SoWhat? Skrevet 1. mars 2019 #1 Skrevet 1. mars 2019 Jeg elsker gjenbruk og nesten alt av interiør er gjenbruk. Jeg vet at det er flere som går for det, og som blander nytt og gammelt, og ulike stiler. Jeg syns det er viktig med egen stil ovet ens eget hjem. Det er jo din oase 🙂 Tenker vi kan dele ideer, hva vi finner og tips? Noen interesserte håper jeg! Vil bli inspirert og glad over kreativitet! I dag fant jeg en papegøye laget i silke. Jajøss. Den er like stor som en liten måke. Skinner i rødt, blått, grønt mm. Noen har lagd den, og den er freeky kul. Bokstavelig talt. Jeg kjøper den. 40 kr! Da var det å kjøpe tynn kjetting og ordne en trepinne pluss ståltråd. Nå sitter papegøye i hjørnet på badet der jeg har en stor plante. Hvor ellers skulle den passe inn? Hm Håper noen vil skrive om sine fine, vakre og morsomme ideer her! 9
SoWhat? Skrevet 1. mars 2019 Forfatter #2 Skrevet 1. mars 2019 Fant også en brun såkalt seksjon fra 80-tallet( ?) Brukte bare tre deler og pyntet med blått glass og tre små lamper med blåťt lys( svakt lys, små skjermer. Litt grønt her og der. Har det på gjesterommet. Ingen som vil bidra? Husk at det sitter folk som MÅ kjøpe brukt da. Vi kan dele ideer. Økonomisk liksom. Og så kan det bli kult likevel. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #3 Skrevet 1. mars 2019 Jeg kjøper ikke brukt. Har aldri gjort det og ville aldri funnet på å gjøre det. Men vi har veldig god økonomi, har en ganske moderne nordisk stil med en del design, men er glad i farger og alt må ikke være nytt. Men bruker veldig mye penger på interiør. Men følger noen FB sider hvor folk er flinke å dele brukt kjøp etc. Det viktigste er jo at folk finner noe de trives med og at de tør ha sin egen stil. Det virker det som mange ikke klarer, men følger trend slavisk. Med bestå benker, like farger og da stort sett hvitt , grått og sort. Skulle jeg kjøpt brukt vill ejeg nok brukt litt tid p åen del av det og fikset og malt kanskje, brun seksjon fra 80 tallet høres litt dystert ut. Anonymkode: 8cc7d...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #4 Skrevet 1. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper ikke brukt. Har aldri gjort det og ville aldri funnet på å gjøre det. Men vi har veldig god økonomi, har en ganske moderne nordisk stil med en del design, men er glad i farger og alt må ikke være nytt. Men bruker veldig mye penger på interiør. Men følger noen FB sider hvor folk er flinke å dele brukt kjøp etc. Det viktigste er jo at folk finner noe de trives med og at de tør ha sin egen stil. Det virker det som mange ikke klarer, men følger trend slavisk. Med bestå benker, like farger og da stort sett hvitt , grått og sort. Skulle jeg kjøpt brukt vill ejeg nok brukt litt tid p åen del av det og fikset og malt kanskje, brun seksjon fra 80 tallet høres litt dystert ut. Anonymkode: 8cc7d...ed6 Hva er egentlig poenget med dette innlegget, utover å få sagt at du har veldig god økonomi? 😛 Anonymkode: c2715...65c 27
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 Tja, et par praktfulle mahogni lenestoler signert Fredrik A, Kayser for Vatne Lenestolfabrikk. Bildet er fra originalkatalogen Anonymkode: 3d74c...a67 3
Zienna Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper ikke brukt. Har aldri gjort det og ville aldri funnet på å gjøre det. Men vi har veldig god økonomi, har en ganske moderne nordisk stil med en del design, men er glad i farger og alt må ikke være nytt. Men bruker veldig mye penger på interiør. Men følger noen FB sider hvor folk er flinke å dele brukt kjøp etc. Det viktigste er jo at folk finner noe de trives med og at de tør ha sin egen stil. Det virker det som mange ikke klarer, men følger trend slavisk. Med bestå benker, like farger og da stort sett hvitt , grått og sort. Skulle jeg kjøpt brukt vill ejeg nok brukt litt tid p åen del av det og fikset og malt kanskje, brun seksjon fra 80 tallet høres litt dystert ut. Anonymkode: 8cc7d...ed6 Du har nok misforstått noe når du tror at vi som samler på, og kjøper brukt, gjør det fordi vi ikke har råd til å kjøpe nytt. Tror de fleste av oss gjør det fordi vi vil at hjemmet vårt skal være spesielt og personlig, og fordi vi synes det er fornuftig å gjenbruke. Personlig er jeg opptatt av at interiøret i huset har en historie og/eller at det kan gi minner til barnebarna mine. 17
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 Vi kjøper nesten utelukkende brukt, selv om vi har godt over gjennomsnittlig god økonomi (kan uten problemer impulskjøpe en bil til 100.000,- uten å trenge å tenke på om matbudsjettet ryker av den grunn, på en mnd lønn). Vi er derimot opptatt av gjenbruk, og at interiøret vårt har sjel. Jeg elsker upcycling av møbler, og vil ha møbler ingen andre har. ❤️ Idag har jeg trukket om en stol jeg fant på bruktmarked med et gammelt dynetrekk, og den ble fantastisk! 😍 Jeg er også veldig fornøyd med biblioteket vårt, jeg kjøpte masse ulike bokhyller, satte dem sammen og bygde på de som var for lave, og malte alt i samme farge. Veldig kult synes jeg, finnes ikke maken! 😍 Anonymkode: b6560...d20 10
minister-mio Skrevet 1. mars 2019 #8 Skrevet 1. mars 2019 27 minutter siden, Zienna skrev: Du har nok misforstått noe når du tror at vi som samler på, og kjøper brukt, gjør det fordi vi ikke har råd til å kjøpe nytt. Tror de fleste av oss gjør det fordi vi vil at hjemmet vårt skal være spesielt og personlig, og fordi vi synes det er fornuftig å gjenbruke. Personlig er jeg opptatt av at interiøret i huset har en historie og/eller at det kan gi minner til barnebarna mine. Det er nettopp dette. Mange av oss er noen skikkelige jålebukker, men angst for masseproduserte nye ting. 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #9 Skrevet 1. mars 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøper nesten utelukkende brukt, selv om vi har godt over gjennomsnittlig god økonomi (kan uten problemer impulskjøpe en bil til 100.000,- uten å trenge å tenke på om matbudsjettet ryker av den grunn, på en mnd lønn). Vi er derimot opptatt av gjenbruk, og at interiøret vårt har sjel. Jeg elsker upcycling av møbler, og vil ha møbler ingen andre har. ❤️ Idag har jeg trukket om en stol jeg fant på bruktmarked med et gammelt dynetrekk, og den ble fantastisk! 😍 Jeg er også veldig fornøyd med biblioteket vårt, jeg kjøpte masse ulike bokhyller, satte dem sammen og bygde på de som var for lave, og malte alt i samme farge. Veldig kult synes jeg, finnes ikke maken! 😍 Anonymkode: b6560...d20 Det er så viktig å understreke nøyaktig hvor god økonomi man har ved å komme med konkrete eksempler! Anonymkode: 0cdf2...33e 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #10 Skrevet 1. mars 2019 Har to nydelige chesterfield stoler på hver sin side av dobbelsengen! Kjøpt brukt. Soverommet ser ut som det er en konge som bor på 😅 Anonymkode: 83fa4...3be 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #11 Skrevet 1. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så viktig å understreke nøyaktig hvor god økonomi man har ved å komme med konkrete eksempler! Anonymkode: 0cdf2...33e Nå diskuterte jeg med en bruker som definerte bruktkjøp som en økonomisak, så jeg tenkte det var relevant for henne. "god økonomi" kan jo være så mangt, og kommer bl.a an på forbruket. Vi bruker veldig lite penger på alt annet enn mat (der ligger vi høyt), fordi vi kjøper brukt og er bevisste forbrukere, men det handler ikke om økonomisk evne. Det handler om miljø, helse, ønske om unik stil og at ting skal ha sjel. Anonymkode: b6560...d20 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #12 Skrevet 1. mars 2019 Vi hentet alle husets møbler unntatt til bad og soverom gratis på Finn. Nå er tre etasjer for lenge siden fylt opp. Men jeg bruker fortsatt å hente et og annet bord og slikt, så kutter jeg det opp og lager esker eller nye møbler av det som blir plassbygd. Bevarer den gamle stilen, men det er unikt likevel. Anonymkode: a1a92...00a 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #13 Skrevet 1. mars 2019 Tror eneste som er kjøpt nytt er kjøleskap, fryseskap, tv og vaskemaskin.. Eller er alt kjøpt billig eller gis bort-møbler. Noe har jeg bygd selv Anonymkode: 420d9...a58 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #14 Skrevet 1. mars 2019 Her i huset går det meste i brukt. Jeg hater rett og slett den minimalistiske og grå stilen som har dominert norske hjem de siste årene. Jeg grøsser, og kan ikke forstå at noen kan trives i slike omgivelser. Og alle har det jo klin likt! Har ikke folk egen smak? Da jeg pusset opp stua for et par år siden, så var det svært viktig for meg at den skulle signalisere hvem jeg er. Den skulle ha en frisk farge på veggene, og interiøret skulle være i gammel stil. Alt fra lysestaker til møbler er handlet i bruktbutikker eller på finn . Jeg kjøper ikke brukt bare fordi det er brukt. Det må passe sammen og harmonere med resten. Men resultatet ble akkurat slik jeg hadde håpet på. Jeg kunne ikke blitt mer fornøyd. Jeg tenker ofte at flere burde bli mer bevisst på sin egen smak, og ikke bare kopiere etter andre hele tiden. Jeg lengter etter å se mer farger rundt meg, både utendørs og innendørs. Man ser de forbaskede gråfargene utendørs også. Over alt hvor enn man snur og vender på seg, så ser man nesten bare gråmalte hus. Det er trist som faen. Anonymkode: 81b4c...233 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #15 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper ikke brukt. Har aldri gjort det og ville aldri funnet på å gjøre det. Men vi har veldig god økonomi, har en ganske moderne nordisk stil med en del design, men er glad i farger og alt må ikke være nytt. Men bruker veldig mye penger på interiør. Men følger noen FB sider hvor folk er flinke å dele brukt kjøp etc. Det viktigste er jo at folk finner noe de trives med og at de tør ha sin egen stil. Det virker det som mange ikke klarer, men følger trend slavisk. Med bestå benker, like farger og da stort sett hvitt , grått og sort. Skulle jeg kjøpt brukt vill ejeg nok brukt litt tid p åen del av det og fikset og malt kanskje, brun seksjon fra 80 tallet høres litt dystert ut. Anonymkode: 8cc7d...ed6 vi er mange med god økonomi som kjøper brukt. Det har jeg og. Jeg er også glad i moderne nordisk stil og er glad i farger. Hvorfor kunne du aldri kjøpt brukt? Hjemmet mitt er en blanding av brukt og helt nytt, mest brukt. mye av det brukte har jeg kjøpt på finn og malt. Du kan gjøre gode designkupp på finn om du holder øye, har sett dyre danske designlamper og designstoler. Av og til vet ikke selger at de sitter på et skikkelig funn heller. Anonymkode: 03fa0...5ec 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #16 Skrevet 1. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lengter etter å se mer farger rundt meg, både utendørs og innendørs. Man ser de forbaskede gråfargene utendørs også. Over alt hvor enn man snur og vender på seg, så ser man nesten bare gråmalte hus. Det er trist som faen. Anonymkode: 81b4c...233 Samme her. Blokken jeg bor i er malt grå, blir jo nesten nedfor når jeg parkerer utenfor blokken! Nitrist. I et land som Norge, der vi har lange og mørke vintre burde det vært motsatt- det er enda viktigere å bruke farger synes jeg. Ille nok med den grå asfalten Anonymkode: 03fa0...5ec 12
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #17 Skrevet 1. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå diskuterte jeg med en bruker som definerte bruktkjøp som en økonomisak, så jeg tenkte det var relevant for henne. "god økonomi" kan jo være så mangt, og kommer bl.a an på forbruket. Vi bruker veldig lite penger på alt annet enn mat (der ligger vi høyt), fordi vi kjøper brukt og er bevisste forbrukere, men det handler ikke om økonomisk evne. Det handler om miljø, helse, ønske om unik stil og at ting skal ha sjel. Anonymkode: b6560...d20 Jeg vet. Men igjen: hvorfor poengtere at dere bruker MYE penger på mat? For å understreke at dere bare kjøper økologisk osv. Går det ikke an å snakke interiør og stil og gjenbruk uten å måtte understreke (og med eksempler nok en gang) at man har så veldig god råd? Sagt på en annen måte: er det så viktig å understreke at man ikke er fattig selv om man kjøper brukt? For da handler det plutselig om et bevisst valg rundt miljø og om å ha egenart og klasse. Ikke noe en MÅ gjøre fordi en er fattig. Da fremstår man så mye bedre med en gang? Matbudsjettet er ikke et tema her. At dere kan foreta bilkjøp på impuls uten at det går utover (det høye) matbudsjettet er ikke et tema her. Riktig som en påpekte over her: julebukker. På lik linje med "moderne nordisk stil" svareren overfor. Eller "vi er mange med god økonomi som kjøper brukt". Dere følger bare en ny trend. Anonymkode: 0cdf2...33e 6
Gjest Lily_88 Skrevet 1. mars 2019 #18 Skrevet 1. mars 2019 Kjøpte mørkeblå sofagruppe billig brukt, stygg som et uvær, men deilig stoff og utrolig myk ❤️ På soverommet har jeg en liten sofa-gruppe,grønn. Kjøpt for 100 kr, og passer ikke inn i det hele tatt, men laget et hjørne med bokhylle (gratis fra finn no) som separerer rommet fra senga,så den grønne sofaen brukes når jeg har venninner på vinkveld. Mamma blir gal av å se brukte møbler i huset mitt, men jeg elsker å style huset mitt selv og grøsser over boligannonser hvor alle er like; grå sofa, hvite vegger og en grønn blomst liksom...
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #19 Skrevet 1. mars 2019 Julebukker eller jålebukker. Jaja, kan gå for det samme Anonymkode: 0cdf2...33e 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #20 Skrevet 1. mars 2019 Jeg tror den minimalistiske stilen og fraværet av tydelige farger skyldes at boliger selges og kjøpes i rivende fart, og da skal det liksom være nøytralt utgangspunkt for at folk skal sette sitt personlige preg på hjemmet. Men mange kjøper ikke hjem - de kjøper "investeringsobjekter" som de planlegger å selge videre i overskuelig framtid, og da holder de på den nøytrale stilen. Og når mange nok gjør dette, er det en trend som også påvirker andre. For å skape det jeg tenker på som et ordentlig hjem, trengs det tid - tid til å bo og leve, sette sitt personlige preg på omgivelsene, skape et miljø av varig verdi. Mitt hjem har aldri vært trendy, men alltid fått høre at det er så koselig fordi det er personlig og eget. En blanding av nye og gamle ting, samlet og satt sammen slik det faller meg inn. Noe er gaver fra bekjente, noe fra bruktbutikker eller skrotcontainere. Anonymkode: 8b189...07b 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå