Gå til innhold

Melkeallergi 6 mnd. Hva slags symptomer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lillebror er 6 mnd. Ble fullammet til 4 mnd

Første smaksprøve med grøt som 4 mnd gjorde han rød og litt vablete der grøten kom rundt munnen og haka/kinn. Prøvde melkefri grøt som han ikke reagerte på, men heller ikke likte (smakte dårlig).

Han er skikkelig matglad nå, utenom grøt.

I dag prøvde jeg å gi vanlig grøt igjen. Han ble muligens bittelitt rød rundt munnen. 

Men han gulpet 3 ganger, noe han veldig sjeldent gjør mer. Og har vært grinete og sovet dårlig..

Helsesøster har ikke vært så informativ og sier jeg skal prøve melk i ny og ne. Men er det virkelig lurt å gi melk hvis han ikke tåler det?

Han får som regel middagen vi spiser (minus salt), og det er ofte melk i maten. 

Dere som har erfaring, hvordan merket dere det?

Anonymkode: 95cd2...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Meld deg inn i gruppa "barn med melkeallergi" så går du gode råd:) 

Min gutt hadde blod i avføringen ved 6 mnd pga melkeallergi men det slår ut veldig forskjellig:)

Anonymkode: ee7d5...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man begynne med kumelk så tidlig da? Trodde man skulle vente med det til barnet var rundt ett år? Det var anbefalingen jeg fikk før i alle fall.

Ventet derfor med kumelk til barnet mitt var ett år. Han reagerte voldsomt med en etsende, illeluktende diare som brant huden hans. Han fikk bleieutslett fra h.... av det.

Fikk tips om at det kunne være laktoseintoleranse. Så vi kjøpte dråper på apoteket som løste opp laktosen i f.eks. yoghurt. Så han fikk i seg yoghurt som melkeprodukt, så lenge vi dryppet de og rørte rundt en stund før han fikk spise den. Han hadde med seg en sånn dryppet yoghurt i barnehagen hver dag.

Barnet vokste det av seg etterhvert. Husker ikke hvor gammel han var da, men han tåler melk fint nå som stor.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Million said:

Skal man begynne med kumelk så tidlig da? Trodde man skulle vente med det til barnet var rundt ett år? Det var anbefalingen jeg fikk før i alle fall.

Ventet derfor med kumelk til barnet mitt var ett år. Han reagerte voldsomt med en etsende, illeluktende diare som brant huden hans. Han fikk bleieutslett fra h.... av det.

Fikk tips om at det kunne være laktoseintoleranse. Så vi kjøpte dråper på apoteket som løste opp laktosen i f.eks. yoghurt. Så han fikk i seg yoghurt som melkeprodukt, så lenge vi dryppet de og rørte rundt en stund før han fikk spise den. Han hadde med seg en sånn dryppet yoghurt i barnehagen hver dag.

Barnet vokste det av seg etterhvert. Husker ikke hvor gammel han var da, men han tåler melk fint nå som stor.

Han fikk babygrøt, og den har jo kumelk i.

Babyer skal vel ikke drikke kumelk, men tror det er uproblematisk med melk i saus feks.

Skal følge med på avføring i dag 

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Meld deg inn i gruppa "barn med melkeallergi" så går du gode råd:) 

Min gutt hadde blod i avføringen ved 6 mnd pga melkeallergi men det slår ut veldig forskjellig:)

Anonymkode: ee7d5...756

Takk for tips!

Anonymkode: 95cd2...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/2/2019 at 12:29 PM, Million said:

Mye melk i babymat. Men dem et behandlet slik at rådene ikke er gjeldene.

Anonymkode: ca067...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi merka det hos lille allerede ved 2 mnd alder når jeg amma. Da var det utslett som ligna på elveblest, oppkast og diare. Så tror nok at barna kan reagere forskjellig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis melk i middag går greit, men han reagerer på grøten, er det vel mest logisk å tro at det er noe annet i grøten han reagerer på? Hvilke grøter er det du har gitt? Både den som går dårlig og den uten melk. 

Anonymkode: afb97...1df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...