Gå til innhold

Omplasseringshund glefser etter meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg passer en omplasseringshund for min far. Jeg har hatt han i nærmere to måneder nå, og har merket at ting ikke har vært helt som det skal. Hunden er av rasen chihuahua, og jeg merker at han er veldig usikker. De siste ukene har jeg merket at jeg må trø veldig varsomt når jeg skal gi beskjed om at han for eksempel ikke har lov til å bjeffe på de som går forbi vinduet o.l, fordi da begynner han å knurre og glefse etter meg, og jeg blir nervøs for at han faktisk skal fyke i beina mine og angripe meg. Jeg har også ved andre situasjoner opplevd at han har blitt aggressiv når jeg nærmer meg ham, og jeg blir også da nervøs for at han kommer til å angripe meg. Han er veldig kosete generelt ellers, og hopper opp i fanget mitt for å få nærhet, og oppsøker meg generelt mye i løpet av en dag. Men så er det bare disse tilfellene som oppstår inne mellom. Jeg prøver alltid å gå mot han sakte, og sitte meg ned når jeg kommer bort til ham, sånn at jeg ikke skal virke stor og skummel. Jeg bor med min venninne og han har aldri oppført seg slik mot henne, så jeg skjønner bare ikke hvorfor han føler seg så truet av meg. Jeg må også nevne at jeg har to andre hunder, som jeg har hatt siden jeg var ganske liten. Han ene er omplasseringshund og har en trøblete fortid fra der han bodde før, men jeg har aldri sett slik atferd hos han. Den andre hunden min er en chihuahua, og jeg må faktisk få lov å kalle henne veldig eksemplarisk, fordi hun gjør veldig lite utav seg, og er bare tvers igjennom god. 

Vet dere hva som kan utløse dette? Og har dere eventuelt noen tips til hva jeg kan prøve å gjøre for å få hunden til å ikke føle seg så truet av meg? 

Anonymkode: 1a22e...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo vanskelig å si, fordi vi vet ikke hva han har erfart tidligere. Det kan jo være at han har dårlige erfaringer med hva folk har sagt/gjort når han bjeffer i vinduet, og at han derfor reagerer kraftig i slike situasjoner. Men det blir uansett bare spekulasjoner.

Første bud er å ikke si/gjøre de tingene som trigger ham. Ikke gå mot ham hvis du ser han trekker seg/blir anspent. Ikke gi ham beskjed om at det ikke er lov å bjeffe (han vil ikke skjønne det uansett). Steng heller for slik at han ikke har tilgang til å se ut vinduet (det kan trenes bort, men da med å endre assosiasjonene til hva passerende folk/hunder betyr, det forsvinner ikke med å be de om å slutte å bjeffe).

Ignorer hunden så sant han ikke oppsøker deg. La ham assosisere deg med positive ting - du kan begynne å trene litt forsiktig triks og belønne masse med godbiter. Evt bare belønne med godbit når han kommer når du roper på ham og slike ting. Sørg for at det er utelukkende positivt å være hos deg, samt at hans grenser og språk blir respektert.

AnonymBruker
Skrevet

Ehm. For meg så høres dette mer ut som at han ikke har respekt for deg. Du sier at du er redd for at han skal angripe deg, og at du beveger deg veldig varsomt osv. Hvis du er redd så vet han det veldig godt. Har du tenkt tanken at han kanskje utnytter din frykt/usikkerhet til å få ting som han vil? Har han regler for hva han har lov/ikke lov til? I mitt hode så er knurring/glefsing ikke lov. Hvis han glefser når du prøver å stoppe han fra å gjøre noe uønsket, og resultatet er at du trekker deg unna. Da er det tydeligvis veldig effektivt for han å fortsette med det, fordi da kan han fortsette å se ut vinduet for å bjeffe.

Anonymkode: 79d07...bb1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Tabris skrev:

Det er jo vanskelig å si, fordi vi vet ikke hva han har erfart tidligere. Det kan jo være at han har dårlige erfaringer med hva folk har sagt/gjort når han bjeffer i vinduet, og at han derfor reagerer kraftig i slike situasjoner. Men det blir uansett bare spekulasjoner.

Første bud er å ikke si/gjøre de tingene som trigger ham. Ikke gå mot ham hvis du ser han trekker seg/blir anspent. Ikke gi ham beskjed om at det ikke er lov å bjeffe (han vil ikke skjønne det uansett). Steng heller for slik at han ikke har tilgang til å se ut vinduet (det kan trenes bort, men da med å endre assosiasjonene til hva passerende folk/hunder betyr, det forsvinner ikke med å be de om å slutte å bjeffe).

Ignorer hunden så sant han ikke oppsøker deg. La ham assosisere deg med positive ting - du kan begynne å trene litt forsiktig triks og belønne masse med godbiter. Evt bare belønne med godbit når han kommer når du roper på ham og slike ting. Sørg for at det er utelukkende positivt å være hos deg, samt at hans grenser og språk blir respektert.

Tusen takk for svar. Dette var veldig gode tips! :)

Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm. For meg så høres dette mer ut som at han ikke har respekt for deg. Du sier at du er redd for at han skal angripe deg, og at du beveger deg veldig varsomt osv. Hvis du er redd så vet han det veldig godt. Har du tenkt tanken at han kanskje utnytter din frykt/usikkerhet til å få ting som han vil? Har han regler for hva han har lov/ikke lov til? I mitt hode så er knurring/glefsing ikke lov. Hvis han glefser når du prøver å stoppe han fra å gjøre noe uønsket, og resultatet er at du trekker deg unna. Da er det tydeligvis veldig effektivt for han å fortsette med det, fordi da kan han fortsette å se ut vinduet for å bjeffe.

Takk for tips! Det kan godt være, men jeg føler mer at han blir redd for meg når jeg prøver å gi beskjed til ham når han gjør noe galt, og at når jeg da i senere situasjoner bare skal klappe han når han er på det stedet han fikk beskjed på, så assosierer han det med noe negativt. Jeg tror derfor at jeg kanskje ikke må være så bestemt mot han fordi han tåler det ikke, virker det som. Han blir redd for meg når jeg prøver å fortelle ham hva han ikke har lov til, selv om jeg har prøvd å være mild. 

Ts. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en potensielt skummel tankegang. Hunden knurrer for å fortelle oss at vi har tråkket over dens grenser. Det er språk og hunder vil ikke forstå at vi setter en arbitrær regel om at deler av dens språk "ikke er lov".

Da er det mye bedre å finne ut årsaken til at hunden reagerer slik og jobbe med den. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei nei... desverre er denne tankegangen noe som hører hjemme i steinalderen. Knurring, bjeffing, glefsing etc er hundens språk, den må bruke det når du har oversett alle de andre signalene på at hunden feks er usikker. Du kan ikke kjefte fordi hunden bruker språket sitt, den vil ikke forstå at det ikke er lov. Den forstår derimot at du, som skal være den tryggeste, er ubehagelig når den bruker språket sitt. Som er oppskriften på en usikker hund. 

Anonymkode: 64dd7...d20

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tråkke over hvilken grense? Hvis bikkja mi hopper opp i senga mi, og knurrer når jeg ber han om å gå ned - skal jeg sove på sofaen, eller skal jeg gå å hente pølse å fore han med da???

Hvis hunden bruker språket sitt til å kommunisere at «dette er min seng» osv, skal vi bare akseptere alt hundene sier/gjør å la dem sove i senga vår, spise middagen vår, jage vekk gjestene våre osv fordi det er «språk»?

Man skal aldri kjefte eller straffe hunden sin, det er jeg enig i. Men å sette grenser og veilede hunden på en rolig å bestemt måte det skal man ikke være redd for.

Trygge hunder vet hva de kan forvente å stoler på eieren sin, men hvis eieren er redd eller usikker så er det svak energi som hunder kan utnytte. Hunder er opportunister, de gjør det som lønner seg. Å hvis de får det som de vil ved å knurre/glefse, hvorfor skal de stoppe da?

Hvis hunden virkelig er usikker/redd så bruk mye leker å godbiter for å styrke sammarbeidet deres å forandre oppførsel. Men hvis dette handler om manglende respekt, så kan du få en tryggere hund som ikke er redd ved å være rolig og konsekvent slik han ser at du har kontroll og er til å stole på. Hvorfor skal hundene stole på og respektere oss hvis vi er usikker/redd? De vil være sammen med en som er trygg og forteller dem hva de skal gjøre, å hva som er rett og galt.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tråkke over hvilken grense? Hvis bikkja mi hopper opp i senga mi, og knurrer når jeg ber han om å gå ned - skal jeg sove på sofaen, eller skal jeg gå å hente pølse å fore han med da???

Hvis hunden bruker språket sitt til å kommunisere at «dette er min seng» osv, skal vi bare akseptere alt hundene sier/gjør å la dem sove i senga vår, spise middagen vår, jage vekk gjestene våre osv fordi det er «språk»?

Min hund gjorde dette til meg. Han ville ikke gå ned fra sengen, så jeg tenkte jeg fysisk skulle geleide ham ned fra sengen, det hadde fungert på min forrige hund. 

Det fungerte ikke på min. Han ble stiv og begynte å knurre. Hadde jeg gått inn for å ta den kampen så hadde det eskalert og kanskje ent med bitt - samt en hund som hadde mistet mye av tilliten til meg. 

I stedet lærte jeg ham kommandoen "gå ned" ved å belønne med godbiter. Nå har jeg en hund som hopper ned med glede når jeg ber ham om det.

Jeg erfarte dette på flere områder  - jeg fikk det jeg ville på en hyggeligere og mer effektiv måte ved å spille på lag med hunden i stedet for å gå i konflikt med den.

• Liker 5
Skrevet

Det er akkuratt denne erfaringen jeg også har med chihuahua (var en hund som beit både besøkende og eiere til blods, bjeffet på alle og var veldig aggressiv ellers) om denne rasen har den blitt oppdratt feil sliter man. De er jo trossalt en av de mest aggressive hunderasene som er....

Du må kanskje vise å være mye mer tydelig på at det er du som er sjefen, og at sånn oppførsel ikke er akseptabel og Når du sier nei så må du ikke gi deg.

Skrevet
45 minutter siden, D.J said:

Du må kanskje vise å være mye mer tydelig på at det er du som er sjefen, og at sånn oppførsel ikke er akseptabel og Når du sier nei så må du ikke gi deg.

Det er ikke viktig å være sjef i vårt forhold til hunder, det er noe vi trodde var viktig før, basert på feilaktig forskning på ulv. Jeg vil ikke anbefale å påføre hunden ubehag når den bruker språket sitt. Det blir bare symptombehandling - enten eskalerer du da bare situasjonen eller så blir hunden passiv og tør ikke bruke språket sitt, men årsaken til at den reagerte med aggresjon er der fortsatt. 

Jeg ville heller funnet ut hva som var årsaken og jobbet med den.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Tabris skrev:

Det er ikke viktig å være sjef i vårt forhold til hunder, det er noe vi trodde var viktig før, basert på feilaktig forskning på ulv. Jeg vil ikke anbefale å påføre hunden ubehag når den bruker språket sitt. Det blir bare symptombehandling - enten eskalerer du da bare situasjonen eller så blir hunden passiv og tør ikke bruke språket sitt, men årsaken til at den reagerte med aggresjon er der fortsatt. 

Jeg ville heller funnet ut hva som var årsaken og jobbet med den.

Jeg mener personlig at man bør sette grenser og regler for hunden, og at man må vise den tydelig hvem som er sjefen.

Man bør også vise at man er til å stole på og gi de lov til å ha det gøy å leke, og gjøre sånn at de trives med deg.

Dette har funket veldig bra for min hund,og  dette er slik han ble oppdratt.

han har aldri i sitt liv vist noen form for aggresjon verken for meg, andre mennesker, hunder eller andre dyr. Han oppfører seg pent og er også glad 90% av tiden, er nok den snilleste hunden jeg noen gang har møtt, kommer derfor ikke til å endre mening på dette.

Skrevet (endret)
1 hour ago, D.J said:

Jeg mener personlig at man bør sette grenser og regler for hunden, og at man må vise den tydelig hvem som er sjefen.

Man bør også vise at man er til å stole på og gi de lov til å ha det gøy å leke, og gjøre sånn at de trives med deg.

Dette har funket veldig bra for min hund,og  dette er slik han ble oppdratt.

han har aldri i sitt liv vist noen form for aggresjon verken for meg, andre mennesker, hunder eller andre dyr. Han oppfører seg pent og er også glad 90% av tiden, er nok den snilleste hunden jeg noen gang har møtt, kommer derfor ikke til å endre mening på dette.

For min del er det ikke så interessant hva verken du eller jeg mener, men hva nyeste forskning sier. Det er hva jeg forholder meg til. Din mening baserer seg på forskning som nå er tilbakevist som feil.

Endret av Tabris
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 3/1/2019 at 5:43 PM, AnonymBruker said:

Man skal aldri kjefte eller straffe hunden sin, det er jeg enig i. Men å sette grenser og veilede hunden på en rolig å bestemt måte det skal man ikke være redd for.

Hvordan vet du at hunden kommuniserer at dette er hans seng?
Det kan meget vel heller være at hunden ikke skjønner hva du driver med og tenker den må forsvare seg.
Jeg var fosterhjem for en omplasseringshund en gang som hadde litt problemer. Han kunne bite rett og slett, så da han nektet å flytte seg fra min seng tok jeg og lokket han av med mat istedenfor å prøve å "leie" han, og det var helt greit for han. Han knurret på meg når jeg forsøkte å flytte han fysisk. Kommunikasjonssvikt tenker jeg. Hunden var også usikker fordi den hadde blitt slått.....

Om det er din egen hun du "setter grenser for", så kjenner du hunden og den kjenner deg. Er det en ukjent hund som har en usikker fortid og som er stresset fordi den har byttet hjem, så kan man risikere å få mye problemer om man skal trumfe gjennom sin egen agenda. Slik som med denne hunden her. Stakkaren opplevde at eieren døde, og så ble den omplassert flere ganger og bet flere ganger. Hvorfor bet den? Sjansen er stor for at den fikk nye eiere som skulle "sette den på plass". Her viser Nando hvordan man gjør med en slik hund, man setter seg ikke i en situasjon der man må sette den på plass på noen som helst slags måte, det betyr bare miskommunikasjon, problemer og at hunden mister tillit til en. 

Anonymkode: dada8...21e

AnonymBruker
Skrevet
On 3/1/2019 at 2:55 PM, AnonymBruker said:

Takk for tips! Det kan godt være, men jeg føler mer at han blir redd for meg når jeg prøver å gi beskjed til ham når han gjør noe galt, og at når jeg da i senere situasjoner bare skal klappe han når han er på det stedet han fikk beskjed på, så assosierer han det med noe negativt. Jeg tror derfor at jeg kanskje ikke må være så bestemt mot han fordi han tåler det ikke, virker det som. Han blir redd for meg når jeg prøver å fortelle ham hva han ikke har lov til, selv om jeg har prøvd å være mild. 

Ts. 

Bingo TS, det er akkurat det som skjer! Jeg har selv en omplasseringshund nå som bare krøp sammen når jeg forsøkte å være bestemt med  henne, det var umulig. Jeg ble nødt til å lære meg å kommunisere og å trene henne med positiv forsterkning. Hunden jeg hadde før var ikke sånn, hun var mye tryggere og tålte at jeg sa nei. Men ikke denne her! Så jeg måtte lære henne adferder som gjorde at jeg slapp å si nei. F.ex så åpnet jeg ikke døra for henne før  hun satte seg ned, og jeg belønnet for sitt i alle situasjoner slik at jeg fikk adferden oftere, og jeg kunne bruke dette til å få henne til å slutte å hoppe på meg og andre folk, og å hindre henne i å løpe etter kattene mine inne etc. Jeg så mye på videoer av Sophia Yin, Nando Brown, Grisha Stewart...jeg leste bøker av Sophia Yin, Kulturkollisjonen av Jean Donaldson, 100% Positiv Hverdagslydighet av Arne Aarrestad....gå etter bøker fra Canis forlag så kan du ikke få en feil bok.

Når det gjelder bjeffing på ting ute, så er dette noe Chihuahua gjør, jeg mener de er avlet for det opprinnelig. Det du må gjøre er å blokkere utsikten så hunden ikke ser de som går ute, og så tar du bort blokkeringen bare når du er der og kan trene med hunden. Da bruker du sladretrening eller kindereggmetoden som de også kaller det. Google det, det finnes artikler om det. Lurer på om det også finnes beskrevet i Hverdagslydighet....og Tabris har skrevet om det før på forumet så det finnes om du søker her også. Og så må du slutte å gå mot hunden med èn gang. Siden hunden din ikke bjeffer på venninnen din er det fordi den ikke føler seg truet av henne, så hun har nok ikke skremt den. Du må bygge opp igjen forholdet med å slutte å gjøre det som den blir redd - les: aggressiv av. Hunden blir aggressiv fordi den er redd. Lokk hunden til deg istedenfor, og senere kan du kanskje prøve å gå mot den, eller forbi den, med verdens beste godbiter i alle hendene og alle lommene som du har.

Anonymkode: dada8...21e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...