun-produktene-man-bruker-i-hverdagen-12750b.html Mange gode tips i artikkelen Hva gjør du? Anonymkode: 1eca5...103 Jeg elsker folk som liksom skal være miljøvennlige og som så erstatter engangsplast med NY bomull. Bare type 7 tusen ganger mer forurensende, liksom. Å forsøke å justere seg inn som mer miljøvennlig enn før er absolutt positivt det, altså. Men vi vet jo med sikkerhet hvor det monner: bruk mindre - særlig klær. Bo mindre. Bo sammen. Reis mindre, og reis sammen om du må reise. Å bytte ut plast med papir er bortkasta (44 ganger mer forurensende). Å bytte ut plast med bomull som ikke var i omløp fra før og som ikke kan brukes til noe plast er udugelig til er mye mer forurensende. Feks kan du bruke 7 000 plastposer før du forurenser like mye som med ett eneste nett i ny bomull. Ta et kjapt googlesøk, liksom. Plast er poppis, men den er ingen versting. Om du tenker faktisk bidra: -fly mindre -kjøp brukte klær eller bruk de du har til de rakner (og da kan du få laga handlenett av dem) så kan du resirkulere plast. I den rekkefølgen. Anonymkode: fdfe1...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker folk som liksom skal være miljøvennlige og som så erstatter engangsplast med NY bomull. Bare type 7 tusen ganger mer forurensende, liksom. Å forsøke å justere seg inn som mer miljøvennlig enn før er absolutt positivt det, altså. Men vi vet jo med sikkerhet hvor det monner: bruk mindre - særlig klær. Bo mindre. Bo sammen. Reis mindre, og reis sammen om du må reise. Å bytte ut plast med papir er bortkasta (44 ganger mer forurensende). Å bytte ut plast med bomull som ikke var i omløp fra før og som ikke kan brukes til noe plast er udugelig til er mye mer forurensende. Feks kan du bruke 7 000 plastposer før du forurenser like mye som med ett eneste nett i ny bomull. Ta et kjapt googlesøk, liksom. Plast er poppis, men den er ingen versting. Om du tenker faktisk bidra: -fly mindre -kjøp brukte klær eller bruk de du har til de rakner (og da kan du få laga handlenett av dem) så kan du resirkulere plast. I den rekkefølgen. Anonymkode: fdfe1...0cc Dette er mitt dilemma. Jeg vil gjerne bruke mindre engangsplast, men selv om jeg erstatter det jeg har av sugerør og plastposer vil jeg fortsatt sitte inne med engangsplasten jeg har fra før. Jeg kan ikke forsvare å bare kvitte meg med plasten jeg har, bare fordi det er plast. Jeg kan ikke kaste brukbare matbokser fordi de er av plast. Jeg antar at mitt mest plastvennlige valg vil være å bruke opp den plasten jeg har, og deretter velge noe annet. Men å kaste plast for å erstatte den med noe annet uten at plasten har gjort nytten sin først må være galskap. Anonymkode: cd61f...d4f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå