Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har akkuratt flyttet inn en ny familie i naboleiligheten, derfor tenkte jeg å hilse. Ett par og noen barn. Skjønte veldig fort de var muslimer, prøvde først å håndhilse på han. Men endte med at jeg tok han halvveis på håndleddet og ting ble rart. Kona hilste jeg ordntlig på! 

Nå føler jeg meg bare dum, siden jeg ikke kan nok om det å være muslim, og siden jeg strakk ut hånda som den tullingen fordi jeg ikke tenkte meg om..

Er redd at de tror jeg ikke respekterer religionen dems, noe jeg gjør.. Bare at jeg kan jo veldig minimalt om å leve som muslim.. 

Hilsen litt stressa nabo!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke tenk på det, du har ikke gjort noe galt, her i Norge er det normalt å håndhilse.

Skrevet

Hallo... Det er jo ham som skulle være flau og skamfull fordi han ikke klarer helt normale høflighetsgester i landet han bor i. Du har gjort alt som du skulle. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Naboene mine og mange andre jeg kjenner er også muslimer og mannfolka hilser uten problem på kvinner. Det er bare sære muslimer som ikke har tilpasset seg liv i Norge som ikke gjør det.

Anonymkode: 05687...809

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

De er vet veldig godt at en stor del av verden håndhilse. Mine muslimske naboer ønsker til og med god jul hvert år. 

Anonymkode: b7d35...b45

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Naboene mine og mange andre jeg kjenner er også muslimer og mannfolka hilser uten problem på kvinner. Det er bare sære muslimer som ikke har tilpasset seg liv i Norge som ikke gjør det.

Helt riktig. Jeg har håndhilst på mange muslimske menn, har aldri oppfattet at de hadde noe problem med det. 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De snakka jo nesten flytende norsk, og var veldig hyggelige.. Men hva gjør at folk tviholder så sterkt på dette? Skulle skjønt at en klem til en ukjent kvinne var litt tabu men.. (prøver å forstå muslimer)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Solsikke2 skrev:

Det har akkuratt flyttet inn en ny familie i naboleiligheten, derfor tenkte jeg å hilse. Ett par og noen barn. Skjønte veldig fort de var muslimer, prøvde først å håndhilse på han. Men endte med at jeg tok han halvveis på håndleddet og ting ble rart. Kona hilste jeg ordntlig på! 

Nå føler jeg meg bare dum, siden jeg ikke kan nok om det å være muslim, og siden jeg strakk ut hånda som den tullingen fordi jeg ikke tenkte meg om..

Er redd at de tror jeg ikke respekterer religionen dems, noe jeg gjør.. Bare at jeg kan jo veldig minimalt om å leve som muslim.. 

Hilsen litt stressa nabo!

Har du lest for mye på feilt sted?

Jeg håndhilser på alle, hver dag i alle sammenhenger det det er normal høflighet å håndhilse. Uten å skille mellom hudfarge eller innbildt religiøs tilhøring. Aldri har noen avvist slik en viss lærer har blitt omtalt i media og slik ts beskriver. 

Anonymkode: cbcf8...657

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress så mye..bare behandl dem som du ville alle andre mennesker. :)

Hvis du gjør noe de ikke er komfortable med så er det opp til dem å si ifra. Men lite sannsynlig at de er av det lille mindretallet muslimer som er ekstremt religiøse og ikke håndhilser kvinne/mann.

Anonymkode: e419b...0d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette. Skulle kjøpe leilighet og var på møte for å skrive kontrakt. Da jeg rakk frem hånden for å hilse henviste han meg til kona, så jeg kunne håndhilse på henne. Han gjorde ikke dette på en ufin måte, men jeg synes det var litt flaut/ubehagelig. Jeg visste faktisk ikke at dette var noe enkelte muslimer gjorde.

Anonymkode: aeaf9...13f

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest for mye på feilt sted?

Jeg håndhilser på alle, hver dag i alle sammenhenger det det er normal høflighet å håndhilse. Uten å skille mellom hudfarge eller innbildt religiøs tilhøring. Aldri har noen avvist slik en viss lærer har blitt omtalt i media og slik ts beskriver. 

Anonymkode: cbcf8...657

Ja er nettopp det, jeg behandler jo alle jeg møter med normal høflighet.. Og dette var jo helt nytt for meg - så måtte google det.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd dette. Skulle kjøpe leilighet og var på møte for å skrive kontrakt. Da jeg rakk frem hånden for å hilse henviste han meg til kona, så jeg kunne håndhilse på henne. Han gjorde ikke dette på en ufin måte, men jeg synes det var litt flaut/ubehagelig. Jeg visste faktisk ikke at dette var noe enkelte muslimer gjorde.

Anonymkode: aeaf9...13f

Jaa, man føler liksom man har gjort noe galt. Uten å ha gjort noe galt om du skjønner? Ble en pinlig situasjon, selv om vi begge mente det sikkert bare godt, anonym?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, ikke tenk på det, du gjorde det som er normalt fra din side, og det samme gjorde han:) Bare fortsett og vær den du er og lat som ingenting har skjedd, så går det nok fint:)

Anonymkode: e1172...7a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen er praktiserende muslimer. Men jeg håndhilser og til og med gir klem til mannfolka om det er nødvendig. Samme gjør min mann. Bryr meg ikke egentlig, en del av vår religion er å være høflige og behandle folk med respekt, og det å være høflig tenker jeg er veldig viktig. Ikke tenk på det, det er de som er sære og ikke du 😊

Anonymkode: 3bb16...f58

• Liker 7
Skrevet

Du har gjort allt riktig, hilse på nye naboer er jo veldig fint, Det er han som oppfører seg dårlig, tvinger en forskrudd holdning inn i det som skal bli sitt nye nabolag.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
På 2.3.2019 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen er praktiserende muslimer. Men jeg håndhilser og til og med gir klem til mannfolka om det er nødvendig. Samme gjør min mann. Bryr meg ikke egentlig, en del av vår religion er å være høflige og behandle folk med respekt, og det å være høflig tenker jeg er veldig viktig. Ikke tenk på det, det er de som er sære og ikke du 😊

Anonymkode: 3bb16...f58

Så fantastisk å lese ❤️

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2019 den 13.56, solmåneogstjerner skrev:

Helt riktig. Jeg har håndhilst på mange muslimske menn, har aldri oppfattet at de hadde noe problem med det. 

Jeg har fått klem av muslimske menn. Ikke noe galt i det.

Anonymkode: a52b6...d28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min muslimske eks-svigerfar hilste meg alltid god morgen med sju kyss på kinnene på fransk måte. Kanskje fordi han har bodd i Frankrike i noen år. Jeg vet ikke. En svoger håndhilste, noe som for meg var merkelig da jeg ble fort vant med den andre måten fra de andre mannlige familiemedlemmene. 

Anonymkode: 9309f...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...