AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Hei! Er i slutten av 20 årene. Har en bachelorgrad fra før men jobber ikke med dette da jeg bor for langt unna aktuelle jobber. Har også fagbrev innenfor helseomsorg og jobber med dette på fulltid. Men synes det kan bli kjedelig i lengden og lønna kunne vært bedre. Kjenner ingen lyst til å gå sykepleien. Interesserer meg litt for administrasjon og organisering. Er det bortkastet å ta et årsstudium ved et universitet innenfor markedsføring, økonomi og ledelse? Kanskje mindre bedrifter i området har bruk for noen med slik utdanning? For meg er det ikke aktuelt å bo midt i en by og må dermed tilpasse meg når det gjelder jobber, her ute på bygda. Nærmeste by er over 1 time unna. Blir for langt å pendle 5 dager i uka resten av livet. Andre tips til aktuelle utdanninger eller kurs som kanskje er bruk for i distriktsnorge? Litt mettet av helsevesenet som bare blir travlere og enda mer sparing. Skole og barnehage er dessverre ikke noe for meg. Anonymkode: 8c4f6...189
Serafin Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er i slutten av 20 årene. Har en bachelorgrad fra før men jobber ikke med dette da jeg bor for langt unna aktuelle jobber. Har også fagbrev innenfor helseomsorg og jobber med dette på fulltid. Men synes det kan bli kjedelig i lengden og lønna kunne vært bedre. Kjenner ingen lyst til å gå sykepleien. Interesserer meg litt for administrasjon og organisering. Er det bortkastet å ta et årsstudium ved et universitet innenfor markedsføring, økonomi og ledelse? Kanskje mindre bedrifter i området har bruk for noen med slik utdanning? For meg er det ikke aktuelt å bo midt i en by og må dermed tilpasse meg når det gjelder jobber, her ute på bygda. Nærmeste by er over 1 time unna. Blir for langt å pendle 5 dager i uka resten av livet. Andre tips til aktuelle utdanninger eller kurs som kanskje er bruk for i distriktsnorge? Litt mettet av helsevesenet som bare blir travlere og enda mer sparing. Skole og barnehage er dessverre ikke noe for meg. Anonymkode: 8c4f6...189 Hvis du kunne tenke deg adminstrasjon og ledelse innen helse så kan du jo vurdere å studere en 3 årig bachelorutdanning ved UiO som heter helseledelse og helseøkonomi ved UiO?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 Sjekk hvilke bedrifter som finnes der du bor. Ellers er jo kommunen ofte en stor arbeidsplass på små steder. Se hvilke næringer som kan være aktuelle. Fiskeri? Landbruk? Trengs det noe type ingeniør? Anonymkode: 7714b...a3f 2
Lammelåret Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Hvis du er helt bestemt på å fortsette å bo på samme sted må du sjekke ut hvilke behov som ikke er dekket der og utdanne deg videre for å bli kvalifisert for ønskede jobber. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 Takk for svar Ledelse innen helse er dessverre ikke tenkelig. Men takk for tipset om utdanningen Lyses nesten aldri ut stillinger her. Kan jeg rett og slett spørre ulike bedrifter her om de trenger folk etterhvert og hva som eventuelt kreves? Eller blir det for pågående. Ikke sikkert man er garantert jobb om man tar en utdanning de er ute etter. Ts. Anonymkode: 8c4f6...189
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 Optiker? Eller fysioterapeut Anonymkode: 9a6b4...9be
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 Hva med lærer? Det er stor etterspørsel etter lærere innen språkfag (norsk, engelsk, fransk, tysk og spansk), realfag og kunstfag. Historie, samfunnsfag, sosiologi og religionsfag er markedet derimot mettet for. Anonymkode: f0360...2c1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 Hva er du flink til? Vil du jobbe med mennesker, eller helst minst mulig? Din første utdannelse, som du ikke får brukt, hva er det? Anonymkode: 280fe...aef
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 Har ofte inntrykk av at mange småbedrifter ikke har økonomien til å ansette noen til å bedrive markedsføring for dem. Nå spørs det jo veldig på hva slags type bedrifter det er der hvor du bor også. Er det snakk om mange små butikker (ikke kjeder) så er ofte ikke økonomien romslig nok til å ansette slike, da det ofte dekkes av de som eier butikken selv. Er det snakk om større bedrifter er de vel ofte styrt fra et eller annet hovedkontor en plass? Du kan jo sikte på å bli butikksjef e.l. med en ledelsesutdannelse hvis det ikke er noen andre som går foran deg i køen da.. Anonymkode: 07439...b97
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #12 Skrevet 6. mars 2019 På 4.3.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev: Jus, IT. Anonymkode: 992bf...1b7 Kommunen har egne IT arbeidere vet jeg, men de er i hovedsak i byen. Bare her ute på bygda ved behov på skolen f.eks. altså ikke daglig jobb her for dem. På 5.3.2019 den 0.15, AnonymBruker skrev: Ingeniør Anonymkode: 999a0...d33 Ingeniørene som bor her, pendler til nærmeste by. På 5.3.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev: Optiker? Eller fysioterapeut Anonymkode: 9a6b4...9be Ingen optikere her, ikke en gang apotek. Fysioterapeut jobber her 2 dager i uken. På 5.3.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev: Hva med lærer? Det er stor etterspørsel etter lærere innen språkfag (norsk, engelsk, fransk, tysk og spansk), realfag og kunstfag. Historie, samfunnsfag, sosiologi og religionsfag er markedet derimot mettet for. Anonymkode: f0360...2c1 Dessverre ingen interesse eller egnethet for å bli lærer 😛 På 5.3.2019 den 14.52, AnonymBruker skrev: Hva er du flink til? Vil du jobbe med mennesker, eller helst minst mulig? Din første utdannelse, som du ikke får brukt, hva er det? Anonymkode: 280fe...aef Greit å jobbe med mennesker men slik helsevesenet er nå ser jeg ikke for meg å bli der til jeg blir pensjonist pga innsparinger hele tiden og at det er travelt. En jobb som helsesekretær på legekontor kunne vært aktuelt, men er snakk om at det vil bli nedlagt om noen år.. så litt usikkert. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ofte inntrykk av at mange småbedrifter ikke har økonomien til å ansette noen til å bedrive markedsføring for dem. Nå spørs det jo veldig på hva slags type bedrifter det er der hvor du bor også. Er det snakk om mange små butikker (ikke kjeder) så er ofte ikke økonomien romslig nok til å ansette slike, da det ofte dekkes av de som eier butikken selv. Er det snakk om større bedrifter er de vel ofte styrt fra et eller annet hovedkontor en plass? Du kan jo sikte på å bli butikksjef e.l. med en ledelsesutdannelse hvis det ikke er noen andre som går foran deg i køen da.. Anonymkode: 07439...b97 Er snakk om noen få familiebedrifter, 2 dagligvarebutikker, mesta, skole, barnehage, institusjon, landbrukskontor og et servicetorg. Virker som de private bedriftene ordner markedsføring og økonomi selv.. Som dere skjønner er dette bare ei øde landsbygd med 1 times kjøring uansett retning for å komme til nærmeste småby. Og de fleste har stillingene til de blir pensjonist og da forsvinner en del av stillingene etterpå. Er en del fraflytting her og innbyggertallet går ned.. Er veldig i tenkeboksen om jeg bør flytte.. Takk for alle forslag altså!vil ikke være negativ men litt realistisk til hva som er av muligheter her. Ts. Anonymkode: 8c4f6...189
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #13 Skrevet 6. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommunen har egne IT arbeidere vet jeg, men de er i hovedsak i byen. Bare her ute på bygda ved behov på skolen f.eks. altså ikke daglig jobb her for dem. Ingeniørene som bor her, pendler til nærmeste by. Ingen optikere her, ikke en gang apotek. Fysioterapeut jobber her 2 dager i uken. Dessverre ingen interesse eller egnethet for å bli lærer 😛 Greit å jobbe med mennesker men slik helsevesenet er nå ser jeg ikke for meg å bli der til jeg blir pensjonist pga innsparinger hele tiden og at det er travelt. En jobb som helsesekretær på legekontor kunne vært aktuelt, men er snakk om at det vil bli nedlagt om noen år.. så litt usikkert. Er snakk om noen få familiebedrifter, 2 dagligvarebutikker, mesta, skole, barnehage, institusjon, landbrukskontor og et servicetorg. Virker som de private bedriftene ordner markedsføring og økonomi selv.. Som dere skjønner er dette bare ei øde landsbygd med 1 times kjøring uansett retning for å komme til nærmeste småby. Og de fleste har stillingene til de blir pensjonist og da forsvinner en del av stillingene etterpå. Er en del fraflytting her og innbyggertallet går ned.. Er veldig i tenkeboksen om jeg bør flytte.. Takk for alle forslag altså!vil ikke være negativ men litt realistisk til hva som er av muligheter her. Ts. Anonymkode: 8c4f6...189 Bor du i Gratangen? Anonymkode: 54188...502
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #14 Skrevet 6. mars 2019 hva med å flytte og ta et skikkelig studie? høres ikke ut som om mulighetene der er noe særlig Anonymkode: c00e2...a77 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #15 Skrevet 6. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommunen har egne IT arbeidere vet jeg, men de er i hovedsak i byen. Bare her ute på bygda ved behov på skolen f.eks. altså ikke daglig jobb her for dem. Ingeniørene som bor her, pendler til nærmeste by. Ingen optikere her, ikke en gang apotek. Fysioterapeut jobber her 2 dager i uken. Dessverre ingen interesse eller egnethet for å bli lærer 😛 Greit å jobbe med mennesker men slik helsevesenet er nå ser jeg ikke for meg å bli der til jeg blir pensjonist pga innsparinger hele tiden og at det er travelt. En jobb som helsesekretær på legekontor kunne vært aktuelt, men er snakk om at det vil bli nedlagt om noen år.. så litt usikkert. Er snakk om noen få familiebedrifter, 2 dagligvarebutikker, mesta, skole, barnehage, institusjon, landbrukskontor og et servicetorg. Virker som de private bedriftene ordner markedsføring og økonomi selv.. Som dere skjønner er dette bare ei øde landsbygd med 1 times kjøring uansett retning for å komme til nærmeste småby. Og de fleste har stillingene til de blir pensjonist og da forsvinner en del av stillingene etterpå. Er en del fraflytting her og innbyggertallet går ned.. Er veldig i tenkeboksen om jeg bør flytte.. Takk for alle forslag altså!vil ikke være negativ men litt realistisk til hva som er av muligheter her. Ts. Anonymkode: 8c4f6...189 Når du ikke er interessert i de tingene som faktisk trengs overalt, som lærer og sykepleier, har du egentlig to valg - flytte, eller prøve å få en ufaglært jobb. Du kan i alle fall ikke være kresen hvis du ønsker å bo på et så lite sted, det er vel det det koker ned til. Et siste alternativ kan være å jobbe via nett eller telefonsalg. Anonymkode: ad5d2...c1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå