Gå til innhold

Trenger tips om farger!

Lassie

Anbefalte innlegg

Saken er den, vi har tenkt å male litt greier som vi har her. En bokhylle, en romdeler og en CD-hylle + TVbenken. Alt dette er nå i lys bøk, men vi skal male det etterhvert. Vi har bare visse problemer med å finne ut hva slags farge vi skal ha. Vi vil ha det stilrent, så vi skal ha samme farge på alle tingene.

Sånn vi har det her, så er veggene i Caffe Latte, altså veldig lyse vegger. Sofaen er stor og svart. Det vi har til nå er stort sett vegger i lyst og inventar i mørkt. Gardinene våre er svarte med lyse rundinger på. Så vi har veldig mye kontrasten mørke ting mot lys vegg. Vi tenkte først på å male de tingene jeg nevnte ovenfor i mørkt også, men etter mer tenking så har vi funnet ut at det kan bli veldig mørkt her da. Selv om veggene er lyse så kan det fort bli litt for mørkt her med alle disse store tingene i mørke farger også. Derfor har vi kommet fram til at vi vil ha en farge som er i litt kontrast til det andre.

Men hvilken farge skal vi velge??

Vi vil ha det stilrent, og det eneste vi vet er at vi vil ikke ha noen blåfarge. Ellers er vi ganske åpne for farger. Er det noen som har noen tips eller ideer til hvilke farger vi skal velge?

Glemte forresten å skrive at vi har en spisestue som står i stua, den har metallben på både bord og stoler, med glassplate på bordet og svart skinn på stolene. Sofaen er også svart skinn.

Tips, anyone? Tar imot alle tips med åpne armer!!

Gjerne linker til noen nettsider der vi kan se fargene dere foreslår også, om dere finner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

jeg ville malt alt i hvitt. siden du har mye mørke ting (feks sofa) tror jeg det ville sett litt rotete ut med flere mørke møbler. du ville ha en stilren stue, og plasserer du mange mørke store gjenstander rundt i et rom, vil man legge merke til ulik høyde,ulik størrelse og fasong ganske godt. uansett hvilken farge du vil male møblene i, må de grunnes, så grunn de med en hvitfarge (malingsbutikken kan godt blande i litt farge i grunninga) når de er ferdig-grunna er det bare å sette de i stua, og se om det blir bra. Vil du da heller ha en mørkere farge, er det jo bare å fortsette å male med en mørkere maling. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ifølge en artikkel jeg fant, skal alle disse nettstedene ha "fargevelgehjelp" :

www.jotun.no

www.flugger.no

www.dyrup.no

www.scanox.no

www.nordsjø.no

www.beckers.no

De gangene jeg har vært i tvil, har jeg spurt om råd der jeg kjøper maling. Er man heldig, får man god hjelp mht fargevalg og hva som passer sammen av de som jobber der. Det er ofte vanskelig å se selv utfra de små firkant-prøvene (viser ofte ikke realistisk farge).

hvite møbler kan jo ikke bli feil i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lassie ik innl

Takk for svar.

Det eneste jeg vet, er at hvite møbler vil jeg ikke ha :wink: Jeg synes hvitt er kjedelig, og ikke minst synes jeg ikke det blir så fint til veggene her. Da vil jeg heller ha den fargen som er på møblene nå.

Jeg skal på malerbutikk i morgen og spørre om råd der, så kanskje de har noen gode tips.

Men ellers takk for tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du ikke vil ha hvitt drister jeg meg likevel til å foreslå fargen latte.

Vi har denne på kjøkkeninnredningen, mens veggene er cafe latte. de passer kjempegodt sammen, og latte-fargen er ikke helt hvit heller siden det er noe gult i den.

husker ikke hvor vi fant fargen, men den var ved siden av cafe latte i et fargekart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Rødt er jo en klassiker, og vil nok passe fint inn i interiøret forøvrig. Problemet er at den kan fort bli dominerende, og kanskje man blir lei etter noen år?

En annen farge som er veldig in nå er jo grønt. Du kan finne mange flotte nyaner av grønt og kombinert med planter er det jo veldig flott.

Jeg tror valg av farge avhenger veldig av hvor lenge du kan tenke deg å beholde møblene. Er dette møbler du har planer om å beholde ti år til og ikke ønsker å male igjen, bør du gå for en tidløs og klassisk farge. Lyse beige og hvittoner er jo da greie. Ønsker du et sprekere interiør og ikke haar noe imot å male igjen når du blir lei, kan du velge fritt. Jotun Lady har et fargekart med fire grunnfargeskalaer, og i ildskalaen er mange kule og skikkelig friske farger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville malt dem knallrøde :wink:

Det blir en fin kontrast til svart og lyst tre.

Men det kommer jo an på hvor glad man er i knallrødt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onyx og Lea; vi har tenkt på en sprek farge. Vi har som sagt en del lyse og mørke kontraster i de større tingene, men vi har en del detaljer som er røde her. F.eks. sofaputer, spisebrikker på spisebordet, o.l. Så kanskje det hadde blitt kult med noe rødt?

Vi har ikke noe imot å måtte male om når vi blir lei eller bytte ut etterhvert. Dette er ikke de dyreste møblene i klassen for å si det sånn - vi kjøpte billigere pga tanken på å male dem.

Jeg falt litt for ideen med rødt. Om ikke signalrødt, så kanskje en litt dyp rødfarge, om enn ikke så mørkt som vinrød, men en mellomting...

Hmm.. Denne må jeg tenke litt på!

Takk for mange fine tips!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Bridezillah-killah~

Jeg tenkte også umiddelbart på en spennende rødfarge. Et annet alternativ er å male disse møblene i samme farge som listverket i rommet, og velge en farge som harmonerer med veggfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Lady nr. 2361 energi er en dyprød farge, men ikke signalrød. Ser utrolig flott ut på fargekartet.

Når det kommer til malingen så vær nøye med grunnarbeidet etc. Da får du en finere overflate. I tillegg vil jeg anbefale å bruke oljemaling eller lakk (bengalakk) for en blankere overflate som er slitesterk. Vannbasert maling blir fortere matt, samt at den er vanskeligere å få pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Jeg har skrevet maling, men jeg mener selvfølgelig beis. :oops: Sorry om jeg forvirrer noen. Er ikke veldig dreven på dette.. hehe

Den Lady fargen, er den kun i maling eller er den i beis også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest onyx, i.i.

Er det heltre ubehandlet bøk du har? Vet ikke om den rødfargen finnes som beis. Du er sikkert klar over at beis ikke er heldekkende og det er utrolig vanskelig å få et jevnt og pent resultat? Som oftes blir resultatet skjoldete, samt at overflaten bør lakkes etterpå.

Jeg malte en heltre kommode med bengalakk (2 strøk) og fikk en jevn og fine farge med litt trestruktur. Ett strøk til ville gitt en heldekkende lakkflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren
Onyx og Lea; vi har tenkt på en sprek farge. Vi har som sagt en del lyse og mørke kontraster i de større tingene, men vi har en del detaljer som er røde her. F.eks. sofaputer, spisebrikker på spisebordet, o.l. Så kanskje det hadde blitt kult med noe rødt?

Nå er det jo in å male en vegg i sterk farge feks rød og ha resten av veggene i rommet lyse.

Kanskje et tips til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å foreslå latte eller hvit, men du ønsker noe friskere? Rødt var jo ikke noe dumt forslag!

Skal du male, vil jeg bare anbefale deg å gjøre et godt grunnarbeid; sparkle, pusse og grunne. Og så ville jeg ha valgt å bruke en liten rulle i steden for pensel, så får du en mye jevnere og finere overflate!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den energi fargen er kun en malingsfarge-ikke en beis..

finnes da noen rød-farger i beis også da..

når det gjelder latte fargen er det den samme som lys antikk (latte er fra butinox, mens lys antikk er en jotun farge).. er en lys farge, veggen ser egentlig helt hvit ut den med den fargen på.. (dersom man ikke har en ordenlig hvit farge ved siden av da.. da ser den jo ikke hvit ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...