AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #1 Skrevet 1. mars 2019 Er det noen som har vært i Mongolia og kan fortelle litt om oppholdet der? Har veldig lyst til å ta en tur dit, men klarer ikke å finne noe særlig med informasjon om dette landet som turistland samt kulturen. F eks, på hvilket tidspunkt på året er det best å reise? Anonymkode: 7994b...d1e
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #2 Skrevet 1. mars 2019 Nei, men når du skrev dette, kom jeg til å tenke på denne kvinnen: https://www.tv2.no/a/4003822/ Anonymkode: f8eed...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #3 Skrevet 1. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men når du skrev dette, kom jeg til å tenke på denne kvinnen: https://www.tv2.no/a/4003822/ Anonymkode: f8eed...6ff Hæ? Hva har det med en familieferie i Mongolia å gjøre???? Anonymkode: 7994b...d1e
Gjest Albbas Skrevet 1. mars 2019 #4 Skrevet 1. mars 2019 Ja, har vært der. Bestilte to ukers tur gjennom et av mange mongolske reisebyrå, hadde da sjåfør og guide i to uker og kjørte fra ger-camp til ger-camp (ger er disse "teltene" de har. Noen camper er enkle, andre mer luksuriøse). Dette var gruppereise, men gruppa jeg reiste med var liten. Fantastisk tur! Det er veldig turistvennlig, og guiden kunne bare spørre random nomadefamilier om vi fikk komme på besøk, og de sa alltid ja. Man må jo nesten ha guide og sjåfør med skikkelig bil hvis man skal reise litt rundt, siden det er en del ørken, store avstander og ikke akkurat tilrettelagt for kollektivtrafikk. befolkningsmessig er det et lite land. Folk er veldig vennlige. Jeg dro alene som kvinne og var noen netter i hovedstaden, det føltes også helt trygt. Gjentar det mer enn gjerne. Reiser man via Moskva er det ikke så altfor lang reise heller, egentlig. Kan fint tenke meg å reise tilbake med mannen og barna mine når barna er store nok til å holde ut med en del bilkjøring.
Gjest Albbas Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 Ooog @Tanuki, er det ikke du som har litt erfaring med dette landet også? Jeg kan slette hvis du ikke vil ha det stående.
Honey Dew Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Albbas skrev: Ja, har vært der. Bestilte to ukers tur gjennom et av mange mongolske reisebyrå, hadde da sjåfør og guide i to uker og kjørte fra ger-camp til ger-camp (ger er disse "teltene" de har. Noen camper er enkle, andre mer luksuriøse). Dette var gruppereise, men gruppa jeg reiste med var liten. Fantastisk tur! Det er veldig turistvennlig, og guiden kunne bare spørre random nomadefamilier om vi fikk komme på besøk, og de sa alltid ja. Man må jo nesten ha guide og sjåfør med skikkelig bil hvis man skal reise litt rundt, siden det er en del ørken, store avstander og ikke akkurat tilrettelagt for kollektivtrafikk. befolkningsmessig er det et lite land. Folk er veldig vennlige. Jeg dro alene som kvinne og var noen netter i hovedstaden, det føltes også helt trygt. Gjentar det mer enn gjerne. Reiser man via Moskva er det ikke så altfor lang reise heller, egentlig. Kan fint tenke meg å reise tilbake med mannen og barna mine når barna er store nok til å holde ut med en del bilkjøring. Vi tenkte å ta oss en skikkelig fototur til Mongolia for å forsøke å fange alle stemningene og fargene, men vi skal jo også feriere selvsagt. Har du noen gode hotell og spisesteder å anbefale? Vi tenkte å begynne i hovedstaden og så forflytte oss utover.
Honey Dew Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 Oi, jaja, da var den anonyme brukeren avslørt 😄
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #8 Skrevet 1. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Hva har det med en familieferie i Mongolia å gjøre???? Anonymkode: 7994b...d1e Beklager, trodde det var tv-programmet som fulgte med øverst, men ser nå at det bare var et bilde. I tv-programmet fikk man se masse naturbilder og slikt fra Mongolia, sammen med livet til denne norsk-mongolske familien. Tenkte på det fra naturen osv kunne være interessant for deg å se, men det fulgte altså ikke med. Anonymkode: f8eed...6ff
Honey Dew Skrevet 1. mars 2019 #9 Skrevet 1. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, trodde det var tv-programmet som fulgte med øverst, men ser nå at det bare var et bilde. I tv-programmet fikk man se masse naturbilder og slikt fra Mongolia, sammen med livet til denne norsk-mongolske familien. Tenkte på det fra naturen osv kunne være interessant for deg å se, men det fulgte altså ikke med. Anonymkode: f8eed...6ff Åja. Jeg misforstod og trodde du mente at jeg var på tur for å få meg en ektemann
Gjest Albbas Skrevet 1. mars 2019 #10 Skrevet 1. mars 2019 11 minutter siden, Honey Dew said: Vi tenkte å ta oss en skikkelig fototur til Mongolia for å forsøke å fange alle stemningene og fargene, men vi skal jo også feriere selvsagt. Har du noen gode hotell og spisesteder å anbefale? Vi tenkte å begynne i hovedstaden og så forflytte oss utover. Nei det er 8 år siden jeg var der, så tror nok anbefalingene kan være utdaterte. Mongolian barbecue er jo et must, altså finne en restaurant hvor du plukker maten du vil ha og ser på at de griller den. Som fototur er Mongolia supert!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #11 Skrevet 1. mars 2019 Ta en titt på denne siden, Karin og Coen har vært på veien siden 2003 og har reist rundt hele verden i en gammel Toyota Land Cruiser. Det er forresten mye bra lesing og bra bilder på den siden, fint hvis man liker å lese om reising.: https://landcruisingadventure.com/in-mongolia/ Anonymkode: a63eb...5b7
Tanuki Skrevet 1. mars 2019 #12 Skrevet 1. mars 2019 2 hours ago, Albbas said: Ooog @Tanuki, er det ikke du som har litt erfaring med dette landet også? Jeg kan slette hvis du ikke vil ha det stående. Stemmer det, har bodd der, og mannen min er derifra:) 51 minutter siden, Honey Dew said: Vi tenkte å ta oss en skikkelig fototur til Mongolia for å forsøke å fange alle stemningene og fargene, men vi skal jo også feriere selvsagt. Har du noen gode hotell og spisesteder å anbefale? Vi tenkte å begynne i hovedstaden og så forflytte oss utover. Hva mener du med fottur til Mongolia, skal du gå dit fra Norge?:O Jeg er litt usikker på hotell, men dere trenger ikke mange dager i UB, ikke så mye å se der, 2-3 netter holder. Ellers er det landsbygda og naturen som er verdt og oppleve. Hvis du sender meg pm kan jeg gi deg noen tips til turist/ger camp. Å spise i Mongolia er trygt, er du i UB så er The Bull ganske populært, og i Shangri La Mall er det mange bra restauranter. MEN! Se opp for lommetyver, det er mange av dem, ble selv frastjålet lommebok der. En annen ting, de siste årene har det kommet mer og mer turister om sommeren og vinteren. Mange vil ha mest mulig for minst mulig. Det verste jeg vet er turister som reiser rundt og besøker nomader, spiser maten dems, tar bilder etc og bare drar igjen. Husk at folk er fattige, i tillegg er det mange kyniske turistbyråer som lokker med billige turer hit og dit men som ikke betaler nomadene skikkelig for å ta i mot turister. Legg igjen godt med tips til familiene dere besøker:) Ellers, ha det morro, det beste er å dra i juli/juni og få med seg Naadam festivalen. 1
Tanuki Skrevet 1. mars 2019 #13 Skrevet 1. mars 2019 50 minutter siden, Albbas said: Nei det er 8 år siden jeg var der, så tror nok anbefalingene kan være utdaterte. Mongolian barbecue er jo et must, altså finne en restaurant hvor du plukker maten du vil ha og ser på at de griller den. Som fototur er Mongolia supert! Mongolian bbq er noe som oppsto i Kina, har ingenting med Mongolia å gjøre. Men prøv gjerne lokale retter som grillet sau, murmeldyr etc. Det spises mye hestekjøtt der og:)
Honey Dew Skrevet 1. mars 2019 #14 Skrevet 1. mars 2019 (endret) 19 minutter siden, Tanuki skrev: Stemmer det, har bodd der, og mannen min er derifra:) Hva mener du med fottur til Mongolia, skal du gå dit fra Norge?:O Jeg er litt usikker på hotell, men dere trenger ikke mange dager i UB, ikke så mye å se der, 2-3 netter holder. Ellers er det landsbygda og naturen som er verdt og oppleve. Hvis du sender meg pm kan jeg gi deg noen tips til turist/ger camp. Å spise i Mongolia er trygt, er du i UB så er The Bull ganske populært, og i Shangri La Mall er det mange bra restauranter. MEN! Se opp for lommetyver, det er mange av dem, ble selv frastjålet lommebok der. En annen ting, de siste årene har det kommet mer og mer turister om sommeren og vinteren. Mange vil ha mest mulig for minst mulig. Det verste jeg vet er turister som reiser rundt og besøker nomader, spiser maten dems, tar bilder etc og bare drar igjen. Husk at folk er fattige, i tillegg er det mange kyniske turistbyråer som lokker med billige turer hit og dit men som ikke betaler nomadene skikkelig for å ta i mot turister. Legg igjen godt med tips til familiene dere besøker:) Ellers, ha det morro, det beste er å dra i juli/juni og få med seg Naadam festivalen. FOTOTUR, ikke fottur. Tror ikke at jeg er sprek nok til å gå fra Norge til Mongolia Selvsagt skal vi legge igjen penger hos de som vi besøker, sålenge de ikke ser på det som en fornærmelse ❤️ Endret 1. mars 2019 av Honey Dew
Tanuki Skrevet 1. mars 2019 #15 Skrevet 1. mars 2019 12 minutter siden, Honey Dew said: FOTOTUR, ikke fottur. Tror ikke at jeg er sprek nok til å gå fra Norge til Mongolia Selvsagt skal vi legge igjen penger hos de som vi besøker, sålenge de ikke ser på det som en fornærmelse ❤️ haha da gir det straks litt mer mening! Da ville jeg absolutt dratt om sommer/ eller tidlig høst. Sukhbaatar square, Narantuul market, Gandan tempel + ger district er alle steder i UB hvor det er fint å ta bilder. Var jeg del ville jeg besøke innsjøene i nord, det er nydelig der om sommeren. For suvenirer besøk Mary & Martha , det er en butikk som selger håndlagede fine produkter:) Mange besøker også kazakhfolkene i vest, og gobiørkenen, eneste problemet er de store avstadene, men hvis timesvis med bil er ok så er det ikke noe problem, det går også lokaltog:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå