AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Alle vet overvekten av menn her inne er sjåvinistiske, og at mange av dem er her bare for å være nedlatende mot kvinner. Men så er det altså en håndfull av menn her inne som stadig står opp for feministiske verdier, selv om de selvfølgelig ikke alltid er enig i alle. Men det festlige er at disse mennene ofte poengterer at de ikke er feminister, og rynker på nesa når noen påpeker at tankegangen deres er det 😂 Jeg bare synes det er så komisk. Hvorfor denne frykten for å være feminist? Anonymkode: 44208...80c
linsejesus Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Jeg kan ikke snakke for andre, men for meg låter det merkelig at man kaller det feminisme når jeg snakker om likestilling osv. Det har vel å gjøre med en forestilling om at kvinner nærmest pr. definisjon er, eller i alle fall har vært, generelt undertrykket. 2
MortenMinstelønn Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle vet overvekten av menn her inne er sjåvinistiske, og at mange av dem er her bare for å være nedlatende mot kvinner. Men så er det altså en håndfull av menn her inne som stadig står opp for feministiske verdier, selv om de selvfølgelig ikke alltid er enig i alle. Men det festlige er at disse mennene ofte poengterer at de ikke er feminister, og rynker på nesa når noen påpeker at tankegangen deres er det 😂 Jeg bare synes det er så komisk. Hvorfor denne frykten for å være feminist? Hvorfor skal noen sette en slik merkelapp på meg bare fordi jeg mener at alle mennesker er like mye verdt og har like rettigheter? Hvis noen kaller meg en feminist, kaller de da ikke meg samtidig for en som neglisjerer menns utfordringer? Jeg opplever det. Jeg er for utvalg som vil prøve å bedre gutters karakterer i skolen. Samtidig som jeg vil kjempe mot mannssjåvinister. Jeg er for begge kjønn. Alt annet er i min bok, absurd. Endret 2. mars 2019 av MortenMinstelønn skrivefeil 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Enda en tråd for å klage over innbilt "mannehat" her på Kvinneguiden... Anonymkode: 797bd...3de 2
Horten Market Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så er det altså en håndfull av menn her inne som stadig står opp for feministiske verdier, selv om de selvfølgelig ikke alltid er enig i alle. Anonymkode: 44208...80c Skjønner at du tenker på meg her. Sitat Men det festlige er at disse mennene ofte poengterer at de ikke er feminister, og rynker på nesa når noen påpeker at tankegangen deres er det 😂 Jeg bare synes det er så komisk. Hvorfor denne frykten for å være feminist? Man vil jo ikke være en drittsekk, ikke sant? "Feminist" er tilsvarende et skjellsord for det store flertall av nordmenn. Det er gode grunner til det, forresten. Endret 2. mars 2019 av Horten Market
herzeleid Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle vet overvekten av menn her inne er sjåvinistiske, og at mange av dem er her bare for å være nedlatende mot kvinner. Men så er det altså en håndfull av menn her inne som stadig står opp for feministiske verdier, selv om de selvfølgelig ikke alltid er enig i alle. Men det festlige er at disse mennene ofte poengterer at de ikke er feminister, og rynker på nesa når noen påpeker at tankegangen deres er det 😂 Jeg bare synes det er så komisk. Hvorfor denne frykten for å være feminist? Anonymkode: 44208...80c Det handler nok mer om at mange har et noe mer reflektert forhold til feminisme. Det illustreres godt ved at omtrent "alle" er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn, mens et kun 11% er feminister. Feministene selv pleier ofte å forklare dette med en "min kone forstår meg ikke", der kvinner selv ikke forstår at de egentlig, er feminister, men antagelig handler det med om at norske kvinner ser hva som skiller feministene fra andre, og tenker at det ikke er noe de vil være del av. Sitat Feministene utgjør elleve prosent av befolkningen https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752
Avalor Skrevet 4. mars 2019 #7 Skrevet 4. mars 2019 (endret) På 2.3.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev: Hvorfor denne frykten for å være feminist? Anonymkode: 44208...80c Jeg tror det har litt med hvem som har tatt eierskap til feministbetegnelsen. de aller fleste menn kan nok stå inne for det meste som kan kalles feminisme, men når man ser representanter fra feministekstremistiske organisasjoner som Ottar og lignende uttaler seg så er det veldig få menn som vil ha meningen/navnet sitt koblet til noe slikt. Endret 4. mars 2019 av Avalor 2
Horten Market Skrevet 4. mars 2019 #8 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, Avalor skrev: de aller fleste menn ønsker nok står nok inne for det meste som kan kalles feminisme, Tror du tar helt feil i det. Tvert imot, så tror jeg de fleste damer som kaller seg feminister, ikke vil stå for det når de skjønner hva feminisme er. Feminisme handler ikke om likestilling, det handler ikke om like rettigheter, det handler ikke om like muligheter. For i så fall hadde vi hatt et kjønnsnøytralt lovverk. Det har vi ikke, og ingen feminister kjemper for det.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 Hvorfor må man absolutt definere seg som feminist er vel heller spørsmålet? Anonymkode: dd3b5...b78 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, Horten Market skrev: Tror du tar helt feil i det. Tvert imot, så tror jeg de fleste damer som kaller seg feminister, ikke vil stå for det når de skjønner hva feminisme er. Feminisme handler ikke om likestilling, det handler ikke om like rettigheter, det handler ikke om like muligheter. For i så fall hadde vi hatt et kjønnsnøytralt lovverk. Det har vi ikke, og ingen feminister kjemper for det. Jeg skulle likt å vite hva du synes er et kjønnsnøytralt lovverk og rettigheter? Anonymkode: 08630...813
Avalor Skrevet 4. mars 2019 #11 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, Horten Market skrev: Feminisme handler ikke om likestilling, det handler ikke om like rettigheter, det handler ikke om like muligheter. For i så fall hadde vi hatt et kjønnsnøytralt lovverk. Det har vi ikke, og ingen feminister kjemper for det. Det kommer selvfølgelig an på definisjonen. Tar man Ottar sin tolkning så er jeg enig. Spør du «feminister» flest etter så får man en helt annen definisjon. feminisme er et veldig flytende begrep, men målet er som regel likt. Kvinner og menn skal ha like muligheter. 1
Horten Market Skrevet 4. mars 2019 #12 Skrevet 4. mars 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle likt å vite hva du synes er et kjønnsnøytralt lovverk og rettigheter? Anonymkode: 08630...813 Enkelt. Bytt ut "kvinner" og "menn" med "hen". Det eneste stedet dette uordet kan ha noe for seg, for øvrig. Et lovverk som gir særrettigheter til et spesifikt kjønn, uansett hvilket, er naturligvis ikke kjønnsnøytralt. Men ingen feminist vil gå med på det. Er det ikke ironisk? Endret 4. mars 2019 av Horten Market
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, Horten Market skrev: Enkelt. Bytt ut "kvinner" og "menn" med "hen". Det eneste stedet dette uordet kan ha noe for seg, for øvrig. Et lovverk som gir særrettigheter til et spesifikt kjønn, uansett hvilket, er naturligvis ikke kjønnsnøytralt. Men ingen feminist vil gå med på det. Er det ikke ironisk? og ellers syns du det er likestilt eller? Anonymkode: 08630...813
HalldirV2 Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, Horten Market skrev: Enkelt. Bytt ut "kvinner" og "menn" med "hen". Det eneste stedet dette uordet kan ha noe for seg, for øvrig. Et lovverk som gir særrettigheter til et spesifikt kjønn, uansett hvilket, er naturligvis ikke kjønnsnøytralt. Men ingen feminist vil gå med på det. Er det ikke ironisk? Neh, "hen" er ganske nyttig. Da slipper man å skrive det lengre "han/henne", eller det mer tasteuvennlige "h*n". 1
bouiuod Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 Hva er definisjonen på en "feminist"? Det er så mange meninger om akkurat det at det er umulig både å kalle seg for feminist og å ikke gjøre det. Det blir feil uansett.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #16 Skrevet 4. mars 2019 Orker bare ikke feminister. De hyler og skriker og gjør bare vondt verre. Anonymkode: 21899...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #17 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Orker bare ikke feminister. De hyler og skriker og gjør bare vondt verre. Anonymkode: 21899...2ca Og ja, jeg er selv kvinne. Anonymkode: 21899...2ca 1
Horten Market Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: og ellers syns du det er likestilt eller? Anonymkode: 08630...813 Jeg har ikke oversikt over alle lovparagrafer, men vil tro at når det ikke lenger er mulig å skille mellom mann og kvinne i paragrafene, så vil lovverket være kjønnsnøytralt (anvendelse av lovene er en annen skål). Men da blir jo også mange lover fullstendig meningsløse. Hva er da hensikten med kjønnskvotering, for eksempel, når det ikke kan skilles på kjønn ... Fru Justisia har bind for øynene fordi lov og rett skal anvendes uavhengig av hvem som vurderes. Men symbolikken har mistet sin mening når partiskhet er skrevet i selve loven.
Gjest Minesveiper Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 On 3/2/2019 at 3:20 PM, AnonymBruker said: Alle vet overvekten av menn her inne er sjåvinistiske, og at mange av dem er her bare for å være nedlatende mot kvinner. Men så er det altså en håndfull av menn her inne som stadig står opp for feministiske verdier, selv om de selvfølgelig ikke alltid er enig i alle. Men det festlige er at disse mennene ofte poengterer at de ikke er feminister, og rynker på nesa når noen påpeker at tankegangen deres er det 😂 Jeg bare synes det er så komisk. Hvorfor denne frykten for å være feminist? Anonymkode: 44208...80c Det jeg støtter med feminismen er at alle burde få ha like muligheter. Jeg tror derimot at det er urealistisk at menn og kvinner kan ha 100% like rettigheter mye pga av kjønnenes biologi. Dette er to av grunnpilarene i feminismen. Om vi skal være 100% likestilte burde menn ha noe å si i abortspørsmål, det er jeg imot. De som kaller seg for feminister i dag er også imot dette, men da er de samtidig ikke for like rettigheter som da ideologien deres bygger på. Da er de i mine øyne ikke feminister selv om de kaller seg for det.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 25 minutter siden, Minesveiper skrev: Det jeg støtter med feminismen er at alle burde få ha like muligheter. Jeg tror derimot at det er urealistisk at menn og kvinner kan ha 100% like rettigheter mye pga av kjønnenes biologi. Dette er to av grunnpilarene i feminismen. Om vi skal være 100% likestilte burde menn ha noe å si i abortspørsmål, det er jeg imot. De som kaller seg for feminister i dag er også imot dette, men da er de samtidig ikke for like rettigheter som da ideologien deres bygger på. Da er de i mine øyne ikke feminister selv om de kaller seg for det. Dette er jeg enig i. Loven blir annerledes fordi den skal behandle to ulike biologiske kropper. Den ene skal føde. Fødsel har siden tidenes morgen vært noe som ethvert samfunnm å ta stilling til. Hva gjlder abortspørsmål er jeg halvveis enig med deg. Jeg er kvinne, men jeg mener at feks tvillingabort er absurd, og det er fordi jeg har et tvetydig forhold til abort. Det handler faktisk om LIV, og det mener jeg begge kjønn kan få diskutere selv om kvinnens beslutningen skal veie tyngst. Hadde det vært menn som hadde født, ville jeg ha ment det samme. Og forresten: Hadde menn født, hadde hele historien sett annerledes ut. Så mye har fødsel å si for menneskehetens historie. Anonymkode: 2af1b...a2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå