Gå til innhold

Når barnet er 12 år, og basically skal kunne bestemme selv hvor det vil bo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man fram for å informere barnet om denne rettigheten, uten at det kan oppfattes som manipulering på noe vis? 

Er det greit å si det og tilby barnet å flytte? Jeg regner med at i mange tilfeller så er ikke foreldrene helt enige om bosted, feks når barnet bor hos mor og far ønsker hovedomsorgen, hvordan er det i så fall anbefalt å gå fram ovenfor barnet? 

Anonymkode: e0d9e...a10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I våre dager så er vel de fleste velinformerte om sine rettigheter. Mener å huske at dette var noe vi pratet om på skolen da jeg gikk i 6.klasse og dette var i 1996 så ser jo for meg at de er kommet lenger idag.

Anonymkode: d6e96...172

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ganske enkelt; «ifølge lover og regler kan man når man har fylt 12 år bestemme selv, eller i det minste bli hørt ang hvor man selv ønsker å bo». 

Sånn har jeg sagt det til mine når det har vært spørsmål. (10 og 11,5 år) 

Anonymkode: 9a925...ef1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min er godt orientert om dette da det opplystes om det på fvk møtene hen var med på og hen snakker ofte om det så forhåpentligvis er det ikke lenge før det skjer en endring i bosituasjon. 

Anonymkode: f3f30...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Det et forskjell på å bestemme selv, og bli hørt. 

Anonymkode: 00966...f05

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min er godt orientert om dette da det opplystes om det på fvk møtene hen var med på og hen snakker ofte om det så forhåpentligvis er det ikke lenge før det skjer en endring i bosituasjon. 

Hen?

Anonymkode: a50c1...1dd

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hen?

Anonymkode: a50c1...1dd

Ja.

Det betyr person. Menneske. Barn.

Uavhengig av kjønn.

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 4
Skrevet

"Jeg er så uendelig glad i deg, og det er så godt at du bor her. Du er 12 år, og jeg vil du skal vite at du har rett på å bo hos den forelder du vil. Du er så ønsket og elsket. Mamma og pappa vil ditt beste. Både mamma og pappa vil ha deg hos seg, men vi vil også forstå deg og hva du velger, vi ønsker ditt beste for at du skal ha det godt"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet er fornøyd, trenger man da å informere? Om det er snakk om 50/50 bør selvsagt barnet få rett til å velge et fast hjem slik vanlige mennesker har.

Anonymkode: 42f76...6a7

• Liker 2
Gjest mimoe
Skrevet

Synes ikke en 12 åring er gammel nok til å bestemme dette. Hørt ja, bestemme nei.

Her feks har pappan samvær annehver helg og en dag i uka. Ingen oppfølging med lekser, dårlig fokus på hygiene, ingen eller veldig usunne matpakker, frie leggetider, manglende medisinering, fri spilletid, fritt mat/godterivalg osv. 

Selvfølgelig er det gøy å bo hos noen uten grenser, men det er jo ikke forsvarlig...

AnonymBruker
Skrevet

en 12 åring har rett til og bli hørt og det skal tas med i betraktning under en avgjørelse. det betyr ikke at barnet bestemmer. Det er de voksne som bestommer og tar avgjørelsen om bosted. min sønn blir 12 år neste år og kommer han og sier at han vil bo hos sin far kommer jeg ril og si nei pga far sine omgivelser. jeg mener det beste for barnet er å bli skjermet for disse omgivelsene og det vil nok et rettssystem også mene. 

jeg husker jeg ønsket å bo hos min far og grein og maste da jeg var 12 år. men jeg kunne ikke det pga han jobbet i i Nordsjøen og var borte på turnus. enkelt og greit. barn har rett til og bli hørt og si sin mening. ikke bestemme. alt for unge til det. 

Anonymkode: 383f2...ea7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke bestemme selv når de er 12, men meningen deres skal tillegges stor vekt. Det er stor forskjell. Hvis den med hovedomsorgen likevel sier nei til flytting må det en rettssak til, så ikke tilby barnet å flytte uten å vite om det faktisk er en mulighet.

Anonymkode: 89b92...3cd

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, mimoe skrev:

Synes ikke en 12 åring er gammel nok til å bestemme dette. Hørt ja, bestemme nei.

Her feks har pappan samvær annehver helg og en dag i uka. Ingen oppfølging med lekser, dårlig fokus på hygiene, ingen eller veldig usunne matpakker, frie leggetider, manglende medisinering, fri spilletid, fritt mat/godterivalg osv. 

Selvfølgelig er det gøy å bo hos noen uten grenser, men det er jo ikke forsvarlig...

Enig.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verdaling?

AnonymBruker
Skrevet

Basically?

Anonymkode: 6f4a8...93e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, mimoe skrev:

Her er det motsatt, all den dårlige oppfølgningen er hos bostedsforeldre og barnet er klar for flytt men bostedsforeldre nekter.

Så da hjelper det veldig på at barnets mening skal veie tungt i situasjon. 

Skrevet
5 timer siden, exictence skrev:

Både mamma og pappa vil ha deg hos seg, men vi vil også forstå deg og hva du velger

Det blir litt pirking, men dette høres ut som en formulering som gir dårlig samvittighet. "Vi vil ha deg hos hver av oss, men en av oss vil ikke få viljen vår" på en måte. Prøve å formulere det litt mer forsiktig så man ikke legger alt ansvar over på barnet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...