Gå til innhold

Katten min har spist en tråd, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på Veterinærene. Der var det en hund som hadde svelget en synål med tråd i. De var faktisk mer bekymret for tråden enn nålen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hva gjør fuglebein og musebein med tarmene da, siden de spiser de hele mener jeg?

Fordøyelsessystemet til en katt (og andre rovdyr) er tilpasset for at de skal kunne spise hele byttet uten fare. Ubehandlede bein er dessuten ikke farlig på samme måte som varmebehandlet bein. En tråd (av syntetisk materiale) blir ikke brutt ned på samme måte og vil gå gjennom fordøyelsessystemet, med den faren at den kan kutte gjennom tarmene. 

Anonymkode: 3820a...1a1

Skrevet
21 hours ago, SupaWoman said:

Hva gjør fuglebein og musebein med tarmene da, siden de spiser de hele mener jeg?

Sånn ca ingenting. De blir til en viss grad fordøyd, men kommer ut igjen relativt hele. Varmebehandlede fugle- og fiskebein derimot, er sprø etter varmebehandlingen og vil splintre i magen til pus.

Tråd som ikke er laget i naturmateriale (ren ulltråd, ekte silketråd og til en viss grad også bomullshyssing, alt uten overflatebehandling av ymse slag) vil ikke bli fordøyd og kan surre seg rundt over alt i mage- og tarmsystemet. I verste fall vil innvollene få alvorlige rupturer og katten vil dø av indre skader.
Det samme gjelder hårstrikk og andre ymse ting som katter elsker å leke med, og som de ofte kan komme til å svelge biter av.

AnonymBruker
Skrevet

Min hund spiste en sokk en gang Jeg fikk det ikke med meg før hunden altså hadde bæsjet den ut. Virker som dyrene tåler å spise en del rare ting. 

Anonymkode: de0d1...dd1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...