Thomasine Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Strever med den jævla vekten...:( Stresser også...og det hjelper ikke akkurat på det hele.. Hva er viktigst/lønner seg å passe på i første omgang? At jeg ikke overstiger 1200 kalorier pr. dag (bruker MyFitnessPal) eller at makroinndelingen er korrekte? (Karbo/fett/proteiner)
TomHm Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 For og gå ned i vekt så er det kalorier. Men generelt burde du holde deg på værtfall 40g fett og 1g+ protein per kg du veier. 1
Thomasine Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2019 2 minutter siden, TomHm skrev: For og gå ned i vekt så er det kalorier. Men generelt burde du holde deg på værtfall 40g fett og 1g+ protein per kg du veier. Ok. Takk Kan du anbefale makroene i prosent? Har etter anbefaling innstilt på: Fett 30% Karbohydrater 35% Proteiner 30%
TomHm Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 1 minutt siden, Thomasine skrev: Ok. Takk Kan du anbefale makroene i prosent? Har etter anbefaling innstilt på: Fett 30% Karbohydrater 35% Proteiner 30% Det ser veldig bra ut. Viss du trener og ønsker optimalisering kan du gjerne ha ekstra karbo på treningsdager og minst mulig på hvile dager
Thomasine Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2019 3 minutter siden, TomHm skrev: Det ser veldig bra ut. Viss du trener og ønsker optimalisering kan du gjerne ha ekstra karbo på treningsdager og minst mulig på hvile dager Takk! Da konsentrerer jeg meg om å holde meg innenfor kalorigrensa i førsteomgang. Har levd på kaloriunderskudd i flere år nå og sliter litt med å få i meg nok kalorier (ser ikke sånn ut, men...;) ). Hva er best å fylle opp med? Karbohydrater, fett eller proteiner?
TomHm Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 1 minutt siden, Thomasine skrev: Takk! Da konsentrerer jeg meg om å holde meg innenfor kalorigrensa i førsteomgang. Har levd på kaloriunderskudd i flere år nå og sliter litt med å få i meg nok kalorier (ser ikke sånn ut, men...;) ). Hva er best å fylle opp med? Karbohydrater, fett eller proteiner? Viss du skal legge på deg så bruk raske karbohydrater, feks hvit ris dette pga det gir liten metthetsfølelse og økt insulin. Generelt kan man se litt på det sånn her: Karb = Energi / Fett = Lager hormoner / Protein = Muskler og forbrenning.
Inwe Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 1200? Hvorfor så lavt? En kalori er ikke en kalori, men det er endel å sette seg inn i. Det enkleste er å passe på kaloriene. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Skrevet 2. mars 2019 Begge deler. Som den kliniske ernæringsfysiolog sa til oss: proteiner er satt (0,8-1,2 g/kg) ved målvakt, fett også (opptil 30% av kalorimålet ved normalkost), og så er det bare å fylle på med karbohydrater til du når kalorimålet. Anonymkode: 1ea6c...af1
Pierre Gynt Skrevet 2. mars 2019 #9 Skrevet 2. mars 2019 7 timer siden, TomHm skrev: Generelt kan man se litt på det sånn her: Karb = Energi / Fett = Lager hormoner / Protein = Muskler og forbrenning. Dette blir jo veldig upresist da, Tom. Fett er en viktig energikilde; protein også. På hvilken måte er protein lik forbrenning? TS: du vil få mye forskjellig råd her. Noen sverger til lavkarbo f.eks. og de vil naturligvis råde deg til å kutte karbohydrater betraktelig. Det er ikke nødvendigvis dumt. Det spørs veldig på deg. Det er en veldig enkel måte å klare seg med de kaloriene man har i budsjettet sitt, pga. redusert sultfølelse. Men kaloriinntaket er uansett det aller viktigste. En kalori er en kalori, akkurat som at en meter er en meter. Hvis du trener styrke, vil jeg råde deg til å ligge et sted mellom 1,2-1,8 g proteiner pr. kg. kroppsvekt, og så eksperimentere med karbo/fett-fordeling for å finne noe som passer deg.
stan Skrevet 2. mars 2019 #10 Skrevet 2. mars 2019 Anbefalt er at 1/2 energien kommer fra karbohydrater , 1/3 fra fett og resten proteiner. Fettet bør være umettet og karbohydrater polysakkarider.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #11 Skrevet 2. mars 2019 9 timer siden, Thomasine skrev: Ok. Takk Kan du anbefale makroene i prosent? Har etter anbefaling innstilt på: Fett 30% Karbohydrater 35% Proteiner 30% Dette er jo bare 95 % av et komplett kosthold. Anbefaler at du har 40 % proteiner og resten karbohydrater og fett Og gå opp i kalorier, 1200 kalorier er ingenting og det vil bare føre til at kroppen din hater det og vil gjøre alt den kan for å få opp kaloriforbruket... Anonymkode: 3a40b...e58 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 Jeg har hvertfall gått ned masse bare ved å ligge i kaloriunderskudd. Har ikke tenkt på makro. Anonymkode: ece10...b34
TomHm Skrevet 2. mars 2019 #13 Skrevet 2. mars 2019 (endret) 2 timer siden, Purt Gull skrev: Dette blir jo veldig upresist da, Tom. Fett er en viktig energikilde; protein også. På hvilken måte er protein lik forbrenning? TS: du vil få mye forskjellig råd her. Noen sverger til lavkarbo f.eks. og de vil naturligvis råde deg til å kutte karbohydrater betraktelig. Det er ikke nødvendigvis dumt. Det spørs veldig på deg. Det er en veldig enkel måte å klare seg med de kaloriene man har i budsjettet sitt, pga. redusert sultfølelse. Men kaloriinntaket er uansett det aller viktigste. En kalori er en kalori, akkurat som at en meter er en meter. Hvis du trener styrke, vil jeg råde deg til å ligge et sted mellom 1,2-1,8 g proteiner pr. kg. kroppsvekt, og så eksperimentere med karbo/fett-fordeling for å finne noe som passer deg. Ja, men de grunnene jeg nevnte er som regel de som det blir lagt mest vekt på når man teller makroer, selvom det finnes mange flere komponenter. Protein krever mest energi for og bryte ned, derfor kan man se på det som at det har en positiv effekt på forbrenning. Endret 2. mars 2019 av TomHm
Thomasine Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2019 Når jeg skriver inn hva jeg vil ned og hvor raskt får jeg 1200 kalorier av MyFitnessPal. Og det er vanskelig å få i seg det og... Jeg har lavt stoffskifte og hørte en gang at for lite karbohydrater ikke er bra da, derfor har jeg satset på disse makroer: Karbo - 35 % Fett 30 % Proteiner 35% Skrev feil tidligere her. Tar gjerne i mot tips rundt det om noen har. Jeg liker og lever etter lavkarbo-prinsippet, sliter litt med for mye fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå