Gå til innhold

Kutte ut sosiale medier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som har kutta ut sosiale medier? Jeg kjenner jeg bruker aaaaalt for mye tid på mobilen. Og det meste er scrolling på Facebook og Instagram. Og der er jo prosenten reklame så høy at det egentlig er lite jeg _egentlig_ vil se, så det er helt idiotisk å bruke tid på dette. 

Men. Jeg har en hobby hvor jeg får mye info og kunnskao på Facebook og hvor jeg henter inspirasjon på nett/insta/Pinterest. I tillegg er all info om ulike arrangementer jeg er interessert i på Facebook. Så jeg føler på en måte at det er kjekt å ha, samtidig som det er 90% waste. Jeg merker også at jeg blir mer og mer påvirket av reklame, spesielt angående hobbyen min, som kan bli dyr om jeg hiver meg på alle gode tilbud og fristelser. 

Så, hva gjør jeg? Hva har du gjort? Reklamen får man jo ikke bort! Og de fleste stedene med arrangementer har ikke nyhetsbrev på mail lenger. Og om de har er f.eks konsertbillettene revet bort fordi arrangementet vises på Facebook først slik at folk hiver seg rundt! 

Kjenner jeg må logge meg av denne dritten, men vil ikke gå glipp av tingene jeg interesserer meg for.

Anonymkode: 57689...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg slettet Facebook for mange år siden. Jeg er 28 år. Trenger du virkelig de siste 10 prosentene? 

Anonymkode: 42359...16c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slettet Facebook for mange år siden. Jeg er 28 år. Trenger du virkelig de siste 10 prosentene? 

Hvordan får du info om arrangementeter og lignende som du kan tenke deg å bli med på? Det er igrunnen det jeg kommer til å savne mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du info om arrangementeter og lignende som du kan tenke deg å bli med på? Det er igrunnen det jeg kommer til å savne mest.

Vet ikke hva slags hobby du driver med men har ikke den klubben noen nettside der de legger ut info? Går alt gjennom FB? Er FB-siden deres åpen så du kan se den uten å logge inn?

Anonymkode: 57255...b86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva slags hobby du driver med men har ikke den klubben noen nettside der de legger ut info? Går alt gjennom FB? Er FB-siden deres åpen så du kan se den uten å logge inn?

Anonymkode: 57255...b86

Det er en kreativ hobby hvor man deler det man har laget, tips til hvordan gjøre ting teknisk, kurs og andre erfaringer. Så jeg får veldig mye info der og siden jeg er nybegynner lærer jeg også mye. Det finnes altså ikke noen egen klubb eller forening med nettside. Jeg har ikke sjekket om sidene er åpne, men det kan jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regulere bruken, trenger ikke kutte sosiale medier helt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg slettet faktisk i natt. Men jeg sletter bare Instagram og vsco, Facebook og Snapchat er noe jeg har bruk for for å ha kontakt med familien og venner. Instagram slettet jeg fordi jeg ofte går inn der, ser masse pene tynne jenter som har den og den stilen, den og den tatoveringen, hårfarge blabla som jeg sammenligner meg med. Og at jeg brukte myyyye tid innpå der, var aldri noe spesielt jeg skulle men var alltid på insta og søkte meg ihjel fordi jeg kjedet meg. Samme med vsco; sammenligner meg med andre. Også det at jeg føler press på at jeg også må legge ut fine bilder, legge ut av meg og kjæresten for å vise at vi har det bra, men jeg er så lei av det.

Så i natt når jeg ikke fikk sove, var jeg på Facebook og leste KG og litt sånn - så var jeg på vei til Instagram men så bare nei det hadde jeg visst ikke, og da la jeg fra meg mobilen og sovna🤩 Så hadde jeg vært deg hadde jeg slettet Instagram men beholdt facebook 🙂

Anonymkode: 708d8...d49

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.3.2019 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har kutta ut sosiale medier? Jeg kjenner jeg bruker aaaaalt for mye tid på mobilen. Og det meste er scrolling på Facebook og Instagram. Og der er jo prosenten reklame så høy at det egentlig er lite jeg _egentlig_ vil se, så det er helt idiotisk å bruke tid på dette. 

Men. Jeg har en hobby hvor jeg får mye info og kunnskao på Facebook og hvor jeg henter inspirasjon på nett/insta/Pinterest. I tillegg er all info om ulike arrangementer jeg er interessert i på Facebook. Så jeg føler på en måte at det er kjekt å ha, samtidig som det er 90% waste. Jeg merker også at jeg blir mer og mer påvirket av reklame, spesielt angående hobbyen min, som kan bli dyr om jeg hiver meg på alle gode tilbud og fristelser. 

Så, hva gjør jeg? Hva har du gjort? Reklamen får man jo ikke bort! Og de fleste stedene med arrangementer har ikke nyhetsbrev på mail lenger. Og om de har er f.eks konsertbillettene revet bort fordi arrangementet vises på Facebook først slik at folk hiver seg rundt! 

Kjenner jeg må logge meg av denne dritten, men vil ikke gå glipp av tingene jeg interesserer meg for.

Jeg har kuttet ut både Fb, insta, snap, tumblr, messenger osv. Har pinterest på pc for å få ideer til ting. Går ikke glipp av noe,  livet er bare bedre uten det maset.  Få det bort fra mobilen og prøv en måned uten. Tenk på hvor mye tid du bruker på helt uviktige og bortkastete ting. 

Anonymkode: e5d64...9a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slettet fb for mange år siden, men reg meg igjen pga alle andre er der. Trenger det virkelig ikke, er sjelden pålogget, men har profil. Kunne gjerne gjort det samme igjen kjenner jeg. Jeg skulle faktisk ønske det ble slutt på det meste av sosiale medier, at det snudde helt om og at folk begynte å besøke hverandre igjen og at det ble en slutt på all falskhet og hovmod. En negativ utvikling, absolutt. Jeg tror at all sosial media gjør at menneskene blir mer og mer innadvendt, usosial, angstfulle, grublende, ensomme osv. 

Anonymkode: 24546...62d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kuttet face, har bruker og går innpå et par ganger i mnd, hvis jeg har fått varsel om et arrangement eller vil sjekke åpningstider på utesteder.

Går innpå snap 1 gang i uken, er dritkjedelig så ser ikke en gang filmene jeg får ferdig, trykker de vekk etter 1 sek. 

Bruker messenger og pinterest daglig, og instagram til jobb rundt annenhver dag. Det viktigste for å kutte er å finne på ting I STEDET. Fylle det tomrommet. Jeg har fyllt det med håndarbeid, sende melding til venn eller familie der vi legger planer om å finne på noe, baking etc.

Anonymkode: 8739d...499

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har face som jeg sjekker 1-2ganger i uka. Bruker messenger hver dag. Snap og insta sjekkes kanskje én gang om dagen. 

Hvis det er noe events jeg må bli med på, så blir jeg alltid purret på av venner siden jeg ikke sjekker some så ofte.

Anonymkode: 8e391...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut sosiale medier da jeg flyttet til utlandet, fordi jeg ikke hadde bruk for dem i det landet. Dessuten tok det alt for mye tid og jeg følte også at jeg kastet bort tid.
Jeg fikk høre av venner og familie hvor egoistisk jeg var. Det virker altså som om det er forventet at man ikke bare skal ha sosiale medier, men at man også må være aktiv, og at noen kan bli sure hvis man ikke får hurtig svar på Facebook eller Snapchat.

Det beste hadde vært hvis du kunne begrense bruken, hvis du klarer det. Følg med på alt angående hobbyen din, men ikke slit deg ut med å publisere bilder for å vise deg frem og fortelle hvor vellykket du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 8.28, AnonymBruker skrev:

Inspirerende!! Jeg kan tenke meg at du fikk det mye bedre etter du slettet Facebook, for det er ingen nødvendighet. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...