Gå til innhold

Oppvarmet MME- Hvor lenge kan den stå uåpnet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Altså for å ta et eksempel på hva jeg mener; I natt ved 0430 tiden begynte tulla mi å vri seg og være litt urolig, og det så ut som om hun ville våkne. Jeg gikk på kjøkkenet og varmet en flaske MME i mikroen og tok den med meg på soverommet. Men hun våknet ikkr før en time senere, altså 0530. Da hadde denne flasken stått på soverommet i en time, den var jo ikke akkurat varm lengere, men litt sånn lunken. Hun drikker den lunken også så det er ikke noe problem. Jeg ga den til henne kl 05.30. Gjorde jeg noe feil? Sto den for lenge eller noe sånt?? Den var jo ikke åpnet og ikke drukket av. Derfor spør jeg: hvor lenge mener dere at den er holdbar etter at den er varmet opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er sikkert helt fin etter en time - det er jo ikke akkurat tropevarme på soverommet heller. Jeg bruker forresten å putte den tilbake i kjøleskapet og varme den en gang til dersom han ikke drikker alt. (men varmer den altså max to ganger) Han liker den for det om - tror ikke at melken tar skade av det heller.

Gjest Anonymous
Skrevet

En skal alrig varme opp igjen melk som allerede er oppvarmet... Jeg synes å huske de er pga. at det fort blir dannet bakterie oppvekst i melkeprodukt, og barnet ditt kan bli veldig syk av det!

Jeg har selv ett barn på 4 mnd. og varmer aldrig opp igjen melken, jeg hadde heller ikke gitt barnet mitt melken som hadde stått fremme en time!

Les på pakkningen, er ganske sikker på at det står der at en ALDRIG skal varme opp igjen melken..

Eller spør helsesøster! :wink:

Skrevet

Det gjør ikke noe at melken blir stående en time før du gir den til babyen din.

Men man skal ALDRI varme opp MME flere ganger enn den første gangen. Varm melk er kjempegod grobunn for melkebakterier som kan gjøre barnet veldig syk. Det står tydelig på pakken at man alltid skal kaste rester oppvarmet MME. Jeg har aldri varmet opp melken til barnet mitt en gang til, for jeg ønsker ikke at han skal få feber og diare og bli veldig syk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Trådstarter her. Takker for svar. Jeg mener også å huske at jeg har hørt at man ikke skal varme opp melken mere enn en gang. Så det gjør jeg aldri. Men jeg var litt usikker på om hun måtte få den med en gang den var varmet opp pga bakterier eller noe sånt. Men jeg er enig med dere at dersom den ikke er drukket av eller åpnet så burde det gå greit. Hun blei iallefall ikke syk av melken jeg ga henne.

Skrevet

En time gjør sikkert ikke noe.

Jeg har hørt at en grei tommelfingerregel er at bakterier vokser like fort på én time i romtemperatur som de gjør på ett døgn i kjøleskapet, jeg bruker å forholde meg til den regelen når ting blir liggende fremme på kjøkkenbenken en stund :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...