AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Vi har to katter, og begge er kastrert/sterilisert. Den ene er en tre år gammel hannkatt, den andre en tre år gammel hunnkatt. Hunnkatten er oransje med hvitt nederst på potene og på forsiden av halsen. Hun fikk vaksine tidligere denne uken, og dyrlegen og assistenten skrøt av at hun var en så fin og vakker katt. De sa det var så sjeldent at de får inn oransje/røde hunnkatter, at de er så sjeldne. Jeg sa at jo, hun er veldig fin. Visste ikke at oransje/røde hunnkatter var så sjeldne. Kanskje jeg ikke skulle ha fått henne sterilisert, sa jeg. De smilte begge litt rart, noen sekunders pinlig taushet før dyrlegen sa at "joda, det er jo bra å sterilisere." Nå har jeg en ekkel følelse, er det plutselig dumt å sterilisere kattene sine nå, etter årevis med oppfordringer om dette? Det er da ikke så sjeldent med oransje/røde hunnkatter at det er krise om vår er sterilisert. Anonymkode: 37ebc...1b1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Her tolker du mer i veterinærens ord enn det er belegg for. Det er veterinærene som får inn de hjemløse og døende, det er på veterinærkontoret mange av de dem som død av matmangel, innvollsorm og sykdom havner. Så 'nope!', veterinæren mente ikke at du burde latt hunnkatten din være fertil og få unger med 'Mons-ukastrert-hannkatt-som-har-vandret-2mil-fordi-han-har-luktet-att-katten-din-har-løpetid'. Du har gjort helt rett. Slutt å tenke på ting som veterinæren garantert ikke har ment. Anonymkode: cff14...706 10
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tolker du mer i veterinærens ord enn det er belegg for. Det er veterinærene som får inn de hjemløse og døende, det er på veterinærkontoret mange av de dem som død av matmangel, innvollsorm og sykdom havner. Så 'nope!', veterinæren mente ikke at du burde latt hunnkatten din være fertil og få unger med 'Mons-ukastrert-hannkatt-som-har-vandret-2mil-fordi-han-har-luktet-att-katten-din-har-løpetid'. Du har gjort helt rett. Slutt å tenke på ting som veterinæren garantert ikke har ment. Anonymkode: cff14...706 Vel, jeg var der og stod ansikt til ansikt med de, og jeg fikk en ekkel følelse av de dømte meg fordi jeg har sterilisert katten min. Synes det var ubehagelig. Anonymkode: 37ebc...1b1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg var der og stod ansikt til ansikt med de, og jeg fikk en ekkel følelse av de dømte meg fordi jeg har sterilisert katten min. Synes det var ubehagelig. Anonymkode: 37ebc...1b1 Om du mener deg dømt av en veterinær fordi du har kastrert hunnkatten din så bør du asap bytte veterinær. Falt det deg overhodet ikke inn å spørre mens du var der? Å gi en respons på det du opplevde eller følte du be utsatt for? Anonymkode: cff14...706 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 For meg høres det mer ut som om dyrlege/assistent brukte den pinlige tausheten på å tenke «er hun seriøs? Takk og pris for at katta allerede er sterilisert!» Anonymkode: b29a8...5f6 18
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 Tror heller vetrinæren tenkte «selvfølgelig skal man kastrere selv om katten har visse farger». Var nok derfor det ble litt stille der. Man er uansett aldri garantert å få kull med samme farge som mor. Så klart kastrerer man uavhengig av farge Anonymkode: c9d8c...231 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 De syntes at kommentaren din om at du kanskje ikke burde sterilisere var tåpelig og de angret på at de sa det med sjelden farge, De ble nok redd for at du mente på ekte at du ikke ville kastrere Anonymkode: fec93...a1c 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg var der og stod ansikt til ansikt med de, og jeg fikk en ekkel følelse av de dømte meg fordi jeg har sterilisert katten min. Synes det var ubehagelig. Anonymkode: 37ebc...1b1 Om de dømte deg så var det fordi du tenkte at du burde sette unger på ei vanlig huskatt. Det er ikke noe å gå og gruble på, mest sannsynlig har du overtolket det stille øyeblikket. Anonymkode: 3e9b5...934 3
Kontormus Skrevet 2. mars 2019 #9 Skrevet 2. mars 2019 Og avle på farge er veldig komplisert selv om både mor og far har stamtavle og tidligere generasjoner er kjent. Nei, veterinæren mente nok ikke at du skulle latt katten få unger selv om det er noe uvanlig med den fargen 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #10 Skrevet 2. mars 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om de dømte deg så var det fordi du tenkte at du burde sette unger på ei vanlig huskatt. Det er ikke noe å gå og gruble på, mest sannsynlig har du overtolket det stille øyeblikket. Anonymkode: 3e9b5...934 Joda, er vel mye bedre å sette unger på innavla "rasekatter" med diverse helseproblemer. Anonymkode: 37ebc...1b1 2
Maude Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 Jeg tenker nok at den pinlige stillheten klm av at de var overrasket over at du i det hele tatt tenkte tanken. Det siste som trengs er flere kattekull når det allerede er så mange som lider. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 On 3/2/2019 at 3:20 PM, AnonymBruker said: Joda, er vel mye bedre å sette unger på innavla "rasekatter" med diverse helseproblemer. Anonymkode: 37ebc...1b1 Nå begynner de virkelige meningene dine å skinne gjennom her, TS Anonymkode: 5d986...212 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 På 2.3.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev: Joda, er vel mye bedre å sette unger på innavla "rasekatter" med diverse helseproblemer. Anonymkode: 37ebc...1b1 Jøss... tåler du ikke at folk sier «vanlig huskatt» engang før du må slenge ut gloser om oppdrett? Anonymkode: c9d8c...231 3
Kontormus Skrevet 3. mars 2019 #14 Skrevet 3. mars 2019 På 2.3.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev: Joda, er vel mye bedre å sette unger på innavla "rasekatter" med diverse helseproblemer. Anonymkode: 37ebc...1b1 "Rasekattene" behandles bedre enn huskatter. Dessverre. Selv om huskattene er nydelige de også, og jeg personlig ville forsikret og chippet en slik. Men langt fra alle syns de er verdt det. 1
Million Skrevet 3. mars 2019 #15 Skrevet 3. mars 2019 På 2.3.2019 den 13.43, AnonymBruker skrev: Vel, jeg var der og stod ansikt til ansikt med de, og jeg fikk en ekkel følelse av de dømte meg fordi jeg har sterilisert katten min. Synes det var ubehagelig. Anonymkode: 37ebc...1b1 Det er bare tull. De må da få lov å kommentere en farge/kjønn på en katt som er uvanlig, uten at du skal tro de mente du IKKE skulle ha sterilisert den!? Merkelig tankegang. Faktisk, når jeg startet å lese innlegget ditt og du skrev at HUNNkatten var oransje og hvit, så tenkte jeg "Oi, så uvanlig. Det er jo stort sett hanner". Men jeg mente ikke dermed at du IKKE skulle sterilisert henne. Det kryr av oransje og hvite katter, så hvorfor skulle akkurat din fått unger? Det at hun er av en kjønn og en farge, betyr ikke at hun ville fått hunnkattunger med samme farge selv. Sannsynligvis ville eventuelle oransje og hvite unger vært hanner. Det er ikke arvelig å få et kjønn av en viss farge. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #16 Skrevet 3. mars 2019 For å få røde hunnkatter må moren være rød eller skilpaddefarget (blanding av farger der rødt er med) og faren må være rød. Og nei, dyrlegen tenkte ikke at du var kjip som hadde sterilsert en så nusselig og sjelden pus, han/hun tenkte: "gudskjelov at den katta allerede er sterilisert". Anonymkode: 62299...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #17 Skrevet 3. mars 2019 Jeg er helt sikker på at om dyrlegen din dømte deg så var det på grunn av utsagnet som indikerte at du angret på å ha sterilisert, IKKE på grunn av at du har gjort det ansvarlige og sterilisert katten. Anonymkode: 902c1...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #18 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, Million skrev: Det er bare tull. De må da få lov å kommentere en farge/kjønn på en katt som er uvanlig, uten at du skal tro de mente du IKKE skulle ha sterilisert den!? Merkelig tankegang. Faktisk, når jeg startet å lese innlegget ditt og du skrev at HUNNkatten var oransje og hvit, så tenkte jeg "Oi, så uvanlig. Det er jo stort sett hanner". Men jeg mente ikke dermed at du IKKE skulle sterilisert henne. Det kryr av oransje og hvite katter, så hvorfor skulle akkurat din fått unger? Det at hun er av en kjønn og en farge, betyr ikke at hun ville fått hunnkattunger med samme farge selv. Sannsynligvis ville eventuelle oransje og hvite unger vært hanner. Det er ikke arvelig å få et kjønn av en viss farge. Jo det er det når det kommer til skilpaddefarget (flerfarget der rødt er en av fargene) og røde katter. Noe som er enda sjeldnere en røde hunnkatter er skilpaddefargede hannkatter. For at katten skal bli rødfarget eller skilpaddefarget må en eller begge foreldene har fargen rød i seg. Vil du ha en rød jentepus må du velge en rød far og mor som er rød/skilpaddefarget. Vil du bare ha en rød guttepus trenger kun mor eller far ha en variant av rødt i seg. Anonymkode: 62299...cdc
Million Skrevet 3. mars 2019 #19 Skrevet 3. mars 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er det når det kommer til skilpaddefarget (flerfarget der rødt er en av fargene) og røde katter. Noe som er enda sjeldnere en røde hunnkatter er skilpaddefargede hannkatter. For at katten skal bli rødfarget eller skilpaddefarget må en eller begge foreldene har fargen rød i seg. Vil du ha en rød jentepus må du velge en rød far og mor som er rød/skilpaddefarget. Vil du bare ha en rød guttepus trenger kun mor eller far ha en variant av rødt i seg. Anonymkode: 62299...cdc Jeg vet mesteparten av dette, men mulig litt rusten noen plasser. Jeg har hatt en skilpadde- og hvit farget hunnkatt selv. Hun fikk to skilpaddefargete hunnkattunger og to grå. De grå var hanner. Skildpaddefarge er rød og svart, eller krem og grå. Noen ganger kombinert med hvitt. Så en dokumentar på tv en gang om en veterinærklinikk. En dag fikk de inn en skilpaddefarget hannkatt. Som alle hannkatter av den fargen, var han steril. Men det var så sjeldent at alle veterinærene på klinikken kom inn på rommet for å se på han. Veterinærer som hadde jobbet i over 20 år, sa at det var første gang i livet sitt de hadde sett en hannkatt av den fargen. Så ja, de er sjeldne. Endret 3. mars 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #20 Skrevet 3. mars 2019 Jeg har faktisk gjort det man ikke skal gjøre med vilje. Fikk unger på huskatten min, men visste at jeg fikk gitt de bort. Og alle kattene bortsett fra 1 som ble påkjørt har det fint. Angrer ikke et sekund. Og ser ikke hva galt jeg har gjort når jeg har sørget for å gi alle et hjem. Kattene er sterilisert og fulgt vanlig program for vaksinering nå selvfølgelig. Anonymkode: 548d0...eee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå