Gå til innhold

Karl Richard (28) hadde aldri jobbet, så dukket en mulighet opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/sorlandet/karl-richard-_28_-fikk-ikke-jobb-_-sa-dukket-en-unik-mulighet-opp-1.14451054

Han lever i viktoriansk tid, og følte han ikke passet inn verken i samfunnet eller i arbeidslivet. Så dukket en unik mulighet plutselig opp.

– Alle bør finne sin plass i samfunnet. Jeg er så glad for at jeg har funnet min, sier Karl Richard Bie fra Arendal, som hadde gitt opp å få seg en jobb.

*

Hvis det eneste saliggjørende i livet er en jobb, hva gjør en når vi går mot en fremtid hvor det kommer til å bli færre og færre jobber grunnet roboter og automatisering?

Anonymkode: 2c3ff...201

Endret av Mynona
Endret sitat fra artikkel
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper for guds skyld de gir ham lønn! 

Anonymkode: 9e1a7...d15

• Liker 5
Skrevet

Hvis vi ender opp der blir det neppe like ødeleggende å være uten jobb som det er nå. Da vil jo "alle" være i samme båt. De mest geskjeftige og ressurssterke vil nok uansett få seg jobb, og de som har mye viljestyrke og pågangsmot vil finne på ting for å holde seg aktive og tilføre dagen mening. Så lenge det kommer penger inn på konto hver måned vil det kanskje ikke spille noen rolle om det de bruker dagene på ikke er lønnet arbeid. Folk vil nok finne måter å synliggjøre forskjeller i evner og status åkkesom, så jeg tror egentlig ikke ting blir så annerledes for Karl Richarder og resten av oss.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det eneste saliggjørende i livet er en jobb, hva gjør en når vi går mot en fremtid hvor det kommer til å bli færre og færre jobber grunnet roboter og automatisering?

Du tror ikke at mennesker forandrer seg i takt med tiden?

Anonymkode: 378b7...c79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle de ikke gi han lønn?

Anonymkode: af156...42c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle de ikke gi han lønn?

Anonymkode: af156...42c

Fordi vi lever i et samfunn der det blir stadig mer normalt å "ansette" mennesker som egentlig jobber via NAV og får lønn via NAV. Dvs, de blir fortsatt betalt av staten og bedriften slipper ansette mennesker de må betale full lønn

Anonymkode: 2b0d2...ab0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi lever i et samfunn der det blir stadig mer normalt å "ansette" mennesker som egentlig jobber via NAV og får lønn via NAV. Dvs, de blir fortsatt betalt av staten og bedriften slipper ansette mennesker de må betale full lønn

Men det er ikke bærekraftig, ettersom det er de andre skattebetalerne som betaler NAV som igjen betaler bedrifter for å ansette noen på det offentliges retning. I prinsippet kan man si at de seriøse private bedriftene, betaler for arbeidskraften til de useriøse bedriften med staten som mellomledd. 

Anonymkode: a4882...f2a

AnonymBruker
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/sorlandet/karl-richard-_28_-fikk-ikke-jobb-_-sa-dukket-en-unik-mulighet-opp-1.14451054

Han lever i viktoriansk tid, og følte han ikke passet inn verken i samfunnet eller i arbeidslivet. Så dukket en unik mulighet plutselig opp.

– Alle bør finne sin plass i samfunnet. Jeg er så glad for at jeg har funnet min, sier Karl Richard Bie fra Arendal, som hadde gitt opp å få seg en jobb.

*

Tror du vi som står i jobb syntes det er så "saliggjørende" med jobb? Nei, mange av oss jobber først og fremst fordi vi må, og ikke fordi det er så "saliggjørende". Det er bra han fant seg en jobb han faktisk likte, men man kan jo lure på hvor lenge han var arbeidsløs først. "Passer ikke inn i hverken samfunnet eller arbeidslivet" er det mange som sier de ikke gjør, og som bruker det som grunn til å ikke jobbe med mindre de finne en jobb som "passer dem". Vel, man må ta det man får, arbeidslivet er ikke primært til for å være morsomt. Jeg har selv en jobb jeg misliker, men må stå i det likevel, siden det er begrenset med valgmuligheter akkurat nå. 

Ikke rart det går i dass med landet med så mange med slike holdninger. I tillegg til import av folk fra den tredje verden som aldri kommer til å bidra til velferdsstaten. 

Innen 20-30 år, er Norge ferdig som rik nasjon, og folk kan se langt etter noen velferdsstat. 

Endret av Mynona
Endret i sitat
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, hind skrev:

Hvis vi ender opp der blir det neppe like ødeleggende å være uten jobb som det er nå. Da vil jo "alle" være i samme båt. De mest geskjeftige og ressurssterke vil nok uansett få seg jobb, og de som har mye viljestyrke og pågangsmot vil finne på ting for å holde seg aktive og tilføre dagen mening. Så lenge det kommer penger inn på konto hver måned vil det kanskje ikke spille noen rolle om det de bruker dagene på ikke er lønnet arbeid. Folk vil nok finne måter å synliggjøre forskjeller i evner og status åkkesom, så jeg tror egentlig ikke ting blir så annerledes for Karl Richarder og resten av oss.

Dersom det kommer penger inn på konto uansett om man jobber eller ikke, hvor motiverte tror du de som jobber ræva av seg er når de ser at de som velger å stå utenfor har et omtrent like bra liv materielt sett? Det vil da ende med opp at de fleste av dem slutter og heller velger å leve på borgerlønn. Når mange nok har gjort det, så vil borgerlønnen ikke lenger være bærekraftig siden det ikke er nok folk i arbeid til å betale for den. Det vil nok finnes noen få idealister som virkelig liker det de jobber med og som velger å fortsette, men dette vil være så få at det likevel ikke vil være bærekraftig.  Borgerlønn er ikke mer enn en usaklig utopi, 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du vi som står i jobb syntes det er så "saliggjørende" med jobb? Nei, mange av oss jobber først og fremst fordi vi må, og ikke fordi det er så "saliggjørende". Det er bra han fant seg en jobb han faktisk likte, men man kan jo lure på hvor lenge han var arbeidsløs først. "Passer ikke inn i hverken samfunnet eller arbeidslivet" er det mange som sier de ikke gjør, og som bruker det som grunn til å ikke jobbe med mindre de finne en jobb som "passer dem". Vel, man må ta det man får, arbeidslivet er ikke primært til for å være morsomt. Jeg har selv en jobb jeg misliker, men må stå i det likevel, siden det er begrenset med valgmuligheter akkurat nå. 

Ikke rart det går i dass med landet med så mange med slike holdninger. I tillegg til import av folk fra den tredje verden som aldri kommer til å bidra til velferdsstaten. 

Innen 20-30 år, er Norge ferdig som rik nasjon, og folk kan se langt etter noen velferdsstat. 

Ta 1 sekund å sett deg inn i saken, dette er snakk om en eprson med asperger og adhd som ikke fungerer i et normalt samfunn. Tror du de fleste nordmenn har asperger og det er grunnen til at det går dårlig med landet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta 1 sekund å sett deg inn i saken, dette er snakk om en eprson med asperger og adhd som ikke fungerer i et normalt samfunn. Tror du de fleste nordmenn har asperger og det er grunnen til at det går dårlig med landet?

Jeg kjenner da flere med diagnoser som likevel står i jobb. Som sagt, bra at han var heldig og fant seg noe han i tillegg liker, men samfunnet fungerer ikke sånn at alle kan få en jobb de liker. 

Ja, det er dessverre en del av grunnen. Alskens diagnoser i tillegg til de som ikke jobber fordi de ikke vil. Norge har vært et eventyrland etter at oljealderen begynte, der man har kunnet greie seg sånn noenlunde også selv om man ikke jobber. Men om ikke så veldig mange tiår er det slutt, med tanke på eldrebølgen som etter hvert setter inn for fullt, kombinert med at oljealderen går mot slutten. Da vil det også være slutt på at Norge som nasjon kan bruke penger som fulle sjømenn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner da flere med diagnoser som likevel står i jobb. Som sagt, bra at han var heldig og fant seg noe han i tillegg liker, men samfunnet fungerer ikke sånn at alle kan få en jobb de liker. 

Ja, det er dessverre en del av grunnen. Alskens diagnoser i tillegg til de som ikke jobber fordi de ikke vil. Norge har vært et eventyrland etter at oljealderen begynte, der man har kunnet greie seg sånn noenlunde også selv om man ikke jobber. Men om ikke så veldig mange tiår er det slutt, med tanke på eldrebølgen som etter hvert setter inn for fullt, kombinert med at oljealderen går mot slutten. Da vil det også være slutt på at Norge som nasjon kan bruke penger som fulle sjømenn.

Ja, vet du hva som skjer med mennesker med diagnoser i andre land? De ender opp på gata eller blir forsørget at familie. Evt så har ikke bedrifter råd til maskiner og ansetter mennesker til jobber som I norge ikke finnes grunnet teknologi

Skrevet

Slike mennesker som TS provoserer meg, hvorfor skal han få lov til å nave fordi han har oppheng i 1800 tallet?  

Jeg har oppheng i fremtiden nærmere sagt år, 2400.  Jeg kan ikke ta noen jobber fordi jeg passer ikke inn, kan jeg få lønn for å få lov til å bare surre hjemme og ligge på sofaen?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet du hva som skjer med mennesker med diagnoser i andre land? De ender opp på gata eller blir forsørget at familie. Evt så har ikke bedrifter råd til maskiner og ansetter mennesker til jobber som I norge ikke finnes grunnet teknologi

Ja, nettopp. Og for å unngå at Norge også havner der, så er vi avhengige av at folk faktisk jobber når man er i stand til det, og ikke venter mange år på drømmejobben fordi man mener man er mistilpasset. For alternativet er at vi virkelig havner i den situasjonen du beskriver, i en fremtid der velferdsstaten er saga blott. Dessverre tror jeg det er for sent, for det er allerede for mange som skal ha alt mulig av velferdsstaten, kombinert med at det blir flere eldre, innvandring fra lite ressurssterke land, mindre fokus på olje osv. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, SupaWoman skrev:

Slike mennesker som TS provoserer meg, hvorfor skal han få lov til å nave fordi han har oppheng i 1800 tallet?  

Jeg har oppheng i fremtiden nærmere sagt år, 2400.  Jeg kan ikke ta noen jobber fordi jeg passer ikke inn, kan jeg få lønn for å få lov til å bare surre hjemme og ligge på sofaen?

Snakk om å ha absolutt null forståelse for hva asperger er og hvordan det kan lage problemer. At du lar deg provosere av dette er beyond latterlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Proflex er et sted hvor en får arbeidsavklaring og slikt, det er dermed overveldende sannsynlig at dette er snakk om et avklaringstiltak, hvor staten betaler lønnen. Nå kjenner jeg ikke til denne saken spesifikt men på generelt grunnlag tror jeg nok dette er som så mye annen hjelp Aspergere får, bedrifter har gjerne slike arbeidere, sålenge de slipper å betale like mye som for "normale" arbeidere. Eller dersom de kan bruke dem som "god PR" . Når ca 90% av aspergerne som oppsøker nav, går år ut og år inn, på slike tiltak som avisen snakker om før de havner på uføretrygd, så må jeg si jeg finner det meget patetisk at NRK på liv og død må komme med slike vinklinger og "positivitet", isteden for å sette søkelys på hvordan slike folk behnandles i Norge, og om det er riktig for samfunnet å holde på slik. Vi så det på tv serien alle i arbeid også, alle bedriftene var sååååå medvillige til å ansette aspergerne, i praksis, uten lønn, men etterpå når de måtte betale lønn da ble de fleste kastet rett ut selvsagt.

11 minutter siden, SupaWoman skrev:

Tror du autister er arbeidsløse fordi de er "late" eller "navere" ? Vet du hva autisme er? Blir som å si at folk uten bein er late fordi de ikke går.... Blir du provosert av at folk uten ben sitter i rullestol? Har de vondt i vilja? Hva med de med kreft som dør, mangler de bare egostyrke og var de sterkere ville de overlevd?.

KG slutter aldri å overraske meg......................

PS. Merkelig at enda en med asperger ser litt eksentisk ut slik jeg ser det, jeg spurte KG om dette og de mente at alle aspergerne så "normale ut". Men men....

Anonymkode: aba3f...f6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

– Historien om Karl Richard Bie bekrefter at nesten alle passer inn. Man må bare finne bedrifter som evner å se muligheten, sier fungerende leder i Nav Kristiansand, Marianne Berntsen.

Nesten alle passer inn sier NAV, mens statistikken til NAV viser at 90% av aspergerne som oppsøker NAV for hjelp ender på uføretrygd, ikke i arbeid. Virker som NAV lyver, hvilken agenda har de for dette? Det er jo faktisk motsatt, de passer ikke inn, og etter praksis kastes de ut, fordi det er en kostnad for bedriften å ha slike folk som er mer rigide og mindre fleksible enn friske folk.

Vi bør heller finne ut måter de kan få fine liv, og bidra, utenfor denne kapitalist-rammen. Nei, denne gruppen er ikke "lønnsomme" for bedrifter med mindre de melkes hardt for PR., og selv den strategien gir rom for veldig få bedrifter ettersom det er begrenset med oppmerksomhet en får i aviser. Unicus driver f.eks heftig seleksjon, hvor de får tusenvis av aspergere som søker også velger de ut et par av de beste av de beste som er mest fungerende og ekstremt utdannede slik atd e i praksis er like gode som "normale" folk ville vært i den jobben, så bruker de dette som PR triks se her vi tok å ga "aspergerne" muligheter og får nasjonal dekning i aviser etc, sosialt inkluderende bedrift innen kapitalist rammen vi er så flinke, og bedriftene som handler fra dem får også positiv PR dekning, men dette var jo kremen av kremen, noen ytterst få som kommer gjennom --- kapitalist--- nåløyet. Hva med resten, hvorfor snakker ikke mediene om dem? Hvorfor bare "gladsaker" i nyhetene, og hvorfor falsk uekte dekning, og hvorfor stiller ikke NRK reporteren kritiske spørsmål til den NAV dama ?

NRK..........

tenor.gif?itemid=7676808

Anonymkode: aba3f...f6f

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, SupaWoman said:

Kanskje han ikke rett og slett ikke får jobb. Aspergere er generent sett ikke ønsket på arbeidsmarkedet.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regler om opphavsrett. Sitert artikkel er forkortet i HI. 

Mynona, mod.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å ha absolutt null forståelse for hva asperger er og hvordan det kan lage problemer. At du lar deg provosere av dette er beyond latterlig. 

At jeg lar meg provosere av slikt er en helt naturlig og høyst menneskelig ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...