AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Helsa mi har skranta litt i det siste på jobb. Har imidlertid hatt bare to fraværsdager i år. Jeg har vært i dialog med dagligleder, og hun vet både direkte og indirekte hva som er grunnen for fraværet. Jeg liker åpenhet. Den indirekte grunnen er imidlertid ei som er ufin mot meg på jobb. Men mye på privaten til tider, så er det ikke noen medisin å bli takka ned på på jobb. Leder evner ikke å få gjort noe med det. Jeg er forresten ganske ny. Da jeg ble sykmeldt torsdag, og sendte ei melding om det til daglig leder, sa hun at hun ville snakke med meg. Jeg var dårlig form og trengte et avbrekk fra jobb som legen sa. Jeg svarte ikke på det. Men hun prøvde å få tak i meg. Neste dag lurte hun på om jeg var hjemme og greier... Jeg er da vel ikke forpliktet til noe som helst når jeg har levert sykemelding? Hvordan ville dere reagerert? Jeg bor forresten ved arbeidsplassen min Anonymkode: 7c60b...349
Ullvott Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Du plikter å ha dialog med arbeidsgiveren din når du er sykemeldt, så du må faktisk ta telefonen. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp og tilrettelegge hvis mulig. Alt dette for at du skal ha så kort sykefravær som mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 40 minutter siden, Ullvott skrev: Du plikter å ha dialog med arbeidsgiveren din når du er sykemeldt, så du må faktisk ta telefonen. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp og tilrettelegge hvis mulig. Alt dette for at du skal ha så kort sykefravær som mulig. Hvor står det? Må jeg ta tlf når jeg er syk. Jeg spydde faktisk. Jeg vet at det er vanlig prosedyre etter en viss tid, og ev tilrettelegging og imot slutten av en sykemelding. Jeg er bare 14 dager sykemeldt. Hva skal hun gjøre, hva skal hun vite. Diagnose er privat. Hun tenkte forresten også å stikke innom. Anonymkode: 7c60b...349
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Er du 14 dager eller under, så skal det ikke settes i gang tiltak. Sjefen har heller ikke rett til å vite hvorfor du er borte Anonymkode: 14e22...9df 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 50 minutter siden, Ullvott skrev: Du plikter å ha dialog med arbeidsgiveren din når du er sykemeldt, så du må faktisk ta telefonen. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp og tilrettelegge hvis mulig. Alt dette for at du skal ha så kort sykefravær som mulig. Jeg har jo vært i dialog før sykmelding, og sa jeg hadde bestilt legetime. Er ikke ei sykemelding på bordet bra nok lurer jeg? 🤔 Anonymkode: 7c60b...349
TheGirlWhoWaited Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvor står det? Må jeg ta tlf når jeg er syk. Jeg spydde faktisk. Jeg vet at det er vanlig prosedyre etter en viss tid, og ev tilrettelegging og imot slutten av en sykemelding. Jeg er bare 14 dager sykemeldt. Hva skal hun gjøre, hva skal hun vite. Diagnose er privat. Hun tenkte forresten også å stikke innom. Anonymkode: 7c60b...349 Er du fysisk syk, eller psykisk syk eller hvorfor har du vært hos legen? Du blir jo ikke sykmeldt i to uker fordi du spyr en dag (som du sier var grunnen til at du ikke kunne ta telefonen). Og hvis daglig leder allerede vet at du har problemer med ei på jobb, er det da bare hennes forbannede plikt å følge opp når du blir sykmeldt pga dette... Ring henne selv du, så dere kommer i en dialog. 1
nettengel Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 Jeg syntes ikke det er OK å kun sende en SMS om at man er sykemeldt i flere uker. På min arbeidsplass er ikke tilstrekkelig, man må ringe! 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Skrevet 2. mars 2019 Konflikt på jobb eller sosiale problemer gir ikke rett til sykepenger. Arbeidsgiver og nav kan bestride denne. Du er uansett pliktig å holde kontakt med arbeidsgiver under sykemelding. Faktisk kan du måtte gå på jobb. Sykemelding er ikke det samme som å være 100% borte og «fri» fra jobb. Det følger plikter. For begge parter. Anonymkode: a8f23...00e 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 Du må ha dialog med arbeidsgiver. Det betyr ikke at du må svare når hun ringer. Du kan ringe opp igjen dagen etterpå f.eks Tar du egenmelding ringer du selvfølgelig å gir beskjed og samme for å informere om sykmelding, dette gjøres snarest mulig. Sms er ikke nok hvis det ikke er avtalt på forhånd. Du må stille på dialogmøte 1 & 2 hvis ikke du er sengeliggende. Utover dette er det helt opp til deg om du vil treffe arbeidsgiver face to face. Jeg hadde ikke gjort det. Det er altså krav om at du må medvirke til dialog med arbeidsgiver, men det står ikke i rundskriv at du må svare på tlf hvis arb.giv er plagsom og ringer deg hver dag eller vil treffe deg i person. Jeg hadde sagt minst mulig til arb.giv ved kontakt. Hadde sagt at diagnose er personlig og at ingen tilrettelegging er mulig. Case closed. Da er det veldig lite igjen å snakke om. Forhold på arbeidsplassen angår ikke deg all den tid du er syk. Punktum. Anonymkode: 8bb1a...c31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå