Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en vase med en blomsterbukett stående en stund, nå er det biter med grønske eller hva det er inni vasen, hvordan fjerne dette?

AnonymBruker
Skrevet

kaldt vann og klorin, flere ganger, skyll godt

Anonymkode: c947c...e89

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er vasen? Kommer du til med kost e.l. er det bare å skrubbe bort. Ikke noe hokus pokus. Så kan du sikkert skylle med litt klorin i vannet etterpå for å ta knekken på evt. usynlige rester, men å gå på med mange klorinvann burde være helt unødvendig.

Anonymkode: e26b1...040

Skrevet

Jeg tar eddik og vann nedi, og lar stå en stund

Skrevet

Bruker flaskebørste til å vaske vaser🙂

Skrevet

Jeg pleier å ha et par spiseskjeer bakepulver oppi vasen og heller over lunkent vann. Dette lar jeg stå en stund. Hvis du får en flaskekost nedi, bruk den til å vaske vekk flekkene før du heller ut vann-/bakepulverblandingen.

NB: blandingen kan bruse en hel del, så jeg setter vasen oppi oppvaskkummen så det ikke blir så mye søl. 

Samme blanding bruker jeg for øvrig også oppi kaffekanner og termoser, og det løser opp kaffe- og te-belegg som bare det! :) 

Skrevet

Maskinoppvaskmiddel og varmt vann, la stå en halvtime.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vox_populi said:

Maskinoppvaskmiddel og varmt vann, la stå en halvtime.

Natta over, vil jeg si.

Anonymkode: 9ffbf...dee

AnonymBruker
Skrevet

Litt klorin i vasen dreper bakterier så vasen blir gullende ren til neste bukett blomster. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt klorin i vasen dreper bakterier så vasen blir gullende ren til neste bukett blomster. 

Det grønne i vasen er ikke bakterier. Det som trengs er vask med vaskemiddel, ikke desinfeksjon.

Anonymkode: eab41...68c

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det grønne i vasen er ikke bakterier. Det som trengs er vask med vaskemiddel, ikke desinfeksjon.

Men samtidig er klorin veldig effektiv til å fjerne det grønne i vasen. Så fyller jeg zalovann i vasen etterpå, skyller godt og har en gullende ren vase til neste bukett. Du gjør som du vil. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men samtidig er klorin veldig effektiv til å fjerne det grønne i vasen. Så fyller jeg zalovann i vasen etterpå, skyller godt og har en gullende ren vase til neste bukett. Du gjør som du vil. 

Ja, klorin dreper ikke bare bakterier, men alger også. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, klorin dreper ikke bare bakterier, men alger også.

I stedet for bare å fjerne ugraset i blomsterbedet kan en forsåvidt først drepe det med glyfosat (Roundup). Men er det nødvendig å bruke slike kjemikalier? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I stedet for bare å fjerne ugraset i blomsterbedet kan en forsåvidt først drepe det med glyfosat (Roundup). Men er det nødvendig å bruke slike kjemikalier? 

Noen ganger er slike drastiske virkemidler vanskelige å unngå.

Anonymkode: 9ffbf...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg faktisk anbefalt TS å skrubbe bort skiten, da. At klorin dreper alger i tillegg til bakterier er en ren faktaopplysning, ikke en anbefaling. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg faktisk anbefalt TS å skrubbe bort skiten, da. At klorin dreper alger i tillegg til bakterier er en ren faktaopplysning, ikke en anbefaling. 

Skrubbe bort er ok i vide vaser, men jeg har endel smale som jeg ikke får skrubbet, selv med flaskekost. Den tar ikke alt. Da er klorin ypperlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...