Gå til innhold

Katten min har spist en tråd, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En liten bit med en tynn silketråd lå på gulvet, og pusen klarte å spise i seg ca 6cm av tråden. Er det farlig? Hilsen bekymret kattemamma 😰

Anonymkode: 2b9b0...eb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Tenk på alt det rare som utekatter får i seg utendørs.. Det kommer nok ut igjen gjennom avføring eller ved oppkast (som katter ofte har. Oppkast av hårballer er ganske vanlig)

Anonymkode: c6753...58c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Det er en innekatt, men hun har tilgang på kattegress nå. Får følge med

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint, men pass på om pus blir veldig passiv/gjemmer seg. De skjuler smerte så godt som mulig. Men så lenge hun er med på lek og spiser/drikker som normalt så ville jeg ikke bekymret meg :) 

Anonymkode: 3820a...1a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hun er seg selv enn så lenge. Håper det går bra, man blir jo så bekymra for disse dyra 😥

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hun er seg selv enn så lenge. Håper det går bra, man blir jo så bekymra for disse dyra 😥

Spiste hun tråden nå nylig? Det kan være lurt om hun spiser og drikker.

Skrevet

Katter spiser hele mus!   Så de tåler nok en tråd. :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SupaWoman skrev:

Du har peiling skjønner jeg... en tråd kan potensielt gjøre stor skade, så det er utrolig viktig å følge med på dyret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SupaWoman skrev:

Nei de spiser ikke hele mus. De er svært nøye på å sortere vekk tarmer og annet

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå spiser ikke mine katter mus, men når de spiser fugler er det ikke mye sortering. De spiser rubbel og bit, kanskje en halv vinge igjen. Men siden tråd er laget av et annet material enn mus og fugler og potensielt kan skape problemer, er det nok lurt å holde et øye med pus.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det som ikke koster noe, og som gir deg den informasjonen du trenger, er å ringe veterinærvakta eller en døgnåpen klinikk.

Du sier "silketråd", men hva er tråden laget av? Hvis den er av naturmaterial så vil den sannsynligvis løses opp av magesyren. Om den derimot er av kunstfiber så er det ikke sikkert den løses opp, og da er det veldig lurt både å søke råd hos ekspertisen og å følge med på katten.

Anonymkode: 8b765...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så en tråd kan potensielt være farlig. Men det man gjør når «skaden» er skjedd, er å følge godt med på almentilstanden. Den kan komme helt fint utigjen. Har sett tråder i bæsjen hos mine uten at jeg en gang var klar over at de hadde spise noe 😅 så dette går nok veldig godt, men hold et øye med katten, og ikke minst avføringen :) 

Men en ting jeg har lest er at om en del av tråden stikker ut av rumpa, så skal man ikke dra i den, for det kan gjøre skader på tarmene om enden henger fast i noe på innsiden. 

Anonymkode: 5396f...ae0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pus har både spist, drukket og lekt. Oppfører seg helt normalt. Men skal følge godt med. Takk for alle svar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pus har både spist, drukket og lekt. Oppfører seg helt normalt. Men skal følge godt med. Takk for alle svar!

Går nok så fint så 😛 utrolig hva de klarer å få gjennom systemet til tider 🙈

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det går nok bra. Hadde jeg visst hva mine hadde fått i seg oppi gjennom årene hadde jeg vel fått infarkt.

Ting pleier å komme ut igjen, eller løse seg opp i magen. Som nevnt over her, følg litt ekstra med på formen. 🐈 :)

Endret av Perle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, sant! Kanskje like greit at man ikke får med seg alt hele tiden 🙈😂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, SupaWoman skrev:

Dette er det dummeste jeg har lest i hele dag!!!

Anonymkode: 6478d...023

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør de, katta mi kastet opp inne engang. Da kom det opp en hel mus.    Forklar meg hvilken skade en tråd kan gjøre inne i en kattekropp?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jo det gjør de, katta mi kastet opp inne engang. Da kom det opp en hel mus.    Forklar meg hvilken skade en tråd kan gjøre inne i en kattekropp?

Den kan skjære opp tarmene sånn at katten dør en lang og smertefull død. Har jobbet på en vetrinærklinikk og sett utfallet med egne øyne. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan skjære opp tarmene sånn at katten dør en lang og smertefull død. Har jobbet på en vetrinærklinikk og sett utfallet med egne øyne. 

Hva gjør fuglebein og musebein med tarmene da, siden de spiser de hele mener jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...