Gå til innhold

Alt er jo i polyester.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker kjoler, og er alltid på jakt etter kjoler. Men jeg vil ha de i bomull eller lin. Men nesten alt er i polyester. Har helt gitt opp å lete i butikk, for da finner jeg jo mange fine kjoler, men kun i polyester. Handler mest på Zalando, men frustrerende at utvalget i bomull, er så dårlig i forhold til det er i polyester.

Hvorfor lages nesten alle klær av polyester nå? 

Anonymkode: b906b...0f8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er et billig materiale og de fleste er ikke villig til å betale for kvalitet. Klær skal, akkurat som mat, være så billig som mulig. (Og sjokkerende mange vet ikke en gang forskjell på syntetiske stoffer og naturmaterialer!)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Fordi det er et billig materiale og de fleste er ikke villig til å betale for kvalitet. Klær skal, akkurat som mat, være så billig som mulig. (Og sjokkerende mange vet ikke en gang forskjell på syntetiske stoffer og naturmaterialer!)

Nå betaler jeg gledelig ekstra for klær laget i bomull eller lin. Men ser jo hverdagskjoler til 2000 kr, som er laget i polyester. Og jeg har funnet fine kjoler i bomull til 250 kr og, så føler klærne kommer i alle mulige priser, samme hva de er laget av. 

Og i disse dager hvor flere blir opptatt av miljøvennlige plagg, og ønsker klær i bomull, lin, ull og silke. Så er det rart at det ikke produserer mer i disse materialene. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, TS; det er slit å finne klær i OK kvalitet. Er det rart jeg tyr til vintage og antikk, igjen og igjen.

Anonymkode: cdc77...147

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er moteindustriens skyld: De vil tjene mest mulig penger, og prøver å overbevise folk om at de MÅ kjøpe stadig nye trendplagg som er trendy i en måned før de erstattes av en annen trend som du MÅ følge. Det tar tid å dyrke fram naturmaterialer, derfor bruker de den kjappeste og for dem billigste løsningen, som er polyester, akryl og annet ræl.

Med billige råvarer tjener de rått på å selge det dyrt som "designerplagg". Boikott galskapen, sier jeg.

Anonymkode: cdc77...147

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Polyesterhælvete is all around!

Jeg fikk tak i en linkjole i sommer. Den er helt fantastisk å ha på! 

Anonymkode: 4245d...300

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå betaler jeg gledelig ekstra for klær laget i bomull eller lin. Men ser jo hverdagskjoler til 2000 kr, som er laget i polyester. Og jeg har funnet fine kjoler i bomull til 250 kr og, så føler klærne kommer i alle mulige priser, samme hva de er laget av. 

Og i disse dager hvor flere blir opptatt av miljøvennlige plagg, og ønsker klær i bomull, lin, ull og silke. Så er det rart at det ikke produserer mer i disse materialene. 

Bomull er ikke miljøvennlig, det er en miljøversting dessverre🙈 Er ellers enig. Det er helt supert at zalando har den muligheten til å sortere ut materialer, skulle dog ønske den funksjonen fungerte litt omvendt. Jeg vil gjerne velge bort polyester. (Jeg får nemlig opp forslag om klær laget i blandingsmaterial hvis jeg velger feks bomull.)

Anonymkode: fc044...159

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det mest miljøvennlige du kan gjøre er å hoppe av mote- og trendkarusellen, finne deg en egen stil som du er komfortabel med, og kjøpe kvalitetsplagg du kan bruke i mange år fremover. Det kommer nok til å koste litt mer, men det er greit dersom du likevel ikke kjøper klær så ofte.

• Liker 1
Skrevet

Enig i at det er superirriterende! Også at så utrolig mye av strikkede plagg, gensere osv, er i polyester og akryl.

Jeg foretrekker å kjøpe klær brukt, gjerne i vintagebutikker. Betaler gjerne litt ekstra for at noen har kuratert utvalget hvis jeg ser etter noe spesielt. Da har jeg ofte funnet fine plagg i bomull, viskose, silke osv. - og det er fortsatt ofte rimeligere enn nye plagg i disse materialene.

Klær i naturmaterialer er mer miljøvennlige mtp mikroplast i vask, men det er ikke særlig miljøvennlig å kjøpe nytt (fra zalando eller fysisk butikk). 

Anbefaler å se etter brukt, enten i butikk eller på nett (tise eller andre videresalgsapper, eller sider som asos marketplace https://marketplace.asos.com/boutiques/vintage og vestiaire collective https://www.vestiairecollective.com). Lettere å finne gode materialer i vintageplagg. Om det må være nytt, så finnes mange mindre butikker som har mer fokus på etisk produksjon og naturmaterialer, som f eks Sisters of the Black Moon https://www.sistersoftheblackmoon.com

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Leo said:

Kan ikke si jeg har erfaring med at dyrere plagg varer lenger enn billige, selv ved skånsom vask. Når det er sagt, så er faktisk ikke den gjengse nordmann så rik som mange skal ha det til, og kan ikke prioritere dyre klær

Anonymkode: b9aa8...34c

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at polyester er både mer slitesterkt  og holder på fasongen mye bedre enn klær i bomull.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (teamleder)

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor lages nesten alle klær av polyester nå? 

Økonomi. Og de undrer over hvorfor vi har så mye microplast i kroppene våre...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastiske klær. Noen er litt blandet, men mesteparten er bare helt rene naturmaterialer.

https://www.sondeflor.com/collections/sweaters

Anonymkode: 079d6...2a0

Så vakre plagg! Helt tydelig god kvalitet og klær som vil vare i mange år :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...