Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nå sakt opp jobben min fordi jeg skal flytte til en anna plass. Jeg har 3 månder oppsigelse men har også 5 uker med ferie igjen, jeg trodde jo man kunne putte de 5 ukene i oppsigelsen sinn, men sjefen min sier at det ikke går. 

Noen som veit om man kan legge de 5 ukene i oppsigelsen eller ikke. Noen andre jeg har snakka med på jobben sier at man kan det så er litt forvirret for og si det sånn.

Anonymkode: a414b...722

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å ta ut ferie i oppsigelsestiden men arbeidsgiver må godkjenne all ferie. 

Anonymkode: 9bf0f...411

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er veldig rart at sjefen min sier det ikke er lov. Vi er jo også i en situasjon der vi skal nedbemanne folk på jobben fordi kommunen skal spare penger. Så ho mente at sånn situasjonen var på jobb nå så gjekk deg ikke Ann at jeg tok ut ferien min under denne tiden men de ville heller betale meg for feri ukene.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er veldig rart at sjefen min sier det ikke er lov. Vi er jo også i en situasjon der vi skal nedbemanne folk på jobben fordi kommunen skal spare penger. Så ho mente at sånn situasjonen var på jobb nå så gjekk deg ikke Ann at jeg tok ut ferien min under denne tiden men de ville heller betale meg for feri ukene.

Du har ikke krav på dette, så det er opp til arbeidsgiver. 

http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7M7JAB&resource=TVAD-7LXBN7

AnonymBruker
Skrevet

jeg trodde dette var en gulbit for de siden de skal nedbemanne og spare penger der jeg jobber. Der jeg jobber så skal de kutte ned på oss ansatte så skjønner da ikke hvorfor dette skal være så vanskelig 😕

AnonymBruker
Skrevet

Det heter sagt opp.

Anonymkode: 98e3a...ccb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

jeg har dysleksi så det og fortelle meg hvordan ord skrives er ikke hva dette innlegget handler om. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er opp til sjefen å bestemme. ifølge lover og regler kan oppsigelsestiden forlenges tilnærmet dersom man bruker sykedager eller feriedager i oppsigelsestiden. Men noen sjefer ser mellom fingrene på dette, noen lar deg gå tidligere dersom de får dekket opp vaktene dine osv, men du har altså ingen krav på dette:)

Anonymkode: 3dfa4...a14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange takk for at dere tok dere tid til og svare meg :) Da har jeg fått svar på det jeg lurte på :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan la være å ta ferien. Og da heller få pengene. Du vil da også få rett på LITT ferie på en ny arbeidsplass. Så lenge du ikke har tatt ut ferie på den gamle. 

Anonymkode: 60bfd...593

Skrevet
(4) (Rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestid)

Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september.

Ferieloven gir som vanlig svar - arbeidstaker kan kreve ferie hvis det ikke er mulig å avvikle 3 uker ferie i perioden 1. mai til 30. september. Om man har sagt opp nå så er jo ikke det noe problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...