Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg misunner virkelig dere som greier å lese engelske bøker. Trenger tips til hvor/hvordan jeg kan starte opp treningen. Jeg leser en engelsk bok nå og har helt gnagsår allerede etter side 2,fordi jeg hele tiden møter på ord jeg ikke vet hva betyr på norsk, og når jeg slår de opp har jeg allerede rukket å glemme handlingen og sammenhengen i setningen. 

Hvordan startet dere når dere begynte å trene dere opp på engelske bøker? Drømmen min er å kunne lese en engelsk bok uten å sitte å bla i ordboka samtidig, og det føles helt umulig akkurat nå.. 

Anonymkode: e8d01...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste som hjelper er å lese og lese :jepp: 

Jeg kan varmt anbefale Kindle om du ikke bruker det, der finnes en super funksjon som gjør at man bare kan peke på det ordet man stusser på og så kommer definisjonen opp på skjermen. I tillegg legger disse ordene seg i en folder, slik at du innimellom kan gå og repetere så lenge du trenger det og også teste deg selv. Enkelt og genialt system, synes jeg :jepp:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du ønsker å lese engelske bøker!

Å lese lengre tekster er noe av det beste du kan gjøre for å styrke språkferdighetene dine. Du blir flinkere til å både lese og skrive engelsk, samt får utvidet ordforrådet ditt av å lese tekster.

Når du skal lese bøker er det viktig å starte med en bok som har et språk på ditt nivå. Dvs det skal ikke være verken for vanskelig eller for lett. Det høres ut som du har valgt en bok med et litt for vanskelig språk dersom du stadig må slå opp nye ord. Da mister du flyten og sammenhengen i teksten. Jeg anbefaler deg å finne en bok med færre vanskelige ord, for eksempel 3-4 ord du må slå opp per side. Etterhvert blir du stadig flinkere og kan lese bøker med et mer avansert språk👍

Det finnes masse lettleste bøker på bibliotek og bokhandel. I tillegg er det mange forfattere som skriver med færre avanserte ord, da dette er deres stil og tone. Spør på bibliotek eller bokhandel 😉

Gratulerer med en smart beslutning om å bli flinkere i engelsk og masse lykke til med lesingen!

Hilsen

Lektor i engelsk

Anonymkode: e82cd...2ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke lest en eneste bok på engelsk før jeg begynte å studere, og fikk nesten all pensumlitteratur på engelsk. Akkurat det lærer man seg, men det tok likevel lang tid før jeg begynte å lese skjønnlitteratur. Jeg begynte med magasiner på engelsk før jeg gikk løs på bøker. Brydde meg ikke nødvendigvis om å forstå alle ordene, men heller å forstå sammenhengen. I ny og ne måtte jeg selvsagt slå opp noen ord, men tro meg; øvelse gjør mester! 

De første bøkene jeg leste var også ganske enkle, i chick-lit-sjangeren. De bøkene som var populære da jeg begynte var Bridget Jones og liknende. Jeg har ikke lest dem men jeg regner med at f.eks Jojo Moyes-bøkene er fullt mulig å få tak i på engelsk, og at de er ganske enkle å lese. 

Anonymkode: 1fa52...023

• Liker 6
Skrevet

Jeg begynte å lese bøker jeg hadde lest før, men på engelsk. Det gjorde at det var lettere å forstå ord og fraser som var ukjente. 

I tillegg skrev jeg ned ord og sjekket betydningen av dem. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av janeikanskje
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barne- og ungdomsbøker er gjerne lettleste på engelsk og har ikke så mange vanskelige ord. Harry Potter, Narnia, Ringenes Herre og denslags er fint å starte med dersom du liker fantasy. Ellers er det mange andre klassikere i barnesjangeren som er fine å lese for voksne også. Jeg koser meg ihvertfall med det når jeg leser for elevene mine. 

Hilsen engelsklærer. :)

Anonymkode: f909f...f43

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også prøve å lese en bok på engelsk som som tidligere har lest på norsk. Støtter ellers tipset om ungdomslitteratur :)

Anonymkode: 184d5...62b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her. I tillegg til disse tipsene vil jeg anbefale noveller. De er korte, så de kan fint leses flere ganger på rad. Ved første gangs lesning kan du lese gjennom hele novellen, og så etterpå slå opp ordene du ikke kan, og så lese novellen på nytt. 

Anonymkode: 90a78...ed1

• Liker 5
Skrevet

Lydbøker med skriftbok foran deg! Da får du språket inn på alle måter. Men les først boka på norsk. 

Synes du er knalltøff som tar denne utfordringen! 

• Liker 1
Skrevet

Velg lettleste bøker med temae som interesserer deg. Les gjerne en bok på engelsk som du tidligere har lest på norsk, les bøker basert som også er filmatisert slik at du etterpå kan se det visuelt og i tillegg evt få forklart ting du gikk glipp av. 

Catherine ryan hyde skriver ganske ukomplisert og rett frem. Også boka Where The Heart Is er ganske enkel å lese og er dessuten veldig søt og fin _er i tillegg filmatisert. 

Kombiner med lydbok. Les litt. Lytt litt 

Og ikke heng deg opp i alle enkeltord du uke kan. Ofte forstår du selve poenget likevel 

Og last ned appen jeg har lagt ved skjermdump av! Gratis ordbok som lagrer søkene dine. Genial 😃

Screenshot_20190302-233045_Dictionary.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Hva med tegneseriestriper?

"The complete peanuts"

Anonymkode: c639a...4ab

AnonymBruker
Skrevet
På 2.3.2019 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner virkelig dere som greier å lese engelske bøker. Trenger tips til hvor/hvordan jeg kan starte opp treningen. Jeg leser en engelsk bok nå og har helt gnagsår allerede etter side 2,fordi jeg hele tiden møter på ord jeg ikke vet hva betyr på norsk, og når jeg slår de opp har jeg allerede rukket å glemme handlingen og sammenhengen i setningen. 

Hvordan startet dere når dere begynte å trene dere opp på engelske bøker? Drømmen min er å kunne lese en engelsk bok uten å sitte å bla i ordboka samtidig, og det føles helt umulig akkurat nå.. 

Anonymkode: e8d01...a8c

Start med barnebøker som har et enklere språk. Lydbøker kan gjerne også være en fordel fordi engelsk kan være lettere å høre enn å lese. Ellers er bare øvelse, øvelse og mer øvelse det som hjelper.

Anonymkode: a0067...999

• Liker 1
Skrevet

Tror det finnes engelske bøker, ment for dem som lærer engelsk eller har det som andrespråk, med litt enklere språk. Var det penguin serien het? mener jeg leste flere klassikere på den måten. Ellers er jo Kindle-tipset veldig bra:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at det å lese er en flott ting!! Les i vei og ikke gi opp. Jeg lærte selv et språk flytende etter mange år med lesning og jeg tok også språktest for å få det bekreftet. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å begynne å skrive med noen som er Engelsktalende, det hjalp meg ENORMT.

Anonymkode: c81d7...507

Skrevet

Jeg har bare lest en engelsk bok og det var Lamb to the Slaughter av Roald Dahl.  Det er en novellesamling for ungdom/voksne. Leste den på undgomskolen. Tenker det må være litt lettere å starte med noveller......

Skrevet
On 3/2/2019 at 3:04 PM, Rumle said:

Eneste som hjelper er å lese og lese :jepp: 

Jeg kan varmt anbefale Kindle om du ikke bruker det, der finnes en super funksjon som gjør at man bare kan peke på det ordet man stusser på og så kommer definisjonen opp på skjermen. I tillegg legger disse ordene seg i en folder, slik at du innimellom kan gå og repetere så lenge du trenger det og også teste deg selv. Enkelt og genialt system, synes jeg :jepp:

Stiller meg bak Rumle her. Kindle er genialt når det kommer ord man ikke forstår! 

• Liker 3
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, March 02, 2019 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Barne- og ungdomsbøker er gjerne lettleste på engelsk og har ikke så mange vanskelige ord. Harry Potter, Narnia, Ringenes Herre og denslags er fint å starte med dersom du liker fantasy. Ellers er det mange andre klassikere i barnesjangeren som er fine å lese for voksne også. Jeg koser meg ihvertfall med det når jeg leser for elevene mine. 

Hilsen engelsklærer. :)

Anonymkode: f909f...f43

Ett av problemene med for eksempel Harry Potter-bøkene er at det dukker opp temmelig mange ord son egentlig ikke finnes i virkeligheten. For eksempel "rumpeldunk" eller "gomp" og som man kanskje ikke begriper hva er for noe. 

Og dersom man ikke skjønner hva noe egentlig er for noe, så er det større risiko for at man etterhvert gir opp hele boken... 

Anonymkode: 8a69e...530

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett av problemene med for eksempel Harry Potter-bøkene er at det dukker opp temmelig mange ord son egentlig ikke finnes i virkeligheten. For eksempel "rumpeldunk" eller "gomp" og som man kanskje ikke begriper hva er for noe. 

Og dersom man ikke skjønner hva noe egentlig er for noe, så er det større risiko for at man etterhvert gir opp hele boken... 

Anonymkode: 8a69e...530

Ha ha, ja! Jeg leste de fire første HP-bøkene på engelsk og fikk store problemer da jeg lånte nr fem på norsk av en venninne. Alle begreper og de fleste navnene måtte læres på nytt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...